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표제지

목차

I. 서론 8

1. 연구 배경 및 목적 8

2. 연구방향 9

3. 논문의 구성 11

II. 비접촉 물류이송시스템의 구성 12

1. 물류이송시스템 구성 12

2. 비접촉 전원공급 장비의 구성 및 동작 15

III. 회생시스템의 구성 20

1. 회생 에너지의 발생 원리 20

2. 회생시스템의 구성 21

3. 회생시스템 제어 알고리즘 22

4. 회생시스템 시뮬레이션 23

5. 회생시스템 설계 26

1) EDLC 설계 26

2) IGBT 설계 29

IV. 회생시스템 실험 및 결과 33

1. 회생시스템의 모사 실험 환경 33

2. 회생시스템의 사내 실험 결과 35

3. 회생시스템의 현장 실험 구성 36

1) 회생전력 변환장치 적용 36

2) 데이터 계측을 위한 설치 37

4. 회생시스템 현장 실험 결과 38

V. 결론 41

참고문헌 42

ABSTRACT 45

표목차

표 1. 입력부 주요 소자 17

표 2. IGBT 모듈 및 LC 공진부 주요 소자 18

표 3. 회생전력장치 사양 26

표 4. IGBT 사양 29

표 5. 정격 전류의 IGBT 손실 및 온도 31

표 6. 55[㎾]이송장비 시스템의 측정데이터 40

그림목차

그림 1. 비접촉 전원을 이용한 물류이송시스템의 구성도 12

그림 2. 물류이송시스템의 시스템 블록도 13

그림 3. 비접촉 전원공급 장비의 블록도 15

그림 4. 비접촉 전원공급 장비 회로구성 16

그림 5. 회생전력 변환장치의 블록도 21

그림 6. 회생전력 변환장치 제어 알고리즘 22

그림 7. PLECS 이용한 회생전력 변환장치 시뮬레이션 블록 23

그림 8. 제어 알고리즘을 적용한 회생전력 변환장치 24

그림 9. 회생전력 변환장치 입력단 그래프 25

그림 10. 커패시터 단자간 전압의 시간특성 27

그림 11. 회생전력 변환장치의 외관 28

그림 12. IGBT 선정을 위한 파라미터 및 Boost 방식 30

그림 13. IGBT모듈의 내부회로 30

그림 14. IGBT 선정을 위한 시뮬레이션 결과 32

그림 15. 시뮬레이션 실험 환경 구성 33

그림 16. 부하시험기로 인가된 부하패턴 35

그림 17. 적용한 현장 실험(Field Test)회생전력 변환장치 구성도 36

그림 18. 실험환경 구성 계측장비 설치 37

그림 19. 스코프로 계측된 현장 실험 결과 38

그림 20. 물류이송시스템의 회생에너지에 대한 실험 파형 39

초록보기

Recently, the power consumption has increased because of the size of the clean room in the display industry has increased, so that the size of the logistics transportation system has increased and the travel distance has become longer. In addition, dusts containing iron, copper, and lead in the clean room can lead to display defects, so that the importance of clean rooms is becoming more important. Therefore, in a clean room that produces a display a non-contact power source which does not cause abrasion due to friction or contact failure is mainly used. This non-contact power source causes about 75[%] of power transmission efficiency. As a matter of efficiency, a larger capacity is needed than the load actually used. The motor is operated by the motor which is the cause of operation during the ascending and running of the logistics transfer system, and this motor is operated in the generator mode during the down operation and after the braking to generate regenerative electric power. On the other hand, the conventional logistics transportation system consumes heat by using the braking resistor because there is no way to use the regenerative power, and as the size of the logistics transportation system increases, the energy consumed by the heat has increased. Therefore, research on application of power saving is required. In this paper, we propose a regenerative power converter capable of charging and discharging the regenerative power generated during operation of the logistics transfer system to the EDLC capacitor to reduce a delivered power capacity. By applying the proposed system, power saving is confirmed. The regenerative power of the load was compared with that of the proposed regenerative power converter, and the power consumption of the regenerative power system was 22[%] Power consumption can be saved. Through this study, it is expected that the electric power is reduced when using the regenerative power converter and the production cost can be reduced by reducing the delivered power capacity.