권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
I. 서론 8
1. 연구의 필요성 및 목적 8
2. 선행연구 11
1) 관용표현 교육방안 11
2) 문화적 요소를 기반으로 한 한국어 교육방안 14
3. 연구방법 16
II. 이론적 배경 18
1. 관용표현의 개념 및 범주 18
1) 관용표현의 개념 18
2) 관용표현의 범주 22
2. 관용표현의 성립 요건 25
1) 차용성 26
2) 동의성 26
3) 은유성 27
4) 대중성 28
5) 고정성 29
3. 관용표현 상호문화적 접근 30
1) 외국어 교육에서의 상호문화적 접근 30
2) 상호문화적 접근 절차 31
III. 연구방법 35
1. 학습방안 연구를 위한 관용표현 목록 선정 35
1) 교재선정 및 관용표현 목록 35
2) 런닝맨에 나타난 관용표현 목록 선정 47
3) 최종 관용표현 목록 선정 53
2. 학습효과 측정방안 55
3. 자료수집 및 분석방법 55
IV. 런닝맨에 나타난 관용표현 수업지도방안 및 학습효과 57
1. 관용표현 수업방안 57
2) 수업방안예시 2 62
2. 학습효과 분석 67
1) 연구설계 67
2) 실험집단과 비교집단의 사전점수의 동질성 검증 67
3) 실험집단과 비교집단의 관용표현 점수 사전, 사후 변화 비교 68
V. 결론 70
참고문헌 73
부록 78
부록1. 관용표현 테스트 78
부록2. SBS 예능프로그램 〈런닝맨〉 영상 클립 82
ABSTRACT 86
〈표 2-1〉 관용표현의 사전적 정의 18
〈표 2-2〉 상호문화적 접근 절차 32
〈표 3-1〉 건국대학교 언어교육원. 한국어 1~6권 35
〈표 3-2〉 고려대학교 한국어문화교육센터. 재미있는 한국어 1~6권 37
〈표 3-3〉 서울대학교 언어교육원. 한국어 1~6권 38
〈표 3-4〉 연세대학교 한국어학당. 연세한국어 1~6권 39
〈표 3-5〉 이화여자대학교 언어교육원. 말이 트이는 한국어 1~5권 42
〈표 3-6〉 경희대학교 언어교육원. 한국어 1~6권 43
〈표 3-7〉 한국어 교재 내 빈도 높은 관용표현 45
〈표 3-8〉 런닝맨(2018년 1월 7일 - 2018년 12월 30일) 관용표현 정리 리스트 47
〈표 3-9〉 런닝맨 관용표현 빈도 정리 51
〈표 3-10〉 최종 관용표현 53
〈표 4-1〉 수업 방안 예시 57
〈표 4-2〉 수업 방안 예시 62
〈표 4-3〉 연구설계 67
〈표 4-4〉 실험집단과 비교집단의 관용표현 사전점수 동질성 검증 68
〈표 4-5〉 실험집단과 비교집단의 사전, 사후 점수 기술통계분석 68
〈표 4-6〉 실험집단과 비교집단의 관용표현점수 사전, 사후 변화 69
This study idiomatic expression learning methods using the SBS entertainment program Running Man to learn Korean idiomatic expressions for learners who use English as their native language. The purpose of the program is to identify the effectiveness of the idiomatic expression learning method using the running man, which is the preferred program for learners, by targeting beginners out of 50 learners who use English as their native language to understand the educational effect of the developed learning method.
Based on the idiomatic expression learning method using the running man, this study sought to differentiate learners from the existing study in the spring by looking at the factors needed to learn idiomatic expression, and by differentiating from the existing study, the study will develop the preferred learning method for learners and increase the learning effect through it.
For foreign learners using English as their native language, the idiom displayed in the Running Man episode aired from January 1, 2018 to December 31, 2018 was summarized and compared to the idiomatic expression shown in the textbooks in use at the actual educational site. Finally, an idiomatic expression of 26 selected and led to a class to learn it in a more effective measures.
Effectiveness analysis of the class room designed for learners with native English speakers use 50, experiment group at random 25 25 classified as a comparison group. A comparative analysis the two groups of an idiomatic expression change will screen test scores, the experimental group is pre 3.198 is significant in statistical, rose to 10.382Results. Through these results, we were able to check the effectiveness of learning methods for idiomatic expression using SBS running man.
Research has shown that an idiomatic expression of this foreign learners with native English speakers use to the effectiveness using visual data be poles apart is a high learning effect.An idiomatic expression, and than on learning through textbooks that effective learning is through to actual use can be found. In addition, an idiomatic expression is an unfamiliar concept to foreign learners, and difficulty to understand the meaning or actual use of interesting images and materials., with an idiomatic expression for or learning easier and not feel the burden of learning difficulties associated with it because it can be efficient.Education, research continually need to kick in.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.