본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

Ⅰ. 서론 9

Ⅱ. 본론 11

1. 모차르트 〈Violin Sonata in G major K.301〉 11

(1) 모차르트의 생애 11

(2) Violin Sonata in G major K.301 13

2. 비에니아프스키 〈Polonaise Brillante Op.4〉 29

(1) 비에니아프스키의 생애 29

(2) Polonaise Brillante Op.4 31

3. 브람스 〈Violin Sonata No.2 in A major Op.100〉 39

(1) 브람스의 생애 39

(2) Violin Sonata No.2 in A major Op.100 41

4. Ernest Bloch 〈Baal Shem Suite 中 Simchas Torah〉 63

(1) 블로흐의 생애 63

(2) Baal Shem Suite 中 Simchas Torah 65

Ⅲ. 결론 73

참고문헌 74

ABSTRACT 75

표목차

〈표 1〉 Violin Sonata in G major K.301 제 1악장의 구조 13

〈표 2〉 Violin Sonata in G major K.301 제 2악장의 구조 23

〈표 3〉 Polonaise Brillante Op. 4 구조 31

〈표 4〉 Violin Sonata No. 2 in A major Op. 100 제 1악장의 구조 41

〈표 5〉 Violin Sonata No. 2 in A major Op. 100 제 2악장의 구조 51

〈표 6〉 Violin Sonata No. 2 in A major Op. 100 제 3악장의 구조 58

〈표 7〉 Baal Shem Suite 中 Simchas Torah 구조 65

악보목차

〈악보 1〉 제 1악장 1-10 마디 14

〈악보 2〉 제 1악장 11-27 마디 14

〈악보 3〉 제 1악장 28-34 마디 15

〈악보 4〉 제 1악장 35-36 마디 16

〈악보 5〉 제 1악장 37-40 마디 16

〈악보 6〉 제 1악장 41-43 마디 17

〈악보 7〉 제 1악장 44-57 마디 17

〈악보 8〉 제 1악장 58-62 마디 18

〈악보 9〉 제 1악장 67-72 마디 18

〈악보 10〉 제 1악장 80-84 마디 19

〈악보 11〉 제 1악장 85-90 마디 20

〈악보 12〉 제 1악장 91-95 마디 20

〈악보 13〉 제 1악장 97-108 마디 21

〈악보 14〉 제 1악장 109-115 마디 21

〈악보 15〉 제 1악장 190-194 마디 22

〈악보 16〉 제 2악장 1-8 마디 23

〈악보 17〉 제 2악장 9-16 마디 24

〈악보 18〉 제 2악장 17-24 마디 24

〈악보 19〉 제 2악장 25-26 마디 25

〈악보 20〉 제 2악장 38-41 마디 25

〈악보 21〉 제 2악장 48-61 마디 26

〈악보 22〉 제 2악장 84-87 마디 26

〈악보 23〉 제 2악장 76-81 마디 27

〈악보 24〉 제 2악장 84-87 마디 27

〈악보 25〉 제 2악장 88-101 마디 28

〈악보 26〉 제 2악장 190-195 마디 28

〈악보 27〉 5-10 마디 31

〈악보 28〉 21-22 마디 32

〈악보 29〉 27-28 마디 32

〈악보 30〉 31-38 마디 33

〈악보 31〉 39-40 마디 33

〈악보 32〉 43-44 마디 34

〈악보 33〉 47-49 마디 34

〈악보 34〉 51-52 마디 35

〈악보 35〉 63-64 마디 35

〈악보 36〉 65-68 마디 35

〈악보 37〉 93-101 마디 36

〈악보 38〉 103-105 마디 36

〈악보 39〉 119-122 마디 37

〈악보 40〉 127-130 마디 37

〈악보 41〉 131-133 마디 38

〈악보 42〉 147-155 마디 38

〈악보 43〉 제 1악장 1-5 마디 41

〈악보 44〉 제 1악장 10-14 마디 42

〈악보 45〉 제 1악장 21-23 마디 42

〈악보 46〉 제 1악장 31-38 마디 43

〈악보 47〉 제 1악장 39-42 마디 44

〈악보 48〉 제 1악장 52-59 마디 45

〈악보 49〉 제 1악장 75-78 마디 45

〈악보 50〉 제 1악장 89-94 마디 46

〈악보 51〉 제 1악장 95-105 마디 47

〈악보 52〉 제 1악장 137-138 마디 47

〈악보 53〉 제 1악장 153-156 마디 48

〈악보 54〉 제 1악장 176-177 마디 48

〈악보 55〉 제 1악장 219-221 마디 49

〈악보 56〉 제 1악장 243-244 마디 49

〈악보 57〉 제 1악장 276-280 마디 50

〈악보 58〉 제 2악장 1-10 마디 51

〈악보 59〉 제 2악장 16-27 마디 52

〈악보 60〉 제 2악장 34-49 마디 53

〈악보 61〉 제 2악장 72-79 마디 54

〈악보 62〉 제 2악장 80-81 마디 55

〈악보 63〉 제 2악장 85-93 마디 55

〈악보 64〉 제 2악장 94-108 마디 56

〈악보 65〉 제 2악장 162-168 마디 57

〈악보 66〉 제 3악장 1-2 마디 58

〈악보 67〉 제 3악장 12-15 마디 59

〈악보 68〉 제 3악장 31-38 마디 59

〈악보 69〉 제 3악장 59-62 마디 60

〈악보 70〉 제 3악장 78-88 마디 60

〈악보 71〉 제 3악장 90-92 마디 61

〈악보 72〉 제 3악장 132-136 마디 61

〈악보 73〉 제 3악장 145-146 마디 62

〈악보 74〉 제 3악장 151-157 마디 62

〈악보 75〉 1-4 마디 65

〈악보 76〉 5-9 마디 66

