권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
표제지
목차
Ⅰ. 서론 12
1. 연구 배경과 목적 12
2. 기존연구 검토 14
3. 연구방법 18
4. 연구내용 19
Ⅱ. 한중 전통복식의 정의 및 변천 과정 20
1. 한중 전통복식의 정의 20
가. 한국 전통복식의 정의 20
나. 중국 전통복식의 정의 21
2. 한중 전통복식의 기본적 변천 과정 22
가. 한국 전통복식의 기본적 변천 과정 22
나. 중국 전통복식의 기본적 변천 과정 25
Ⅲ. 한중 대표적인 전통복식의 기본형식과 특징 30
1. 한국 조선시대 복식의 기본형식과 특징 30
가. 왕족 계층 복식 30
나. 백관 계층 복식 35
다. 양반 계층 복식 37
라. 서민 계층 복식 37
2. 중국 명조시대 복식의 기본형식과 특징 42
가. 황실 계층 복식 43
나. 관원 계층 복식 46
다. 평민 계층 복식 48
Ⅳ. 한중 영상작품 중 전통복식의 재현과 문제점 52
1. 한국 영상작품 중 전통복식의 재현과 문제점 52
가. 한국 영상작품 중 전통복식의 재현 실례 52
나. 한국 영상작품 중 전통복식 재현 상의 문제점 57
2. 중국 영상작품 중 전통복식의 재현과 문제점 62
가. 중국 영상작품 중 전통복식의 재현 실례 62
나. 중국 영상작품 중 전통복식 재현 상의 문제점 67
3. 한중 영상작품 중 전통복식 고증문제와 해결방안 73
가. 한중 영상작품 중 전통복식의 고증문제 73
나. 한중 영상작품 중 전통복식 고증문제의 해결방안 75
Ⅵ. 결론 79
가. 한중 전통복식의 정의와 변천 과정 79
나. 한중 대표적인 전통복식의 기본형식과 특징 79
다. 한중 영상작품 중 전통복식의 재현 80
라. 한중 양국의 영상작품 속 전통복식의 문제점 80
마. 한중 양국의 영상작품 속 전통복식의 미래 발전방향 80
참고 문헌 82
ABSTRACT 88
〈그림 1〉 면류관(冕旒冠) 32
〈그림 2〉 구장복(九章服) 32
〈그림 3〉 태조 어진 33
〈그림 4〉 영조 어진 33
〈그림 5〉 고종 어진 33
〈그림 6〉 적의(翟衣) 변천 과정 34
〈그림 7〉 관복 37
〈그림 8〉 운학(雲鶴)흉배 37
〈그림 9〉 쌍호흉배(雙虎胸背) 37
〈그림 10〉 초기·중기·후기의 저고리 38
〈그림 11〉 십이장복(十二章服) 43
〈그림 12〉 명태조 좌상 44
〈그림 13〉 명영종 좌상 44
〈그림 14〉 명태조 화상 45
〈그림 15〉 명목종 좌상 국소 45
〈그림 16〉 명만력정릉(明万歷定陵)출토 익선관 45
〈그림 17〉 효각황후상, 적의(翟衣) 46
〈그림 18〉 효자고황후상, 황대삼 46
〈그림 19〉 「十同年圖卷」, 명홍치(明弘治)16년 관원 47
〈그림 20〉 《삼재도회》의 배자(褙子). 49
〈그림 21〉 철인왕후 53
〈그림 22〉 태종 이방원 53
〈그림 23〉 붉은 단심 53
〈그림 24〉 바람과 구름과 비 54
〈그림 25〉 옷소매 붉은 끝동 54
〈그림 26〉 붉은 단심 54
〈그림 27〉 청춘월담 54
〈그림 28〉 조선 변호사 54
〈그림 29〉 암행어사: 조선 비밀 수사단 55
〈그림 30〉 가시리잇고 55
〈그림 31〉 어사와 조이 55
〈그림 32〉 붉은 단심 55
〈그림 33〉 조선 정신과 의사 유세풍 56
〈그림 34〉 금혼령, 조선 혼인 금지령 56
〈그림 35〉 청춘월담 56
〈그림 36〉 조선 변호사 56
〈그림 37〉 철인왕후 중 철종 57
〈그림 38〉 구류면관(九旒冕冠) 57
〈그림 39〉 태종 이방원 적의(翟衣) 58
〈그림 40〉 붉은 단심 적의(翟衣) 58
〈그림 41〉 명조시대 칠적관(七翟冠) 화상 참고 58
〈그림 42〉 붉은 단심 59
〈그림 43〉 남악 윤승길 영정 59
〈그림 44〉 조선 변호사 59
〈그림 45〉 바람과 구름과 비 59
〈그림 46〉 옷소매 붉은 끝동 59
〈그림 47〉 조선 후기 문신 홍상한 초상 59
〈그림 48〉 청춘월담 60
〈그림 49〉 조의 초상 60
〈그림 50〉 가시리잇고 61
〈그림 51〉 어사와 조이 61
〈그림 52〉 붉은 단심 61
〈그림 53〉 청춘월담 61
〈그림 54〉 조선 변호사 61
〈그림 55〉 암행어사: 조선 비밀 수사단 61
〈그림 56〉 조선 정신과 의사 유세풍 61
〈그림 57〉 금혼령, 조선 혼인 금지령 61
〈그림 58〉 대명풍화(大明風華) 63
〈그림 59〉 가남전(嘉南傳) 63
〈그림 60〉 상식(尙食) 63
〈그림 61〉 산하월명(山河月明) 63
〈그림 62〉 성화 14년(成華 14년) 64
〈그림 63〉 현미경하적대명지사건안(顯微鏡下的大明之絲絹案) 64
〈그림 64〉 금의지하(錦衣之下) 66
〈그림 65〉 금심여옥(錦心似玉) 66
〈그림 66〉 군구령(君九齡) 66
〈그림 67〉 진수기(珍饈記) 66
〈그림 68〉 축경하오(祝卿好) 66
〈그림 69〉 현미경하적대명지사건안(顯微鏡下的大明之絲絹案) 66
〈그림 70〉 운샹첸(云襄傳) 66
〈그림 71〉 대명풍화(大明風華)주첨기(朱瞻基)복식 67
〈그림 72〉 주첨기(朱瞻基) 좌상 67
〈그림 73〉 명영종 주기진(明英宗朱祁鎭)좌상 67
〈그림 74〉 상식(尙食)주첨기(朱瞻基)복식 68
〈그림 75〉 주첨기(朱瞻基) 좌상 68
〈그림 76〉 명목종(明穆宗)좌상 68
〈그림 77〉 산하월명(山河月明)인효황후(仁孝皇后)복식 69
〈그림 78〉 인효황후(仁孝皇后)화상 69
〈그림 79〉 가남전(嘉南傳)복식 69
〈그림 80〉 효각황후상 적의(翟衣) 69
〈그림 81〉 「성화 14년」 (成化十四年)복식 70
〈그림 82〉 명홍치(明弘治)관원「정씨 화사 오동회 도권」일부 70
〈그림 83〉 현미경하적대명지사건안(顯微鏡下的大明之絲絹案) 71
〈그림 84〉 명홍치(明弘治)관원 「정씨 화사 오동회 도권」 일부 71
〈그림 85〉 금심여옥(錦心似玉)복식 71
〈그림 86〉 진수기(珍饈記)복식 71
〈그림 87〉 명만력(明万歷) 부인좌상 71
〈그림 88〉 금의지하(錦衣之下)복식 72
〈그림 89〉 군구령(君九齡)복식 72
〈그림 90〉 축경하오(祝卿好)복식 72
〈그림 91〉 현미경하적대명지사건안(顯微鏡下的大明之絲絹案)복식 72
〈그림 92〉 운샹첸(云襄傳)복식 72
Apparel is a product of ethnic culture and an integral part of traditional culture. Traditional clothing reflects the historical changes and development of a nation. The traditional costumes of South Korea and China have rich historical and cultural significance and are essential components of their respective cultures.
Furthermore , modern society places increasing emphasis on the cultural industry, with cultural products becoming an important part of national economic development. One of the fastest spreading cultural products is video works. As the economy advances, there is a growing focus on the portrayal of clothing, food, housing, and transportation in video works. The use and representation of traditional costumes in video works serve as important means to showcase cultural characteristics and convey cultural information.
