본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

생성형 AI는 학교 현장에서 다양한 용도로 교사의 업무를 보조하며 업무 경감, 효율적인 수업 설계 지원 등의 역할을 수행하는 것으로 주목받고 있다. 이러한 현상을 생태학적인 관점으로 바라보자면, 인간 행위자인 교사와 비인간 행위자인 생성형 AI 간의 상호작용이 더욱 복잡해지고 있다는 점이 시사된다. 따라서 본 연구에서는 행위자-네트워크 이론을 기반으로 생성형 AI를 활용하는 초등교사의 질적 사례를 탐색하고자 하였다. 이를 위해 초등교사를 유목적으로 표집하여 심층 인터뷰를 진행하였다. 이후 개방 코딩 절차에 따라 개별적으로 교사들의 사례를 분석하여 행위자-네트워크 지도로 결과를 시각화하였다. 연구결과, 시각화된 지도를 통해 교사의 생성형 AI 활용 맥락에서 다양한 행위의 노드, 매개 행위자를 서로 비교할 수 있었고, 이를 통해 개별적인 교사들의 특성을 시사할 수 있었다. 본 연구는 행위자-네트워크 이론을 기반으로 인간-기술의 관계를 동등하게 바라보며 교사의 생성형 AI 활용에 관한 복잡한 관계에 새로운 통찰을 제시한 것에 의의가 있다.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
늘봄학교 무용 교수·학습을 위한 스마트 공간혁신 전략 = Smart space innovation strategy for teaching and learning of dance in Neulbom school : 무용수업의 미러링 효과 분석을 중심으로 한정혜, 박인실 p. 351-358

초등 저학년 쓰기 학습 부진 판별 인공지능 모델 탐색 = Exploring AI models to discriminate writing difficulties in the lower elementary school children 김현숙, 한정혜 p. 359-366

AI 디지털교과서 도입에 대한 초등 교사 인식 연구 = A study on elementary school teachers' perceptions of the introduction of AI digital textbooks 이승현, 이영호 p. 377-386

블록형 프로그래밍 언어와 텍스트형 프로그래밍 언어의 교육적 효과 비교 분석 = A comparative analysis of the educational effects of block-type programming languages and text-type programming languages 최현재, 김갑수 p. 387-397

예비교원 대상 AI융합교육 교과목의 교육적 효과 분석 연구 = Research on educational effect analysis of AI convergence education subjects for pre-service teachers 이주영 p. 399-406

예비교사의 AI 교과 수강여부와 AI 교수효능감 사이에서 AI 수용의도와 AI 리터러시의 직렬다중매개효과 분석 = Analyzing the serial multiple mediating effect of AI acceptance intention and AI literacy on pre-service teachers' AI course taking and AI teaching efficacy 김민정 p. 407-417

범교과 학습 주제 중심의 인공지능 융합 교육이 초등학생의 컴퓨팅 사고력 향상에 미치는 효과 = The effect of artificial intelligence convergence education on improving elementary students' computational thinking : focusing on cross-curricular themes 신정, 조정희 p. 419-430

교육부 디지털교육전환 정책 키워드 분석 = Analysis of key terms in the Ministry of Education's digital education transition policy 김승재, 조규락 p. 431-444

제주형 교수학습플랫폼 구축 방향 연구 = A study on the direction for the construction of the Jeju teaching and learning platform 곽유진, 김정아, 강두식 p. 445-460

IB PYP 기반 인공지능 교육 프로그램 제안 = Proposal for an artificial intelligence education program based on the IB PYP 김봄솔, 김윤주, 김정아, 김종훈 p. 461-471

GPT 기반 정보 교과 프로그래밍 영역을 위한 객관식 문제 출제 프로그램 개발 = Development of a GPT-based multiple-choice question generation program for the programming area in high school informatics subject 이유미, 김주미, 박찬정 p. 473-484

