본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

I. 서론 11

1.1. 연구의 목적 및 필요성 11

1.2. 연구 내용과 방법 15

1.3. 선행 연구 17

1.3.1. 한국어 교육에서 토론 교육에 관한 연구 17

1.3.2. 한국어 교육에서 하브루타 기법에 관한 연구 20

II. 이론적 배경 24

2.1. 다문화 초등학생의 한국어 교육 24

2.1.1. 다문화 학생의 개념과 특성 24

2.1.2. 다문화 초등학생을 위한 한국어(KSL) 교육과정 28

2.2. 하브루타 토론 교육 33

2.2.1. 하브루타 토론의 개념과 특징 33

2.2.2. 다문화 초등학생을 위한 하브루타 토론 교육의 효과 36

III. 다문화 초등학생 토론 수업 구성을 위한 현황 분석 40

3.1. 초등학교 교과서와 한국어(KSL) 교재의 토론 분석 40

1) 국어 교과서 토론 활동 양상 41

2) 한국어 교재 '학습 도구 한국어' 토론 활동 양상 46

3) 분석 결과 48

3.2. 다문화 초등학생 요구조사 분석 50

1) 학습자 기본 정보 51

2) 설문조사 결과 54

3) 포커스 인터뷰 65

4) 설문조사 분석 결과 68

3.3. 시사점 및 제언 71

IV. 하브루타 토론 교수-학습 방안 74

4.1. 하브루타 토론 교육 원리 및 단계 74

4.1.1. 하브루타 토론 교육의 원리 74

4.1.2. 하브루타 토론 수업 단계 78

4.2. 수업 설계 82

4.2.1. 수업의 목표 및 모형 구성 82

4.2.2. 수업의 실제 85

V. 결론 112

참고 문헌 114

Abstract 118

부록1. 설문지 120

표목차

〈표 1〉 조영달(2008)에서의 다문화 학생 가정과 학생 유형 구분 24

〈표 2〉 다문화 학생 유형 및 개념 25

〈표 3〉 다문화 배경 학생과 한국어(KSL) 학습자 26

〈표 4〉 2012 한국어 교육과정의 내용 체계 28

〈표 5〉 2017 개정 한국어 교육과정의 내용 체계 30

〈표 6〉 초등학생을 위한 표준 한국어 교재 구성 31

〈표 7〉 토론 활동 양상 분석 교재 40

〈표 8〉 「5학년 1학기(가), 170p-174p」 에서의 토론 활동 양상 41

〈표 9〉 「5학년 2학기(나), 210p-231p」 에서의 토론 활동 양상 42

〈표 10〉 「6학년 2학기(나), 234p-239p」 에서의 토론 활동 양상 45

〈표 11〉 「학습 도구 한국어(5-6학년), 66p-73p」 토론 활동 양상 46

〈표 12〉 설문조사 내용 50

〈표 13〉 김정숙·이순아(2015)에서 탈무드 토론 교육의 7가지 기본 원리 74

〈표 14〉 하브루타 기본 수업 단계 78

〈표 15〉 전개에서의 토론 논제 자료 90

〈표 16〉 전개 단계에서의 교사가 제시하는 질문 예시 98

〈표 17〉 초등 국어 교과서 내 토론 표지어 100

〈표 18〉 재구성한 토론 표지어 101

〈표 19〉 토론 방법에서 '주장 펼치기' 단계 예시 104

〈표 20〉 토론 방법에서 '반론하기' 단계 예시 106

〈표 21〉 토론 방법에서 '주장 다지기' 단계 예시 108

〈표 22〉 마무리 활동에서의 종합 질문 예시 111

그림목차

〈그림 1〉 다문화 초등학생의 개념 및 유형 27

〈그림 2〉 「5학년 1학기(가)」 의 토론 활동 양상 42

〈그림 3〉 「5학년 2학기(나)」 의 토론 활동 양상 44

〈그림 4〉 「6학년 2학기(나)」 의 토론 활동 양상 46

〈그림 5〉 학습 도구 한국어의 토론 활동 양상 47

〈그림 6〉 학년별 비율 51

〈그림 7〉 학습자 기본 정보 1 52

〈그림 8〉 학습자 기본 정보 2 53

〈그림 9〉 수업 시간에 한국어 말하기 어려움 정도 54

〈그림 10〉 일상생활 한국어 말하기 어려움 정도 55

〈그림 11〉 수업 시간 질문 정도 56

〈그림 12〉 한국어 교실 내 모둠 및 짝 활동 정도 57

〈그림 13〉 수업 시간에 모둠 활동 어려움 정도 58

〈그림 14〉 수업 시간에 짝 활동 어려움 정도 59

〈그림 15〉 수업 시간에 발표 어려움 정도 60

〈그림 16〉 수업 시간에 토론 활동 어려움 정도 61

〈그림 17〉 수업 시간 수업 이해도 62

〈그림 18〉 수업 교과목 이해도 63

〈그림 19〉 관심 토론 주제 64

〈그림 20〉 하브루타 수업 모형 79

〈그림 21〉 재구성한 논쟁 하브루타 수업 모형 81

〈그림 22〉 다문화 초등학생을 위한 절차별 토론 모형 및 활동 83

〈그림 23〉 도입 단계의 예시 1 86

〈그림 24〉 도입 단계의 예시 2 86

〈그림 25〉 전개 단계에서의 교사 설명 예시 1 87

〈그림 26〉 전개 단계에서의 교사 설명 예시 2 88

〈그림 27〉 전개에서의 '토론 논제 정하기' 자료 예시 89

〈그림 28〉 전개 단계에서의 사전 사용 방법 제시 91

〈그림 29〉 전개 단계에서의 논제 조사 후 짝 토론 1 활동지 예시 93

〈그림 30〉 전개 단계 텍스트 이해 및 주장과 근거 찾기 학습 자료 예시 97

〈그림 31〉 전개 단계 교사 설명 후 짝 토론 2 활동지 99

〈그림 32〉 토론 절차 제시 예시 103

〈그림 33〉 '주장 펼치기' 연습 활동 예시 105

〈그림 34〉 '반론하기' 연습 활동 예시 107

〈그림 35〉 '주장 다지기' 연습 활동 예시 109

〈그림 36〉 짝 토론 활동지 예시 109

〈그림 37〉 모둠 토론 활동지 예시 110

초록보기

In recent years, people and cultures have spread across national borders, making a multicultural society a core component of globalization. Korea is no exception to this change. As Korea has already entered a multicultural society, the number of multicultural students is steadily increasing.

