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목차
테마파크 방문에 대한 플로우 구성개념 간 영향관계 및 특성에 관한 연구 / 이태희 ; 김흥렬 ; 윤설민 1
Abstract 1
I. 서론 2
II. 이론적 고찰 3
2.1. 테마파크의 개념 및 선행연구 3
2.2. 플로우의 개념의 및 구성요소 5
2.3. 플로우 관련 선행연구 7
III. 연구 방법 8
3.1. 조사설계 8
3.2. 설문지 구성 및 변수의 조작적 정의 10
3.3. 자료수집 및 분석방법 11
IV. 실증분석결과 12
4.1. 응답자의 일반적 특성 12
4.2. 연속형 측정변수의 기술통계 및 신뢰도분석 결과 13
4.3. 플로우 경험 관련 변수에 대한 확인적 요인분석 결과 13
4.4. 플로우 경험의 구성개념 간 상관관계 분석 및 판별타당도 15
4.5. Study. 1: 플로우 경험의 구성개념 간 영향관계 검증 16
4.6. Study. 2: 플로우 경험에 따른 테마파크 소비자 특성비교 17
VI. 결론 20
참고문헌 23
* 저자소개 * 29
This study was conducted to examine the effect relationship among flow
experience (arousal, control, focused attention, playfulness, time distortion)
about visitation of theme park, and then to verify characteristics of groups,
departmentalized by flow experience.
The results of this study elicited some implications. First, according to
analysis results about the effect relationship of flow experience, 「arousal」
and 「focused attention」 had positive(+) influence on 「playfulness」. On
the contrary, 「control」 seemed to have negative(-) influence on
「playfulness」. Also, 「playfulness」 seemed to have positive(+) effect on
「time distortion」. 「playfulness」 was explained 69.9% by primary
antecedents(arousal, control, focused attention), 「time distortion」 was
explained 36.2% by flow correlates variable(playfulness). Second,
departmentalizing results of groups, based on the flow experience, showed
that cluster 1(high flow experience group) seemed to have more proportion
in women of 20s, and about visitation with friends, as well as to have longer
staying time in theme park, than cluster 2(low flow experience group).
Meanwhile, a common feature of both groups is to use internet for
information about theme park.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
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서비스개발기반활동이 서비스몰입과 감성적·행동적 성과에 미치는 영향 | 고선희 ;김영택 | pp.1-24 |
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서비스 품질을 포함한 서비스 생산성 측정에 관한 연구 | 서창적 ;류재영 | pp.25-43 |
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셀프리더십과 서비스품질의 관계에 있어서 심리적 임파워먼트의 매개효과 | 고형일 ;김복만 | pp.45-69 |
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서비스 실패에서 사후 가정법 사고가 고객참여 수준에 따라 고객의 부정적 감정 및 사후반응에 미치는 영향 | 김성호 ;이한근 ;서보경 ;김성수 | pp.71-93 |
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서비스 공급사슬에서 HR과 서비스운영부서의 통합이 기업성과에 미치는 영향 | 이민호 | pp.95-120 |
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축제 참가자의 서비스 품질지각, 축제 영향지각, 재방문 의도의 관계 | 정 철 ;김봉석 | pp.121-141 |
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테마파크 방문에 대한 플로우 구성개념 간 영향관계 및 특성에 관한 연구 | 이태희 ;김흥렬 ;윤설민 | pp.143-171 |
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군병원의 의료서비스품질이 외래환자의 진료가치, 환자만족 및 재이용의도에 미치는 영향 | 조철호 | pp.173-200 |
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서비스 KS 인증제도 성과인지에 영향을 미치는 결정요인 :콜센터 서비스 KS를 중심으로 | 서창적 ;김효정 | pp.201-226 |
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뷰티서비스 산업의 전략적 제휴 성과와 만족도에 관한 연구 :커뮤니케이션 행동을 중심으로 | 한필구 ;공다영 | pp.227-263 |
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외식산업의 물류서비스품질이 관계품질 및 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구 :배달 서비스를 중심으로 | 조은영 ;민하나 | pp.265-290 |
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초등 공교육서비스의 품질 만족도 평가모델 개발에 관한 연구 | 김 솔 | pp.291-321 |
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번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | Determinants of Online Purchasing Intention: Converged Flow-TPB(Theory of Planned Behavior) Model | 소장 |
2 | 주제공원 서비스 질이 방문자 만족 및 행동의도에 미치는 영향 | 소장 |
3 | Flow and Internal Experiences of Korean High School Students in view of the Comparison between Public and Proprietary School | 소장 |
4 | 김미향 (2001), “몰입 및 근거 이론적 접근을 통한 스키매니아의 경험 연구,” 국민대학교 박사학위논문. | 미소장 |
5 | Analysis on the effect of crowdedness of theme park event on the visitor satisfaction | 소장 |
