본 연구에서는 지적재조사사업의 추진이 지연되고 있는 원인을 사업의 홍보부족에 의한 국민공감대 형성미흡에 있다고 판단하였다. 그래서 이러한 문제를 해결하고자 허튼의 PR모델을 이용하여 지적재조사사업의 홍보 방안을 제시하여 보고자 하였다. 연구의 성과로서, 3차원의 6개 PR 실무 모델을 기초로 하여 각각의 홍보 실무에 적합하도록 총 31가지의 홍보수단에 따른 방법이 제시되었다. 그런데 일부 허튼의 PR모델이 지적재조사사업의 성격과 부합되지 않는 부분이 도출되어 이를 재조사사업의 성격에 부합하도록 새로이 모델을 재정립하여 제시하였다. 본 연구의 성과는 향후 지적재조사사업의 조속한 시행을 위한 대국민 공감대 형성에 기반을 마련하는데 일조할 수 있을 것으로 기대된다.This study is aimed at looking into the PR method of cadastral re-survey, and at looking for the reason of the delay of cadastral re-survey project. We thought that the reason why the cadastral re-survey project was delayed was a lack of a national agreement on it owing to an insufficient PR. So, to solve this question, we proposed an alternative plan for the PR method of cadastral re-survey, using Hutton's PR model. As a result of a study, a total of 31 PR methods was made which were apt for every practical PR on the basis of 6 three-dimensional models of PR practice. But, some of Hutton's PR models proved to be unfit for the cadastral re-survey project. Therefore, we formed and proposed a new model to apt for the cadastral re-survey project. The result of this study is expected to be of help in getting a foundation to form a national agreement on the quick operation of a upcoming cadastral re-survey project.