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본 연구의 목적은 예비교원을 위한 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량 개발 교육 프로그램을 개발하고 실제 적용을 통해 학습자의 반응을 분석해 프로그램에 대한 효과성 및 개선방안을 검토하는 것이다. 설계개발 연구 방법론에 따라서 AI⋅디지털 역량 개발의 필요성을 알아보고, 국내⋅외의 예비교원 대상의 AI⋅디지털 역량 교육 정책과 프로그램을 검토한 후, 교육 프로그램을 개발하였다. 초기 프로토타입 도출을 위해 2022 개정 교육과정 시안 및 국내⋅외 AI 교육 선행 연구와 사례에서 얻은 시사점을 검토하고, 교수자 및 학습자의 요구를 확인하였다. 초기 프로토타입은 전문가 사용성 평가를 통해 수정되었으며 이후 최종 교육 프로그램을 개발하였다. AI⋅디지털 활용 수업설계 역량 개발을 위해 총 네 개의 모듈로 구성된 최종 프로그램을 2022년도 하반기 S대학교 사범대학에서 예비교원을 위한 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량 강화 교육에 적용하였으며, 예비교원들의 반응을 확인하기 위해 설문 및 면담을 진행하였다. 설문조사 결과 예비교원들의 교육 프로그램에 대한 만족도는 전반적으로 높게 나타났고, 프로그램 전후 AI에 대한 태도, 예비교원의 AI 교수 효능감, 데이터 리터러시 역량에 대한 평균이 향상되었으며, 유의미한 차이를 보였다. 학습자 면담 결과 AI 플랫폼과 도구를 체험할 수 있어서 좋았으며, 실제 AI활용 교과융합 수업 사례를 제공하여 도움이 되었고, 팀활동 및 실습 중심의 학습자 주도형 수업 방식을 통해 수업 설계 산출물을 만들 수 있어 의미있었다는 반응을 확인하였다. 본 연구는 예비교원 대상 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량 개발 교육 프로그램을 개발함으로써 예비교원들의 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량을 향상시키는 구체적인 설계방안을 제시하고 있다.

The purpose of this study is to (1) develop an AI⋅digital competency development education program for pre-service teachers and (2) apply it to the field to analyze learner’s response and review the program’s effectiveness in order to make improvements. For the development of the program, this study utilized the method of Rapid Prototype Instructional Systems Development(RPISD). The research team reviewed previous literature, examined the needs of the professors, teachers and pre-service teachers in colleges of education, and conducted the expert usability tests to develop a final education program consisting of four modules. The program was then applied to a workshop for pre-service teachers, and surveys and interviews were conducted to evaluate their responses. The results showed that overall satisfaction with the education program was high, and there were significant differences in attitudes toward AI, AI efficacy of pre-service teachers, and competency for data literacy before and after the program. Learner interviews revealed that experiencing AI platforms and tools and designing classes through learner-centered teaching methods based on AI⋅digital use practices were helpful. This study provides specific design guidelines for developing a program to improve pre-service teachers’ capabilities in AI⋅digital competency development education.

권호기사

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계획행동이론에 기반한 대학생의 챗GPT 수용과정 탐색 = Exploring the process of ChatGPT acceptance among university students based on the theory of planned behavior 염주영, 박인우 p. 1-26

뉴스 빅데이터를 활용한 AI교육 언론 분석 = Press analysis on AI education using news big data 김예영, 김승재, 조규락 p. 27-53

프롬프트 기반 학습 모형 개발 연구 = Research on development of prompt-based learning model 김지일 p. 55-79

고등학교 교사의 디지털 리터러시 역량과 스마트기기 활용에 대한 인식 수준의 관계에서 TPACK의 매개효과에 관한 연구 = A study on the mediating effect of TPACK in the relationship between digital literacy competency and the level of perception of smart device utilization of high school teacher 조영주, 박인우 p. 81-102

이러닝 교수설계자의 잡 크래프팅(job crafting) 경험에 관한 합의적 질적 연구 = A consensual qualitative research on e-Learning instructional designers’ experience of job crafting 김도이, 윤정미, 장은정 p. 103-128

예비교원의 AI⋅디지털 활용 수업설계 역량강화를 위한 교육 프로그램 개발 연구 = A study on the development of education programs to strengthen AI·digital utilization instructional design competencies of pre-service teachers 임철일, 지현경, 고보경, 임은선, 민시은 p. 129-153

데이터 리터러시 향상을 위한 교과 간 AI 융합 수업 설계 모형 개발 = Development of instructional systems design model for a cross-curricular AI convergence class to improve data literacy 임은선, 임민희, 전민선, 임철일 p. 155-179

초등교사의 인공지능 교육에 대한 관심도 분석 = An analysis of elementary school teachers' concerns in AI education 이서교, 신민철, 박인우 p. 181-204

게이미피케이션 기반 키오스크 이용 교육 프로그램이 중학교 특수학급 지적장애 학생의 패스트푸드 주문하기 기술에 미치는 영향 = The effects of gamification-based kiosk usage training program on fast food ordering skills of middle school special education classroom students with intellectual disabilities 하상지, 이영선 p. 205-229

메타버스를 활용한 온라인강좌 개발 및 학습경험 분석 = Analysis of learning experience for online courses using metaverse 도현미 p. 231-254