권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
국문초록
목차
I. 서론 24
1. 연구 목적 및 의의 24
2. 연구 방법과 범위 26
II. 패션사진의 이론적 개념 27
1. 패션사진의 개념 27
2. 패션사진의 역사 29
1) 1827~1929년대 : 사진의 발명 및 패션사진의 등장 29
2) 1930~1959년대 : 현대 패션사진으로의 발전 31
3) 1960~1989년대 : 다양하고 새로운 패션사진 창출 34
4) 1990~현대 : 주관적, 개성적인 패션사진으로의 전환 38
III. 리차드 아베든과 지아니 베르사체의 작품세계 48
1. 리차드 아베든의 작품 분석 49
2. 지아니 베르사체의 작품분석 67
3. 리차드 아베든과 지아니 베르사체의 조우 83
IV. Richard Avedon의 패션사진에 나타난 Versace Fashion의 미적특성 92
1. 관능성 (Sensuality) 92
2. 역사성 (Historicity) 100
3. 역동성 (Dynamically) 107
4. 단순성 (Simplicity) 113
V. 결론 120
참고문헌 122
Abstract 127
〈그림1〉 Castiglione countess. At Mayer and Pierson Studio, 1853. 42
〈그림2〉 Romantic dress. American Vogue, 1922. Photographed By Adolf de Meyer. 42
〈그림3〉 The Maypole, 1932. Photographed By Edward Steichen. 42
〈그림4〉 Lips on Lips. 1930. Photographed By Man Ray. 42
〈그림5〉 Helen Bennett wearing a cape dress by Jean Patou. French Vogue, 1936. Photographed By Horst P. Horst. 43
〈그림6〉 Dovima with elephants. Evening dress by Dior. Paris, 1955. Photographed by Richard Avedon. 43
〈그림7〉 Harlequin, Lisa Fonssagrives, 1950. Photographed by Irving Penn. 43
〈그림8〉 Model in cast, with cane, 1977. Photographed By Helmut Newton 43
〈그림9〉 Veruschka, Dress by Kimberly, New York, January, 1967. Photographed by Richard Avedon. 44
〈그림10〉 Katia wearing Enrica Massei. The Frankfurter, 1997. Photographed by Sarah Moon. 44
〈그림11〉 Maid removes shoes from model, Photographed By Guy Bourdin. 44
〈그림12〉 Identical twins, Roselle, N.J. 1967. Photographed by Diane Arbus. 45
〈그림13〉 Mart Kleinsasser, Sheep man Mike Kleinsasser, Cow man, Montana, June 1983. Photographed by Richard Avedon. 45
〈그림14〉 Garrett Neff, Calvin Klein Underwear Campaign, Miami, Florida. Photographed by Bruce Weber. 45
〈그림15〉 Sarah Morrison, 1999. Photographed by Nick Knight. 45
〈그림16〉 State of Emergency, Vogue Italy, September 2006. Photographed by Steven Meisel. 46
〈그림17〉 M.I.A for Marc by Marc Jacobs, S/S 2008. Photographed by Juergen Teller. 46
〈그림18〉 Homage to Monkacsi. Carmen. Coat by Cardin. Place Francois. Premier. Paris, August 1957. 59
〈그림19〉 Veruschka, dress by Bill Blass, New York, January 1967. 59
〈그림20〉 Jean Shrimpton, Evening dress by Cardin, Paris Studio, January 1970. 59
〈그림21〉 Marilyn Monroe, Actor, New York, May 6, 1957. 59
〈그림22〉 Andy Warhol, pop artist New York City. 60
〈그림23〉 Bob Dylan, Musician, 132ND and fdr drive, Harem, New york, November 4, 1963. 60
〈그림24〉 Andy Warhol and Members of the Factory New York City, October 30, 1969. Paul Morrissey, director Joe Dallesandro, actor Eric Emerson, actor Candy Darling, actress Jay Johnson, actor Tom Hompertz, actor 60
〈그림25〉 The Observations, 1959 61
〈그림26〉 Nothing Personal, 1964 61
〈그림27〉 The Portraits, 1976 61
〈그림28〉 In the American West., 61
〈그림29〉 Jacob Israel Avedon father of Richard Avedon Sarasota, Florida May 15, 1971 62
〈그림30〉 Jacob Israel Avedon father of Richard Avedon Sarasota, Florida Dec 19, 1972. 62
〈그림31〉 Henry Kissinger, Secretary of State Washington, D.C. June 2, 1976. 62
〈그림32〉 Rose Fitzgerald Kennedy, Mother of President John F. Kennedy, Hyannisport, Massachusetts, Sept 2, 1976. 62
〈그림33〉 Richard Avedon, Photographer, New York, July 23, 1969. 63
〈그림34〉 Richard Avedon with Twiggy, paris studio, April 1967. 63
〈그림35〉 The Deardorf View Camera. 63
〈그림36〉 Richard Avedon and crew. Portrait by Lee Friedlander. Rockland country. New york. May 24. 2002. 63
