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논문명/저자명
주식회사의 집행임원제도에 관한 연구 / 서규영 인기도
발행사항
서울 : 고려대학교 대학원, 2009.8
청구기호
TD 340 -9-391
형태사항
vii, 197 p. ; 26 cm
자료실
전자자료
제어번호
KDMT1200961457
주기사항
학위논문(박사) -- 고려대학교 대학원, 법학, 2009.8. 지도교수: 정찬형
원문

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표제지

목차

제1장 서론 11

제1절 연구의 목적 11

제2절 연구의 범위 12

제2장 집행임원제도 도입과 관련된 기업지배구조의 변화 16

제1절 서설 16

제2절 IMF이후의 기업지배구조 17

I. 사외이사제도 19

1. 사외이사제도 도입 목적 및 역할 19

2. 연혁 19

3. 사외이사의 의의 20

4. 문제점 22

II. 감사위원회 제도 23

1. 개요 23

2. 제도도입 관련 논의 24

3. 최근의 입법 사례 26

4. 감사·감사위원회제도에 대한 평가 - 실증적 분석 28

(1) 감사(감사위원회) 대상 설문 28

(2) 이사(대표이사 포함) 대상 설문 31

III. 준법감시인 제도 33

1. 개요 33

2. 금융회사와 준법감시인 34

3. 내부통제시시스템과 COSO보고서 36

4. 외국의 경우 38

(1) 미국 38

(2) 영국 39

(3) 독일 39

5. 시사점 40

제3장 집행임원의 개념 및 현황 42

제1절 집행임원의 개념 42

제2절 관련 법령상 '임원'의 개념 43

I. 상법 43

II. 자본시장법 44

III. 독점규제 및 공정거래에 관한 법률 45

IV. 법인세법 45

V. 기타 개별법령 45

VI. 사견 46

제3절 집행임원 현황 47

I. 개황 47

II. 상장회사의 임원 현황 48

1. 등기 및 집행임원 현황 48

2. 업종별 등기임원 현황 49

3. 업체·업종별 임원 현황 50

4. 사외이사 현황 51

5. 감사위원회 위원 현황 52

6. 상장회사의 대표이사 현황 53

7. 상근·비상근 현황 53

8. 직위별 분포 54

제4장 외국의 입법례 57

제1절 미국 57

I. 임원의 개념 57

II. 임원의 권한과 직무 60

III. 임원의 의무와 책임 64

1. 충실의무와 주의의무 65

2. 경영판단의 원칙 68

IV. 임원의 보수 72

제2절 영국 74

I. 힉스보고서 74

II. 2003년 회사지배구조 통합규범 76

III. 2006년 회사법 77

제3절 독일 77

I. 회사법제 개관 77

II. 2007년 모범규준의 개정내용 78

제4절 프랑스 79

I. 회사법제 개관 79

II. 2001년 신경제규제법 80

제5절 일본 82

I. 회사법제 개관 82

II. 신회사법 83

1. 주요특징 83

2. 업무집행기관 84

3. 이사 관련 제도 85

4. 집행임원 제도 86

제6절 중국 87

I. 회사법제 개관 87

II. 2005년 회사법 88

1. 주요 특징 88

2. 주식회사의 기관 89

제7절 시사점 93

제5장 집행임원제도 법제화 관련 논의 96

제1절 서설 96

제2절 도입 찬성론 98

I. 학계의 의견 98

II. 공청회시 제시된 의견 100

1. 사외이사제도의 문제점 극복 100

2. 집행임원의 법적 성격에 대한 불명확성의 해소 101

3. 국제적 정합성의 제고 - 업무집행기관과 감독기관의 분리 102

(1) 미국 103

(2) 유럽 103

(3) 일본 104

제3절 도입 반대론 105

제4절 사견 108

I. 재계측 의견 관련 108

II. 국회법사위 전문위원 의견 관련 111

제5절 상법개정안상의 집행임원제도 114

I. 집행임원 설치회사 등 114

1. 집행임원 설치회사 114

2. 집행임원과 회사의 관계 115

3. 이사회의 권한 117

4. 이사회의장의 선임 118

II. 집행임원의 임기 118

III. 집행임원의 권한 119

IV. 대표 집행임원 119

V. 집행임원의 의무 120

VI. 집행임원의 이사회소집 청구 120

VII. 집행임원의 책임 120

VIII. 집행임원에 대한 준용규정 121

IX. 집행임원의 등기 121

제6절 소결 121

제6장 집행임원의 자격기준 123

제1절 서설 123

제2절 주요국의 임원자격심사제도 124

I. 미국 124

II. 영국 125

III. 독일 127

제3절 현행 임원 자격심사제도 128

I. 임원의 자격요건 129

II. 자격심사 제도의 변천 130

제4절 현행제도의 문제점 및 개선안 131

I. 보고제 방식에 따른 형식적 심사 경향 131

II. 집행임원에 대한 심사근거 미약 132

III. 적극적 자격요건 부재 133

제7장 집행임원의 책임과 구제 135

제1절 집행임원의 회사에 대한 책임 135

I. 손해배상책임 인정의 배경 135

II. 과실책임 136

III. 책임발생 행위의 유형 137

1. 법령위반의 행위 137

2. 임무해태 144

IV. 책임의 내용 145

1. 연대책임 145

2. 책임의 면제 146

제2절 집행임원의 제3자에 대한 책임 146

I. 개요 147

II. 일반법정책임 147

III. 책임의 성립요건 148

1. 객관적 요건 148

2. 주관적 요건 153

IV. 책임의 내용 155

1. 손해배상책임 155

2. 형사책임 155

제3절 책임추궁 수단 156

I. 총설 156

II. 유지청구권 157

1. 의의 157

2. 요건 158

3. 당사자 159

4. 절차 160

5. 유지청구권의 한계 160

III. 대표소송 161

1. 의의 161

2. 요건 164

3. 소의 당사자 165

4. 대표소송에 대한 상장회사의 대응 167

IV. 예금자보호법상의 책임추궁 168

1. 개요 168

2. 예금자보호법상 집행임원에 대한 책임추궁의 내용 168

제4절 책임구제제도 171

I. 총설 171

II. 보상제도 173

1. 개요 173

2. 보상제도와 관련된 미국 판례의 태도 173

3. 종류 175

4. 보상규정의 허용범위 176

5. 보상의 요건 177

6. 보상제도 관련 상법개정안의 내용 178

III. 임원배상책임보험 180

1. 개요 180

2. 미국의 이사 및 임원에 대한 책임보험 180

3. 우리나라의 현황 182

IV. 상법개정안의 주요내용 187

1. 이사의 회사에 대한 책임의 과실책임의 명문화 187

2. 이사의 회사에 대한 책임의 감경 187

V. 면책제도의 유형 187

1. 금융감독기관 임직원의 업무상 면책제도 187

2. 금융회사 임직원에 대한 면책제도 189

제8장 결론 192

참고 문헌 198

ABSTRACT 205

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In the aftermath of IMF, Anglo-American based corporate governance system was introduced into Korea. The system which utilizes the use of outside directors and audit committees brought about changes to the conventional Korean corporate governance system. One of its effects was an amendment to the Korean Securities and Exchange Law which made it mandatory for large publicly-held corporations(stock companies) to retain a fixed number or percentage of outside directors to oversee the performance of executive officers.

However, in reality, corporations have sought ways to evade the system. As a method of minimizing the number of outside directors, corporations have, through its bylaws, decreased the total number directors and gave executive officers(non-registered directors) responsibilities and authorities that was originally bestowed to directors.

