본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

개인의 e-Learning 수용에 미치는 요인에 관한 연구 / 이석용 ; 서창갑 ; 김유일 1

I. 서론 1

II. 문헌연구 2

2.1. e-Learning 2

2.2. 기술수용모형에 관한 연구 6

2.3. 인지된 재미에 관한 연구 7

2.4. 태도에 관한 연구 8

III. 연구모형 8

3.1. 연구모형 8

3.2. 연구가설 설정 9

IV. 실증분석 11

4.1. 변수의 조작적 정의 및 측정방법 11

4.2. 표본의 기술적 특성 12

4.3. 신뢰성과 타당성 분석 14

4.4. 전체 구조모형의 분석 15

4.5. 연구가설의 검정 16

V. 결론 18

참고문헌 19

〈Abstract〉 27

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
기업의 e-learning에 대한 학습효과 및 전이에 영향을 미치는 요인 정경수 ;김경준 pp.1-29

보기
Blog 기반의 Yard-Sale 쇼핑몰의 설계 및 개발 김창수 ;한영춘 ;서영석 pp.31-47

보기
개인의 e-learning 수용에 미치는 요인에 관한 연구 이석용 ;서창갑 ;김유일 pp.49-75

보기
AHP기법을 활용한 정보시스템 개발 프로젝트 위험요인 평가에 관한 탐색적 연구 정철용 ;손동기 pp.77-93

보기
사례기반추론을 이용한 정보시스템 가치평가 모형개발에 관한 연구 박기남 pp.95-123

보기
정보기술구현 내부확산단계에서 지식창조과정에 관한 질적 연구 백상용 ;박경수 pp.125-152

보기
전사적 자원관리 시스템 구현의 성공요인 :Markus의 단계별 성공요인에 관한 실증분석 이재정 pp.153-171

보기
공급사슬구조에 따른 SCM 활동과 경영성과에 관한 연구 장형욱 ;이상식 ;박병권 pp.173-193

보기
정보기술 능력이 기업 성과에 미치는 영향 관계 김기문 pp.195-226

보기
ASP 효과에 영향을 미치는 요인 문용은 pp.227-245

보기
인스턴트 메신저를 이용한 집단의사결정에 커뮤니케이션패턴이 의사결정만족도에 미치는 영향에 대한 통합분석 박상혁 pp.247-270

보기

참고문헌 (86건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 (2001) 교육용 웹 사이트 평가를 위한 준거의 개발 및 적용, 미소장
2 (1999) 가상교육의 핵심성공요인, 미소장
3 (2000) 기업교육효과의 극대화를 위한 가상교육 플랫폼 모형개발 연구, 미소장
4 (2001) 지식기반 기업교육을 위한 e-Learning, 미소장
5 (2005) 2004년 해외 DC시장조사-온라인교육, 미소장
6 (2001) Kirkpatrick의 4단계 평가모델에 따른 기업내 웹 기반 교육의 학습효과 평가, 미소장
7 (2003) 웹기반 온라인 기업교육의 성과에 관한 연구 L기업의 사례를 중심으로, 미소장
8 (2002) 학습자 원격교육시스템 이용 의도와 성과에 대한 원격교육 자기효능감의 역할, 미소장
9 (2001) 지식기반사회에서의 e-Learning 현황 및 전망, 미소장
10 (2001) 기업에서의 성공적인 가상교육 구현을 위한 총체적 전략 LG Cyber Academy 사례를 중심으로, 미소장
11 (2005) e-Learning 전개에 있어서 기업과 대학의 차이점에 관한 연구, 미소장
12 (2002) 기업내 가상교육훈련 시스템의 효과성 결정요인에 관한 연구, 미소장
13 (2001) 기업교육에 있어서 e-Learning시스템 도입전략, 미소장
14 (2000) 웹기반 토론에서 학습자의 참여도 성취도 및 만족도 관련요인의 효과분석, 미소장
15 (2002) 사이버교육 효과의 영향요인에 관한 실증적 연구 공공조직을 중심으로, 미소장
16 (2000) 가상대학 도입의 성공 요인에 관한 연구, 미소장
17 (1992) ease of use and usage of information technology, 미소장
18 (1995) Using IT to reengineer business education: An exploratory investigation of collaborative telelearning, 미소장
19 (2000) Time Flies When you're Having Fun Cognitive Absorption and Beliefs about Information Technology Usage, 미소장
20 (1999) Are individual differences germane to the acceptance of new information technologies?, 미소장
21 (1985) a reply to Dillon and Kumar Journal of Personality and Social Psychology, 미소장
22 (1977) "Self-Efficacy:Toward a Unifying Theory of Behavioral Change, 미소장
23 (1991) "The playful child:measurement of a disposition to play, 미소장
24 (2000) Getting IT support for e-Learning, 미소장
25 (1981) The Relationships of Career-related Self-efficacy Expectations to Perceived Career Options in College Women and Men Journal of Counseling Psychology, 미소장
26 (1978) Learned Helplessness Through Modeling The Role of Perceived Similarity in Competence Journal of Personality and Social Psychology, 미소장
27 (1975) Self-perception of intrinsic and extrinsic motivation Journal of Personality and Social Psychology, 미소장
28 (2001) Influence of Computer Attitudes and Self-efficacy on IT Usage Behavior, 미소장
29 (1995) On the use, usefulness, and ease of use of structural equation modeling in MIS research: a note of caution, 미소장
30 (1995) Computer Self-Efficacy: Development of a Measure and Initial Test, 미소장
31 (1994) Measuring the affective and cognitive properties of attitudes, 미소장
32 (1989) perceived ease of use and user acceptance of information technology, 미소장
33 (1989) User Acceptance of Computer Technology A Comparison of two theoretical models, 미소장
34 (1992) Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace Journal of Applied Social Psychology, 미소장
35 (1996) A Critical Assessment of Potential Measurement Biases in the Technology Acceptance Model Three Experiments, 미소장
36 Dishaw, M.T, (1999) Extending the technology acceptance model with task-technology fit constructs, 미소장
37 (1998) Using Davis's perceived usefulness and ease-of-use instruments for decision making: a confirmatory and multigroup invariance analysis, 미소장
