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표제지

목차

제I장 서론 10

제1절 문제의 제기와 연구목적 10

1. 문제의 제기 10

2. 연구의 목적 14

제2절 연구의 범위 및 방법 16

1. 연구의 범위 16

2. 연구의 방법 17

제II장 이론적 배경 19

제1절 SNS(Social Network Service)정보 19

1. SNS정보의 개념 19

2. SNS정보의 유형 22

제2절 SNS정보특성 24

1. SNS정보특성의 개념 24

2. SNS정보특성의 구성요인 27

제3절 정보만족도 42

1. 정보 만족의 개념 42

2. 정보만족도의 분류 43

제4절 정보신뢰성 46

1. 정보신뢰성의 개념 46

2. 정보신뢰성의 특성 47

제5절 방문의도 50

1. 방문의도의 개념 50

2. 방문의도의 특성 51

제III장 조사설계와 분석방법 53

제1절 연구모형과 가설의 설정 53

1. 연구모형 53

2. 가설의 설정 54

제2절 조사의 설계 58

1. 변수의 조작적 정의 58

2. 설문지의 구성 62

제3절 조사대상 및 분석방법 64

1. 조사대상 64

2. 조사방법과 조사기간 64

3. 분석방법 65

제IV장 실증분석 67

제1절 기초자료분석 67

1. 응답자들의 통계학적 특성 67

2. 조사대상자의 일반적인 특성 69

제2절 신뢰성 및 타당성 검증 72

1. 신뢰성 검증 72

2. 타당성 검증 74

3. 확인적 요인 분석 78

4. 상관관계 분석 85

제3절 연구 모형의 검증 및 평가 87

1. 연구모형의 검증 87

제4절 가설 검증 및 결과 해설 98

1. 가설의 검증 98

2. 가설 결과 해석 102

제V장 결론 105

제1절 연구 결과의 요약 105

제2절 연구의 시사점 108

참고문헌 110

부록(설문지) 125

Absteract 131

표목차

〈표 1〉 SNS정보에 대한 선행연구 23

〈표 2〉 Smith의 SNS정보특성 27

〈표 3〉 정보제공성에 대한 선행연구 31

〈표 4〉 경제성에 대한 선행연구 34

〈표 5〉 동의성에 대한 선행연구 36

〈표 6〉 생생함에 대한 선행연구 39

〈표 7〉 간결성에 대한 선행연구 41

〈표 8〉 정보만족에 대한 선행연구 45

〈표 9〉 신뢰성의 개념에 관한 선행연구 47

〈표 10〉 정보신뢰성의 특성에 관한 선행연구 49

〈표 11〉 방문의도에 대한 선행연구 52

〈표 12〉 설문지의 구성 및 출처 63

〈표 13〉 표본의 인구통계학적 특성 68

〈표 14〉 표본의 SNS이용 및 외식이용특성 70

〈표 15〉 변수의 신뢰성 분석 73

〈표 16〉 SNS정보특성의 탐색적 요인분석 75

〈표 17〉 SNS정보특성의 만족도와 신뢰도의 탐색적 요인 분석 76

〈표 18〉 방문의도에 대한 탐색적 요인 분석 77

〈표 19〉 확인적 요인 분석 최초모형의 적합도 지수 80

〈표 20〉 확인적 요인 분석 결과 84

〈표 21〉 변수들의 상관관계분석 86

〈표 22〉 확인적 요인 분석 최종모형의 적합도 지수 88

〈표 23〉 최초 구조모형의 검증결과 91

〈표 24〉 최종 구조모형의 적합도 지수 95

〈표 25〉 최종 구조모형의 검증결과 97

〈표 26〉 SNS정보특성과 만족도에 관한 영향관계 99

〈표 27〉 SNS정보특성과 신뢰도에 관한 영향관계 100

〈표 28〉 만족도와 방문의도에 관한 영향관계 101

〈표 29〉 신뢰도와 방문의도에 관한 영향관계 101

〈표 30〉 가설검증결과 요약 104

그림목차

〈그림 1〉 연구의 흐름도 18

〈그림 2〉 연구 모형 53

〈그림 3〉 확인적 요인 분석의 입력 경로도 79

〈그림 4〉 최초구조모형 90

〈그림 5〉 최종구조모형의 검증결과 93

초록보기

 The changes in Korea that have surfaced over the last several years of Internet usage can be summarized as 'Smart', 'Silver', 'Social', 'Shopping' and '4S'. The first change is 'Smart'. In the last 10 years, the internet usage environment has rapidly changed from PC to smart device, and the ratio of smart devices (smartphone, smart pad, wearable) The second is 'Silver.' The 'Internet Immigrant Generation' has been significantly expanded as Internet usage rate (51.4%) and smartphone usage rate (40.7%) in the '60s and' Third, the majority of the people use the Internet communication (Messenger: 92.5% SNS: 65.2%) as "Social", and it is positively affecting everyday life such as human relations and political participation. Fourth, more than half of the people (57.4%) are purchasing through the Internet through 'Shopping', and shopping behavior such as overseas direct purchase and O2O service utilization is rapidly diversifying.

In this study, the characteristics of SNS information used in the previous research are appropriately redefined in relation to the use of eating out information, and the necessity of research to clarify the causal relationship between satisfaction, The purpose of this study is to suggest the importance of various characteristics and factors of information. When we use SNS information characteristics, we learn about correlation between factors to be managed, information satisfaction, reliability, and visit intention. I want to give.

We examined the characteristics of SNS by using online activities for those who have experienced using SNS for food information gathering. Before the consumers experience a specific restaurant, SNS The results of this study are summarized as follows. Firstly, the research results are as follows.

If the satisfaction and reliability of the SNS information characteristic is high, it will be transmitted to other people and reproduced information, and may appear as an active re-visit. Also, it is possible to continuously use the blog, the company homepage, the SNS application, Intentions and wills. It can be inferred that a series of activities that produce, share, and reproduce new information as a result of continuous and repeated processes will play a major role in creating food information big data.