Thus far, this has become a customary practice for many corporations. The cause of this problem is mainly due to the fact that although the current law makes it mandatory for corporations to retain outside directors, there is no law or regulation that deals with executive officers who takes on directors' responsibilities and authorities.

Hence, no legal basis exists for the retainment of or the rights, duties, and liabilities of such executive officers. In addition, as the Korean law only provides for provisions on "directors" there is ambiguity as to the scope of executive officer's authority.

To resolve this, continued efforts have been made to introduce the Executive Officer System into the current corporation law regime although the results have been futile thus far.

The purpose of this study is to introduce current discussions on the adoption of the Executive Officer System and propose a resolution to the loophole in the recently amended Korean Commercial Act. First, the study looks at the current status of the outside director and audit committee system and the problems associated with the adoption of this new corporate governance system. Second, as part of a preliminary work to establish a clear definition of "executive officer" the study organizes the definitions of "officer" under different statutes and reviews the corporate laws of the U.S., England, Germany, France, Japan, and China. The study further introduces discussions in support of and those against the adoption of the Executive Officer System with the author's personal opinion on this issue. Fourth, the study reviews the Fit & Proper Test system as a method of resolving the current limitation of the corporate governance system when dealing with the competence of executive officer. Although it may seem too early to review this considering the fact that the Executive Officer System has not even been adopted, for an efficient operation of the Executive Officer System and as a way to minimize opportunity costs, review of the Fit & Proper Test system's applicability is necessary. Last, as the possibility of "non-registered executive officer" system seems likely to become a customary practice due to the fact that the current Commercial Act sets out the liability of executive officers and directors to the same degree, the study sets out a review on the limitation of liability of executive officers. This issue has been separately reviewed according to executive officer's liability to the corporation and liability to third parties. In addition, the study reviews methods in which shareholders can hold directors liable.

Under the current regime, compensation for executive officers or insurance to cover executive officers' indemnification obligations is unavailable although there is a special system for granting indemnification to financial institutions' executive officers. However, it is important to note that imposing excessive liability may result in competent professionals avoiding executive officer positions. Hence, to prevent such problems, there needs to be a system that limits the liability of executive officers to a certain degree. Therefore, even if it is not reflected in the Commercial Act, a system to protect executive officers' from excessive liability needs to be implemented into related regulations or decrees.

In the long run, there needs to be sufficient discussions and legislative work on the following matters. First, there has to be a system or a safeguard that acts as a preliminary protection for executive officers as their jobs ask them to make active business decisions. For instance, the Business Judgment Rule in the U.S. law would be a good example. Second, discussions on the adoption of Fit & Proper test on executive officers are necessary. Although financial institutions are obligated to perform Fit & Proper test on executive officers, the scope and degree of its applicability are still divided in the industry. Hence, although implementing this test into one of the provisions of the Commercial Act may seem to be excessively limiting a corporation's autonomy, further studies need to be conducted on applying this test to large publicly-held corporations.

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