본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 몽골 이주노동자 자녀의 교육전략에 주목하여, 교육제도와 이민정책이 이주청소년의 진로 형성과 이주 형태에 어떠한 요인으로 작용하고 있는가에 대하여 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 몽골에 귀국한 이주청소년 17명과 현지 중등교육기관 5개교의 교원을 대상으로 면접 조사를 진행하였다. 한국과 몽골 사이에서 이주가족의 귀국과 재이주의 과정에서 나타나는 교육 선택과 진로형성과정에 주목한 본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 몽골 이주노동자 자녀에게 나타나고 있는 중학교에서 고등학교 진학 시점에서의 귀국 현상은, 한국의 교육제도에 대한 ‘비연속성 대한 전략’으로 발생한 교육 선택으로 해석할 수 있다. 둘째, 몽골 이주노동자 자녀가 한국 체류 시부터 가지고 있었던 한국 대학교로 진학하고자 하는 교육포부는 몽골로 귀국한 후에도 냉각되지 않은 채 그대로 유지 또는 강화되고 있었고, 이는 대학 진학단계에서 한국으로 재이주하는 현상으로 이어지고 있었다. 이러한 교육 선택에는, 그들의 한국에서의 ‘이주경험’이 몽골 사회에서 커리어를 형성하는 과정에 부정적 요인으로 작용하는 반면, 대학교 진학 과정에서 그들을 한국으로 유입시키는 긍정적 요인으로 작용하고 있는 것에 의한 것으로 해석할 수 있다. 본 연구의 분석 결과는, 이주청소년의 교육 문제를 접근하기 위해서는 ‘각 교육 단계에서의 포섭’ 방식에 대한 논의뿐만 아니라, 각 교육과정에 적용되고 있는 교육이념의 연속성에 대하여 주목해야할 필요성을 제기하고 있다. 몽골 이주노동자 자녀의 교육전략과 이주 형태는, 고등교육단계의 선발제도에서 이주청소년의 이주 배경에 따른 선별적 포섭(배제)과 대학의 국제화정책의 두 가지 제도 사이에서 일어난 ‘교육 회귀 현상’이라고 볼 수 있다.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
이주자의 개인적 연결망과 시티즌십 : Migrant’s personal networks and citizenship : an analysis of the personal network types and its determinants among female marriage immigrants / 여성 결혼이민자의 개인적 연결망의 유형과 결정 요인 분석 고재훈 p. 1-29

경계 속 아이들의 교육전략 : The creation of a transnational educational space for migrant children : an analysis of the experiences and educational strategies of Mongolian migrant workers’ children / 몽골 이주노동자 자녀의 이주경험과 진로선택에 대한 분석 최가영 p. 1-28

지역사회 통합돌봄의 개념적 이해와 실천적 함의 : Discourse and practice in community-based integrated care : using text mining and semantic network analysis / 텍스트마이닝과 의미연결망 분석을 중심으로 정지원, 김정석 p. 1-33

한국 노인의 인지기능 변화궤적 유형과 영향요인 : The pattern of change trajectories of cognitive function and their associated factors in Korean older adults : focusing on the cognitive function change from 2006 to 2018 / 2006-2018년의 인지기능 변화를 중심으로 김형관 p. 1-29

한국인의 공적개발원조 정책에 대한 선호 결정 요인 : Determinants of individual preferences on official development assistance in South Korea : focusing on the responsibilities of state and national pride / 국가의 책무성 및 국가 자긍심을 중심으로 유성훈 p. 1-27

중고령 요양보호사의 역량 강화를 위한 연구 : The study on improving the competence of middle-aged caregivers : mediating effect of professional pride in the effect of participation in education on job satisfaction / 교육참여가 직무만족도에 미치는 영향에서 직업적 자긍심의 매개효과 오유라 p. 1-22

대학생의 부모화 경험이 대인관계 문제에 미치는 영향 : Effect of college students’ parentification on interpersonal problems : the moderated mediation effect of fear of intimacy and adaptive cognitive emotion regulation / 친밀감에 대한 두려움과 적응적인 인지적 정서조절의 조절된 매개효과 박성민, 양난미 p. 1-26

한국의 오픈마켓 플랫폼 만들기 : The making of the online marketplace platforms in South Korea : focusing on the role of the state / 국가의 역할을 중심으로 김경필 p. 1-24

스마트폰 중독과 인지실패의 관계에서 주의통제와 몰입감의 매개효과 = Attentional control and flow as mediators between smartphone addiction and cognitive failures 박창호 p. 1-20

자존감과 사회적 비교성향 및 오프라인 활동에 따른 SNS 이용 효과 분석 : Analysis of SNS use effects according to the self-esteem, the social comparison, and the off-line activity : focused on Facebook, Instagram, Band, and Kakoastory / 페이스북, 인스타그램, 밴드, 카카오스토리를 중심으로 이영원 p. 1-26

