권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
1. 서론 8
1.1. 연구의 목적 및 필요성 8
1.2. 선행 연구 검토 13
1.3. 연구 문제 및 연구 방법 19
2. 성취 기준 기반의 교수 설계를 위한 이론적 고찰 21
2.1. 교수 설계의 이론적 배경 22
2.1.1. 교수 설계의 원류로서 교육 공학 23
2.1.2. 교수의 하위 다섯 영역 26
2.2. 교수 설계의 개념과 특징 29
2.2.1. 교수 설계의 개념 29
2.2.2. 교수 설계의 특징 33
2.3. 성취 기준 기반의 교수 설계의 주요 개념 38
2.3.1. 성취 기준 39
2.3.2. 백워드 원리 43
2.4. 교수 설계 모형의 유형 46
2.4.1. 일반적 교수 설계 모형: ADDIE 모형 47
2.4.2. 체제적 접근의 교수 설계 모형: Dick & Carey 모형 52
2.4.3. 교수 설계 모형의 유형화 58
3. 한국어 교육의 교수 설계 현황 63
3.1. 한국어 교육 기관의 교수 설계 현황 63
3.1.1. 한국어 교육 기관별 수업 계획 및 실시 현황 조사 66
3.1.2. 한국어 교육 기관별 교재와 교안 활용 현황 조사 68
3.1.3. 한국어 교육 기관별 요구 조사와 평가 현황 조사 70
3.1.4. 한국어 교육 기관별 교수 설계에 관한 필요성 조사 72
3.2. 한국어 교사의 교수 설계에 대한 인식 및 현황 조사 73
3.2.1. 한국어 교사의 교수 상황에 관한 인식 조사 74
3.2.2. 한국어 교사의 교수 설계 인식 및 실천 조사 84
3.3. 한국어 교육의 교수 설계 교육 현황 분석 108
3.3.1. 한국어 교육 학위 과정에서의 교수 설계 교육 현황 110
3.3.2. 한국어 교육 비학위 과정에서의 교수 설계 교육 현황 113
4. 성취 기준 기반의 한국어 교수 설계 117
4.1. 성취 기준 기반의 한국어 교수 설계의 원리 118
4.1.1. 합리적 교수 설계 원리 119
4.1.2. 체제적 교수 설계 원리 120
4.1.3. 처방적 교수 설계 원리 122
4.1.4. 과정으로서의 교수 설계 원리 124
4.2. 성취 기준 기반의 한국어 교수 설계 모형 개발 126
4.2.1. 성취 기준 기반의 한국어 교수 설계 모형의 특징 126
4.2.2. 성취 기준 기반의 한국어 교수 설계 모형의 실제 131
4.3. 성취 기준 기반의 한국어 교수 설계 실천 방안 148
5. 결론 156
참고문헌 159
부록 167
부록 1 - 한국어 교사 인식 조사 설문지 1 167
부록 2 - 한국어 교사 인식 조사 설문지 2 172
ABSTRACT 175
〈그림 2-1〉 교육 공학의 연구 영역 25
〈그림 2-2〉 교수의 하위 영역 26
〈그림 2-3〉 미시적 교수 설계 30
〈그림 2-4〉 거시적 교수 설계 31
〈그림 2-5〉 체계적 접근 36
〈그림 2-6〉 체제적 접근 36
〈그림 2-7〉 교수 설계의 변인 37
〈그림 2-8〉 백워드 설계 모형 46
〈그림 2-9〉 ADDIE 모형 48
〈그림 2-10〉 Dick & Carey 모형 53
〈그림 2-11〉 Gerlach & Ely의 모형 59
〈그림 2-12〉 Leshin, Pollock & Reigeluth 모형 60
〈그림 3-1〉 수업 진행에 대한 교사의 인식 정도 78
〈그림 3-2〉 학습 목적을 알고 이를 고려하여 수업을 하는 경우 80
〈그림 3-3〉 성취 기준을 알고 이를 고려하여 수업을 하는 경우 80
〈그림 3-4〉 성취 기준을 알고 이를 고려하여 평가를 하는 경우 80
〈그림 3-5〉 성취 기준에 대한 숙련, 미숙련 교사 인식 비교 81
〈그림 3-6〉 성취 기준에 대한 학력별 교사 인식 비교 82
〈그림 3-7〉 교수 설계 인식 조사 절차 87
〈그림 3-8〉 학기별 수업 계획 90
〈그림 3-9〉 차시별 수업 계획 90
〈그림 3-10〉 수업 계획에 대한 그룹별 평가 96
〈그림 3-11〉 요구 조사 97
〈그림 3-12〉 요구 조사와 성취도 관계 97
〈그림 3-13〉 요구 조사에 관한 그룹별 평가 100
〈그림 3-14〉 평가에 관한 그룹별 평가 101
〈그림 3-15〉 교수 설계 필요성 104
〈그림 3-16〉 교수 설계 교육의 필요성 105
〈그림 3-17〉 교수 설계자의 필요성 106
〈그림 3-18〉 교수 설계 전반에 관한 교사 평가 108
〈그림 4-1〉 성취 기준 기반의 한국어 교수 설계 모형 132
〈그림 4-2〉 한국어 교수 설계 모형 중 1차 분석 단계 134
〈그림 4-3〉 한국어 교수 설계 모형 중 1차 개발 단계 136
〈그림 4-3〉 한국어 교수 설계 모형 중 2차 분석 단계 140
〈그림 4-5〉 한국어 교수 설계 모형 중 2차 개발 단계 143
〈그림 4-6〉 한국어 교수 설계 모형 중 실행 단계 144
〈그림 4-7〉 한국어 교수 설계 모형 중 평가 단계 146
〈그림 4-8〉 한국어 교수 설계 모형 중 수정 단계 147
The aim of this study is to clarify the need of standards-based instructional design in Korean language teaching and to suggest an instructional design model and principles tailored for Korean teaching.