In particular, multicultural elementary school students account for the largest percentage. However, for various reasons, they do not receive a regular public education, which could be why we need to pay attention to the systematic education of multicultural elementary school students.

However, since they are subjects to attend classes in the Korean public education system, setting the content of Korean education for them cannot simply aim at strengthening Korean communication.

The Korean language education content system should include measures to strengthen both their daily Korean and academic performance.

Multicultural elementary school students, who cannot use Korean, seem to feel burdened by the activities in all subject classes since they should be able to talk about their thoughts in Korean logically.

Furthermore, discussing and debating certain problems is an unavoidable part of our existence, and it has a lot to do with living. In particular, since a debate class is learned for the first time in the Korean language course in the 5th grade, it is necessary to conduct a Korean debate class for multicultural elementary school students in the Korean language classroom.

Therefore, the purpose of this study is to help multicultural elementary school students actively participate in a debate class and easily adapt to the school debate class while at the same time developing Korean comprehension, expression, and discussion skills.

Therefore, this study proposes a Korean debate class for multicultural elementary school students.

In this study, 'Havruta' was applied as a discussion technique. 'Havruta' is one of the methods of discussion where you have a 1:1 conversation with the other person and ask questions.

In a previous study, when the Havruta technique was applied to Korean classes for foreign students or multicultural students whose native language was not Korean, they showed a very positive reaction to Havruta, proving that it had a positive effect on learning.

This study proposed Havruta teaching and learning, a learner-centered learning method, to improve the Korean language and academic performance skills of Multicultural Students among Multicultural Students and to solve problems in classroom classes due to differences in their Korean language skills.

In this study, the problems and shortcomings of Korean textbooks were identified by comparing the discussion activity patterns in the standard Korean textbooks used in Korean language classes and the school textbooks used in general classrooms. For the successful learning of multicultural students, the Korean language curriculum must be linked to the elementary school curriculum, but it was confirmed that this connection was not well made in the front-line school field.

Therefore, this study organized the Korean language class plan in connection with the elementary school curriculum as much as possible and supplemented the lack of Korean language textbooks.