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표제지

목차

I. 머리말 5

II. 朝鮮 後期 佛輦의 起源과 造成背景 9

1. 佛輦의 起源 9

1) 운송수단으로서의 기원 9

2) 형태적 기원 14

2. 佛輦의 造成背景과 用途 17

1) 侍輦儀式과 佛輦 17

2) 三壇儀禮와 佛輦 23

3) 조선 왕실 가마와 佛輦 35

III. 朝鮮 後期 佛輦의 構造와 形式 46

1. 佛輦의 構造 46

1) 輦臺 47

2) 몸체 48

3) 지붕 49

2. 佛輦의 形式 51

1) 三壇 分類 51

2) 形式 分類 52

IV. 朝鮮 後期 佛輦의 現況과 變遷 61

1. 기년명 佛輦 61

1) 17세기 佛輦 61

2) 18세기 佛輦 115

2. 무기명 佛輦 139

1) 제작 시기 추정 佛輦 157

V. 맺음말 163

參考文獻 167

圖版 181

附錄 186

Abstract 197

表 1. 조선 후기 기년명 불연 명칭 28

表 2. 完形이 아닌 기년명 佛輦과 部材 136

表 3. 조선 후기 무기명 불연 139

〈揷圖 1〉 전각형 사리기 14

〈揷圖 2〉 華城陵行圖屛風 35

〈揷圖 3〉 『纂圖互註周禮』, 「卷首」의 輦과 輿 36

〈揷圖 4〉 鳳輦, 『広辭苑』 37

〈揷圖 5〉 돈황석굴 249굴 북쪽면 동왕공과 서왕모 38

〈揷圖 6〉 조선왕실의 輦과 輿 40

〈揷圖 7〉 의물을 위한 가마, 기타 가마 45

〈揷圖 8〉 불연의 구조 46

〈揷圖 9〉 연대의 구조 47

〈揷圖 10〉 몸체의 구조 48

〈揷圖 11〉 지붕의 구조 50

〈揷圖 12〉 2쌍의 용두가 있는 형식 54

〈揷圖 13〉 1쌍의 용두와 1쌍의 용미가 있는 형식 55

〈揷圖 14〉 용두가 없는 형식 56

〈揷圖 15〉 2쌍의 연봉이 있는 형식 56

〈揷圖 16〉 지붕에 호리병이 있는 III-1 형식 58

〈揷圖 17〉 지붕에 연봉이 있는 III-2 형식 59

〈揷圖 18〉 IV형식 불연 - 〈안동 봉정사 불연〉 60

〈揷圖 19〉 구례 천은사 불연 62

〈揷圖 20〉 〈천은사 불연1〉 세부 64

〈揷圖 21〉 〈천은사 불연2〉 세부 67

〈揷圖 22〉 〈천은사 불연3〉 세부 70

〈揷圖 23〉 〈불영사 불연1〉 바닥면 「佛影寺造輦記」 71

〈揷圖 24〉 『水陸無遮平等齋儀撮要』 中 「修設水陸大會所」 74

〈揷圖 25〉 「造成雜物器用有功化主錄」의 불연 조성 기록 75

〈揷圖 26〉 〈불영사 불연1〉 지붕 77

〈揷圖 27〉 〈불영사 불연1〉 몸체 79

〈揷圖 28〉 〈불영사 불연1〉 연대 81

〈揷圖 29〉 〈불영사 불연2〉 지붕 83

〈揷圖 30〉 〈불영사 불연2〉 몸체 85

〈揷圖 31〉 〈불영사 불연2〉 연대 88

〈揷圖 32〉 〈용천사 불연〉 지붕 91

〈揷圖 33〉 〈용천사 불연〉 몸체 93

〈揷圖 34〉 〈용천사 불연〉 연대 94

〈揷圖 35〉 〈용천사 불연〉 저부 묵서 96

〈揷圖 36〉 〈운문사 불연〉 97

〈揷圖 37〉 〈운문사 불연1〉 세부 101

〈揷圖 38〉 〈운문사 불연2〉 지붕 102

〈揷圖 39〉 〈운문사 불연2〉 몸체 103

〈揷圖 40〉 〈운문사 불연2〉 연대 105

〈揷圖 41〉 〈운문사 불연2〉 족대와 가마채 106

〈揷圖 42〉 〈표충사 불연1〉 지붕 109

〈揷圖 43〉 〈표충사 불연1〉 묵서 110

〈揷圖 44〉 〈표중사 불연1〉 몸체 111

〈揷圖 45〉 〈표충사 불연1〉 난간 112

〈揷圖 46〉 〈표충사 불연1〉 연대 114

〈揷圖 47〉 1961년 대웅전 복원 낙성식으로 추정되는 법요에 등장했던 〈송광사 불연〉 116

〈揷圖 48〉 〈송광사 불연〉 지붕 117

〈揷圖 49〉 〈송광사 불연〉 몸체 119

〈揷圖 50〉 〈송광사 불연〉 연대 121

〈揷圖 51〉 〈송광사 불연〉 족대 122

〈揷圖 52〉 〈송광사 불연〉 가마채 123

〈揷圖 53〉 〈송광사 불연〉 묵서 124

〈揷圖 54〉 〈대비사 불연〉 지붕 125

〈揷圖 55〉 〈대비사 불연〉 몸체 127

〈揷圖 56〉 〈대비사 불연〉 난간 128

〈揷圖 57〉 〈대비사 불연〉 족대와 가마채 129

〈揷圖 58〉 〈대비사 불연〉 묵서 130

〈揷圖 59〉 〈표충사 불연2〉 묵서 131

〈揷圖 60〉 〈표충사 불연2〉 지붕 132

〈揷圖 61〉 〈표충사 불연2〉 몸체와 난간 134

〈揷圖 62〉 〈봉선사 불연〉 지붕 158

〈揷圖 63〉 〈봉선사 불연〉 몸체와 운각 159

〈揷圖 64〉 〈봉선사 불연〉 난간과 연대, 가마채 161

(圖 1) 〈천은사 불연1〉, 1643년, 나무, 높이 70㎝, 길이 346㎝, 회운당 181

(圖 2) 〈천은사 불연2〉, 조선 후기, 나무, 높이 119㎝, 길이 338.5㎝, 회운당 181

(圖 3) 〈천은사 불연3〉, 조선 후기, 나무, 높이 126㎝, 길이 286.5㎝, 회운당 181

(圖 4) 〈불영사 불연1〉, 1670년, 나무, 높이 127.5㎝, 길이 312㎝, 폭 60㎝. 불영사 성보박물관. 182

(圖 5) 〈불영사 불연2〉, 1670년, 높이 121㎝, 길이 304㎝, 너비 60㎝, 불영사 성보박물관. 182

(圖 6) 용천사 불연, 1674년, 전체높이 114.3㎝, 길이 334㎝, 용천사 대웅전. 183

(圖 7) 표충사 불연1, 1688년, 높이 134㎝, 길이 311.5㎝, 폭 55.7㎝, 표충사 성보박물관 소장, 경상남도 유형문화재 제293호. 183

(圖 8) 송광사 불연, 1719년, 나무, 천, 높이 175㎝, 길이 394㎝, 폭 70㎝, 송광사 성보박물관. 184

(圖 9) 대비사 불연, 1720년, 높이 157㎝, 길이 328.5㎝, 동화사 성보박물관 소장. 184

(圖 10) 표충사 불연2, 1720년, 높이 135㎝, 길이 346㎝, 폭 75.5㎝, 표충사 성보박물관 소장, 경상남도 유형문화재 제293호. 185

(圖 11) 영은사 불연, 1761년, 높이 146㎝, 길이 336㎝, 월정사 성보박물관. 185

초록보기

 This paper examines the history of the Buddhist man-powered sedan chair that was used for the transportation of holy people or sacred Buddhist items in the late Chosun dynasty.

The Buddhist man-powered sedan chair (Bulyeon) was a litter used in ritual Buddhist parades, similar to that of the royal palace. The ritual Buddhist parade that used these sedan chairs served to transport holy people and sacred Buddhist items such as paintings of Buddha, relics, kasayā (monk's robes), and Buddhist tablets from the temple to the location where the ritual was being held. Because this sedan chair was used for the transportation of Buddha and Bodhisattva, it was considered equally important to that of the royal palace and manufactured with the same quality. Occasionally, the royal palace even lent their sedan chairs to the rituals in the main Buddhist temples.

