본문바로가기

자료 카테고리

전체 1
도서자료 0
학위논문 0
연속간행물·학술기사 1
멀티미디어 0
동영상 0
국회자료 0
특화자료 0

도서 앰블럼

전체 (0)
일반도서 (0)
E-BOOK (0)
고서 (0)
세미나자료 (0)
웹자료 (0)
전체 (0)
학위논문 (0)
전체 (1)
국내기사 (1)
국외기사 (0)
학술지·잡지 (0)
신문 (0)
전자저널 (0)
전체 (0)
오디오자료 (0)
전자매체 (0)
마이크로폼자료 (0)
지도/기타자료 (0)
전체 (0)
동영상자료 (0)
전체 (0)
외국법률번역DB (0)
국회회의록 (0)
국회의안정보 (0)
전체 (0)
표·그림DB (0)
지식공유 (0)
전체 1
국내공공정책정보
국외공공정책정보
국회자료

도서 앰블럼

전체 ()
정부기관 ()
지방자치단체 ()
공공기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
정부기관 ()
의회기관 ()
싱크탱크 ()
국제기구 ()
전체 ()
국회의원정책자료 ()
입법기관자료 ()

검색결과

검색결과 (전체 1건)

검색결과제한

열기
기사명/저자명
대중문화예술인표준전속계약서의 문제점 및 개선방향 / 이충훈 인기도
발행사항
서울 : 중앙대학교 법학연구원 문화·미디어·엔터테인먼트법연구소, 2013.06.30
수록지명
문화·미디어·엔터테인먼트법. 제7권 제1호 (2013년 6월), pp.51-76
자료실
[서울관] 정기간행물실(524호)  도서위치안내(서울관)
외부기관 원문
한국학술지인용색인(NRF)
제어번호
KINX2014096325
주기사항
한국연구재단에서 제공한 KCI 등재학술(후보)지임
원문

초록보기 더보기

<Abstract>

Legal Study on Standard Exclusive Contract

Form for Entertainer

Lee, ChoongHoon

There are growing disputes concerning contracts between the entertainers

and their agencies (hereinafter, "entertainment contract"). We are of the view

that the main reason of the disputes is the unilateral determination of terms

and conditions of contracts by agencies. After a series of seemingly unfair

contract disputes have received attention, the National Assembly and the

Korea Fair Trade Commission (KFTC) have made efforts to improve the

contracts. As a result, KFTC introduced a standard exclusive contract form

for entertainers which was recommended for future contracts. Many people

praised the standard exclusive contract form for entertainers for helping

numerous unfair provisions be deleted and for improving the rights of

entertainers.

However, there remain still a number of provisions to be improved.

Recognizing that some provisions are considered to place unfair and

unreasonable burden on entertainers, the Korea Ministry of Culture, Sports

and Tourism (MCST) embarked on development of fair and reasonable

entertainment contracts. As part of its efforts, MCST held hearings on the

issues.

We analyze the entertainment contracts with a view to exploring workable,

fair and reasonable contracts. Main results are as follows. First, it is

reasonable to limit the contract term up to seven years. Second, there is a

need to delete the provision which limits the singers' rights to terminate

contracts. In the event of signing relatively long-term contract because of

overseas performance, the singers shall be given the opportunity to modify

the terms of contract through a side agreement. Third, when the agency

signs contracts with a third party including foreign agencies, it shall get a

written content from the entertainers concerned. Fourth, it is important to

specify how to distribute the income from intellectual property rights. In

particular, the entertainers shall have a right to receive certain portion of

the IPR income. Also, the parties shall clarify the terms regarding how to

allocate the income which may accrue after the termination of contracts.

Fifth, the income from sale of contents shall be included in the scope of

income which is allocated under the contracts. It is, however, reasonable to

exclude the costs unrelated to entertainment activities such as loss from

supporting other entertainers of the same agency from the scope of income

in question. Finally, there is a need to have a separate provision which limits

the extent of penalty regarding termination of contracts.

<국문초록>

대중문화예술인표준전속계약서의

문제점 및 개선방향

이충훈

연예인과 연예기획사 사이에 전속계약과 관련된 분쟁이 빈번하게 발생하는 이유는 연

예기획사의 일방적인 의사에 의해 계약내용이 결정되는 관행을 타파하지 못했기 때문이

라고 생각된다. 연예인 전속계약의 불공정성이 세상에 알려지면서 국회나 공정거래위원

회에서 이를 시정하기 위한 여러 활동을 전개하였다. 그 결과 공정거래위원회는 2009년

7월 6일 연예인표준전속계약서를 제정하여 연예기획사측에게 연예인과 전속계약을 체결

할 때 표준전속계약서를 사용하도록 권고하였다. 표준전속계약서의 사용 결과 기존의

연예인 전속계약서에서 연예인에게 일방적으로 불리한 내용은 거의 대부분 삭제되어 연

예인의 권익이 향상되었다는 긍정적인 평가를 받았다. 그러나 연예인표준전속계약서의

내용 중에는 연예인에게 불리한 규정이 다수 존재하여 문화체육관광부에서는 연예인표

준전속계약서의 개정에 관심을 가지고 개정안에 대한 공청회를 개최하는 등 연예인표준

전속계약서의 개정작업이 진행되고 있다.

연예인에게 일방적으로 부당하게 불리한 조항은 개정되어야 할 것이다. 첫째 계약기

간과 관련하여 연기자나 가수 모두 계약기간을 7년 이내로 제한하여 장기간의 전속계약

의 폐해를 방지해야 할 것이다. 둘째 가수의 경우 계약해지권을 제한하는 규정은 삭제

되어야 하며, 해외진출 등의 사유로 장기의 계약이 필요한 경우에는 별도의 서면합의를

통해 계약의 내용을 변경할 수 있는 기회를 제공해야 할 것이다. 셋째 제3자(해외 사업

자 포함)와 연예인의 연예활동에 관한 계약의 조건과 이행방법 등의 협의 및 조정하여

계약을 체결할 때에는 반드시 연예인의 서면동의를 받도록 해야할 것이다. 넷째 연예인

과 관련된 상표권 등 지식재산권과 퍼블리시티권 등도 원칙적으로 수익분배의 대상이

되어야 할 것이며, 계약기간 종료 후에 발생한 수익을 배분할 수 있는 규정을 두어야

할 것이다. 다섯째 콘텐츠와 관련된 수익은 수익분배의 대상이 되어야 할 것이며, 분배

의 대상이 되는 수익에 다른 연예인에 대한 투자손실비용 등 연예인의 연예활동과 관련

이 없는 비용은 제외시켜야 할 것이다. 여섯째 계약의 해지와는 별도로 지급될 위약벌

에 대한 제한규정이 필요하다고 할 것이다.

권호기사보기

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 기사목차
연속간행물 팝업 열기 연속간행물 팝업 열기