최근 소비자들은 제품이나 서비스의 품질뿐만 아니라, 어떤 방식과 과정을 통해 제품과 서비스가 생산되었는지를 검토한 후 최종적으로 구매하는 경향을 나타내고 있는데, 이는 ESG가 소비자의 구매 결정에 중대한 영향을 미치는 요인으로 작용하고 있음을 의미한다. 즉 ESG 경영을 적극적으로 추진하고 소비자들에게 그 정보를 전달하는 것이 기업의 경쟁력을 강화하고 경쟁사들과 차별화하기 위한 핵심 전략이 될 수 있는 것이다. 이 같은 환경변화에 따라 본 연구에서는 화장품 소비자들의 인지된 ESG 경영이 브랜드 이미지와 충성도에 미치는 영향과, 브랜드의 진정성이 이 관계를 어떻게 조절하는지를 살펴보았다. 전국에 분포한 화장품 소비자들로부터 2023년 4월부터 5월까지 수집한 총 333부의 설문조사 자료를 SPSS/WIN 27.0과 Macro 4.1 프로그램을 활용하여 분석한 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자의 인지된 ESG 경영 수준이 높을수록 브랜드 이미지와 브랜드 충성도가 높아짐을 확인하였다. 둘째, 브랜드 진정성은 지배구조(G)가 브랜드 이미지에 미치는 긍정적인 영향을 강화하는 것을 확인하였다. 셋째, 브랜드 진정성은 사회(S)가 브랜드 충성도에 미치는 긍정적인 영향력을 강화하는 것을 확인하였다. 이 같은 연구 결과는 지속 가능한 경영을 위한 기업들의 전략 수립 과정과 소비자와의 우호적인 관계를 유지하기 위해 고려되어야 하는 중요 요소들에 대한 실무적 차원의 가치 있는 시사점들을 제공하고 있다
Recently, consumers tend to make final purchases after reviewing not only the quality of products or services, but also the methods and processes through which products and services were produced. This means that ESG is acting as a factor that has a significant impact on consumers' purchase decisions. In other words, actively promoting ESG management and delivering the information to consumers can be a key strategy to strengthen a company's competitiveness and differentiate itself from competitors. In line with such environmental changes, this study examined the impact of cosmetic consumers' perceived ESG management on brand image and loyalty, and how brand authenticity modulates this relationship. The main results of analyzing a total of 333 survey data collected from April to May 2023 from cosmetics consumers distributed across the country using SPSS/WIN 27.0 and Macro 4.1 programs are as follows. First, it was confirmed that the higher the consumer's perceived ESG management level, the higher the brand image and brand loyalty. Second, it was confirmed that brand authenticity strengthens the positive influence of governance (G) on brand image. Third, it was confirmed that brand authenticity strengthens the positive influence of society (S) on brand loyalty. The results of this study provide valuable practical implications for the strategic establishment process of companies for sustainable management and important factors to be considered to maintain a friendly relationship with consumers