The remaining Buddhist sedan chairs in Korea were made from the era of the Japanese invasion (1592) until Korea's modern era. Currently there are sixty remaining sedan chairs, most of which are considered to have been made in the late Chosun dynasty. However, among these sixty sedan chairs, there are only twenty for which we can clearly identify the manufacturing period. These twenty sedan chairs were mainly made in the 17th and 18th centuries and not one of them was made in the 19th century.

While there is currently no Buddhist sedan chair that has been designated as a national treasure, some of them have been designated as provincial cultural property. Two Buddhist sedan chairs at the Bulyoung Temple that were made in the 1670s have been designated as provincial cultural property No. 397 in Gyeongbuk Province; a Buddhist sedan chair at Pyochoong Temple in Milyang made in the 1720s was designated as provincial cultural property No. 293 in Gyeongnam Province; and a Buddhist sedan chair at Bumuh Temple in Busan was designated as municipal cultural property No. 25 in Busan.

Buddhist sedan chairs seem to have originated from the man-powered palanquin. However, the sedan chair can be divided into two categories: the closed sedan chair and the open sedan chair, both of which are carried on the shoulders of two or four bearers.

Considering that Buddhist sedan chairs were presented in the parades for important rituals such as the Youngsan or Sooryuk rituals, we can understand the importance of these devices for such Buddhist rituals. During these parades, Buddha, Bodhisattva, and sacred items were carried in a palanquin decorated with various items followed by decorative flags, parasols, lanterns, fans, and decorative weapons such as spears and large flags, similar to the kind of ornamentation in parades of the King.

The structure of Buddhist palanquins can be divided into three parts-carrying-poles, the body, and the roof-and is decorated with many items such as bells, bird feather ornaments, screens, and mirrors. The oldest currently remaining Buddhist palanquin is known to be the palanquin made in 1643 at Chunun Temple in Goorye. This palanquin is considered to have been used to carry the statue of Buddha and sacred boxes containing sutras.

There are many different types of Buddhist sedan chairs that were made in different styles such as large palanquin, small palanquin, small open chair, hyangjung, yongjung, and yoyu. There was also a style that looked like a traditional Korean Buddhist temple building.

The record of Buddhist sedan chairs dates back to 1565 when Hoeam Temple used it for the opening ceremony of the temple, and 1761 when Yongun Temple left a record about the sedan chair. However, no record has been found regarding the use of Buddhist sedan chairs in the 19th century, making study of the Buddhist sedan chair's style transformation difficult.

Buddhist sedan chairs in the 17th century were comparatively large in size, the carving was more delicate, and the joint system was more sophisticated. In the 18th century, instead of being delicately carved, sedan chairs were painted.

The Buddhist sedan chair was an important device for rituals and is still considered to be an important Buddhist craftwork.