본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구의 목적은 예비교원을 위한 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량 개발 교육 프로그램을 개발하고 실제 적용을 통해 학습자의 반응을 분석해 프로그램에 대한 효과성 및 개선방안을 검토하는 것이다. 설계개발 연구 방법론에 따라서 AI⋅디지털 역량 개발의 필요성을 알아보고, 국내⋅외의 예비교원 대상의 AI⋅디지털 역량 교육 정책과 프로그램을 검토한 후, 교육 프로그램을 개발하였다. 초기 프로토타입 도출을 위해 2022 개정 교육과정 시안 및 국내⋅외 AI 교육 선행 연구와 사례에서 얻은 시사점을 검토하고, 교수자 및 학습자의 요구를 확인하였다. 초기 프로토타입은 전문가 사용성 평가를 통해 수정되었으며 이후 최종 교육 프로그램을 개발하였다. AI⋅디지털 활용 수업설계 역량 개발을 위해 총 네 개의 모듈로 구성된 최종 프로그램을 2022년도 하반기 S대학교 사범대학에서 예비교원을 위한 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량 강화 교육에 적용하였으며, 예비교원들의 반응을 확인하기 위해 설문 및 면담을 진행하였다. 설문조사 결과 예비교원들의 교육 프로그램에 대한 만족도는 전반적으로 높게 나타났고, 프로그램 전후 AI에 대한 태도, 예비교원의 AI 교수 효능감, 데이터 리터러시 역량에 대한 평균이 향상되었으며, 유의미한 차이를 보였다. 학습자 면담 결과 AI 플랫폼과 도구를 체험할 수 있어서 좋았으며, 실제 AI활용 교과융합 수업 사례를 제공하여 도움이 되었고, 팀활동 및 실습 중심의 학습자 주도형 수업 방식을 통해 수업 설계 산출물을 만들 수 있어 의미있었다는 반응을 확인하였다. 본 연구는 예비교원 대상 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량 개발 교육 프로그램을 개발함으로써 예비교원들의 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량을 향상시키는 구체적인 설계방안을 제시하고 있다.

The purpose of this study is to (1) develop an AI⋅digital competency development education program for pre-service teachers and (2) apply it to the field to analyze learner’s response and review the program’s effectiveness in order to make improvements. For the development of the program, this study utilized the method of Rapid Prototype Instructional Systems Development(RPISD). The research team reviewed previous literature, examined the needs of the professors, teachers and pre-service teachers in colleges of education, and conducted the expert usability tests to develop a final education program consisting of four modules. The program was then applied to a workshop for pre-service teachers, and surveys and interviews were conducted to evaluate their responses. The results showed that overall satisfaction with the education program was high, and there were significant differences in attitudes toward AI, AI efficacy of pre-service teachers, and competency for data literacy before and after the program. Learner interviews revealed that experiencing AI platforms and tools and designing classes through learner-centered teaching methods based on AI⋅digital use practices were helpful. This study provides specific design guidelines for developing a program to improve pre-service teachers’ capabilities in AI⋅digital competency development education.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
계획행동이론에 기반한 대학생의 챗GPT 수용과정 탐색 = Exploring the process of ChatGPT acceptance among university students based on the theory of planned behavior 염주영, 박인우 p. 1-26

뉴스 빅데이터를 활용한 AI교육 언론 분석 = Press analysis on AI education using news big data 김예영, 김승재, 조규락 p. 27-53

프롬프트 기반 학습 모형 개발 연구 = Research on development of prompt-based learning model 김지일 p. 55-79

고등학교 교사의 디지털 리터러시 역량과 스마트기기 활용에 대한 인식 수준의 관계에서 TPACK의 매개효과에 관한 연구 = A study on the mediating effect of TPACK in the relationship between digital literacy competency and the level of perception of smart device utilization of high school teacher 조영주, 박인우 p. 81-102

