본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

Title Page

Contents

ABSTRACT 11

Introduction 14

1. Research Needs 14

2. Purpose 20

3. Definition 21

Methods 24

1. Research Framework & Procedure 24

2. Competency Modeling for Occupational Therapists 26

2.1. Review of Previous Studies 26

2.2. Data Collection through Behavior Event Interview 28

2.3. Competency Derivation through the Expert Committee 34

2.4. Delphi Survey for Competency Modeling 36

3. Questionnaire Survey for Validity Verification of Competency Model 40

3.1. Overview 40

3.2. Questionnaire Composition 40

3.3. Data Processing & Analysis 41

Results 42

1. Result of Preliminary Competency Modeling 42

1.1. Result of Literature Review 42

1.2. Result of Competency Derivation through the Expert Committee 46

2. Result of Delphi Surveys 51

2.1. Result of the 1st Delphi Survey(이미지참조) 51

2.2. Result of the 2nd Delphi Survey(이미지참조) 59

3. Result of Validity & Reliability Verification 65

3.1. Respondent Characteristics 65

3.2. Importance of Competency Indicators 67

3.3. Validity Verification of Questions 72

3.4. Reliability Verification of Questions 77

4. Competency Model for Occupational Therapists 80

Discussion 87

Conclusion 95

References 97

Abstract in Korean 107

Appendix 109

List of Tables

Table 1. Previous Studies used for Competency Modeling for Occupational Therapists 27

Table 2. BEI Interviewees 29

Table 3. Summary of Interview Questions 30

Table 4. Examples of Topic Sentences and Key Words Extraction 32

Table 5. Competency Derivation Process through Expert Committee 35

Table 6. List of Delphi Panels 37

Table 7. Draft Competency Model for Job Execution Competency Cluster 47

Table 8. Draft Competency Model for Professional Qualifications Competency Cluster 49

Table 9. Result of the 1st Delphi Survey 51

Table 10. Result of the 1st Delphi Survey of Job Execution Competency Cluster 53

Table 11. Result of the 1st Delphi Survey of Professional Qualifications Competency Cluster 56

Table 12. Result of the 2nd Delphi Survey(이미지참조) 59

Table 13. Result of the 2nd Delphi Survey of Job Execution Competency Cluster 61

Table 14. Result of the 2nd Delphi Survey of Professional Qualifications Competency Cluster 63

Table 15. Respondent Characteristics 66

Table 16. Descriptive Statistics of Job Execution Competency Cluster Importance 68

Table 17. Descriptive Statistics of Professional Qualifications Competency Cluster Importance 70

Table 18. KMO of the Job Execution Competency Cluster 73

Table 19. Factor Analysis on the Job Execution Competency Cluster 74

Table 20. KMO of the Professional Qualifications Competency Cluster 75

Table 21. Factor Analysis on the Professional Qualifications Competency Cluster 76

Table 22. Reliability Verification of the Indicators of the Job Execution Competency Cluster 78

Table 23. Reliability Verification of the Indicators of the Professional Qualifications Competency Cluster 79

Table 24. Competency Model for Job Execution Competency Cluster (Final) 83

Table 25. Competency Madel for Professional Qualifications Competency Cluster (Final) 85

List of Figures

Figure 1. Research Framework & Procedure 25

Figure 2. Delphi Survey Process 38

Figure 3. Potential Core Competency Model for Occupational Therapists 45

Figure 4. Competency Model for Occupational Therapists (Final) 80

초록보기

 본 연구의 목적은 작업치료 업무를 성공적으로 수행하기 위해 작업치료사에게 요구되는 지식, 기술, 태도, 특성 등에 관한 핵심 역량을 규명하여 국내 작업치료사의 역량 모형(competency model)과 역량 지표(competency indicators)를 개발하고, 그 신뢰도와 타당도를 검증하는 것이었다.

역량 모형을 개발하기 위해 우선 문헌검토와 우수한 수행 집단으로 선정한 8명의 작업치료사에게 행동사건면접을 실시하여 작업치료사의 역량요소와 역량지표를 추출하였다. 다음으로 작업치료학과 교수와 임상가, 총 6명으로 구성된 전문가 협의회를 구성하여 역량 모형의 초안을 마련하고, 작업치료학과 교수 13명과 임상 작업치료사 10명 등 총 23명의 델파이 위원을 선정하여 델파이 2차 조사를 거쳐 작업치료사 역량 모형을 개발하였다. 역량 모형의 타당도를 검증하기 위해 전국 317명의 작업치료사에게 역량지표의 중요성을 조사하였다. 신뢰도와 타당도를 검증하기 위해 내적 일치도(Cronbach's α)를 확인하고, 탐색적 요인분석을 실시하였다. 조사결과를 토대로 전문가 협의회를 거쳐 최종적으로 핵심 역량 모형을 확정 하였다.

연구결과, 작업치료사의 역량 모형은 3단계 위계구조로, 직무수행 역량과 전문가적 자질 역량 등 2개 역량군, 10개 역량요소, 53개 역량지표로 구성되었다. 역량 요소로는 직무수행 역량군에 이론적 지식, 작업치료 수행 I (계획수립 및 중재), 작업치료 수행 II (자원관리 및 연계), 클라이언트 중심수행 등 4개 역량요소가, 전문가적 자질 역량군에 윤리의식, 전문가의식, 의사소통, 긍정적 태도와 적극성, 팀워크, 자기관리 등 6개 역량요소가 도출되었다.

그간 작업치료사를 대상으로 이루어진 직무분석 연구는 작업치료 직무를 수행 할 수 있는 지식과 기술적인 측면을 위주로 제시했으나, 본 연구는 역량의 개념을 기능과 직무 중심의 역량과는 달리 전문가 개인의 자질에서 찾은 접근이라고 할 수 있다. 본 연구에서 밝힌 작업치료사의 역량 모형과 역량 지표는 향후 작업치료사를 양성하고 임상 작업치료사를 훈련하기 위한 교육과정을 개선해 나가는데 중요한 기초자료를 제공할 수 있을 것이다.