In this context, it is significant to understand the differences in traditional costume cultures between South Korea and China, as well as the representation and verification issues in video works. It becomes particularly important to determine whether the traditional costumes depicted in video works align with the characteristics of the respective time periods.
However, due to the complexity of traditional costumes and the influence of extensive historical and cultural backgrounds, there are often issues related to accuracy and authenticity in their portrayal in video works. I believe this is an area that researchers need to verify and analyze.
The reason for focusing on traditional costumes of the Joseon Dynasty in Korea and the Ming Dynasty in China is that the Joseon Dynasty was the last unified feudal dynasty in Korean history, while the Ming Dynasty was the last unified feudal dynasty established by the Han ethnic group in China. The Joseon Dynasty maintained friendly relations with the Ming Dynasty from its early days, with both countries frequently engaging in cultural and economic exchanges. This makes it an area worthy of in-depth research.
This paper explores the traditional costume cultures of South Korea and China through verification and analysis, examining the representation and issues surrounding traditional costumes in video works of both countries. The study primarily employs literature research, examining historical documents and relevant materials on traditional costumes in South Korea and China to understand their historical and cultural backgrounds, design features, and evolution. Case study analysis is utilized to explore the representation methods, techniques, and cultural significance of traditional costumes in video works from Korea and China. Comparative analysis of traditional costumes in historical photographs and artworks using visual analysis methods helps identify the sources and regional characteristics of costumes in video works. In doing so, issues related to traditional costumes are identified, and improvement strategies are proposed.
By comprehensively and accurately verifying traditional costumes in video works through various methods, a more authentic depiction of historical reality can be achieved. This research delves into the cultural significance and representation methods of costumes in video works, focusing specifically on traditional costumes of the Joseon Dynasty in Korea and the Ming Dynasty in China.
The specific research content is as follows: Chapter 1 introduces the background, objectives, and research methods, providing an overview of the domestic and international research status and gaps. It also outlines the research content. Chapter 2 investigates the definition and historical changes of traditional costumes in South Korea and China. Chapter 3 examines the basic forms and characteristics of costumes during the Joseon Dynasty and Ming Dynasty. Chapter 4 analyzes the representation and issues surrounding traditional costumes in video works from South Korea and China, and proposes solutions. The final chapter summarizes the research findings. This study aims to deepen the understanding of traditional costume cultures in South Korea and China through verification and analysis of the traditional costumes depicted in video works from the Joseon Dynasty in Korea and the Ming Dynasty in China. It aims to enhance the accuracy and authenticity of traditional costumes in video works, popularize the traditional cultures of South Korea and China, elevate the aesthetic value and cultural influence of video works, and contribute to the friendly cultural exchanges between the two countries.*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.