권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
I. 서론 9
1. 연구의 목적 9
2. 연구방법 및 범위 10
II. 조선시대 장신구의 이해와 문양연구 12
1. 장신구의 개념 12
2. 장신구의 시대적 배경 13
3. 장신구의 종류와 형태 18
4. 조선시대 장신구의 종류 18
5. 조선시대 장신구에 나타난 전통문양 32
1) 문양의 종류와 특징 32
2) 문양의 상징성 34
III. 전통문양을 활용한 교육적 방안 50
1. 미술교과 공예 교육현황 50
1) 중학교 교과서 분석 50
2) 전통공예와 금속공예의 교육현황 분석 52
2. 조선시대 장신구에 나타난 전통문양을 활용한 장신구 제작의 기본방향 57
3. 전통문양을 활용한 장신구 제작 지도안 연구 59
1) 학습모형 59
2) 사전지도안 60
3) 실제학습지도안 연구 64
4. 소프트왁스를 활용한 장신구 제작의 학습지도실제 73
1) 소프트왁스의 종류와 기능 73
2) 학생 작품을 통한 분석 78
3) 대표학생완성작 85
4) 지도결과분석 89
IV. 결론 90
참고문헌 93
Abstract 94
〈그림1〉 비녀 20
〈그림2〉 잠두비녀 기하학, 문자문 21
〈그림3〉 백옥투각비녀 석류문, 대나무문, 화문 22
〈그림4〉 은파란 뒤꽂이 식물문(국화문, 연꽃봉오리문), 복합문 23
〈그림5〉 은파란 연봉뒤꽂이 식물문 (연꽃봉오리문, 풀잎문) 24
〈그림6〉 빗치개뒤꽂이 24
〈그림7〉 은파란귀이개뒤꽂이 식물문, 기하학, 문자문 25
〈그림8〉 도금국화형뒤꽂이 25
〈그림9〉 첩지 26
〈그림9〉 첩지 동물문(새문양) 26
〈그림10〉 떨잠 식물문(매화문), 곤충문(나비문) 27
〈그림11〉 노리개-은파란박쥐삼작노리개 29
〈그림12〉 비취발향작노리개 29
〈그림13〉 은파란가지노리개 29
〈그림14〉 두루 주머니 30
〈그림15〉 귀주머니 30
〈그림16〉 은파란국화단추 31
〈그림17〉 은파란편복단추 31
〈그림18〉 용무늬 문양 35
〈그림19〉 박쥐문양 37
〈그림20〉 나비문양 37
〈그림21〉 만자(卍字) 45
〈그림22〉 연꽃(蓮花) 46
〈그림23〉 포도(葡萄) 46
〈그림24〉 당초(唐草) 46
〈그림25〉 용(龍) 46
〈그림26〉 학(鶴) 46
〈그림27〉 물고기(魚) 46
〈그림28〉 나비 47
〈그림29〉 거북이 47
〈그림30〉 박쥐 47
〈그림31〉 도깨비 47
〈그림32〉 번개 47
〈그림33〉 귀갑(龜甲) 47
〈그림34〉 만자 48
〈그림35〉 창살 48
〈그림36〉 태극 48
〈그림37〉 팔괘(八卦) 48
〈그림38〉 십장생(十長生) 48
〈그림39〉 십장생-사슴 48
〈그림40〉 구름 49
〈그림41〉 칠보로 생활용품 만들기 55
〈그림42〉 펜던트 제작과정 56
〈그림43〉 소프트 왁스의 가공형태별 종류 74
〈그림44〉 소프트 왁스의 제작과정과 결과물 74
〈그림45〉 소프트왁스를 가공 시 필요한 도구 76
〈그림46〉 소프트왁스와 기본 표현 76
〈그림47〉 표현 질감 표현의 예 77
〈그림48〉 학생작품 78
〈그림49〉 학생작품 78
〈그림50〉 학생작품 78
〈그림51〉 학생작품 78
〈그림52〉 학생작품 79
〈그림53〉 학생작품 79
〈그림54〉 학생작품 79
〈그림55〉 학생작품 80
〈그림56〉 학생작품 80
〈그림57〉 학생작품 80
〈그림58〉 학생작품 80
〈그림59〉 학생작품 81
〈그림60〉 학생작품 81
〈그림61〉 학생작품 81
〈그림62〉 학생작품 81
〈그림63〉 학생작품 82
〈그림64〉 학생작품 82
Ornaments to adorn the body of the tool. In other words, call or write directly to the fitting body parts , clothing, ornaments to decorate the surface of the sheet or drip or put all the decorations and props as props needed for the body, attaches itself to the U.S. to say that . In addition, the symbol of ornaments was also a shamanic meaning . Earnest appeal for the absolute power of nature and the origin and is implicated in the form of a letter or pattern of elements , this material was used as a natural object .
As such, ornaments ranging from prehistoric to modern civilization , so therefore been developed , with the development and characteristics of each era can be seen by the flow .
Researchers in Korea ornaments this period - the characteristics of the features and research sseuim patterns and decorative ornaments Among the Joseon Dynasty analyze the research culture .
The features of the Joseon Dynasty ornaments and patterns in the form of material was used mainly natural materials , but also expressed their repressed desires and identity , and the difference was expressed complaints about the enemy .
Ornament of the Joseon Dynasty is highly developed physical characteristics of the area was subdivided according to the ornaments worn , more complex functional can be attributed to the thing .
Especially, the Chosun Dynasty hairpin ornaments , jewelery , trinkets , rings , ranging from established to form their own rich and diverse ethnic relics are said to be many .
Restriction of the use of gold and silver ornaments of the Three Kingdoms period gyeonjueo lustrous metal shaving , but when the Joseon Dynasty declined in a variety of ornaments and expression of simplicity and sophistication, it 's time to show you can not .
This group of researchers around the junior class due to lack of awareness of the linkage learning and being neglected and we recognize the traditional craft to students on the basis of systematic training for craft education through a balanced understanding of visual and experiential exercises to raise. Among traditional ornaments to help students understand Korean traditional ornaments among narrow age range of ornaments with the unique beauty of traditional ornaments and only want to show the characteristics of formative . In addition, on the basis of the Joseon Dynasty historical background to the lifestyle of our ancestors Joseon Dynasty were mainly used for ornaments pattern, color , shape, expressed through the techniques of modern plastic molding at the base of an understanding of the principles. The traditional pattern of the Joseon Dynasty of animals , plants, insects utilizing design thinking and creativity to their traditional beauty and modern beauty that can be utilized in real-world connection so practical accessories ( rings, pendants, brooches , etc.) to create looking to provide a lesson .
This allows students to take advantage of soft wax made easy with a variety of accessories, making teaching materials and techniques through the variety of possibilities to experience a variety of production . During the process, so that they can be worn making fun of creativity and production in the production process gives our traditions and culture of excellence and beauty features a combination of modern ornaments to give parties an opportunity to be represented .*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.