긍정심리 기반 음악치료가 예술계 대학생의 우울, 불안 및 지각된 스트레스에 미치는 효과 = Effects of positive psychology-based music therapy group counseling program on depression, anxiety and perceived stress in art college student 조은창, 강희양 p. 1-24

정신질환자에 대한 사회적 낙인 인식 척도와 차별 지각 척도의 개발 및 타당화 연구 = A study on the development and validation of social stigma recognition scale and discrimination perception scale for mentally-ill patients 허연주, 이민규, 이진영, 신아현, 박준호 p. 1-33

아동기 자녀를 양육하는 부부의 다차원적 성역할태도 유형과 양육 스트레스 = Multidimensional gender role attitudes among couples with young children and parental stress 김지영, 설경옥 p. 1-26

참고문헌 (37건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Bourdieu, Poerre. 1990. In Other Words: Essays toward a Reflective Sociology. Stanford, CA: Stanford University Press. 미소장
2 Bourdieu, Poerre. 1990. “Structures, Habitus, Practices.” pp. 52-65 in The Logic of Practice. Cambridge, UK: Polity Press. 미소장
3 Castles, Stephen, and Mark J. Miller. 2009. The Age of Migration: International Population Movement in the Modern World, 4th Edition. New York: Guilford Press. 미소장
4 Chen, Liang-Hsuan. 2007. “East-Asian Student’s Choice of Canadian Graduate Schools.”International Journal of Educational Advancement, 7(4): 271-306. 미소장
5 Choi, Gayoung. 2009. “Educational rights of foreign workers' children in the Republic of Korea.” Komaba Studies in Society[sokanshakaikagaku], 18: 87-92. [In Japanese] 미소장
6 Choi, Gayoung. 2012. “Unequal Educational Rights of Migrant Worker’s Children in Korea..” pp.432-466The history and culture of Mongols in the 20th century : collection of treatises in the 2011 international symposium in Ulaanbaata, edited by Husel: Fukyosha. [In Japanese] 미소장
7 Chong, Sangwoo, and Jiin Park. 2018. “Legislative necessity and challenges for securing rights of undocumented immigrant children.” The Journal of Multicultural Society [Damunhwa-Sahoe Yeongu] 11(1): 261-293. [In Korean] 미소장
8 Hossler, Don, and Karen Symms Gallagher. 1987. “Studying Student College Choice: A Three-Phase Model and the Implications for Policymakers.” College and University, 62(3): 207–221. 미소장
9 Inkeles, Alex, and Larry Sirowy. 1979. Educational System Development and Convergence. Stanford, CA: Stanford University Press. 미소장
10 Jun, Kyung-Suk. 2017. “A Study on the Career Preparation of Immigrant Youths in a Multicultural Background and Plans of their Settlement in Korean Society.” GRI REVIEW [GRI Yeongu Nonchong] 19(1): 441-473. [In Korean] 미소장
11 Jung, Kayoung. 2008. “Life Experiences and Its Interpretation of Mongolian Migrant Youth in Korea.” Korean Journal of Social Issues [Sahoe Yeongu] 10(2): 9-44. [In Korean] 미소장
12 Kim, Bitnara, and Chul-An Joo. 2020. “A study on affirmative action in university admissions:focusing on multicultural students.” The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction (JLCCI) [Hakseubja Jungsim Gyogwa Gyoyuk Yeongu (KALCI)]20(4): 227-247. [In Korean] 미소장
13 Kim, Do-Hye. 2012. “The Problem of Categorization of Youth with Migrant Backgrounds Living in South Korea and the Limitations of related Policies: A Korea-U.S. comparative analysis of policies regarding the border, migrant youth and multiculturalism.” Contemporary Society and Multiculture [Hyeondaesahoewa Damunhwa] 2(2): 305-332. [In Korean] 미소장
14 Kim, Jeong Won. 2006. “The realities of schooling for migrant worker's children from Mongolia in South Korea.” Korean Journal of Sociology of Education [Gyoyuk-Sahoehak Yeongu] 16(3): 95-129. [In Korean] 미소장
15 Kim, Jeong Won, Hye-Young Lee, Un-Ju Bae, and Chang-Su Hu, 2005. A Study on the conditions of Educational Welfare for the Foreign Workers' children in South Korea. Jincheon: Korean Educational Development Institude. [In Korean] 미소장
16 Koido, Akihiro. 2005. “Internal Formation and the Global Context of Transnational Social Space: Inquiry into the Transnational Perspective in Migration Studies.” Japanese Sociological Review [shakaigakuhyoron] 56(2): 253-282. [In Japanese] 미소장
17 Kojima, Akira 2010, “A Study of Transnational Career Choices of Japanese Brazilian Young People.” Regional Studies: Tottori University journal of the Faculty of Regional Sciences [chiikigakuronshu tottoridaigaku chiikigakubukiyo] 7(2): 253-283. [In Japanese] 미소장
