본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

COVID-19로 인해 대학도 비대면 교육이 진행되고 있다. 이에 플립러닝 적용하고 있는 수업의 경우에도 비대면 체제로 전환하여 운영이 되고 있으나, 새로운 형태의 비대면 플립러닝 수업 방식에 대한 사례 및 효과에 대한 탐색 연구는 아직 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 비대면 플립러닝 교수 전략의 효과를 살펴보기 위해, FGI 및 설문을 통해 학생들의 학습 경험을 분석하고 교과목 목표 달성 수준을 확인하여, 궁극적으로 효과적인 비대면 플립러닝 수업을 위한 시사점을 제공하고자 하였다. 연구결과, 학습자들은 대체로 비대면 플립러닝 수업방식에서 퀴즈, 팀활동, 그리고 교수자의 질의응답 및 피드백 등 상호작용 측면에서 긍정적으로 평가를 하였으며, 사전-사후 학습 달성 정도의 변화에서도 유의한 차이를 보여주었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 시사점을 논의하였다.

As universities have operated non-face-to-face semesters due to COVID-19, although instructors applying flipped learning to their classes also have changed it into non-face-to-face ways, there is still a lack of exploratory research on effectiveness of the new form of flipped learning. In this study, we explored the effectiveness of the non-face-to-face flipped learning by analyzing students’learning experiences throughout FGI and survey. By doing so, we sought to provide in-depth insights for successful implications of non-face-to-face flipped learning classes ultimately. The findings showed that many learners positively evaluated non-face-to-face flipped learning in terms of interactions, including quizzes, team activities, and interpersonal interactions (e.g., Q&A, feedback) with professors in non-face-to-face flipped learning classes. The result of the survey also showed significant differences in the pre-post test regarding learner’s perceived learning achievement. Based on these findings, the implications were discussed.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
플립 러닝과 메이커 교육 기반 인공지능 융합교양교과목 설계 방향 탐색 : Exploring the design of artificial intelligence convergence liberal arts curriculum based on flipped learning and maker education : focusing on learner needs assessment / 학습자 요구 분석을 중심으로 김성애 p. 221-232

스프레드시트를 활용한 지도학습 인공신경망 매개변수 최적화와 활성화함수 기초교육방법 = Supervised learning artificial neural network parameter optimization and activation function basic training method using spreadsheets 허경 p. 233-242

4차 산업혁명 시대 공학 분야의 진입 능력 함양을 위한 집중 이수제 공학 교육 운영에 관한 연구 = A study on the operation of intensive coursework engineering education to cultivate the ability to enter the engineering field in the era of the 4th industrial revolution 장은영, 윤석범 p. 243-249

위드 코로나 시대에서 유아교육 현장의 원격교육 제한사항과 이에 따른 유아 원격교육 솔루션 개발 제안 = Restrictions on distance education in early childhood education in the era of with Corona, and proposal for early childhood distance education solution development 이흔연, 홍필태 p. 251-259

디지털 헬스케어 분야 디자인씽킹 기반 교과형 캡스톤디자인 적용 방안 탐색 = Exploring how to apply curriculum-type capstone design based on design thinking in the digital healthcare field 황윤자, 정효정 p. 261-270

직업계 고등학교 고교학점제에 대한 교육 수요자 인식 조사 = An investigation into perception of educational consumers on the vocational high school credit system 윤소희 p. 271-281

비대면 플립러닝의 효과에 대한 탐색 연구 : An exploratory study on the effectiveness of non-face-to-face flipped learning : focusing learner's experience and perceived learning achievement / 학습자 경험 및 인지된 학습성과 분석 박지원, 박민주 p. 283-292

TPACK에 대한 예비 교사의 인식 분석 = The analysis of preservice teachers' perception of TPACK 장봉석 p. 293-300

AI 자동화 출입통제 시스템을 위한 비대면 발열 감지기 모듈 개발 및 교육 프로그램 연계 = Development of non-face-to-face heat sensor module for AI automated access control system and linkage with education program 이효재, 김응석, 홍창호 p. 301-304

집체훈련 대체 원격훈련시스템 구축 방안 : A study on distance training system for transitioning to a non-contact education and training methods : focusing on learner’s non-contact learning experiences / 비대면 학습경험 분석을 중심으로 임경화, 신정민, 이두완 p. 305-320

사물인터넷(IoT)을 위한 무선통신 교육장비 개발 = Development of wireless communication educational equipment for Internet of things (IoT) 김한종 p. 321-326

공작기계의 4차 산업혁명에서 5축 절삭가공기 교육 중 AC축을 제어하는 2NC 헤드 가공상의 유한요소 해석으로 응력 및 변형에 관한 연구 = A study on stress and deformation through finite element analysis of 2NC head processing controlling AC axis during 5-axis cutting machine training in the 4th industrial revolution of machine tool system 이지웅 p. 327-332

STEP 학습자분석 및 실태조사에 기반한 온라인 학습 플랫폼 활성화 방안 = Online learning platform activation strategy based on STEP learner analysis and survey 명재규, 박민주, 민준기, 김미화 p. 333-349

