본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

I. 서론 7

1. 연구의 목적 및 필요성 7

2. 연구의 대상 및 방법 9

3. 선행연구 10

II. 이론적 배경 14

1. 피아노 교재의 역사 14

2. 20세기 피아노 교육의 접근법 18

(1) 가온다 접근법 18

(2) 다조성 접근법 19

(3) 음정 접근법 19

(4) 병합 접근법 20

III. 입문용 피아노 교재의 분석 21

1. 피아노 입문교재별 구조와 특징 21

(1) 바이엘 피아노 교본 21

(2) 알프레드 피아노 교본 24

(3) 베스틴 피아노 교본 26

(4) 피아노 어드벤처 교본 30

(5) 피아노 석세스 33

2. 교재 분석 37

(1) 바이엘 피아노 교본 37

(2) 알프레드 피아노 교본 48

(3) 베스틴 피아노 교본 55

(4) 피아노 어드벤처 60

(5) 피아노 석세스 64

3. 교재 분석 결과 70

IV. 결론 및 제언 72

참고문헌 74

Abstract 77

그림목차

〈그림 1〉 검은건반 두 개 48

〈그림 2〉 검은검반 세 개 49

〈그림 3〉 4분음표-2분음표 50

〈그림 4〉 셈여림 표현 50

〈그림 5〉 박자표- 51

〈그림 6〉 온쉼표-셈여림 52

〈그림 7〉 4/3박자-점2분음표 53

〈그림 8〉 검은검반 55

〈그림 9〉 4분음표 56

〈그림 10〉 흰건반 음이름 57

〈그림 11〉 손가락번호 60

〈그림 12〉 검은건반 두 개 61

〈그림 13〉 4분음표(한박) 61

〈그림 14〉 음이름 62

〈그림 15〉 두 개의 검은건반을 둘러싸고 있는 C-D-E 63

〈그림 16〉 세 개의 검은건반을 둘러싸고 있는 F-G-A-B 63

〈그림 17〉 검은건반 두 개 64

〈그림 18〉 검은건반 세 개 65

〈그림 19〉 흰건반 음이름 65

〈그림 20〉 4분음표(한박) 66

〈그림 21〉 검은건반 두 개를 둘러싼 흰건반 CDE 66

〈그림 22〉 검은건반 세 개를 둘러싼 흰건반 FGAB 67

〈그림 23〉 음이름 CDEF 67

〈그림 24〉 3도음정 68

악보목차

〈악보 1〉 오른손-왼손연습 38

〈악보 2〉 양손연습 39

〈악보 3〉 화음 40

〈악보 4〉 점4분음표 41

〈악보 5〉 8/6박자 41

〈악보 6〉 낮은음자리표 42

〈악보 7〉 스타카토 43

〈악보 8〉 다장조 43

〈악보 9〉 음정 44

〈악보 10〉 사장조 44

〈악보 11〉 셋잇단음표 44

〈악보 12〉 라장조 45

〈악보 13〉 가장조 45

〈악보 14〉 마장조 45

〈악보 15〉 가단조 46

〈악보 16〉 바장조 46

〈악보 17〉 내림나장조 47

〈악보 18〉 반음계 47

〈악보 19〉 양손연주 54

〈악보 20〉 음자리표 57

〈악보 21〉 음정 58

〈악보 22〉 화음 59

〈악보 23〉 큰보표 3개의 기준음 69

〈악보 24〉 옥타브 69

초록보기

Early music education among artistically-talented children through emotions is usually approached by means of singing and instrument education, and the latter is preferred. Of instrument education methods, education through piano is usually preferred, because among many instruments, piano producing most basic and varied ranges and sounds, offers the easiest method for learners to acquire musical sense and to use educational contents with diverse changes such as rhythm, melody, chord and dynamics.

Entering the 20th Century, in line with development of piano education methods along with advancement of music education, new introductory textbooks for piano were written. Introductory textbooks, represented by Beyer were extended to a number of textbooks such as Alfred Piano Book, Bastien Piano Basics, Piano Adventure, Piano Success.

This study chose textbooks such as Beyer Piano Book, Alfred Piano Book, Bastien Piano Basics, Piano Adventure, Piano Success which are preferred as a major introductory textbook in the country. It examined the characteristics of these textbooks and analyzed the merits and demerits of each one so that piano instructors are able to choose more ideal and appropriate textbooks. By doing so, this study ultimately aimed to contribute to their performance of early education. Five textbooks can be divided into two categories by and large. Beyer Piano Book was composed focusing on learning of piano technique, while other four textbooks were structured for learners to cultivate musical ability using piano. So, these four were made up of a diverse range of learning methods and theoretical background of pedagogy. While Beyer Piano Book first teaches white keyboards, other four first teach black keyboards and then white ones in relation with black ones. On the other hand, whereas Beyer Piano Book uses manuscript paper from the beginning, other four textbooks, instead of using it from the beginning, approach only with length of notes to solve learner's fear of keyboards and left hand learning.

Four textbooks except Beyer Piano Book were made for children to learn musical concept and do practical performance at the same time, and also to attract their interests with not boring repertories. They had systematic and integrated composition to render repeated education by each theme of lesson theory, music dictation, technique, development of musicality, performance, in an orchestrated effort to invite interests of beginners. The analysis of the textbooks tells us that there is no perfect textbook suiting to everybody. Therefore, instructors are required to understand characteristics and nature of each textbook and to choose textbooks and teach according to level, aptitude and needs of learners.