이 연구에서는 한국아동·청소년패널조사의 3차년도 데이터를 분석하여 중학생들의 사교육 참여가 학업적 자기효능감을 매개로 그릿(흥미유지, 노력지속)에 영향을 미치는지 살펴보았다. 이를 위해 변인들 간 내생성을 통제하기 위해 경향점수 역확률가중치를 활용하여 구조 모형을 분석하였다. 그 결과, 사교육 참여는 학업적 자기효능감에 부적인 영향을 미치고, 학업적 자기효능감은 흥미유지와 노력지속에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고, 사교육 참여는 학업적 자기효능감을 매개로 흥미유지와 노력지속에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 사교육 참여는 전체적으로 흥미유지에는 유의한 효과를 미치지 않은 반면, 노력지속에는 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 사교육 참여가 학생들의 심리적 영역에 부정적인 요인이 될 수 있으므로, 이에 대응하는 정책이 마련되어야 함을 시사한다.Purpose: This research aimed to explore the relationship between participation in private education and grit, and whether academic self-efficacy mediates this relationship.
Design/methodology/data/approach: Structural equation model was applied to the 3rd year data of middle school students in 2018 Korean Youth and Child Panel Survey. To control endogeneity across variables, inverse probability weighting from propensity scores was calculated and applied in the model.
Findings/Results: The major findings showed that participation in private education has negative effects on grit and self-efficacy mediates this effect.
Value: This study showed negative effects of private education in middle school students’ psychological domains and raises concerns that private education should be consumed with caution.