본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

표제지

목차

1. 서론 12

1.1. 연구 목적 및 필요성 12

1.2. 선행 연구 검토 14

1.2.1. 한국어 학습자의 언어 숙달도 및 문법 습득 연구 14

1.2.2. 한국어 학습자의 경어법 습득 연구 17

2. 이론적 배경 23

2.1. 제2언어 습득 중간언어이론 23

2.2. 자연 순서 가설 26

2.3. 한국어의 경어법 사용 기준 27

3. 연구 방법 41

3.1. 연구 대상자 43

3.2. 연구 도구 45

3.2.1. 경어법 테스트의 구성 45

3.2.2. 경어법 테스트의 분석 방법 49

4. 연구 결과 54

4.1. 학습자 숙달도에 따른 경어법 습득 비교 54

4.2. 학습자 문화권이 경어법 습득에 미치는 영향 94

4.3. 경어법 교육 방향 제시 109

5. 결론 112

참고 문헌 114

경어법 테스트 120

ABSTRACT 127

〈표 1〉 주체 경어법의 분류 및 정의 29

〈표 2〉 주체 경어법의 오류 31

〈표 3〉 객체 경어법의 오류 34

〈표 4〉 상대 경어법 체계 34

〈표 5〉 상대 경어법 유형 35

〈표 6〉 상대 경어법의 오류 37

〈표 7〉 경어법 숙달도 등급별 정리 38

〈표 8〉 특수 어휘에 의한 경어법 숙달도별 등급 정리 39

〈표 9〉 연구 절차 42

〈표 10〉 연구 대상자 인적 사항 정리 43

〈표 11〉 경어법 테스트 화용적 측면 47

〈표 12〉 화행 전략 분석틀 49

〈표 13〉 인터뷰 대상자 인적 사항 정리 52

〈표 14〉 인터뷰 진행 절차 53

〈표 15〉 TOPIK 등급에 따른 경어법 테스트 객관식 정답률 54

〈표 16〉 3급, 4급, 5급 학습자의 주체 경어법 1번 오답률 비교 56

〈표 17〉 3급과 4급 학습자의 주체 경어법 8번 오답률 비교 58

〈표 18〉 3급, 4급, 5급, 6급 학습자의 객체 경어법 2번 오답률 비교 60

〈표 19〉 3급, 4급, 5급, 6급 학습자의 상대 경어법 5번 오답률 비교 66

〈표 20〉 상대 경어법 7번 문제 오답률 67

〈표 21〉 3급-17번 그림 설명하기 문제 정답률 71

〈표 22〉 4급-17번 그림 설명하기 문제 정답률 72

〈표 23〉 5급-17번 그림 설명하기 문제 정답률 73

〈표 24〉 6급-17번 그림 설명하기 문제 정답률 74

〈표 25〉 3급-19번 그림 설명하기 문제 정답률 76

〈표 26〉 4급-19번 그림 설명하기 문제 정답률 77

〈표 27〉 5급-19번 그림 설명하기 문제 정답률 78

〈표 28〉 6급-19번 그림 설명하기 문제 정답률 78

〈표 29〉 3급-20번 그림 설명하기 문제 정답률 80

〈표 30〉 4급-20번 그림 설명하기 문제 정답률 81

〈표 31〉 5급-20번 그림 설명하기 문제 정답률 82

〈표 32〉 6급-20번 그림 설명하기 문제 정답률 83

〈표 33〉 3급 학습자의 경어법 항목 발달 패턴 84

〈표 34〉 3급 학습자의 경어법 항목 발달 패턴(특수어휘) 85

〈표 35〉 4급 학습자의 경어법 항목 발달 패턴 85

〈표 36〉 4급 학습자의 경어법 항목 발달 패턴(특수어휘) 86

〈표 37〉 5급 학습자의 경어법 항목 발달 패턴 87

〈표 38〉 5급 학습자의 경어법 항목 발달 패턴 (특수 어휘) 88

〈표 39〉 6급 학습자의 경어법 항목 발달 패턴 89

〈표 40〉 한국어 학습자의 경어법 항목 발달 패턴 정리 91

〈표 41〉 6급 학습자의 경어법 항목 발달 패턴 (특수 어휘) 92

〈표 42〉 한국어 학습자의 특수 어휘 경어법 발달 패턴 정리(명사) 93

〈표 43〉 한국어 학습자의 특수 어휘 경어법 발달 패턴 정리(동사) 94

〈표 44〉 3급 학습자의 문화권 비교 (총 10명) 97

〈표 45〉 4급 학습자의 문화권 비교 (총 15명) 99

〈표 46〉 5급 학습자의 문화권 비교 (총 25명) 100

〈표 47〉 6급 학습자의 문화권 비교 (총 27명) 102

〈그림 1〉 Corder(1967)의 중간언어 모형 24

〈그림 2〉 연구 분석틀 42

〈그림 3〉 17번 그림 설명하기 문제 71

〈그림 4〉 19번 그림 설명하기 문제 76

〈그림 5〉 20번 그림 설명하기 문제 79

초록보기

 The purpose of this study is to examine the impact of errors in acquiring honorifics among adult Korean language learners on second language acquisition. Additionally, the study aims to investigate the developmental stages and characteristics of foreign language acquisition. In this paper, attention is given to the phenomenon of errors occurring at different proficiency levels among adult learners of a foreign language, particularly focusing on learners ranging from TOPIK(Test of Proficiency in Korean) Levels 3 to 6, corresponding to intermediate and advanced levels.

