권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
Title Page
Contents
국문요약 11
ABSTRACT 13
Ⅰ. Introduction 16
1. Research purpose 16
2. Research significance 21
3. Research methods and scope 24
4. Antecedence research 26
1) Domestic research status 26
2) Foreign research status 34
Ⅱ. The aesthetic essence of ethnographic cinema 45
1. Ethnographic cinema as an artifact 45
2. Two expressions of ethnographic cinema 51
3. The secret hidden in both statements 56
1) A secret invisible to both the subject and the viewer 56
2) The essence of the aesthetic expression of fragmentation and reconstruction 62
4. Representations of ethnographic films 66
Ⅲ. Stitching Culture: Deconstruction of the Second Expression in ethnographic cinema 68
1. Express the absence of an object 70
2. The subject who lost his voice 74
3. The voice of the subject is subordinate to the expression of the producer 78
4. Reflections on ethnographic film representations 82
Ⅳ. A dreamer of humanistic thinking and national culture - Zhang Yimou 87
1. Ethnographic aesthetic expression of Zhang Yimou's films 89
1) Folk customs on space modeling 90
2) The connotation of folk culture of color application 92
3) The folk atmosphere of music use 99
4) The use of local languages 102
2. Light and shadow for shape and artistic conception for bone 105
1) Color and light charm shaping 107
2) Acme mirror language perception experience 117
3) Composition, scheduling, creating momentum and conveying emotions 130
3. The dual nature of reality and fiction 138
1) Realistic folk custom 139
2) Fictional folklore 146
4. Chinese and Korean movies in the use of folklore 150
1) Similarities and differences in the use of folk customs in Zhang Yimou's and Lim Kwon-taek's films 151
2) Comparative analysis of folk attributes used in films 161
5. Body narrative connects China and the world 165
Ⅴ. From real co-construction to ethnographic film co-construction 172
1. An inescapable point 172
2. The true co-construction of ethnographic films 176
3. The co-construction of ethnographic films 180
Ⅵ. Research review 183
Ⅶ. Conclusion 190
Reference 200
[Figure 1] Director Zhang Yimou 89
[Figure 2] Cui Qiao gets married in the movie Yellow Earth 95
[Figure 3] Red from the movie Red Sorghum 96
[Figure 4] Ju Dou's red dress in the movie Ju Dou 97
[Figure 5] In the movie Raise the Red Lantern 98
[Figure 6] Red Pepper in the movie 'The Case of Autumn Chrysanthemums' 99
[Figure 7] Color representation in the movie Heroes 110
[Figure 8] Top light in the film The Flowers of War 115
[Figure 9] An overhead shot from Curse of the Golden Flower 119
[Figure 10] A close-up anamorphic shot from the movie Have a Say 121
[Figure 11] A fixed shot from the movie 'A Thousand Miles Walk Alone' 123
[Figure 12] A small panoramic shot from the film The Flowers of War 124
[Figure 13] Back and forth shot in the film The Flowers of War 126
[Figure 14] Back and forth shot in the film The Flowers of War 126
[Figure 15] Contrast lens language expression in the movie Curse of the Golden Flower 128
[Figure 16] A slow shot from the movie Heroes 130
[Figure 17] Symmetrical composition in Raise the Red Lantern 132
[Figure 18] The symmetrical composition of 'moving and quiet' in the film 'Walking alone for thousands of miles' 134
[Figure 19] Subjective lens design using mirrors in the film Shake and Shake to the Outer Borneo 137
[Figure 20] The wedding procession in the film Yellow Earth 140
[Figure 21] Ansai waist drum from the film Yellow Earth 142
[Figure 22] 'Shadow Play' in the film to Live 143
[Figure 23] The foot pounding ritual in Raise the Red Lantern 147
[Figure 24] 'Wine Making Ceremony' in the movie Red Sorghum 148
[Figure 25] The unique narrative rap art of Korean nation -- Pansori 153
[Figure 26] White traditional Hanbok from the movie West Benji 159
[Figure 27] The red in the movie Raise the Red Lantern and the white in the movie Drunk Painting Fairy 160
[Figure 28] Red in the movie Red Sorghum and white in the movie Pansori 161
[Figure 29] Red in the movie Chrysanthemum bean and white in the movie Prayer Festival 161
20세기초, 민족지영화는 영화기술의 발전과 응용과 어깨를 나란히 하였다.영화를 인류학적 연구에 응용한 선구자로서, 민족지 영화의 심미적 가치는 사회 문화적 측면과 함께 다양하게 논의되고 있다.필름 카메라는 20세기 현장 조사를 위한 부속물로 여겨져 왔다. 기술의 발전으로 인해 필름 카메라는 인류학자들에 의해 세계 각지로 전파되어 인류학에서 중요한 역할을 하게 되었다.
