본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

I. 서론 10

1. 연구의 필요성 및 목적 10

2. 연구 가설 16

3. 연구의 제한점 17

4. 선행연구의 분석 18

II. 이론적 배경 25

1. 자기고양 편향 25

1) 자기고양 편향의 정의 25

2) 자기고양 편향의 구성요소 26

2. 감성리더십 29

1) 감성리더십의 정의 29

2) 감성리더십의 구성요소 32

3. 무용수행능력 37

1) 무용수행능력의 정의 37

2) 무용수행능력의 구성요인 38

III. 연구 방법 및 절차 41

1. 연구 모형 41

2. 연구 대상 및 자료 수집 42

3. 변수의 측정도구 43

1) 자기고양 편향 43

2) 감성리더십 44

3) 무용집중 45

4) 무용성취 45

5) 무용자신감 46

4. 측정도구의 타당도 및 신뢰도 47

1) 타당도 분석 47

2) 신뢰도 분석 49

5. 자료처리방법 52

IV. 연구 결과 및 논의 53

1. 연구 대상자의 일반적 특성 53

2. 가설 검정 결과 55

1) 상관관계 분석 결과 55

2) 회귀분석 결과 56

3. 논의 74

V. 결론 및 제언 78

1. 결론 78

2. 제언 80

참고 문헌 82

ABSTRACT 97

부록 100

표목차

표 1. '자기고양 편향' 선행연구 동향 18

표 2. 체육 분야 '자기고양 편향' 선행연구 분석 19

표 3. 무용 분야 '자기고양 편향' 선행연구 분석 20

표 4. '감성리더십' 선행연구대상 동향 21

표 5. '감성리더십' 선행연구주제 동향 21

표 6. 체육 분야 '감성리더십' 연구주제 동향 22

표 7. 무용 분야 '감성리더십' 선행연구 분석 23

표 8. 자기고양 편향의 두 가지 정의 26

표 9. 감성리더십 선행연구들의 대표적인 개념적 정의 31

표 10. 감성리더십의 구성요인(Goleman et a1.(2002) 내용을 재구성) 33

표 11. 무용수행능력의 구성요인 38

표 12. 변수의 설문 측정항목(자기고양 편향) 43

표 13. 변수의 설문 측정항목(감성리더십) 44

표 14. 변수의 설문 측정항목(무용집중) 45

표 15. 변수의 설문 측정항목(무용성취) 46

표 16. 변수의 설문 측정항목(무용자신감) 46

표 17. 요인분석(독립변수) 48

표 18. 요인분석(매개변수, 종속변수) 48

표 19. 신뢰도 분석(독립변수) 50

표 20. 신뢰도 분석(매개변수, 종속변수) 51

표 21. 인구 통계적 특성(N=803) 54

표 22. 상관관계 분석 55

표 23. 무용집중(전체 집단) 56

표 24. 무용집중(학력 간 차이) 57

표 25. 무용집중(전공 간 차이) 58

표 26. 무용집중(경력 간 차이) 59

표 27. 무용성취(전체 집단) 60

표 28. 무용성취(학력 간 차이) 61

표 29. 무용성취(전공 간 차이) 62

표 30. 무용성취(경력 간 차이) 63

표 31. 무용자신감(전체 집단) 64

표 32. 무용자신감(학력 간 차이) 65

표 33. 무용자신감(전공 간 차이) 66

표 34. 무용자신감(경력 간 차이) 67

표 35. 매개효과 검정 단계 68

표 36. 자기고양 편향/감성리더십 → 무용집중 → 무용성취 69

표 37. 자기고양 편향/감성리더십 → 무용집중 → 무용자신감 70

표 38. 자기고양 편향/감성리더십 → 무용성취 → 무용자신감 71

표 39. 가설검정 결과 72

표 40. 집단 별 차이 검정 결과 73

표 41. 매개효과 검정 결과 73

그림목차

〈그림 1〉 감성지능 하위영역 32

〈그림 2〉 연구 모형 41

초록보기

 The purpose of this study was to examine the impact of the psychological factors of dance majors on their dance performance in an effort to shed light on psychological factors for successful dance performance at this point of time where dance studies has just focused on physical aspects. To be specific, it's meant to analyze how self-enhancement bias and emotional leadership affected dance attention·achievement·confidence, whether there were any differences according to demographic characteristics(academic credential, major and career), and whether the variables of dance attention/dance achievement had any mediating effects when self-enhancement bias and emotional leadership impacted on dance attention·achievement·confidence. A survey was conducted on the dance majors in arts high schools and colleges across the nation for approximately two months, and the data from 803 respondents were used in this study. As for data analysis, SPSS program was employed to make a frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. The findings of the study were as follows:

first, self-enhancement bias, which is to perceive oneself overly positively and overestimate one's own influence and control due to unrealistic thinking, didn't have any significant impact on dance attention, achievement and confidence, whereas emotional leadership, which is to make an accurate evaluation of one's own emotions and influence, to try to find successful factors in the members and to lead them with a realistic way of thinking, exerted a positive influence on all the dance attention, dance achievement and dance confidence. Second, concerning the impact of self-enhancement bias and emotional leadership on dance attention·achievement·confidence according to the demographic characteristics(academic credential, major, career), there were differences in dance attention according to academic credential and career, in dance achievement according to major and career, and in dance confidence according to major. Third, dance attention had partial mediating effects on the relationships of emotional leadership to dance attention, dance achievement and dance confidence, but dance achievement didn't produced any mediating effects. Given the limitations of the study, It's suggested that research efforts should be directed into the development and application of emotional programs geared toward dance majors, into self-enhancement bias by major, into professional dance organizations, and into an analysis of detailed factors.

At this point of time where dance studies has focused on physical aspects, this study is of utility value in that it provided some information on the establishment of a theoretical rationale for the efficiency of dance performance in conjunction with theories of psychology, and this study also is expected to be useful for figuring out the relationships between various psychological variables and dance performance and for understanding the roles of antecedent variables that exert positive influences.