권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
I. 서론 12
1. 연구의 필요성 및 목적 12
2. 연구방법 및 연구 범위 16
3. 선행 연구 검토 18
II. 합창의 변천과 교육적 의의 22
1. 합창의 변천 24
1.1. 고대 시대 25
1.2. 중세 시대 26
1.3. 르네상스 시대 30
1.4. 바로크 시대 33
1.5. 고전 시대 37
1.6. 낭만 시대 40
1.7. 20세기 42
2. 국내 합창 활동의 변모와 교육적 의의 44
2.1. 국내 합창 활동의 변모 44
2.2. 합창의 기능과 교육적 의의 48
3. 소결 51
III. 실천주의 음악교육철학과 핵심역량 교육 54
1. 음악교육철학과 음악교육 패러다임 54
2. 실천주의 음악교육철학의 쟁점 61
2.1. 엘리엇의 음악교육철학의 배경 61
2.2. 엘리엇의 음악하기(Musicing) 63
2.3. 엘리엇의 음악적 지식(Musical Knowledge)과 음악성(Musicianship) 67
2.4. 엘리엇의 음악교육철학과 합창 교육 72
3. 핵심역량 교육 75
4. 소결 86
IV. 연구의 실제 89
1. 연구 절차 및 방법 89
2. 델파이 조사 및 양적 설문 조사 90
2.1. 연구 절차 90
2.2. 연구 참여자 91
2.3. 연구도구 92
3. 자료 분석 95
3.1. 1차, 2차 델파이 조사 95
3.2. 3차 델파이 조사 및 양적 설문 조사 97
4. 연구 결과 104
4.1. 전문가 패널의 인구통계학적 특성 104
4.2. 1차 델파이 조사 분석 결과 105
4.3. 2차 델파이 조사 분석 결과 109
4.4. 3차 델파이 조사 및 양적 설문 분석 결과 114
5. 소결 173
III. 결론 177
참고문헌 180
부록 188
[부록 1] 1차 델파이 조사 188
[부록 2] 2차 델파이 조사 193
[부록 3] 3차 델파이 조사 199
[부록 4] 양적 설문 조사 202
Abstract 205
〈그림 1〉 그레고리우스 1세와 네우마 악보 28
〈그림 2〉 베를리오즈의 미사 공연 지휘 모습 42
〈그림 3〉 Musicing: 맥락에 의한 음악하기의 4차원 64
〈그림 4〉 인간의 의식 구조 65
〈그림 5〉 음악적 지식 및 음악성 모형 68
〈그림 6〉 2015 개정 교육과정 80
〈그림 7〉 내용 타당도 지수 산출 공식 96
〈그림 8〉 수렴도 산출 공식 97
〈그림 9〉 합의도 산출 공식 97
〈그림 10〉 중요도·실행도 분석 모형 100
〈그림 11〉 Borich 요구도 공식 102
〈그림 12〉 문항별 IPA 매트릭스(합창 지도자 10명) 116
〈그림 13〉 문항별 IPA 매트릭스(학교 음악 교사 10명) 119
〈그림 14〉 문항별 IPA 매트릭스(합창 지도자 40명) 127
〈그림 15〉 문항별 IPA 매트릭스(학교 음악 교사 40명) 131
〈그림 16〉 문항별 The Locus for Focus 모델의 분석 결과... 140
〈그림 17〉 문항별 The Locus for Focus 모델의 분석 결과... 143
〈그림 18〉 문항별 The Locus for Focus 모델의 분석 결과... 146
〈그림 19〉 The Locus for Focus 모델을 활용한 표현 영역의 우선 순위 분석 149
〈그림 20〉 The Locus for Focus 모델을 활용한 감상 영역의 우선 순위 분석 151
〈그림 21〉 The Locus for Focus 모델을 활용한 생활화 영역의 우선 순위 분석 153
〈그림 22〉 The Locus for Focus 모델을 활용한 기타 영역의 우선 순위 분석 155
〈그림 23〉 합창 지도자의 The Locus for Focus 모델을 활용한 표현... 157
〈그림 24〉 합창 지도자의 The Locus for Focus 모델을 활용한 감상... 159
〈그림 25〉 합창 지도자의 The Locus for Focus 모델을 활용한 생활화... 161
〈그림 26〉 합창 지도자의 The Locus for Focus 모델을 활용한 기타... 163
〈그림 27〉 학교 음악 교사의 The Locus for Focus 모델을 활용한 표현... 165
〈그림 28〉 학교 음악 교사의 The Locus for Focus 모델을 활용한 감상... 167
〈그림 29〉 학교 음악 교사의 The Locus for Focus 모델을 활용한 생활화... 169
〈그림 30〉 학교 음악 교사의 The Locus for Focus 모델을 활용한 기타... 171
〈악보 1〉 〈오레스테스(Orestes)〉의 필사본 26
〈악보 2〉 G. Machaut의 〈Missa de Notre dame(노트르담 미사)〉중 1. Kyrie 29
〈악보 3〉 내 주는 강한 성이요(Ein feste Burg ist unser Gott) 루터의 필사본 31
〈악보 4〉 G. F. Händel의 〈Messiah(메시아)〉 중 44. Hallelujah 36
〈악보 5〉 알베르티 베이스의 패턴 38
〈악보 6〉 Mozart 〈Requiem(레퀴엠)〉 중 "Dies irae"의 필사본 39
The purpose of the study is to review the relation between choir activity and music education elements and to draw the demand based on importance and performance in choir field. The analysis for the study was difference between schoolteachers and choir directors for choir education among music education fields. To draw priority from reliable IPA, Borich demand and the Locus for Focus were used.
To achieve the purpose of the study, literature research, primary and secondary, tertiary Delphi research, quantitative research (survey) were used. The quantitative research drew the conclusion dividing into choir directors and music educators and compared differences between two groups. As a result of the study, the conclusion was drawn as follows.
First, the most important thing ,as the purpose of music curriculums for the goal of music education in 21st century, was 'to develop affection by music activities', and as the purpose of cross curriculum, was cultivation of character (sociality, teamwork, respect others, consideration, and communication). Second, the priority was drawn by comparison with 6 core capabilities of music education and index of coincidence of music education elements. Third, as music education in 21st century, it was verified to study if choir activities are proper in music education by comparison and deduction of the importance of each music education elements and of relation between each musical education elements and choir activities
The results by verification are as follows.
First, as a result of comparison in 4 fields about importance of choir director and music educator recognition, it was research that overall was appreciation, followed by expression, habituation, and others, choir director was appreciation, followed by expression, others, and habituation, and music educator was appreciation, followed by expression, habituation, and others.
Second, overall results in demand of music education elements for choir education were the first one 'singing with right postures and playing instruments with right postures and techniques, followed by 'understanding musical characters in historical cultural backgrounds (after listening to music). The priority of choir director and music educator was different.
Third, with looking into demand for choir education dividing into 4 fields, the topmost was 'singing with right postures and playing instruments with right postures and techniques' in expression field, and other fields showed different results.
By the study, it was confirmed that there are differences from recognition (importance) and performance level between choir directors and music educators for music subject core capability, and it suggests that support measures need which considered each education demand to raise the quality of music education in real field.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.