권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
Ⅰ. 서론 15
1. 연구의 목적 및 필요성 15
가. 연구 목적 15
나. 연구의 필요성 17
2. 연구 내용 및 방법 19
3. 선행 연구 검토 20
Ⅱ. 이론적 배경 24
1. 바로크 시기에 대한 고찰 24
가. 시대적 배경 24
나. 기악의 발전과 건반 음악 28
2. 바흐의 생애와 창작 34
가. 바흐의 생애 34
나. 바흐의 창작 35
3. 바흐의 창작 기법이 낭만주의 초기(19C 초)에 미친 영향 37
가. 바흐의 창작 기법 37
나. 베토벤의 후기 작품에서 나타난 바흐의 모방 기법 특징 48
다. 바흐가 베토벤 후기 시대에 미치는 영향 51
Ⅲ. 바흐 인벤션 분석 55
1. 인벤션 작품 개요 55
가. 창작 배경 55
나. 내용과 형식 56
다. 「인벤션」의 창작기법 59
2. 인벤션 분석 60
가. C 장조 인벤션. B.W.V.772 61
나. e단조 인벤션.B.W.V.778 73
다. E♭장조 인벤션.B.W.V.776[이미지참조] 85
라. A장조 인벤션.B.W.V.783 94
마. B♭장조 인벤션.B.W.V.785[이미지참조] 106
Ⅳ. 베토벤 피아노 소나타 No. 31 분석 115
1. 작품 개요 115
가. 창작 배경 115
나. 베토벤 소나타 No.31 형식 및 구조 116
2. 3악장 푸가 형식 작품 분석 118
가. 3악장의 푸가 형식과 구조 118
나. 푸가1& 푸가2의 대위법 구조 및 조성변화 119
다. 조성 및 화성의 특징 122
Ⅴ. 「인벤션」의 창작 기법과 베토벤 후기 피아노 소나타 No. 31 작품의 연관성 124
1. 주제와 모방기법 124
2. 전체 악장의 선율과 푸가 악장 주제의 유기적인 연결 129
3. 베토벤 〈피아노 소나타 No. 31〉 푸가 형식과 구조의 변화 134
4. 푸가 악장의 조성 및 화성의 다양성 137
가. 푸가 제 1부분 137
나. 푸가 제 2부분 140
Ⅵ. 결론 146
참고 문헌 149
ABSTRACT 155
〈악보Ⅱ-1〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.775 (마디 1-5) 41
〈악보Ⅱ-2〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.781 (마디1-3) 42
〈악보Ⅱ-3〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.773 (마디 1-11) 43
〈악보Ⅱ-4〉 바흐 「푸가의 예술」 B.W.V.1080 (마디 1-8) 44
〈악보Ⅱ-5〉 바흐 「12 평균율」 B.W.V.871 (마디 13-16) 45
〈악보Ⅱ-6〉 바흐 「푸가의 예술」 B.W.V.1080 (마디 1-5) 45
〈악보Ⅱ-7〉 바흐 「음악의 헌정」 B.W.V.1079 46
〈악보Ⅲ-1〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772 (마디 1) 63
〈악보Ⅲ-2〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772(마디 1-3) 66
〈악보Ⅲ-3〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772(마디14-15) 67
〈악보Ⅲ-4〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772 (마디 1) 68
〈악보Ⅲ-5〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772(마디 7-9) 68
〈악보Ⅲ-6〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772(마디 3-6) 69
〈악보Ⅲ-7〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772(마디 1, 9-10) 70
〈악보Ⅲ-8〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772(마디 11-12) 71
〈악보Ⅲ-9〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772(마디 13-14) 71
〈악보Ⅲ-10〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772 (마디 15-19) 72
〈악보Ⅲ-11〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.772 (마디 19-22) 73
〈악보Ⅲ-12〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.778(마디 1, 5, 7, 8, 10, 5-16) 75
〈악보Ⅲ-13〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.778 (마디 7-9) 79
〈악보Ⅲ-14〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.778 (마디 19-23) 79
〈악보Ⅲ-15〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.778 (마디 1-5) 81
〈악보Ⅲ-16〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.778 (마디 7-9) 82
〈악보Ⅲ-17〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.778 (마디 1. 5-6) 83
〈악보Ⅲ-18〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.778 (마디 9-13) 84
〈악보Ⅲ-19〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.778(마디 1, 13-17) 85
〈악보Ⅲ-20〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.776 (마디 1-3) 87
〈악보Ⅲ-21〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.776 (마디 1-9) 89
〈악보Ⅲ-22〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.776 (마디 1-5, 27-32) 90
〈악보Ⅲ-23〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.776 (마디 1-5, 9-12) 92
〈악보Ⅲ-24〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.776 (마디 1-5, 12-20) 93
〈악보Ⅲ-25〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.776 (마디 1-5, 27-32) 94
〈악보Ⅲ-26〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.783 (마디 1-2) 96
〈악보Ⅲ-27〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.783 (마디 1-8) 99
〈악보Ⅲ-28〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.783(마디 18-21) 100
〈악보Ⅲ-29〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.783 (마디 1-4) 101
〈악보Ⅲ-30〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.783 (마디 1-2, 8-10) 102
〈악보Ⅲ-31〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.783(마디 1-2, 4-6) 103
〈악보Ⅲ-32〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.783 (마디 1-2, 6-9) 104
〈악보Ⅲ-33〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.783 (마디 18-20) 105
〈악보Ⅲ-34〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.783 (마디21-21) 106
〈악보Ⅲ-35〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.785 (마디 1-4) 107
〈악보Ⅲ-36〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.785 (마디 1-4) 110
〈악보Ⅲ-37〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.785 (마디 5-8) 110
〈악보Ⅲ-38〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.785 (마디 3-5) 111
〈악보Ⅲ-39〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.785 (마디 1-3, 9-11) 112
〈악보Ⅲ-40〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.785 (마디 1-3, 11-14) 113
〈악보Ⅲ-41〉 바흐 「인벤션」 B.W.V.785 (마디 1-4, 16-20) 114
〈악보Ⅴ-1〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 26-29)[이미지참조] 125
〈악보Ⅴ-2〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 26-41)[이미지참조] 126
〈악보Ⅴ-3〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 26-52)[이미지참조] 127
〈악보Ⅴ-4〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 26-29, 136-148)[이미지참조] 128
〈악보Ⅴ-5〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 26-29, 73-82)[이미지참조] 129
〈악보Ⅴ-6〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 1악장 (마디 1-5) 서주 부분 선율[이미지참조] 130
〈악보Ⅴ-7〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 27-31) 푸가1의 주제 선율[이미지참조] 130
〈악보Ⅴ-8〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 2악장 (마디 41-47) B파트 131
〈악보Ⅴ-9〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 136-139, 149-169) 132
〈악보Ⅴ-10〉 베토벤 「피아노 소나타A♭장조」 Op. 110, 제 3악장 (마디 26-44) 133