6 | An Analysis on the Motivation for Visiting, Perception Result by Type and Satisfaction of Visitors of Theme Park : Focusing on Everland | 소장 |
7 | study on marketing strategies by comparison of the selecting attributes between two theme parks in Gyeonggi-Do | 소장 |
8 | 김소영, 지주은 (2008), “(한국마케팅학회) 뮤지컬 관객의 플로우(Flow)경험 구조모델에 관한 연구,” 「통합학술대회 논문집」, 한국경영학회. pp. 1-21. | 미소장 |
9 | A Career Counseling Model Using 'Flow' Theory | 소장 |
10 | Flow theory and Leisure counseling | 소장 |
11 | 노용구 (2006), 「여가학(전정판)」, 서울: 대경북스. | 미소장 |
12 | 전자미디어의 몰입경험과 여가만족의 상관성 분석: TV와 internet 비교를 중심으로 | 소장 |
13 | Flow 개념과 인터넷상의 소비자 구매의도와의 관계 및 Flow유형에 따른 구매행동 차이 분석 | 소장 |
14 | 박상현 (2003), “관광정보 웹사이트의 플로우(flow) 경험과 영향,” 한양대학교 박사학위논문. | 미소장 |
15 | The Influences of Online Community Activities on Flow Experience, Customer-Website Brand Relationship and Loyalty | 소장 |
16 | 박지연 (2005), “리조트 호텔 이용자의 플로우 경험과 만족구조분석,” 경기대학교 박사학위논문. | 미소장 |
17 | 모험관광 경험에 따른 플로우(flow) 변수 차이 검증 : 최초방문자와 재방문자를 중심으로 | 소장 |
18 | Flow Formation of Tourist Experience in Adventure Tourism | 소장 |
19 | 박흥식, 장은경 (2008), “지역축제의 물리적 환경이 방문자 몰입에 미치는 영향,”「2008 제33차 한․일국제학술논문발표대회 논문집」, 한국관광․레저학회. pp.163-169. | 미소장 |
20 | Research Articles : A Study of the Effect of the e-Customer Relationship Management on the Structural Relationship and customer`s perception in the Hotel Industry ![]() |
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21 | 관광웹사이트와 비관광웹사이트의 플로우 경험구조 비교 | 소장 |
22 | A Study on Customer Satisfaction and Switching Intention of Theme Park Visitor by Expectation-Disconfirmation Theory:Moderating Effect on Alternative Attractiveness | 소장 |
23 | 신명희 (2004), “플로우 경험 측정 척도개발 및 타당성 검증,” 「고황논집」, 제34권.pp. 173-189. | 미소장 |
24 | A Study on Positioning by Selection Attributes of the Users to the Theme Park | 소장 |
25 | 오상훈, 송재호, 이성은 (2008), “지역축제 참가자의 플로우 체험에 대한 연구,”「2008 제33차 한․일국제학술논문발표대회 논문집」, 한국관광․레저학회. pp.127-135. | 미소장 |
26 | A Study on the Effect on Visit and Revisit of user`s Satisfaction in Theme Park ![]() |
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27 | 테마파크의 방문동기에 따른 서비스 차별화 방안 : 고객 만족도 중심의 고객지향적 전략 | 소장 |
28 | Factors that Influence the Flow, User Satisfaction and Continuous Intention to Use in the e-Learning System Context | 소장 |
29 | 유재경 (2006), “한류(韓流)관광객의 몰입(flow) 결정요인에 관한 연구: TV드라마 촬영지 중심으로,” 경희대학교 박사학위논문. | 미소장 |
30 | Articles : A study on the Effects of the Flow Experience on Satisfaction Level: The Case of Tourist Visiting TV Drama Location ![]() |
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31 | 수도권 테마파크 현황과 발전방안 | 소장 |
32 | Flow and Brand Equity on the Internet Auction | 소장 |
33 | 이시훈 (2000), 「인터넷 광고 효과 모델」, 서울: 커뮤니케이션 북스. | 미소장 |
34 | The Effect of the Servicescape on Users" Satisfaction in Theme Park | 소장 |
35 | Articles : Subdivision of Inbound Market by Involvement and Flow -Based on a research study of Japanese tourists to Korea- | 소장 |
36 | Factors Influencing Mobile Internet Service Acceptance: Extension of Technology Acceptance Model Using The Flow Theory | 소장 |
37 | A Study on Possible Effects of Flow Experience of Museum Visitors on Their Satisfaction | 소장 |
38 | 조방현 (2007), “테마파크 이용자의 서비스 품질, 광고, 기업이미지가 관여도와 소비자행동에 미치는 영향,” 연세대학교 박사학위논문. | 미소장 |
39 | Comparative study on the Visitors' Satisfaction Measurement of the Selecting Attributes of Theme Parks in Korea | 소장 |
40 | 한국관광학회 (2009), 「관광학총론」, 서울: 백산출판사. | 미소장 |
41 | The Effect of Flow Experience at Work on Leisure Need | 소장 |
42 | A Study on the Satisfied Factors of College Students for the use of Facilities for their Leisure Time ![]() |
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43 | A Study on Theme Park Event Satisfaction of Group Different Theme Park Satisfaction Difference | 소장 |
44 | 이벤트프로그램이 테마파크 이미지 형성에 미치는 영향연구 | 소장 |
45 | An Empirical Study on the Relationship of Antecedents of Flow, Organizational Commitment, Knowledge Sharing and Job Satisfaction | 소장 |
46 | 황용석 (1999), “웹 이용과정에서 플로우(FloW) 형성에 관한 이론적 모델 연구,”성균관대학교 박사학위논문. | 미소장 |