〈악보 77〉 10-14 마디 66

〈악보 78〉 15-22 마디 67

〈악보 79〉 37-38 마디 68

〈악보 80〉 40-42 마디 68

〈악보 81〉 61-64 마디 69

〈악보 82〉 68-69 마디 69

〈악보 83〉 77-78 마디 70

〈악보 84〉 79-81 마디 70

〈악보 85〉 88-90 마디 71

〈악보 86〉 104-106 마디 71

〈악보 87〉 116-121 마디 72

초록보기

 This article is "Program Annotation", which analyzes the pieces performed at the graduation recital program that is organized by each era.

A piece of music art not only reflects the social trends and historical views of an era, but also expresses the cultural characteristics and backgrounds of that time. Also, the artistic taste of the audience at the time and the changes in the flow can be inferred through the study of the work.

Classical period to 〈Violin Sonata in G major K.301〉 by Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791) Romantic period to 〈Polonaise Brillante Op.4〉 by Henry Wieniawski(1835-1880) and 〈Violin Sonata No.2 in A major Op.100〉 by Johannes Brahms(1833-1897) and Modernist period to 〈Baal Shem B.47〉 by Ernest Bloch(1880-1959).

First, "Violin Sonata in G major, K.301" by Mozart, a composer representing the classical period, is well known as the representative piece that started the true violin sonata. Of the 37 sonatas composed by Mozart for violin and piano, it was composed in the middle of his career when the violin part was becoming equal to the piano, deviating from the earlier sonatas focused on piano melody. The movement of K.301 consists of only the first and second, and features less development of the theme and motif without repetitive phrases while the violin and piano exchange balanced melodies.

Second, "Polonaise Brillante Op.4" by Henryk Wieniawski, one of the Romantic composers, is the piece well blended with Romantic music and passionate Slavic vibes. Polonaise has orchestra and piano version respectively, in A major and D major. Today, the combination of D major and the piano is frequently brought on the stage. Although the piece is not a big part of Wieniawski music genre, it is recognized as a masterpiece of what is called "Chopin on the Violin". Accordingly, it also requires a violinist the highest level techniques.

"Violin Sonata No.2 in A major Op.100" by Johannes Brahms is one of the most melodic and beautiful piece in his collection. The movement consists of a total of three. The basic melody and piano accompaniment are colorful and a lot of composition changes on in the entire movement.

Third, "Baal Shem" by Ernest Bloch, a composer from the Modernist period, is a motif of Jewish identity of modern diaspora through the reenactment of the Hasidism tune. Composed in 1923, it consists of three movements and indirectly borrows Jewish folk scales and melodies.

Finally, this study would like to discover trends in the masterpiece of above, analyzes and explains each piece based on the chord, melody, form and rhythm.