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I. 서론=39,38,2

II. 유통산업 환경변화와 현황=40,39,2

III. 제천상권과 유통 주도권 변화=41,40,3

IV/III. 주요 유통업체 소개와 마케팅 활동=43,42,1

1. 하나로 쇼핑=43,42,1

2. 홈마트=44,43,1

3. 중앙시장=44,43,1

4. 이마트=44,43,2

4. 코렉스 마트=45,44,2

V/IV. 구매행태와 시장세분화=46,45,2

VI/V. 유통업체별 포지셔닝=48,47,2

VII/VI. 유통업체별 경쟁구조=50,49,2

VIII/VII. 유통업체별 고객만족수준 비교=51,50,2

IX/VIII. 매장선택시 속성별 중요도와 업체별 선호도=53,52,2

- 대형할인점 압박이 능사인가 -=55,54,1

〈Abstract〉=56,55,1

초록보기

이마트 등 수도권에 기반을 둔 대형 유통자본의 출점으로 기존 상권이 어려움을 겪고 있는 제천시 사례는 유통환경 변화에 따른 지방상권의 어려움을 대변한다고 볼 수 있다. 본 사례는 지방상권을 두고 대형 유통자본과 지역 토착 유통업체간 벌어지는 생생한 마케팅 현장을 다양한 시장조사 자료를 기초로 공격자 및 방어자 입장에서 직접 마케팅 전략을 수립하고 토론하는 교육용 사례로 개발되었다. 아울러 급변하는 유통시장을 올바르게 이해하는 계기가 된다.

E-mart, the conuntry's largest discount store, is a division of Shinsegae department which is a leading retail group. Established in 1993, E-mart has grown up very fastly and become no.1 leader and taken the initiative in discount store market by providing various differentiated and unique services including a minimum price compensation system .In 1999, E-mart opened wonju branch and succeeded in sweeping over the whole of wonju market but failed to get good performance in jecheon city, its would-be second target maket.Since wonju market has became saturated, E-mart planned to increase its performance by regaining jecheon, a neighorhood of wonju, market but faced barriers including powerful competitors and location handicaps, exclusive sentiments about E-mart.