〈그림37〉 Boyd Fortin, rattlesnake skinner Sweetwater, Texas March 10, 1979. 64
〈그림38〉 Ronald Fischer, beekeeper Davis, California, May 9, 1981. 64
〈그림39〉 Petra Alvarado, factory worker, on her birthday EL Paso, Texas April 22, 1982. 64
〈그림40〉 Juan Patricio Lobato, carney Rocky Ford, Colorado August 23, 1980. 64
〈그림41〉 Versace‘s signature sun-face pattern. 75
〈그림42〉 Greek and roman mythology displayed in Versace’s design. 75
〈그림43〉 Evening gown and dress Pale blue nylon jersey. Silk georgette lame, synthetic net, chiffon. S/S 1995. 75
〈그림44〉 Skilleld pattern-work on the Versace skirt. 75
〈그림45〉 Versace's opulent gold broque print. 76
〈그림46〉 Memory of Leningrad costume made by Maurice Bejart, 1987.(이미지참조) 76
〈그림47〉 Theatre costume, jacket and skirt. Black quiltes satin and white satin with Black and White applique. Capriccio, 1989. 76
〈그림48〉 Evening ensemble, dress, petticoats and jacket. Printed Gazar, gold lace indigo denim. S/S 1992. 76
〈그림49〉 Evening gown. Black lacquered and copper Oroton with diamantes and amber stones. A/W 1984-85. 77
〈그림50〉 Jerry Hall wears metal mesh by Versace, Oct 1982. Photographed by Richard Avedon. 77
〈그림51〉 Transparent dress ,F/W 1991/92. 77
〈그림52〉 Christy Turlington wears a black plastic tank dress, 1994. 77
〈그림53〉 Sting and Trudie Styler are married in Versace. 78
〈그림54〉 Donatella poses with Madonna and Elton John. 78
〈그림55〉 Catherine Zeta Jones wears a strapless gown. 78
〈그림56〉 Elizabeth Hurley reveals her leopard-print. 78
〈그림57〉 Diana, Princress of Wales wearing purple evening gown. 78
〈그림58〉 Elizabeth Hurley wears the safety pin dress, with partner Hugh Grant. 79
〈그림59〉 Evening ensemble, bodice and skirt. A/W 1990-91. 79
〈그림60〉 Covered in pop art F/W 1991/92. 79
〈그림61〉 Evening gown and briefs. Yellow synthetic devore jersey. Sept 1996. 79
〈그림62〉 Gilt-buckled leather-banded evening dress,1992 with casts more than a glance at sadomasochism. 80
〈그림63〉 Easy-to-wear Versace Autumn, 1999. 80
〈그림64〉 Gianni Versace receives applause from supermodels on the catwalk,1993 80
〈그림65〉 Gianni and sister Donatella, 1995. 80
〈그림66〉 Metal and leather pile, Mar 1982. 87
〈그림67〉 Suave model in classic leather jacket, Mar 1982. 87
〈그림68〉 Masculine leather combined with softer hound tooth jacket, Mar 1983. 87
〈그림69〉 Off-center structure unique to Avedon, Mar 1986. 87
〈그림70〉 Maryllin Monroe-styled model in metalic, aristocratic evening dress, Mar 1983. 88
〈그림71〉 Statue-esque model, Oct 1986. 88
〈그림72〉 White skin and leg revealed through dark dress, Mar 1983. 88
〈그림73〉 Slow-motion in safety pin dress, Oct 1993. 89
〈그림74〉 Man displaying hubrus in Byzantine style cloth, Oct 1996. 89
〈그림75〉 Minimalist design accented in living chair advertisement 1997 S/S. 89
〈그림76〉 Plastic dresses ranging in vivid colors mark dynamic style, F/W 1994/95 90
〈그림77〉 Monochrome lighting and thin model highlight simplicity, Oct 1995. 90
〈그림78〉 Simple yet fiery redhead standout against backdrop, Mar 1995. 90
〈그림79〉 An sensual red dress that accentuates curves. 97
〈그림80〉 Earing mirrors long hair covering chest. Brooke Shields has sexy stare. 97
〈그림81〉 Minimalist style seen as Vladimir has "bare essentials" F/W 1994. 97
〈그림82〉 Kate Moss wears see-through lingerie revealing skin, Mar 1997. 97
〈그림83〉 Stephanie Seymour and Marcus Schenkenberg, F/W 1993-94. 98
〈그림84〉 Same couple, muscles and curves highlight sexuality, F/W 1993-94. 98