이러닝 교수설계자의 잡 크래프팅(job crafting) 경험에 관한 합의적 질적 연구 = A consensual qualitative research on e-Learning instructional designers’ experience of job crafting 김도이, 윤정미, 장은정 p. 103-128

예비교원의 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량강화를 위한 교육 프로그램 개발 연구 = A study on the development of education programs to strengthen AI·digital utilization instructional design competencies of pre-service teachers 임철일, 지현경, 고보경, 임은선, 민시은 p. 129-153

데이터 리터러시 향상을 위한 교과 간 AI 융합 수업 설계 모형 개발 = Development of instructional systems design model for a cross-curricular AI convergence class to improve data literacy 임은선, 임민희, 전민선, 임철일 p. 155-179

초등교사의 인공지능 교육에 대한 관심도 분석 = An analysis of elementary school teachers' concerns in AI education 이서교, 신민철, 박인우 p. 181-204

게이미피케이션 기반 키오스크 이용 교육 프로그램이 중학교 특수학급 지적장애 학생의 패스트푸드 주문하기 기술에 미치는 영향 = The effects of gamification-based kiosk usage training program on fast food ordering skills of middle school special education classroom students with intellectual disabilities 하상지, 이영선 p. 205-229

메타버스를 활용한 온라인강좌 개발 및 학습경험 분석 = Analysis of learning experience for online courses using metaverse 도현미 p. 231-254

