본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

Title Page

ABSTRACT

Contents

CHAPTER I. INTRODUCTION 8

Why Bach Cantatas? 8

Need for Researching Accessible Cantatas for Church Choirs Comprised of Amateur Singers 11

Research Procedure and Criteria for Accessible Cantatas 12

CHAPTER 2. DEVELOPMENT OF THE STYLISTIC FEATURES OF BACH CANTATAS 15

CHAPTER 3. SELECTED ACCESSIBLE CANTATAS AND GUIDANCE 22

Accessible Cantatas 22

Orchestration 28

Baroque Instruments 29

Substitution of historical instruments 32

Issue of Vocal Range 34

Accessible Cantatas with Exceptions 36

CHAPTER 4. ACCESSIBLE CANTATA BWV 133 AS DEMONSTRATION 37

Overview and Overall Analysis of BWV 133 38

Theological Understanding 42

Detailed Analysis of Each Movement 44

Movement 1. Chorale-Chorus 45

Movement 2. Alto Aria 49

Movement 3. Tenor Recitative 54

Movement 4. Soprano Aria 57

Movement 5. Bass Recitative 61

Movement 6. Chorale 65

SUMMARY AND CONCLUSION 67

APPENDIX 68

A. Substitution of Historical Instruments by Modern Instruments Suggested by W. G. Whittaker 68

B. Two English Translations of BWV 133 71

by Melvin P. Unger 71

by Charles Sanford Terry 74

Bibliography 76

List of Tables

Table 1. Definition of the Subject Church Choir Comprised of Amateur Singers 12

Table 2. List of the Thirty-Five Selected Cantatas 23

Table 3. Four Types of the Baroque Tenor Oboe 31

Table 4. Accessible Cantatas with Exceptions 36

Table 5. Musical Plan for BWV 133 39

Table 6. Tonal Plan for BWV 133 40

Table 7. Musical Plan for BWV 133/6 65

List of Musical Examples

Musical Example 1.1. BWV 133/1: mm. 18-20 47

Musical Example 1.2. BWV 133/1:mm. 62-67 48

Musical Example 1.3. BWV 133/1: mm. 93-97 48

Musical Example 2.1. BWV 133/2: mm. 10-11 50

Musical Example 2.2. BWV 133/2: mm. 11-14 50

Musical Example 2.3. BWV 133/2: mm. 19-21 51

Musical Example 2.4. BWV 133/2: mm. 30-33 51

Musical Example 2.5. BWV 133/2: mm. 38-39 52

Musical Example 2.6. BWV 133/2: mm. 47-50 52

Musical Example 2.7. BWV 133/2: mm. 58-63 53

Musical Example 3.1. BWV 133/3: mm. 1-5 55

Musical Example 3.2. BWV 133/3: mm. 2-3 56

Musical Example 3.3. BWV 133/3: mm. 9-11 56

Musical Example 3.4. BWV 133/3: m. 7 56

Musical Example 4.1. BWV 133/4: mm. 18-24 58

Musical Example 4.2. BWV 133/4: mm. 64-65 59

Musical Example 5.1. BWV 133/5: mm. 1-2 62

Musical Example 5.2. BWV 133/5: mm. 4-5 62

Musical Example 5.3. BWV 133/5: mm. 6-7 63

Musical Example 5.4. BWV 133/5: mm. 8-11 64

초록보기

Johann Sebastian Bach composed five annual sets of sacred cantatas based on the Lutheran liturgical calendar. Bach carefully constructed cantatas with his exceptional musical ability and deep theological understanding to enhance the sermon of the given day. Nevertheless, Bach cantatas have often been left unperformed in modern churches due to the intricacy of the vocal parts, limited resources in modern churches and historical instruments that are no longer readily available.

The purpose of this study is to explore accessible Bach cantatas for church choirs comprised of amateur singers. Through the research process, about thirty-five cantatas were revealed to be relatively accessible. The selections are discussed under the following five categories to elucidate general features and facilitate their performance by church choirs: style, orchestration, Baroque instruments, substitution of modern instruments, and issue of vocal range.

The last chapter specifically discusses BWV 133, one of the most approachable cantatas, to demonstrate how Bach achieved the spiritual goal of the given day through musical interpretation of the text and his theological acumen.

Many church choirs are unfamiliar with Bach cantatas. However, once they work through the whole rehearsal process and completely master an approachable cantata, they will gain confidence to perform more difficult works in the future. In this way, more of Bach's church cantatas will be heard beyond concert halls, and in the setting for which they were originally intended.

요한 세바스찬 바흐는 루터교의 교회력을 바탕으로 하여 5개의 칸타타 사이클을 작곡하였다. 바흐는 예배를 돕고 그날의 설교를 보완하기 위하여 그의 뛰어난 음악적 능력과 깊은 신학적 해석과 함께 신중하게 칸타타를 작곡하였다. 그럼에도 불구하고, 바흐 칸타타는 멜리스마를 많이 포함하는 복잡한 성악 라인과 지역 교회의 한정된 자원 그리고 현재 잘 연주되지 않는 바로크 악기들을 필요로 때문에 현대 지역 교회에서 잘 연주되지 않고 있는 실정이다.

이 연구의 목적은, 대부분이 아마추어 싱어들로 구성된 현대 지역교회에서 비교적 쉽게 다가갈 수 있고 연주가 가능한 칸타타들을 탐구하는 것이다. 연구를 통하여 비교적 쉽게 다가갈 수 있는 35개의 칸타타를 소개하게 되었다. 그 35개의 칸타타들의 일반적인 특징들에 대한 이해를 돕고 교회에서의 연주를 용이하게 하기 위하여 다음의 5개의 영역들을 논의하였다: 선택된 칸타타들의 특징적인 스타일, 바흐의 오케스트라 악기 편성, 바로크 악기들에 대한 이해, 바로크 악기들을 대체할 수 있는 현대 악기들, 성악 파트 음역에 관한 문제

이 논문의 마지막 챕터에서는 비교적 쉽게 연주가 가능한 BWV 133번의 구체적 분석을 통해, 바흐가 가사에 대한 뛰어난 음악적 해석과 신학적 통찰력으로 어떻게 그날 예배의 메세지가 더욱 더 잘 전달되도록 도왔는지 증명해 볼 것이다. 많은 현대 교회 성가대들은 바흐 칸타타에 익숙하지 않다. 그러나, 비교적 쉽게 연주 가능한 하나의 칸타타 작품을 연주해 내고 그것을 이루어 가는 모든 리허설 과정을 경험함으로써, 연주자들은 미래에 더욱 더 어려운 바흐 칸타타도 시도할 수 있다는 자신감을 가지게 될 것이다. 이런 과정을 통해, 바흐의 더 많은 교회 칸타타들이 연주 공연장 너머, 또한 칸타타가 원래 연주되어지도록 의도된 세팅들에서 들려 지기를 소망해 본다.