〈그림85〉 Same couple, connected in sexual pose F/W 1993-94. 98
〈그림86〉 Masculine looking model is made feminine through clothing. 98
〈그림87〉 Kristen McMenamy Marylin Monroe style representation dress, S/S 1995. Atelier. 99
〈그림88〉 Classic evening gown resembles a mermaid, Jan 1996. 99
〈그림89〉 Kristen McMenamy and Nadja Auermann pose resembles a "lover's rendezvous" in film, S/S 1995. 99
〈그림90〉 Same couple, Facial expressions highlight sexuality, S/S 1995. 99
〈그림91〉 Marcus Schenkenberg has Baroque design in backdrop resembles wings giving flight appearance, F/W 1993/94, Home 104
〈그림92〉 "Goddesses" in shimmering dresses rest on statue-like models. Stan Nelson, Nadja Auermann, Marcus Schenkenberg, Cindy Crawford, Stephanie Seymour, Vladimir, Claudia Schiffer, Rick Arango, Christy Turlington and Maximo, F/W 1994/95 104
〈그림93〉 Marcus Schenkenberg resemble Greek-like hero statue. 105
〈그림94〉 Drapery over dress accents classical Roman style, July 1997. 105
〈그림95〉 Madame Gres's representation, S/S 1995. 105
〈그림96〉 Living tower of Byzantine roman blankets and models, 1996. 105
〈그림97〉 Rococco style setting of cheerful colored blankets and models, S/S 1997, Home. Amy Wesson, Kylie Bax, Kirsten Owen, Joel West, Bruno Saladini, Stella Tennant and Alex Lundqvist. 106
〈그림98〉 Byzantine style scarf blends with model forms, S/S 1995. Home. 106
〈그림99〉 Byzantine style blanket extends model's form, F/W 1994/95. 106
〈그림100〉 Stella Tennant wearing an animal planted outfit illustrating a dynamic movement, S/S 1996, Atelier 110
〈그림101〉 Kate Moss posing nine different motions as if in slow motion, F/W 1996/97. 110
〈그림102〉 A sprightly pink dress in a vibrant movement S/S 1988. 111
〈그림103〉 Elegant yet rhythmic posture of a model F/W 1993/94. 111
〈그림104〉 Alex Lundqvist Juggling Versace plates by showing dynamic movement, S/S 1997. Home. 111
〈그림105〉 Kylie Bax With cards, demonstrating stereoscopic movement, S/S 1997. Home. 111
〈그림106〉 Maximo and Nadja Auermann dancing vigogrously, F/W 1994/95. 112
〈그림107〉 Stephanie Seymour and Marcus Schenkenberg showing energy and daring, F/W 1993/94. 112
〈그림108〉 Marcus Schenkenberg ready to charge with Stephanie Seymour on his back F/W 1993/94. 112
〈그림109〉 Jaunty and energetic Marcus Schenkenberg, F/W 1993/94. 112
〈그림110〉 A chic "cutting" red dress with simplified details, Mar 1996. 116
〈그림111〉 Sensuous "cutting" dress with simplified details, Mar 1996. 116
〈그림112〉 A black micro-dress based on a simple design, Jul 1997. 116
〈그림113〉 A drapery redefined by minimalsim, Mar 1997. 116
〈그림114〉 Minimalism featured in nudity, F/W1996/97. Atelier 117
〈그림115〉 Crossing of futurism and minimalism demonstrated Kate Moss F/W 1996/97. 117
〈그림116〉 Rather simplified use of colors and details in showing tight silhouette 1997. 117
〈그림117〉 Red and white adjoined along simple lines F/W 1996/97. 117
〈그림118〉 Angled stripes and shoulder lines shown in the Futurist F/W 1997/98. Atelier 118
〈그림119〉 Sensual leather jacket 1997. 118
〈그림120〉 Pastel micro-skirts in minimal design, F/W 1994/95 118
패션은 한 시대를 반영하며 인간의 미의식을 밖으로 표출하는 자아표현의 또 다른 수단으로 다양한 문화와 접목되어 시대에 알맞은 양상을 띤다. 이러한 패션은 그 흐름이 아주 빠르고 다채롭게 변화하며 다원화 현상을 표출하기 때문에, 시대의 흐름에 맞춰 변화하는 패션을 기록으로 남기기 위해 복식의 유행을 사진으로 활용하여 왔다. 패션사진은 1839년 사진술의 발명과 함께 등장하였으며, 1916년 영국 보그(Vogue)지가 창간되면서 패션사진의 역사가 본격적으로 시작되었다. 패션사진의 흐름을 파악해 보면 그 시대의 문화적 상황과 유행의 불가분적 관계임을 발견할수 있고 패션사진을 통해 우리가 직접 경험하지 못했던 유행의 경향을 알수 있다.