참고문헌 (43건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 관계부처 합동 (2020). AI시대 교육정책 방향과 핵심 과제. (Translated in English) Joint Ministries (2020). Education policy direction and key tasks in the AI era. 미소장
2 고병철, 한선관 (2021). 인공지능교육에 대한 초등교사의 인식 조사. 인공지능연구 논문지, 2(1), 29-43. (Translated in English) Ko, B., & Han, S. (2021). Achievements in AI Education of Elementary School Teachers and Awareness of AI Education Training. Korea Association of Artificial Intelligence Education, 2(1), 29-43. 미소장
3 고보경, 황윤정, 정예일, 최서용, 김기택, 임철일 (2023). 영어과 예비 교원의 인공지능 융합교육역량 향상을 위한 교육프로그램 개발. 교육정보미디어연구, 29(4), 1037-1065. (Translated in English) Go, B. K., Hwang, Y. J., Jeong, Y. I., Choi, S. Y., Kim K. T., & Lim, C. I. (2023). Development of an educational program to enhance the AI convergence education competencies of pre-service English teachers. The Journal of Educational Information and Media, 29(4), 1037-1065. 미소장
4 교육부 (2022). 2022 개정 교육과정. (Translated in English) Ministry of Education (2022). Outline of 2022 Revised Curriculum. 미소장
5 김갑수 (2019). 초등 교사들을 위한 인공지능 교육 프로그램 개발 및 적용. 정보교육학회논문지, 23(6), 629-637. (Translated in English) Kim, K. S. (2019). An Artificial Intelligence Education Program Development and Application for Elementary Teachers. JOURNAL of The Korean Association of information Education, 23(6), 629-637. 미소장
6 김성애, 박정호, 전수진, 최정원 (2022). 예비교원을 위한 인공지능 교육 전문성 신장을 위한 내용 체계 개발. 대한공업교육학회지, 47(1), 22-44. (Translated in English) Kim, S., Park, J., Jeon, S., & Choi, J. (2022). Development of a contents system to enhance the professionalism of artificial intelligence education for pre-service teachers. Journal of Korean Industrial Education Association, 47(1), 22-44. 미소장
7 김성원, 이은경 (2023). 인공지능 융합 TPACK 교육 프로그램을 통한 예비 교사의 수업 전문성 변화. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 27(2), 223-225. (Translated in English) Kim, S. W. & Lee, E. K. (2023). Enhancing Artificial Intelligence Convergence Teaching Expertise of Pre-service Teachers through Technological, Pedagogical, and Content Knowledge (TPACK) Education Program. Proceedings of the Korean Society for Computer Education Conference, 27(2), 223-225. 미소장
8 김수환, 김주훈, 김해영, 이운지, 박일준, 김묘은, 이은환, 계보경 (2017). 디지털 리터러시의 교육과정 적용 방안 연구. 한국교육학술정보원. (Translated in English) Kim, S., Kim, J., Kim, H., Lee, U., Park, I., Kim, M., Lee, E., & Kye, B. (2017). A Study on the Application of Digital Literacy to the Curriculum. Korea Education and Research Information Service. 미소장
9 김희규 (2022). 예비⋅현직 교원의 AI⋅디지털 역량체계 정립 사업결과보고서. 한국교원교육학회. (Translated in English) Kim, H. K. (2022). Establishment of AI⋅Digital Competency System for Teachers project report. The Korean Society for the Study of Teacher Education. 미소장
10 류미영, 한선관 (2019). 딥러닝 개념을 위한 인공지능 교육 프로그램. 정보교육학회논문지, 23(6), 583-590. (Translated in English) Ryu, M., & Han, S. (2019). AI education programs for deep-learning concepts. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(6), 583-590. 미소장
11 박미현, 양자영, 문경희, 김은정, 박성호 (2021). 비전공자를 위한 SW⋅AI 교양 교육과정 개발 연구: P 대학교 사례를 중심으로. 컴퓨터교육학회 논문지, 24(2), 85-103. (Translated in English) Park, M., Yang, J., Moon, K., Kim, E., & Park, S. (2021). Development of SW and AI Curriculum for Non-majors - Based on the Case of P University -. The Journal of Korean Association of Computer Education, 24(2), 85-103. 미소장
12 박윤수, 이유미 (2021). 대학생의 AI 리터러시 역량 신장을 위한 교양 교육 모델. 정보교육학회논문지, 25(2), 423-436. (Translated in English) Park, Y. S., & Lee, Y. M. (2021). The Education Model of Liberal Arts to Improve the Artificial Intelligence Literacy Competency of Undergraduate Students. Journal of The Korean Association of Information Education, 25(2), 423-436. 미소장
13 박정기, 윤택남 (2020). AI 기반 수업에 대한 예비초등교사들의 인식 연구-미술과 영어를 중심으로. 한 국디자인문화학회지, 26(4), 217-226. (Translated in English) Park, J, K., & Yoon, T. N. (2020). A Comparative Study of Pre-service Primary Teachers on AI-based Instruction -Arts and English-. Journal of the Korean Society of Design Culture, 26(4). 217-226. 미소장