47 | The theme park experience: An analysis of pleasure, arousal and satisfaction ![]() |
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48 | Facilitating Flow Experiences Among Musicians ![]() |
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49 | The role of flow experience in cyber-game addiction. ![]() |
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50 | Csikszentmihalyi, M. (1975), Beyond boredom and anxiety: the experience of play in work and games, SF: Jossey-Bass. | 미소장 |
51 | Csikszentmihalyi, M. (1997), Finding flow: the psychology of engagement with everyday life, NY: Basic Books. | 미소장 |
52 | Csikszentmihalyi, M. (2000), Beyond boredom and anxiety: experiencing flow in work and play (25th anniversary special edition), SF: Jossey-Bass. | 미소장 |
53 | Dittmer, P. R. (2001), Dimensions of the hospitality industry (3rd ed.), NY: John Wiley & Sons Inc. | 미소장 |
54 | Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error ![]() |
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55 | Structural Equation Modeling and Regression: Guidelines for Research Practice ![]() |
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56 | Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations ![]() |
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57 | Flow, enduring, and situational involvement in the Web environment: A tripartite second‐order examination ![]() |
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58 | Toward a conceptual understanding of the flow experience in elite athletes. ![]() |
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59 | Validation of the Flow Theory in an On-Site Whitewater Kayaking Setting ![]() |
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60 | Applying the Technology Acceptance Model and Flow Theory to Online Consumer Behavior ![]() |
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61 | Examining the Role of Cognitive and Affective Image in Predicting Choice Across Natural, Developed, and Theme-Park Destinations ![]() |
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62 | Mannell, R. C. and Kleiber, D. A. (1999), “A social psychology of leisure,”State College, PA: Venture Publishing. | 미소장 |
63 | Maslow, A. H. (1994), “Religions, values and peak-experience,” NY: Viking Penguin. | 미소장 |
64 | Play, Flow, and the Online Search Experience ![]() |
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65 | McEniff, J. (1993), “Leisure industries,” EIU Travel & Tourism Analyst, No. 5. pp. 52-73. | 미소장 |
66 | The Influence of Goal-Directed and Experiential Activities on Online Flow Experiences ![]() |
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67 | (Working Paper) Korea's 1997 currency crisis ![]() |
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68 | Measuring the Customer Experience in Online Environments: A Structural Modeling Approach ![]() |
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69 | Destination image analysis—a review of 142 papers from 1973 to 2000 ![]() |
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70 | Flow in Knowledge Work: High Performance Experience in the Design of National Security Technology ![]() |
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71 | Middle School Students’ Motivation and Quality of Experience: A Comparison of Montessori and Traditional School Environments ![]() |
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72 | Student Engagement in High School Classrooms from the Perspective of Flow Theory ![]() |
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73 | Webster, J., Trevino, L. K. and Ryan, L. (1993), “The dimensionality and correlates of flow in human computer interaction,” Computer in Human Behavior, Vol. 9 No. 4. pp. 411-426. | 미소장 |
74 | Evaluating Instream Flows for Recreation: Applying the Structural Norm Approach to Biophysical Conditions ![]() |
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