본 논문은 인류학에 대한 반성과 자신과 연구 대상의 관계에 대한 해체를 통하여 민족지 영화미학에 대한 학술계의"객관성"과"진실성"에 대한 이해를 뒤엎고, 작가와 연구 대상이 공동으로 민족지 영화미학을 구축하는 결과를 형성하였다.영상을 글을 쓰는 도구로 삼는 민족지 영화로서 제작자와 주체 간의 관계는 어떠한가?또는 제작자와 제작자들은 어떻게 민족지 영화를 구성하였는가?이 글은 민족지 영화 창작에서 심미적인 구성의 형성 과정을 기초로 생산자와 주체간의 관계 그리고 민족지 영화의 소위'진실성'과'객관성'이 생산자와 주체간의 상호 관계에 어떻게 영향을 주고 구성하는가를 분석하였다.
민족지영화는 인공물의 하나로서 제작자가 렌즈를 통해 생활현실을 끊임없이 단편화하고 영상 서사의 규칙에 의해 재구성한 결과이다.본문은 민족지 영화의 현장 촬영을 첫 번째 표현 형식으로 정의하고, 후기 편집은 두 번째 표현 형식으로 정의한다.첫 번째 설은 생활 현실의 단편화이고, 두 번째 설은 첫 번째 설에서 얻은 단편화의 연속이다. 그래서 두 번째 설은'표현의 표현'이라고도 한다.이차적으로 표현하는 과정에서 민족지 영화는 주체와 관객 사이에 관계를 형성하며, 이는 민족지 영화의 심미적인 특징을 형성하게 된다.
장예모는 유명한 중국 및 국제적인 영화감독이다.그의 영화는 인문적인 배려와 새로운 변화를 추구하는 예술 정신으로 충만되어 있다. 시각적 조형 요소를 탐색하는 데 능하고 영상 구조와 시각 형식을 중시하여 공간을 창조하고 캐릭터를 창조하며 인간성을 표현하는 등 방면에서 독특한 풍격을 형성하였다.장이머우 영화의 민족지 미학은 관객에게 동서양의 서로 다른 문화적 배경을 응시하고 공감할 수 있는 쾌감을 제공한다. 민족지의 심미적 표현을 통하여야만 영화의 인문적심도와 심미적 추구가 충분히 실현될수 있다.이데올로기와 시대정신을 결합하여 장이머우 감독의 영화를 읽으면 우리는 시대의 외형에서 정치와 민족 의식의 운영을 찾을 수 있다.장예모 초기의 영화는 일종의 문화기관으로 나타났고, 후기 영화는 일종의 상업기관으로 나타났는데, 이는 당대 중국 문화관념의 변화를 반영하였다. 시대의 발전과 더불어 장이머우의 영화는 전통문화에 대한 인정도가 날로 높아졌고 인문적인 감정이 날로 많아졌으며 민족의식이 날로 강해졌으며 새로운 시대 중국문화형태의 통합과 각본에 참여하였다. 장이머우 영화의 민족지 미학적 서사는 중국과 서양의 문화 교류를 실현하는데 하나의 실행 가능한 경로를 제공하였다.
본 논문은 장이머우 감독의 영화에서 국가 이미지 구축의 창작 가치를 총합하고, 국가 이미지 구축에서 영화 이미지 처리의 미학적 표현을 분석했다. 본 논문은 이미지를 토대로 한 사유와 실천으로 장예모 감독이 민족지 영화에서 어떻게 민족 이미지를 구축하는 동시에 민족 문화를 선전하는지 논술했다. 영화 제작의 객관적 법칙을 따른다는 전제 하에 국가 이미지의 이미지 구축을 제고하기 위한 영화 제작자의 문화적 책임과 의식은 물론, 국가 이미지 구축의 이점을 십분 발휘하고, '타인이 형상화'한 국가 이미지의 소극적 상황을 변화시키며, 국민과 국제 관객을 위해 시대 정신이 충만한 현실적이고 긍정적인 국가 이미지를 제시하고자 한다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
*전화번호 | ※ '-' 없이 휴대폰번호를 입력하세요 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: / 서가번호:
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.