14 신동조 (2020). 수학교육에서 인공지능 (AI) 활용에 관한 예비수학교사의 인식 분석. 수학교육 논문집, 34(3), 215-234. (Translated in English) Shin, D. J. (2020). An Analysis Prospective Mathematics Teachers’ Perception on the Use of Artificial Intelligence(AI) in Mathematics Education. Communication of mathematical education, 34(3), 215-234. 미소장
15 신수범, 한규정 (2019). 예비교원을 위한 교수내용지식 관점에서의 소프트웨어 교육내용 주요 내용 탐색. 한국정보통신학회논문지, 23(2), 229-235. (Translated in English) Shin, S. & Han, G. (2019). Core curriculum contents of software education for preliminary teacher based on pedagogical contents knowledge. Journal of the Korea Institute of Information and Communication Engineering. 23(2), 229-235. 미소장
16 아이에답 (2023). 사업의 추진 방안. AIEDAP 수행기관 홈페이지. https://aiedap.or.kr/?page_id=259 (Translated in English) AIEDAP (2023). Project overview and details. AIEDAP. https://aiedap.or.kr/?page_id=259 미소장
17 이동국, 이봉규, 이은상(2022). 인공지능 (AI) 활용 교육을 위한 교사 역량 및 연수 과제 도출. 교육정보미디어연구, 28(2), 415-444. (Translated in Engilsh) Lee, D. K., Lee, B. G., & Lee, E. S. (2022). Competencies and Training Tasks for Teachers in Education using AI. Journal of Korean Association for Education Information, 28(2), 415-444. 미소장
18 이성혜 (2020). 디자인씽킹 프로세스 기반의 인공지능 (AI) 교육 프로그램 적용 효과분석. 컴퓨터교육학회 논문지, 23(4), 49-59. (Translated in English) Lee, S. (2020). Analyzing the effects of artificial intelligence (AI) education program based on design thinking process. The Journal of Korean Association of Computer Education, 23(4), 49-59. 미소장
19 이소율, 김성원, 이영준 (2021). 예비교사의 인공지능 교수효능감 측정 도구 (AI-TEBI) 개발. 컴퓨터교육학회 논문지, 24(1), 47-61. (Translated in English) (Translated in English) Lee, S., Kim, S., & Lee, Y. (2021). Development of Teaching Efficacy Belief Instrument about Artificial Intelligence for Pre-service Teachers. The Journal of Korean Association of Computer Education, 24(1), 47-61. 미소장
20 이소율, 유민선, 백성혜 (2023). 중등 교사를 위한 캡스톤 디자인 수업설계 기반 정보, 수학, 과학 인공 지능 융합교육 연수 개발 및 효과 분석. 컴퓨터교육학회 논문지, 26(2), 59-70. (Translated in English) Lee, S. Y., Yoo, M. S., & Paik, S. H. (2023). Development and Effect Analysis of Capstone Design based Informatics, Mathematics, Science Convergence Education Teachers’ Training Course using Artificial Intelligence for Secondary School Teachers. The Journal of Korean association of computer education, 26(2), 59-70. 미소장
21 이영호 (2019). 블록형 프로그래밍 언어 기반 인공지능 교육이 학습자의 인공지능 기술 태도에 미치는 영향 분석. 정보교육학회논문지, 23(2), 189-196. (Translated in English) Lee, Y. (2019). An analysis of the influence of block-type programming language-based artificial intelligence education on the learner’s attitude in artificial intelligence. Journal of The Korean Association of Information Education, 23(2), 189-196. 미소장
22 임다미, 강신천, 이은상, 남희영, 김소연, 조서연, 김각미, 송고은, 조효준 (2022). 초⋅중등 인공지능교육 학교 적용 방안 연구보고서. 한국과학창의재단. (Translated in English) Im, D. M., Kang, S. C., Lee, E. S., Nam, H. Y., Kim, S. Y., Jo, S. Y., Kim, K. M., Song, G. E., Jo, H, J. (2022). A Study on how to apply AI education to K-12. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. 미소장
23 임철일 (2012). 교수설계 이론과 모형. 교육과학사. (Translated in English) Lim, C. I. (2012). Instructional design theories and models. Kyoyookbook. 미소장
24 임철일 (2019). 미래 사회와 교육을 위한 교육공학 연구 및 실천 영역의 재조명. 교육공학연구, 35(2), 253-287. (Translated in English) Lim, C. I. (2019). Redirecting the Research and Practice of Educational Technology for Future Society and Education. Journal of Educational Technology, 35(2), 253-287. 미소장
25 임철일, 연은경 (2015). 기업교육 프로그램 개발과 교수체제설계. 교육과학사. (Translated in English) Lim, C. I. & Yeon, E. K. (2015). Corporate Education Program Development and Instructional System Design. Kyoyookbook. 미소장