리차드 아베든(Richard Avedon: 1923~2004)은 현대 패션사진의 역사에서 매우 중요한 작가로 인정되며 1960년대부터 그가 타계한 2004년까지 패션사진의 발전에 큰 공헌을 한 패션사진가이다. 지아니 베르사체(Gianni Versace: 1946~1997) 역시 1980년대를 대표하는 이탈리아 디자이너로 다이나믹하게 변화하는 패션계에서 자신만의 브랜드 입지를 공고히 하여왔다. 화려한 명성과 함께 패션계에서 최고의 위치에 있었던 지아니 베르사체는 오래전부터 리차드 아베든과의 협업을 통해 자신의 작품세계를 대외적으로 각인시키는 계기를 갖을 수 있었다.
때문에 본 논문은, 리차드 아베든의 패션사진에 나타난 베르사체의 작품을 분석하여 두 작가의 협업이 이루어낸 결과물이 현대 패션사업에 미친 영향을 살펴보고 리차드 아베든의 패션사진에 나타난 지아니 베르사체 디자인의 미적특성을 분석 하는데에 목적이 있다.
이 같은 목적을 위한 연구의 대상은 1920년대부터 현재까지 패션사진의 역사에 기여한 사진가들을 시대별로 분석하여 200여장의 사진자료를 수집하였다. 그리고 리차드 아베든과 베르사체의 작품분석을 위하여 이들의 작품사진을 포함, 총 1480여장의 사진자료를 수집하였으며 10년 이상의 실무경험을 가진 전문가의 사진 검증을 거쳐 100여장의 자료로 최종 선별하였다.
리차드 아베든의 작품을 살펴본 결과 활동적인 여성상을 도입하여 사진에 역동적인 미를 보여주었으며 대상을 드러내기 위한 요소로 무색의 배경을 활용하여 작품을 극대화 하고 있음을 알 수 있었다. 지아니 베르사체는 여성의 바디를 아름답게 나타내기 위해 섹시하고 대담한 요소들을 접목시켜 화려한 디자인을 표현하였다.
그 결과 리차드 아베든의 패션사진을 통해 보여지는 베르사체 패션의 미적특성은 관능성, 역사성, 역동성, 단순성 등으로 분석되었다.
첫째, 베르사체는 자신이 지향하는 글래머러스함과 은밀하고 관능적인 아름다움을 최대한 발휘시켜 패션으로서 관능성이라는 미적 결과물을 만들어 내었고, 아베든은 자신이 컨트롤 할 수 있는 대상의 표정과 시각적효과에 따라 변화되는 관능적 측면을 사진작품을 통해 발현시켰다.
둘째, 베르사체는 그리스, 로마, 비잔틴, 바로크 및 1920년대와 1930년대의 시대상을 재해석 하여 현대에 맞게 자신만의 것으로 승화함으로서 역사성을 나타내었다.
셋째, 베르사체는 문화, 예술적인 측면에서 끊임없는 관심과 열정을 보였으며, 특히 발레는 그가 가장 흥미를 가졌던 분야로서, 우아하고 아름다운 곡선의 율동미가 베르사체와 아베든에 의해 재해석 되어 예술적 역동성을 보여주었다.
넷째, 1990년대 후반 베르사체에 의해 실현되는 미니멀리즘은 과도한 절제를 통한 간결함으로 표현되는데, 그것은 디자인의 심플함과 백그라운드의 단순성에 의한 베르사체와 아베든의 공통된 의도라고 여겨진다.
이같이 리차드 아베든의 패션사진에 나타난 베르사체 디자인의 미적특성은 각자 다른 스타일을 지닌 포토그래퍼와 패션디자이너가 협업하여 그들의 뮤즈와 시대적 배경에 따라 새로운 모습으로 응용되면서 패션 사진의 예술적 조형성에 영향을 주고 있다. 이것은 리차드 아베든과 베르사체의 조우에 따른 결과이자 과거로부터 영감받은 모티브의 현대적 해석 즉, 동시대와 호흡하는 현대의 시대정신을 반영하고 있기 때문이다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.