디지털새싹 캠프에 참여한 읍면 지역과 중소도시 지역 학생 간의 디지털 역량 변화 분석 = Analysis of changes in digital competencies of rural and small to medium-sized city students in the digital new software·AI camp 정영식 p. 485-493

개별화·차별화 직업훈련을 위한 에듀테크 활용 교수학습 모델에 관한 탐색 연구 = An exploratory study on the teaching and learning model using EdTech for individualized and differentiated vocational training 박수미, 이지은 p. 495-505

초등교사 대상 생성형 AI의 교수적 활용 사례 탐색 = Exploring instructional use of generative AI for elementary school teachers : focusing on actor-network theory(ANT) : 행위자-네트워크 이론(ANT)을 중심으로 이지원, 이정민 p. 507-521

2022 개정 교육과정 성취기준 기반 노벨엔지니어링 활용 인공지능융합교육 프로그램 개발 = Development of artificial intelligence convergence education program using novel engineering-based on 2022 revised national curriculum achievement standards 박성우, 김지윤 p. 523-534

모바일 기반 프로그래밍 수업에서 초등학교 저학년 학습자의 학습 경험 분석 = Analysis of learning experiences of elementary school lower-grade learners in mobile-based programming classes 김유나, 신승기, 김갑수 p. 367-376