26 임철일, 지현경, 박주현, 이웅기, 배유진. (2021). 예비교사를 위한 소프트웨어-교과융합 교육 프로그램 개발 연구. 교육정보미디어연구, 27(1), 1-27. (Translated in English) Lim, C. I., Chee, H. K., Park, J. H., Lee, U. G., & Bae, Y. J. (2021). A Study on the Course Development of Converging Software and Subject Matter Education for Pre-service Teachers. Journal of Korean Association for Educational Information and Media, 27(1), 1-27. 미소장
27 정영미 (2018). 미국 공공도서관의 성인을 위한 디지털 리터러시 교육에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 52(1), 359-380. (Translated in English) Jung, Y. M. (2018). A Study on digital literacy education for adults in US public libraries. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 52(1), 359-380. 미소장
28 지현경, 홍현미 (2023). 예비교사의 인공지능 활용 교육에 대한 인식 분석. 한국디지털콘텐츠학회논문지, 24(8), 1728-1739. (Translated in English) Chee, H. K., & Hong, H. M. (2023). Analysis of Pre-service Teacher’s Perception of AI based Education. Journal of Digital Contents Society, 24(8), 1729-1739. 미소장
29 최정원, 전수진, 김성애, 박정호 (2022). 예비 교사의 인공지능 융합 수업 전문성 함양을 위한 AI-TPACK 모델 설계. 컴퓨터교육학회 논문지, 25(2), 79-89. (Translated in English) Choi, J., Jeon, S., Kim, S., & Park, J.(2022). AI-TPACK Model Design for Cultivating AI Convergency Teaching Professionalism of Pre-service Teachers. The Journal of Korean Association of Computer Education, 47(1), 22-44. 미소장
30 Ardies, J., De Maeyer, S., & Gijbels, D. (2013). Reconstructing the pupils’ attitude towards technology-survey. Design and Technology Education, 18(1), 8–19. 미소장
31 Calzada Prado, J., & Marzal, M. Á. (2013). Incorporating data literacy into information literacy programs: Core competencies and contents. Libri, 63(2), 123-134. 미소장
32 Jones, T., & Richey, R. (2000). Rapid prototyping methodology in action: A developmental study. Educational Technology Research and Development, 48(2), 63-80. 미소장
33 Hrastinski, S., Olofsson, A., Arkenback, C., Ekström, S., Ericsson, E., Fransson, G., ... & Utterberg, M. (2019). Critical imaginaries and reflections on artificial intelligence and robots in postdigital K-12 education. Postdigital Science and Education, 1, 427-445. 미소장
34 Kim, K., & Kwon, K. (2023). Exploring the AI competencies of elementary school teachers in South Korea. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100137. 미소장
35 Lee, O., & Jang, S. (2018). Analysis of teaching skill development by teaching career. J. Educ. Inf. Media, 24, 755-777. 미소장
36 Lee, I., & Perret, B. (2022). Preparing high school teachers to integrate AI methods into STEM classrooms. In Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence, (pp. 12783-12791). 미소장
37 Mulder, D. (2016). Pre-service teachers and technology integration: International cases and generational attitudes toward technology in education. Handbook of research on global issues in next-generation teacher education, 83. Retrieved from https://digitalcollections.dordt.edu/faculty_work/950 미소장
38 Ng, D. T. K., Leung, J. K. L., Chu, K. W. S., & Qiao, M. S. (2021). AI literacy: Definition, teaching, evaluation and ethical issues. In Proceedings of the Association for Information Science and Technology (pp.504-509). 미소장
39 Richey, R., & Klein, J. (2014). Design and development research. In Spector, J., Merrill, M., Elen, J., Bishop, M. (eds.), Handbook of research on educational communications and technology (pp. 141-150). 미소장
40 Schwab, K. (2017). The Fourth Industrial Revolution. Currency. 미소장
41 Shing, C., Saat, R., & Loke, S. (2018). The Knowledge of Teaching a Pedagogical Content Knowledge (PCK). MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 40-55. 미소장
42 UNESCO(2019). Artificial intelligence in education: challenges and opportunities for sustainable development. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366994 미소장
43 World Economic Forum (2020). School of the future, defining new models of education for the fourth industrial revolution. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Schools_of_the_Future_Report_2019.pdf 미소장