18 Kojima, Akira. 2011. “A Study of Migration of Japanese Brazilian Young People. Regional studies.”Tottori University journal of the Faculty of Regional Sciences [chiikigakuronshu tottoridaigaku chiikigakubukiyo] 8(1): 13-38. [In Japanese] 미소장
19 Lee, Haiyoung. 2007. “Teaching Korean for the Children of Foreign Workers: A Case Study of Designing and Implementation of a Course for the Mongol School.”Bilingual Research [Ijung Eon-eohak] 33: 469-496. [In Korean] 미소장
20 Lee, Jung-Hee, and Eun Mi Koo. 2016. “A Study on the Right to Education and Health for Migrant Children.” Journal of Public Society [Gong-gong Sahoe Yeongu]6(4): 297-323. [In Korean] 미소장
21 Lee, Tak-Gon. 2019. “Right to Stay of Undocumented Migrant Children : from the Perspective of Ensuring Children’s Rights.” Ewha Journal of Gender and Law [Ihwa Gender Beobhak] 11(1): 161-194. [In Korean] 미소장
22 Li, Guilan. 2010. “The influence of floating population to education of YanBian Korean-Chinese children: After the establishment of diplomatic relations between Korea and Chin.”Journal of Diaspora Studies [Diaspora Yeongu] 4(2): 33-49. [In Korean] 미소장
23 Mazzarol, Tim, and Geoffrey Soutar. 2002. “‘Push-Pull’ Factors Influencing International Student Destination Choice.” International Journal of Educational Management 16: 82–90. 미소장
24 McMahon, Mary E. 1992. “Higher Education in a World Market: An Historical Look at the Global Context of International Study.” Higher Education 24(4): 465-482. 미소장
25 Min, Kayoung. 2009. “Research on Subject of Low Class Women Who Have Experienced Repeated Migration through the Concept of 'trans'.” Journal of Korean Women’s Studies [Hanguk Yeoseonghak] 25(4): 5-39. [In Korean] 미소장
26 Miyajima, Takashi, and Haruo Ota el. 2005. Foreign children and Japan's education system. Tokyo: University of Tokyo Press. [In Japanese] 미소장
27 Murai, Tadamasa. 2011. “Assessing the assimilation of the new immigrant second generation.”Treatises and Studies by the Faculty of Kinjo Gakuin University Studies in Social Sciences [kinjogakuindaigakuronshushakaikagakuhen] 7(1): 95-112. [In Japanese] 미소장
28 Nho, Choong Rai, and Jin Joo Hong. 2006. “Adaptation of migrant workers’ children to Korean society: Adaptation of Mongolian migrant worker’s children in Seoul, Gyeonggi Area.” Journal of the Korean society of child welfare [Hanguk Adong-bogjihak] 22: 127-159. [In Korean] 미소장
29 Oh, Sung Bae. 2009. “An Exploratory Study on the Opportunities and Challenges Faced by Children of Immigrant Workers within the Korean Education System.” Studies on Korean Youth [Hanguk Cheongsonyeon Yeongu] 20(3): 305-334. [In Korean] 미소장
30 Oh, Sung Bae 2011. “An Exploratory Study on the Educational Support for Students from Working Immigrant’s Family.” Soonchunhyang Journal of Humanities [Suncheonhyang Inmungwahak Nonchong] 29: 245-281. 미소장
31 Portes, Alejandro, and Rubén G. Rumbaut. 2001. Legacies: The Story of the Immigrant Second Generation. Berkerley, CA: University of California Press. 미소장
32 Rafaela, Yoshiy Olivares, 2020, “Career Guidance for Second Generation Immigrants in-between Two Countries : The Creation of “Borderless Strategy” by Brazilian School Teachers in Japan.” Bulletin of the Graduate School of Education, the University of Tokyo [tokyodaigakudaigakuin kyoikugakukenkyukakiyo] 59: 317-326. [In Japanese] 미소장
33 Seol, Dong-Hoon, Geon-Soo Han, and Ran-Joo Lee. 2003. Investigation of the human rights of foreign workers and children residing in Korea. Seoul: The National Human Rights Commission of the Republic of Korea. [In Korean] 미소장
34 Shimizu, Kokichi, and Mutsumi Shimizu. 2001. Newcomers and Education: Over the Conflict between School Culture and Ethnicity. Tokyo: Akashishoten. [In Japanese] 미소장
35 Shimizu, Kokichi, Anne Beverley Yamamoto, Itaru Kaji, and Kazuhiko Hayashizaki. 2013. Education Strategy for "People Living": Challenges for Family and Public Education Living in a Global Society. Tokyo: Akashishoten. [In Japanese] 미소장
36 Song, Yurina. 2012. “Study of factors affecting international students' choices regarding their university.” Unpublished Master's thesis, Seoul: Yonsei University Graduate School. [In Korean] 미소장
37 Yamamoto, Kousuke. 2014. “Career Choices of Youth Nikkei Brazilians who Returned to Brazil: With a Focus on the “Story of Movement.” The Journal of Educational Sociology [kyoikushakaigakukenkyu] 94: 281-301. [In Japanese] 미소장