The choice of using an honorifics test as the criterion for assessment is based on the judgment that, among Korean grammatical elements, the use of honorifics best reveals the cultural characteristics of Korean society. Through this test, not only can grammatical proficiency be evaluated, but the impact of cultural differences between a learner's native and target language on their foreign language acquisition can also be examined.

As a result, a use of honorifics assessment was conducted to analyse learners' use of grammar based on accuracy and their pragmatic judgements within appropriate discourse situations. As suggested by the Natural Order Hypothesis, it is confirmed that there is a similar pattern in the grammatical acquisition of learners.

According to the honorifics test, Level 3 learners acquired structures in the order of '-(으)시- → 께 → 께서(는)' while Level 4 learners acquired them in the order of '께서(는) → -(으)시- → 께'. Levels 5 and 6 showed the same order of '-(으)시- → 께서(는) → 께'. The adverbial particle '께' was found to be the grammar item acquired latest among learners from Level 4 to 6. With the exception of Level 4 learners, it was evident that the acquisition of the honorific marker '-(으)시-' occurred first, and differences between intermediate and advanced learners were noted in the order of acquisition for '-(으)시-'.

Additionally, tests on the acquisition of specialized vocabulary revealed that for nouns, Level 3 learners acquired in the order of '댁 = 연세 → 성함' while Levels 4 and 5 exhibited the order '연세 → 댁 → 성함'. In the case of Level 6, acquisition occurred in the order of '댁 → 연세 → 성함' with the noteworthy finding that the honorific vocabulary '성함' appeared to be the least acquired across all learners.

The acquisition of specialized vocabulary through verbs showed that for Level 3, the order was '드시다 → 돌아가시다 → 주무시다 → 계시다 → 모시다 → 드리다 = 주시다.' Level 4 confirmed the order as '돌아가시다 → 드시다 → 계시다 → 주무시다 → 드리다 = 모시다 → 주시다.' Level 5 exhibited a similar order to Level 4 but with '돌아가시다 → 드시다 → 계시다 → 주무시다 → 드리다 → 모시다 → 주시다'. For Level 6, acquisition occurred in the order of '드시다 → 계시다 → 주무시다 = 돌아가시다 = 드리다 → 모시다 → 주시다'. Ultimately, the vocabulary acquisition for '주시다' showed the lowest percentage across all learners.

Furthermore, the study examined the influence of learners' cultural backgrounds, broadly categorized as Asian/non-Asian, on the acquisition of honorifics. The results, examined from a pragmatic perspective, showed a minimal impact of learners' cultural backgrounds on honorific acquisition. However, as learners progressed to advanced stages, it became evident that their ability to understand and use the sociolinguistic features of Korean, the target language, improved. This is believed to be because as proficiency in the target language increases, the ability to comprehend and express cultural nuances within the target language also develops.