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Title Page

Abstract

Contents

1. INTRODUCTION 12

1.1. Background and Purpose of Thesis 12

1.2. Method of Thesis 12

2. MOTIVATION 13

2.1. Idea 13

2.2. Idea Development 14

2.3. Visualization 17

2.4. New Directions and Ideas 26

3. Theoretical Background 27

3.1. Status of Social Activity 27

3.2. Case Study of Social Brands 29

3.3. Problems of Korean Social Brands 32

4. Brand Strategies 36

4.1. Brand System 36

4.2. Brand Value 38

5. Brand Logo Design 39

5.1. Brand Name 39

5.2. Brand Logo 40

5.3. Brand Color 41

5.4. Brand Logo Font 43

6. BRAND CAMPAIGNS 44

6.1. Campaign System 44

6.2. Brand Campaign Example A 45

6.3. Brand Campaign Example B 46

6.4. Brand Campaign Example C 48

7. BRAND MARKETING 50

7.1. Marketing Strategies 50

7.2. Offline Marketing 52

7.3. Online Marketing 57

8. FINAL OUTCOME 62

8.1. Prototypes 62

8.2. Concept Video 64

8.3. Application for Introduction 65

8.4. Panel Board for Introduction 66

8.5. Final Exhibition 68

9. CONCLUSION 71

References 72

국문요약 74

List of Figures

Figure 1. Various Festivals 14

Figure 2. Existing and New Keywords about the Festival 15

Figure 3. Map of New Festival 16

Figure 4. Festival Naming Principle 17

Figure 5. Festival Logo Principle 17

Figure 6. Festival Main and Sub Color 18

Figure 7. Festival Fonts 18

Figure 8. Festival Icons 19

Figure 9. Festival Contents Concept and Keywords 20

Figure 10. Day of the Festival 20

Figure 11. Evening of the Festival 21

Figure 12. Festival Balloon Marketing 22

Figure 13. Festival AR Marketing 22

Figure 14. Festival Landmark Marketing 23

Figure 15. Festival Goods Cup 24

Figure 16. Festival Goods Post-it 24

Figure 17. Festival Poster 25

Figure 18. CAF World Giving Index Ranking 2016 27

Figure 19. Statistics about Korean Social Activities for 10 years 28

Figure 20. Marymond Logo and Products 29

Figure 21. Withice Logo and Products 30

Figure 22. D'LUV Logo and Products 31

Figure 23. Comparison Product and Experiment Result 32

Figure 24. Commercial Brand Campaigns and Products 33

Figure 25. No Brand and 236 35

Figure 26. System and Roles of Existing Social Brands 36

Figure 27. Roles of A New Social Brand Model 36

Figure 28. Operation of A New Social Brand Model 37

Figure 29. Brand Naming Principle 39

Figure 30. Brand Logo Sketch 40

Figure 31. Brand Logo 41

Figure 32. Brand Main Color 41

Figure 33. Brand Sub Color 42

Figure 34. Brand Logo Font 43

Figure 35. Brand Campaign System 44

Figure 36. Product of Campaign for Firefighters 45

Figure 37. Product Wearing Image of Campaign for Firefighters 45

Figure 38. Black Product of Campaign for Isang Yun 46

Figure 39. White Product of Campaign for Isang Yun 47

Figure 40. Product of Campaign for Sister Marianne and Margreth 48

Figure 41. Product Using Image of Campaign for Isang Yun 48

Figure 42. MGRAM's SNS 50

Figure 43. MGRAM's Web Page 51

Figure 44. Paper about Brand Experience Spaces 52

Figure 45. Example Image about Art Intervention 53

Figure 46. Marketing Image of Campaign for Firefighters 54

Figure 47. Marketing Image of Campaign for Isang Yun 55

Figure 48. Marketing Image of Campaign for Sister Marianne and Margreth 56

Figure 49. Chip & Dan's Six Features for Impressive Messages 57

Figure 50. Story Coupon System 58

Figure 51. Story Coupon for Firefighter in Web Page 59

Figure 52. Story Coupon images for Firefighter 59

Figure 53. Story Coupon for Sister Marianne and Margreth in SNS 60

Figure 54. Story Coupon images for Sister Marianne and Margreth 61

Figure 55. Firefighter Campaign Product's Prototype 62

Figure 56. Isang Yun Campaign Product's Prototype 63

Figure 57. Sister Marianne and Margreth Campaign Product's Prototype 63

Figure 58. Korean Version Concept Video's Scenes 64

Figure 59. English Version Concept Video's Scenes 65

Figure 60. Application Pages for Introduction 66

Figure 61. Panel Board for Introduction 67

Figure 62. Final Exhibition's Image I 68

Figure 63. Final Exhibition's Image II 69

Figure 64. Final Exhibition's Image III 70

초록보기

 본 연구는 브랜드 디자인 전략을 통해 사회적 브랜드를 강화하는 것을 목적으로 한다. 연구의 범위는 현재 사회적 브랜드의 현황 파악과 문제 분석을 한 뒤 개선 된 새로운 사회적 브랜드 모델을 제안하는 것이다. 분석 된 문제는 사회적 브랜드의 디자인 악화, 다양한 변화의 부재, 역할 집중의 어려움이었다.

본 연구에서는 제기 된 문제점들을 분석하여 개선 된 사회적 브랜드 모델을 제안하였다. 제안 된 사회적 브랜드는 M.GRAM이며 세 가지 예제 캠페인이 제작되었다. 첫 번째는 소방관을 위한 캠페인, 두 번째는 윤이상을 기리는 캠페인, 세 번째는 수녀 마리안느와 마가렛을 기리는 캠페인이었다. 이를 바탕으로 마케팅을 진행하였는데 스토리쿠폰을 활용한 온라인 마케팅과 예술적 개입에서 착안한 오프라인 마케팅이 제안되었다. 제안된 디자인과 아이디어는 프로토타입으로 제작되었으며 전체 브랜드를 소개할 비디오와 가이드 패널 및 어플리케이션이 제작되었다.

결론에서는 새롭게 제안된 사회적 브랜드 모델을 통해 사회적 브랜드강화를 위한 세 가지 방법을 제안하였다. 첫 번째는 세련되고 스타일을 강조한 향상된 디자인이고 두 번째는 캠페인을 통한 다양한 변화이며 세 번째는 협업을 통한 역할의 분배이다.

본 연구는 앞으로 소셜 브랜드 디자인 연구를 위한 참고자료로 사용될 것을 기대하며, 이후 진될 다른 분야의 브랜드 디자인 연구에도 도움이 되기를 바란다.