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Title Page

Contents

Abstract 10

Chapter 1. Introduction 12

Chapter 2. Theoretical Background and Hypotheses 17

1. Agile Development Methodology 17

2. Agility and Innovativeness 22

3. Serial Mediating Role of Helping Behavior and Knowledge Sharing 26

1) Agility and Helping Behavior 28

2) Helping Behavior and Know ledge Sharing 30

3) Knowledge Sharing and Innovativeness 32

4) Serial Mediating Role of Helping Behavior and Knowledge Sharing 32

4. Moderating Role of Customer Orientation 35

Chapter 3. Methodology 40

1. Sample and Procedure 40

2. Measures 43

1) Agility 43

2) Helping Behavior 45

3) Knowledge Sharing 46

4) Customer Orientation 48

5) Innovativeness 49

3. Analytical Approach 54

Chapter 4. Results 56

1. Validity and Reliability 56

2. Testing for ICT companies 58

1) Hypotheses 1-4 (Direct Effect) Testing 58

2) Hypothesis 5 (Serial Mediating Effect) Testing 60

3) Hypothesis 6 (Moderating Effect) Testing 62

3. Testing for non-ICT companies 64

1) Hypotheses 1-4 (Direct Effect) Testing 64

2) Hypothesis 5 (Serial Mediating Effect) Testing 66

3) Hypothesis 6 (Moderating Effect) Testing 68

Chapter 5. Discussion and Implications 72

1. Theoretical Implications 74

2. Practical Implications 78

Chapter 6. Conclusions 81

References 85

Appendix 100

Abstract in Korean (논문 요약) 106

Table 1. Agile core values and similar concepts and constructs 21

Table 2. Respondents' descriptive statistics 42

Table 3. Definition and measurement of variables 53

Table 4. Validity analysis result through confirmatory factor analysis 56

Table 5. Validity and reliability analysis result 57

Table 6. Effect by path for ICT companies 59

Table 7. Serial mediating effect for ICT companies 61

Table 8. Moderating effect for ICT companies 62

Table 9. Effect by path for non-ICT companies 65

Table 10. Serial mediating effect for non-ICT companies 67

Table 11. Moderating effect for non-ICT companies 68

Table 12. Effect by customer orientation 70

Table 13. Moderated mediating effect according to customer orientation 70

Figure 1. Waterfall and Agile models 18

Figure 2. Agile Adoption Framework 19

Figure 3. IPO model of Agile Work Mechanism 26

Figure 4. The working mechanism research model of the Agile approach 39

Figure 5. Model No. 83 of the PROCESS macro proposed by Hayes 54

Figure 6. Testing Results of ICT companies 63

Figure 7. Testing Results of non-ICT companies 69

Figure 8. Moderating effect of customer orientation 71

초록보기

본 연구는 조직의 민첩성(agility)이 어떠한 매개변수와 조절변수를 통해 조직의 혁신성(innovativeness)에 영향을 미치는 지를 분석하여, 애자일(Agile) 방식의 작동 메커니즘을 이해하는 것을 목표로 한다. 본 연구에서는 애자일 선언문(Agile Manifesto)의 핵심 가치를 근간으로 하여, 민첩성이 도움행동(helping behavior)과 지식공유(knowledge sharing)의 순차적 매개를 통해 혁신성을 높이고, 추가적으로 고객지향성(customer orientation)이 민첩성과 도움행동의 정적 관계를 더욱 강화시키는 조절 효과를 분석하여 애자일 작동 기제를 살펴보고자 하였다. 이 연구를 위해 정보통신기술(ICT; Information and Communication Technology) 기업 323개, 비정보통신기술(non-ICT) 기업 964개를 대상으로 온라인 설문조사를 통해 데이터를 수집하여 분석했다. Hayes가 제안한 PROCESS 매크로의 Model No. 83을 이용한 부트스트랩 분석은, 민첩성이 팀원의 도움행동을 증가시키고 지식공유를 강화하여 혁신성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다시 말해, 도움행동과 지식공유는 민첩성과 혁신성 간의 관계를 순차적으로 매개하였다. 또한, 고객지향성이 도움행동에 대한 민첩성의 영향을 조절한다는 것도 일부 확인하였다. 따라서 본 연구는 기업이나 조직이 애자일 방법론을 도입할 때, '고객 가치'를 추구하는 문화를 조성하는 동시에 구성원 간에 서로 도움을 주고 지식을 공유하는 행동을 촉진 하는 것이 조직의 혁신성을 높이는데 중요함을 보여준다는 점에서 의의가 있다.