It has been a half century since Korean language teaching by native Korean speakers began. For this short period of time, there have been increases in the number of Korean learners and Korean institutions 'quantitative growth, along with vibrant research in Korean education, forming its disciplinary identity.
In addition, the number of Korean learners has been steadily increasing, and the development of educational infrastructure and quantitative expansion in educational materials has backed up. Also, policies and supports for improving professionalism and qualification of Korean teachers are continuously provided.
Recently, however, the effective educational achievement does not seem to be guaranteed because the educational contents are not aptly modified but lag behind the rapidly changing learner groups. Generally, the decision to change educational approach and contents according to certain target learners or educational objectives is made by research on curriculum. But curriculum, which is often too theoretical and elucidative, may not provide appropriate solutions when informal, unstructured educational issues arise.
Here emerges the reason for the introduction and application of an instructional design. The instructional design, with the purpose of problem-solving, includes planning, operating, managing, and assessing a whole process, from goal setting to evaluation. Consequently, it is very likely to be prescriptive for dealing with emerging issues.
In the Korean language education field, it is not easy to find studies or practical cases where the instructional design is applied. Thus, this study maintains the application of the instructional design as an educational treatment for problem-solving in the field.
At first, the study explains the term, the instructional design, and its features, clarifying the difference between curriculum and instructional design that is often hard to see. Then, this paper introduces two representative instructional design models, the ADDIE model and the Dick & Carey model, to examine the feasibility of the application of the two in Korean language education.
The ADDIE model is a framework that lists five essential phases in instructional designing. Having no starting or ending point, this model can be initiated, modified, and repeated in any phases.
The Dick & Carey model basically follows the five phases in the ADDIE model, but it is more detailed and systematic. One of features of the Dick & Carey model is its linear phase structure where even novice instructional designers can easily follow the process. But the limitation is that practical implementation is omitted since the focus is on theoretical designing processes from an instructional designer's viewpoint, and that the whole instruction process is difficult to see.
To deal with a few recent is sues in Korean language education, such as incompatibility of teaching and assessing and aimless teaching, this study tries to apply several critical concepts: standards, backward theory, and pedagogical knowledge.
An optimized Korean instructional design which considers practical comments from the field and the features of Korean education management contains the following four principles : rational approach principle, systemic approach principle, prescriptive principle, and instructional design principle as a process.
A model based on the five principles goes with the procedure: analysis - development - implementation - evaluation - modification. The analysis phase includes understanding of a program, goal analysis, and task and learner analysis. The development phase deals with detailed standards description, evaluation tool development, educational materials, and the choice of teaching methods. In the next phase, actual teaching is conducted according to the detailed guideline which is gone through the analysis and the development phases. Also, a formative evaluation can be implemented in this phase. After the completion of this process, a summative evaluation and the evaluation and modification of the program are conducted.
For active application in the Korean language education field, this kind of instructional design should be included in a judging mechanism that appraises curriculum management, through which, applied and utilized in various programs in many fields, the instructional design will be used in assessing educational outcomes in a more systematic and rational way. On the other hand, official supports from an institution are needed for applying the instructional design, and instructional designing training for Korean teachers should follow to raise teachers' awareness and to help them devise and implement their instructional designs.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.