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표제지

목차

I. 서론 5

II. 문인화의 개요 8

1. 문인화의 개념 8

2. 문인화의 사상적 배경 8

III. 문인화의 역사적 변천 11

1. 중국 문인화의 역사적 변천 11

2. 조선시대 문인화의 역사적 변천 22

IV. 문인화의 정신성을 바탕으로 한 본인작품 연구 26

1. 매화 27

2. 난초 31

3. 대 35

4. 국화 39

5. 연 42

6. 소나무 46

7. 포도 49

V. 결론 52

ABSTRACT 53

참고문헌 55

도판목록

[도-1] 고개지 〈여사감도〉부분,4세기, 견본채색,25×359.5,대영박물관. 9

[도-2] 염입본 〈역대제왕도〉 13

[도-3] 이사훈 〈강범누각도〉,당대,견본채색,101.9×54.7,대북고궁박물원. 13

[도-4] 왕유 〈강산설제도〉부분,당대,견본채색,28.4×171.5 14

[도-5] 휘종황제 〈도구도〉,28.5×26.1 15

[도-6] 곽희 〈조춘도〉,북송,견본수묵담채,158.3×108.1,대북고궁박물원. 16

[도-7] 황공망 〈부춘산거도〉,북대,지본수묵,33×636.9,대북고궁박물원. 16

[도-8] 예찬 〈균석교가도〉,원대,지본수묵,67.3×36.8,클리브랜드 미술관. 17

[도-9] 심주 〈책장도〉,명대,지본수묵,159.1×72.2,대북고궁박물원. 18

[도-10] 동기창 〈추경산수도〉,명대, 견본수묵담채, 143.1×59.4,샌프란시스코 동양미술관 19

[도-11] 입대산인 〈팔팔조도〉,1694년,지본수묵,31.8×27.9,개인소장. 20

[도-12] 조지겸 〈철수도〉,1861년,지본설채,133×31,5,도쿄국립박물관. 20

[도-13] 오창석 〈목단목연도〉,1924년,지본담채,136.5×67.5,개인소장. 21

[도-14] 안견 〈만춘〉,15세기. 22

[도-15] 강희안 〈고사관수도〉,15세기,지본수묵,23.4×15.7 23

[도-16] 조속 〈매작도〉,17세기,지본수묵,100.4×55.5,간송미술관. 24

[도-17] 금식 〈우도〉,17세기전반,지본담채,98.5×57.6,국립중앙박물관. 24

[도-18] 정선 〈금강전도〉,18세기,지본수묵담채,130.7×93.1,호암미술관. 25

[도-19] 남철우 〈호접도〉,19세기. 26

[도-20] 조희용 〈매화서옥〉,18세기, 지본담채,106.1×45.6,간송미술관. 27

[도-21] 오창석 〈매화도〉,20세기,지본담채. 28

[도-22] 어몽용 〈묵매도〉,17세기,견본수묵,122.4×52.4,국립중앙박물관. 29

[도-23] 조희용 〈홍매도〉,19세기,지본담채,127.5×30.2,개인소장. 30

[도-24] 심사정 〈딱따구리〉,18세기,22.0×16.0. 30

[도-25] 전건숙 〈매화 10곡병풍〉, 지본수묵담채. 31

[도-26] 문징명 〈난죽도〉,명대,지본수묵,62×31.2,대북 고궁박물원. 32

[도-27] 정사소 〈화난〉,14세기.지본수묵,25.7×42.4,오사카시립미술관. 32

[도-28] 정섭 〈지난실명도〉,1761년,지본수묵,188.9×93.3,샌프란시스코 동양미술관. 33

[도-29] 김정희 〈부작난〉,18세기.지본수묵,55×30.6,개인소장. 33

[도-30] 이하응 〈묵난〉,19세기,지본수묵,93.2×27.6,개인소장. 34

[도-31] 민영익 〈묵난〉,19세기 후반,지본수묵,132×58,개인소장. 34

[도-32] 김정희 〈향난독무〉,19세기 전반,지본수묵,26.0×36.0. 35

[도-33] 전건숙 〈난초〉,71×29, 지본수묵. 35

[도-34] 석도 〈여왕원시합작난죽파석도〉,1691년,지본수묵,134.2×57.5,대북고궁박물원 36

[도-35] 정섭 〈묵죽도〉,1753년,지본수묵,179.5×68,프린스턴 대학미술관. 37

[도-36] 이정 〈묵죽도〉,17세기,119.1×57.3,국립중앙박물관. 37

[도-37] 소치 〈죽〉,19세기,지본수묵 38

[도-38] 유덕장 〈묵죽〉,18세기,지본수묵. 38

[도-39] 신위 〈죽병〉, 19세기 초,지본수묵,127.4×53.5,개인소장. 38

[도-40] 강세황 〈선죽〉, 19세기,지본수묵담채. 38

[도-41] 전건숙 〈정죽〉, 지본수묵,45×130. 39

[도-42] 심주 〈국화문금도〉 40

[도-43] 오창석 〈국화〉,지본수묵담채. 40

[도-44] 〈정조대왕국화도〉,지본수묵,51.3×86.5,동국대학교 박물관. 41

[도-45] 김홍도 〈국화〉,18세기,지본수묵담채,27.0×37.0. 41

[도-46] 전건숙 〈야일〉,지본수묵담채,70×30. 42

[도-47] 하서웅(何瑞熊), 옹방강(翁方綱)합작 〈애연설도〉,19세기,지본수묵,29.5×92,개인소장. 43

[도-48] 서위 〈하〉 44

[도-49] 오창석 〈백하도〉,1915년,지본수묵담채,139×47,개인소장. 44

[도-50] 입대산인 〈연지소금도〉,1690년,지본수묵,37.5×330.2,신시내티 미술관. 45

[도-51] 제백석 〈연못의 푸른새〉,20세기,지본수묵담채. 45

[도-52] 현재 심사정 〈연지쌍압도〉,1760,견본수묵담채,142×72.5,호암미술관. 45

[도-53] 이징 〈연사모종도〉,17세기,견본수묵담채,103.9×55.1,국립중앙박물관. 45

[도-54] 전건숙 〈하경〉,지본수묵담채,30×135. 46

[도-55] 오진 〈쌍송도〉 46

[도-56] 이재관 〈송하처사도〉 47

[도-57] 김정희 〈세한도〉,18세기,지본수묵,23.7×108.2,개인소장. 47

[도-58] 김홍도 〈송하유비〉 48