참고문헌 (35건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., Jeyaraj, A., Kar, A. K., ..., & Wright, R. (2023), “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy, International Journal of Information Management, 71, 102642. https://doi. org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642 미소장
2 Jang. H., & So. H. (2023), The analysis of research trends and topics about the educational use of ChatGPT, Journal of Research in Curriculum Instruction, 27(4), 387-401. https://doi. org/10.24231/rici.2023.27.4.387 미소장
3 Jeon, J., & Lee, S. (2023), Large language models in education: A focus on the complementary relationship between human teachers and ChatGPT, Educational Information Technology, 28, 15873–15892. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11834-1 미소장
4 Lan, Y. J., & Chen, N. S. (2024), Teachers’ agency in the era of LLM and generative AI, Educational Technology & Society, 27(1), I-XVIII. 미소장
5 Lo, C. K. (2023), What is the impact of ChatGPT on education? A rapid review of the literature, Education Sciences, 13(4), 410. 미소장
6 Kim. J., Kang. D., & Ko. Y (2023), A study on educative utilization of generative AI - Focusing on chatGPT utilization, Journal of The Korean Association of Information Education, 27(6), 691-704. 미소장
7 HONG. S., & Han. H. (2023), Analyzing perceptions and educational needs of elementary school teachers for using ChatGPT in education, The Journal of Korean Association of Computer Education, 26(4), 51-63. 미소장
8 Ha. Y. (2022), Using Actor-Network theory to understand science teachers' enactment of educational policy and teaching practices. Doctoral Dissertation, The Graduate School of Seoul National University. 미소장
9 Kim. H., Kim. S., & Lee. Y (2024), A study of university professors’ experiences regarding the pedagogical use of ChatGPT in higher education: A grounded theory perspective, Journal of Korean Association for Educational Information and Media, 30(2), 405-427. 미소장
10 Han. H. (2023), A qualitative research on exploring consideration factors for educational use of chatGPT, The Journal of Convergence on Culture Technology (JCCT), 9(4), 659-666. 미소장
11 Latour. B. (2010), Human, Things, and Alliances:Actor-Network Theory and Technoscience(Hong. S., Ed.). Eum. 미소장
12 SNU Institute for Education (1994), Dictionary for Education. Haudongseol. 미소장
13 Byun, Y. K. (2005), Understanding teaching-learning theories. Hakjisa. 미소장
14 Park. I. (2015), A conceptual analysis on teaching and instruction, instructional theory, and instructional design theory, Journal of Educational Technology. 31(3). 633-653 미소장
15 You. S. (2024), A qualitative case study on the implementation experience of curriculum using generative AI, Korean Journal of Educational Research, 62(4), 1-25. 미소장
16 Lim. C., Go. B., Jeong. Y., Lee. E., Jeon. M., &Kim. S. (2023), Exploring the use of a generative AI-based chatbot for instructional design: Focused on ChatGPT and RPISD model, Journal of Educational Technology, 39(4), 1213-1248. 미소장
17 Kshetri, N. (2023), The future of education:Generative artificial intelligence’s collaborative role with teachers, IT Professional, 25(6), 8-12. 미소장
18 Kasneci, E., Sessler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., Gasser, U., Groh, G., Günnemann, S., Hüllermeier, E., Krusche, S., Kutyniok, G., Michaeli, T., Nerdel, C., Pfeffer, J., Poquet, O., Sailer, M., Schmidt, A., Seidel, T., …., & Kasneci, G. (2023), ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103, 102274. https://doi. org/10.1016/j.lindif.2023.102274 미소장
19 Ausat, A. M. A., Massang, B., Efendi, M., Nofirman, N., & Riady, Y. (2023), Can Chat GPT replace the role of the teacher in the classroom: A fundamental analysis, Journal on Education, 5(4), 16100-16106. 미소장
20 Park. E. (2023), Exploring the possibility of Actor-Network theory as an educational research methodology, Korean Journal of Educational Research, 61(8), 121-146. 미소장
21 Fenwick, T., & Edwards, R. (2010), Actor-Network Theory in Education. Routledge. 미소장
22 Callon, M, (1986), Some elements of a sociology of translation: Domestication of the scallops and the fishermen of St. Brieuc Bay 미소장
23 Lee. S., & So. K. (2022), Actor-Network theory-based qualitative research methodology for exploring educational phenomena: Meanings and issues, Journal of Qualitative Inquiry, 8(4), 39-65. 미소장
24 Choi. G., Kim J., & Jung. H. (2021), Understanding teacher learning community in the field of early childhood education: Focusing on Actor-Network theory, The Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction (JLCCI), 21(23), 511-532. 미소장
25 Park. A., & Choi. Y. (2024), Exploring elementary school teachers' understanding of invention unit textbook research using Actor-Network theory, Journal of Korean Practical Arts Education, 37(1), 95-118. 미소장
26 Decuypere, M., & Simons, M, (2016), On the critical potential of sociomaterial approaches in education, Teoría de la educación, 28(1), 25-44. 미소장
27 Colston, N. M., & Ivey, T. A. (2015), (“un”)Doing the Next Generation Science Standards: climate change education Actor-Networks in Oklahoma, Journal of Education Policy, 30(6), 773-795. 미소장
28 Seo. K. (2023), Qualitative Research Methodology. Hakjisa. 미소장
29 Stake, R. E. (1995), The art of case study research. Sage Publications, Inc. 미소장
30 Creswell, J. W. (2014), Qualitative, quantitative and mixed methods approaches(4th ed). Sage. 미소장
31 Creswell, J.W., & Miller, D.L. (2000), Determining validity in qualitative inquiry, Theory into Practice, 39, 124-130. http://dx.doi.org/10.1207/s15430421tip3903_2 미소장
32 Son. T., Goo. J., & Ahn. D. (2023), Understanding elementary school teachers' intention to use artificial intelligence in mathematics lesson using TPACK and technology acceptance model, Education of Primary School Mathematics, 26(3), 163-180. 미소장
33 Lee. S (2021), Convergence education of elementary school teachers and pre-service teachers, Journal of Korean Practical Arts Education, 34(1), 1-17. 미소장
34 Kang. S., & Lim. S. (2019), The analysis of the possession level and educational needs of administrative task competencies for elementary novice teachers, The Journal of Korean Teacher Education, 36(1), 331-358. 미소장
35 Kim. L. (2024), Narrative inquiry on high school teachers’ concerns and expectations about AI convergence classes, The Journal of Curriculum Studies, 42(1), 161-188. 미소장