청년들이 생각하는 좋은 일자리 조건과 직업탐색행동이 취업에 미치는 영향 분석 = Analysis of the good job condition of which young people think and the impact of job search behavior on employment 장욱희 p. 351-368

해외취업자 실태조사를 통한 청년 해외취업전략 연구 = Developing strategies for youth overseas employment through a survey of the overseas employed : focusing on the K-move program 유재홍, 엄기용 p. 369-378

기업맞춤형 직업훈련 학습자의 프로젝트 수업에 대한 인식 및 요구 분석 연구 = Enterprise customized national infrastructure & strategy industry job training participants recognized analysis of demands for project classes and improvement plan 이수경, 김봄이, 박연정 p. 379-392

기관패널 표집설계를 통한 훈련 교·강사 실태조사 방안 연구 = A study on the survey of vocational training teachers and instructors through institutional panel sampling design 정혜경, 정일찬, 이진구 p. 393-403

2년제 공학계열 대학생의 학습민첩성과 취업준비행동의 관계 : The relationship between learning agility and job preparation behavior of engineering college students : moderated moderation effect of learning flow and professor-student interaction frequency / 학습몰입과 교수-학생 간 상호작용 빈도의 조절된 조절효과 위영은, 우혜정, 김우철 p. 405-419

직업능력개발훈련교사의 역량기반 교육훈련프로그램 개발 = Development of competency-based entrepreneurship education model of vocational training teacher 정현석, 이철기 p. 421-433

참고문헌 (18건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Y. E. Seo, “Effects of cooperative learning using flipped learning model on EFL learners' english performance and attitudes,” Master's Degree, Inha University, 2015. 미소장
2 E. Y. Jeon, “A case study on flipping a university classroom:focusing on learning motivation and class satisfaction,”Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 17, no. 21, pp. 1-21, 2017. 미소장
3 R. S. Davies, D. L. Dean, and N. Ball, “Flipping the classroom and instructional technology integration in a college-level information systems spreadsheet course,”Educational Technology Research and Development, vol. 61, no. 4, pp. 563-580, 2013. 미소장
4 H. K. Park and J. M. Lee, “The relationship among selfdirected learning ability, self-efficacy for group work, teachers’ autonomy support, learning outcomes in flipped learning environment,” Journal of Korean Association for Educational Information and Media, vol. 24, no. 1, pp. 147-175, 2018. 미소장
5 S. M. Han, K. H. Rim, and S. M. Seong, “A study on the instructional design and application for non-face-to-face flipped-learning classes in university,” Journal of Practical Engineering Education, vol. 13, no. 1, pp. 61-72, 2021. 미소장
6 A. Nederveld and Z. L. Berge, “Flipped learning in the workplace,” Journal of Workplace Learning, vol. 27, no. 2, pp. 162-172, 2015. 미소장
7 J. W. and C. I. Lim, “A study on instructional strategies for situation-centered discussion with flipped learning in ROK army school,” Journal of Educational Technology, vol. 32, no. 4, pp. 771-808, 2016. 미소장
8 E. O. Park and J. H. Park, “A meta-analysis on flipped learning: Conditions for successful application and future research direction,” Journal of the Korean Data & Information Science Society, vol. 27, no. 1, pp. 169-178, 2016. 미소장
9 M. O. Suh, “The meta analysis of the effectiveness of flipped classroom,” Journal of Educational Technology, vol. 32, no. 4, pp. 707-741, 2016. 미소장
10 J. Bishop and M. A. Verleger, “The flipped classroom: A study of the Research. ASEE National Conference Proceeding,”Annual Conference and Exposition. American Society for Engineering Education, pp. 1-26, 2013. 미소장
11 N. Hamdan, P. McKnight, K. McKnight, and K. M. Arfstrom, “A review of flipped learning: Flipped learning network,”George Mason University: Harper and Row Ltd, 2013. 미소장
12 Y. B. Kim, “Development of the design principles on flipped learning support system,” Doctor's Degree, Busan University, 2015. 미소장
13 N. I. Kim, B. A. Chun, and J. I. Choi, “A case study of flipped learning at college: focused on effects of motivation and self-efficacy,” Journal of Educational Technology, vol. 30, no. 3, pp. 467-492, 2014. 미소장
14 S. H. Kim, “A study on the effectiveness of teaching and learning strategies for flipped learning in college education,”Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, vol. 19, no. 5, pp. 366-372, 2018. 미소장
15 H. S. Lee, S. C. Kang, and C. S. Kim, “A study on the effect of flipped learning on learning motivation and academic achievement,” The Journal of Korean Association of Computer Education, vol. 18, no. 2, pp. 47-57, 2015. 미소장
16 D. J. Song, “A case study of creative convergence design class,” Proceeding of the Korean Society for Education Technology Conference, 2020. 미소장
17 E. J. Kim, “Examining structural relationships among factors affecting learning engagement and outcomes in flipped-learning college classrooms,” Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, vol. 18, no. 2, pp. 451-469, 2018. 미소장
18 J. Y. Park and Y. J. Kim, “The effects of flipped learning in online L2 Korean writing education by ZOOM,” The Language and Culture, vol. 17, no. 1, pp. 85-108, 2021. 미소장