[도-59] 전건숙 〈노송〉,지본수묵담채,130×70. 48

[도-60] 서위 〈묵포도도〉,16세기. 49

[도-61] 이계호 〈포도도〉,17세기,지본수묵담채,29.9×45.3,간송 미술관. 49

[도-62] 제백석 〈포도를 따먹는 다람쥐〉,20세기,지본수묵담채. 50

[도-63] 황집중 〈묵포도도〉,17세기,견본수묵,27×22.1,국립중앙박물관. 50

[도-64] 홍수주 〈포도도〉17세기,견본수묵,126.2×61.2,국립중앙박물관. 50

[도-65] 전건숙 〈얼음구슬〉,지본수묵담채,43×45. 51

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Paintings in the literary artist's style as a genre of Oriental paintings is the painting arts which lays stress on selfishness of objects involving culture, philosophy and spirit of the generation. The painting in the literary artist's style is the appropriate painting arts which express the world of spirit of Asia and Asian emotion, as the paintings which were painted by literary men, classical scholars, and the gentry, in the backgrounds of the Zen philosophy of Confucius, Buddhism, and Taoism.

The paintings in the literary artist's style are the art which is presented by dissolution of noble ideas hidden in the inner world of artists in poetry, letters and picture, rather than the artistic nature of the painting itself; it took long transition process as it is today in history with the intention of painting of object as its life, rather than realistic characteristics in forms and shapes of spirits and objects. This paper selected the form of writing following historic scenes as its methodology, through philological consideration of characteristics and artistic propensities represented in historic transition in the Oriental painting. It will be based on opening the world of arts of original individuals who have own artistic style of clear and elegance, for the sake of condition for high-dimensional spiritual world of the Oriental arts.

We are facing the crisis of confusion in society because of amoral phenomena from materialism in diversification today. We hope this art will do much for helping the justice of humanity as the foundation of philosophy which can be described by paintings in the literary artist's style, by enhancing the mentality of literary artists who can meet the conditions of the age in order to cultivate stoic moral character.

In the reality of sudden changes, the literary artists who have their origin in nature worship ideology thought that there also exists a world in trees, plants, flowers, and trivial matters. This study will be looking at pieces as the process of Zen practice which represents verisimilitude without adding realistic feeling to forms and shapes in drawing the objects in the view of a lively motion as life(it's called technique subtly learned), making them become artists who give sensation and delight to people through the presentation of creative artistic world by adjusting themselves to the provision of nature and feeling the nature to manage brand-new life of the literary artist.