〈악보Ⅴ-11〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 26-29, 105-110) 134
〈악보Ⅴ-12〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 1-3) 서주[이미지참조] 136
〈악보Ⅴ-13〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 4-5) 서주 136
〈악보Ⅴ-14〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 6-10) 아리오소(Arioso)[이미지참조] 137
〈악보Ⅴ-15〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 27-37) 푸가 1부분[이미지참조] 138
〈악보Ⅴ-16〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 53-59) 푸가 1부분 발전부[이미지참조] 138
〈악보Ⅴ-17〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 73-80) 푸가 1부분 발전부[이미지참조] 139
〈악보Ⅴ-18〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디88-95) 푸가 1부분 발전부 & 재현부 연결[이미지참조] 139
〈악보Ⅴ-19〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 111-118) 제 2아리오소[이미지참조] 140
〈악보Ⅴ-20〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 137-144) 제 2푸가 제시부[이미지참조] 141
〈악보Ⅴ-21〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 149-169) 제 2푸가 발전부[이미지참조] 142
〈악보Ⅴ-22〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 165-175) 제 2푸가 간주부[이미지참조] 143
〈악보Ⅴ-23〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 173-182) 제 2푸가 재현부[이미지참조] 144
〈악보Ⅴ-24〉 베토벤 「A♭장조 피아노 소나타」 Op. 110, 제 3악장 (마디 201-213) 제 2푸가 코다[이미지참조] 145
During the 17th century, the Baroque period was a period of intellectual activity and social unrest. The development of capitalism, the establishment of Protestantism, and the progress of science and technology brought a new way of thinking to Europeans, and rationalist thinking was prevalent during this period. With the political and economic stability, culture and art, including music, developed like never before. Under the impetus of new ideas, musicians developed polyphonic music, established the major and minor key system, widely used the equal temperament, and emphasized the use of imitation techniques in the composition of polyphonic music, and this change prompted the independent development of instrumental music from vocal music.
J.S. Bach, one of the most representative composers of the late Baroque period,he inherited the tradition of his predecessors and developed polyphonic music to its peak by using imitation technique as the basic composition method.With his incomparable compositions and inventive tonal counterpoint techniques, Bach has left an invaluable legacy to music history.The "Invention" is a typical example of Bach's compositional technique. It is an important work in polyphony for keyboard, with the theme as the musical material and the imitation technique as the basic composition technique. This technique had a profound influence on the later composers of the "Viennese Classical School".
Beethoven, as the most representative composer of the "Viennese Classical School", which assembled the characteristics of the classicalism and started the journey of Romanticism. Beethoven was a great admirer of Bach since his childhood, and imitation technique played an important role in his compositions, especially in his middle and later works.Beethoven showed a growing interest in polyphonic music, and imitative techniques are presented in his quartets, symphonies and sonatas.
Bach's representative keyboard music work Invention was taken as the research object, and five chapters constitute the thesis. In the first chapter, it is the introduction part, in which the research purpose and significance, research scope, research content and method of the thesis were elaborated. In the second, the theoretical background research was carried out. By taking the historical background as the research basis, the background of the Baroque period, the development of instrumental music, the development and characteristics of keyboard music were elaborated. The music features and creative characteristics of the late Baroque period were and sorted out and explained. The elaboration mainly focused on Bach, in which his life, creative period and creative characteristics, as well as the influence of imitation techniques on the composers in the "Vienna classical period" were analyzed. In the third chapter, the overall analysis on Invention was conducted, which was divided into two parts. The first part tells the creative background, overall content and main creative techniques of Invention were sorted out. In the second part, the musical structure, tonality, harmony, motive development and imitation techniques of Invention were analyzed, and the creative characteristics of the imitation techniques in Invention were summarized. In the fourth chapter,an analysis of the use of musical structure, tonal harmony, motive development and free imitation techniques in the third movement fugue of Beethoven's Piano Sonata in A♭major.The music analysis in the third chapter was taken as the basis to summarize the influence of Bach's imitation techniques on Beethoven. In the fifth chapter, the conclusion was drawn.
In this research, the Invention and the works (parts) after the peak of Beethoven were taken as research objects. Through the contrast of the works of the two composers, the influence of Bach's imitation techniques on Beethoven was pointed out. In this way, the musical ideas and creative styles of the two composers, as well as their contributions to the development of polyphony can be better understood. What's more, the gap in the direction of the related research can be filled. In the meantime, the theoretical basis can be provided for subsequent researchers.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.