본 연구에서는 국내 주유소들의 월별 판매가격 데이터를 활용하여, 2014년 하반기 및 2020년 상반기에 발생한 전세계적인 유가 하락의 휘발유 및 경유 판매가격 전가 정도가 주유소의 특성에 따라 어떻게 다른 지를 분석하였다. 분석결과 셀프주유소, 알뜰 주유소 및 경쟁업체가 많은 주유소에서 유가하락이 휘발유 및 경유 판매가격에 크게 반영이 되었으며, 이와는 반대로 고급 휘발유를 판매하는 주유소에서는 휘발유 및 경유의 판매가격 하락폭이 다른 주유소에 비해 상대적으로 작은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 가격탄력성이 높은 저소득 소비자들이 다른 소비자들에 비해 유가의 하락으로부터 보다 큰 혜택을 받음을 시사한다.
This paper empirically examines firm-level heterogeneity in cost pass-through by taking advantage of the plunges in global oil prices during the second half of 2014 and during the first four months of 2020. This study found that during both periods cost pass-through varies across gas stations depending on their characteristics. Namely, retail fuel prices are more cost-reflective at self-service or thrifty stations and stations under higher competition. Conversely, cost pass-through is lower at a premium station than at a non-premium station. These findings remain robust after addressing non-linearity or delay in pass-through and suggest that low-income consumers may benefit more from falling oil prices than higher-income consumers.