38 (1994) Managing Next Society, 미소장
39 (1998) Using Perceived Ease of Use and Perceived Usefulness to Predict Acceptance of the World Wide Web, 미소장
40 (1975) An Introduction to Theory and Research, 미소장
41 (1999) Logistics Research Methods: Employing Structural Equation Modeling to Test for Construct Validity, 미소장
42 (2003) Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model, 미소장
43 (2000) Structural Equation Modeling and Regression: Guidelines for Research Practice, 미소장
44 (1988) "I/S attitudes:toward theoretical and definitional clarity, 미소장
45 (2003) e-Learning Tagged as Best Corporate IT Investment, 미소장
46 (2002) Successful implementation of e-Learning pedagogical considerations, 미소장
47 (1998) Multivariate Data Analysis with Readings, Prentice Hall 미소장
48 (1994) Explaining the role of user participation in information system use, 미소장
49 (2002) Integrating e-Learning into the workplace, 미소장
50 (2003) An empirical investigation of student acceptance of course web sites, 미소장
51 (1996) An Evaluation of the Reliability and Validity of Davis's Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use Instrument, 미소장
52 (1993) On the Test-retest Reliability of Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use Scales, 미소장
53 (1987) Role of Efficacy Expectations in Predicting the Decision to Use Advanced Technologies The Case of Computers Journal of Applied Psychology, 미소장
54 (1996) A motivational model of microcomputer usage, 미소장
55 (1994) The respective roles of perceived usefulness and perceived fun in the acceptance of microcomputer technology, 미소장
56 (2002) The design of an e-Learning system beyond the hype, 미소장
57 (1977) Its Relation ship to Imagination and Creativity, Academic Press 미소장
58 (2003) Key Elements of Online Learning, University of Illinois 미소장
59 (1991) "Predicting use intensions:comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior, 미소장
60 (2000) Web-based learning environments: current pedagogical and technological state, 미소장
61 (2001) Extending the TAM for a World-Wide Web context, 미소장
62 (1991192-222) Development of instrument to measure the perceptions of adopting an information technology innovation, 미소장
63 (2004) Factors affecting engineers' acceptance of asynchronous e-learning systems in high-tech companies, 미소장
64 (2005) The impact on cognitive absorption on perceived usefulness and perceived ease of use in on-line learning: an extension of the technology acceptance model, 미소장
65 (2002) Developing and evaluating dialogue games for collaborative e-Learning, 미소장
66 (2002) Explaining e-Learning to a Stranger, 미소장
67 (2001) e-Learning: Strategies for delivering knowledge in the digital age, McGraw- Hill 미소장
68 E-Learning: strategies for delivering knowledge in the digital age 네이버 미소장
69 (1993) Re-examining perceived ease of use and usefulness, 미소장
70 (1988) The effects of intrinsic and extrinsic reinforcement contingencies on task Behavior, 미소장
71 (2003) Confirmatory Factor Analysis of the End-user Computing Satisfaction Instrument: Replication within an ERP Domain, 미소장
72 (1981) The Application and Misapplication of Factor Analysis in Marketing Research, 미소장
73 (1994) A replicable of perceived usefulness and perceived ease of use measurement, 미소장
74 (2003) Measuring quality in online programs, 미소장
75 (1994) Software Evaluation and Choice Predictive Validation of the Technology Acceptance Instrument, 미소장
76 (1995) Understanding information technology usage a test of computing models, 미소장
77 (1999) Intrinsic and extrinsic motivation in internet usage, 미소장
78 (1996) Inside the black box of alpha, beta, and gamma change: using a cognitive-processing model to assess attitude structure, 미소장
79 (1992) Flow in computer-mediated communication, 미소장
80 (1996) A model of the antecedents of perceived ease of use: development and test, 미소장
81 (2000) Creating an Effective Training Environment for Enhancing Telework, 미소장
82 (2003) Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems, 미소장
83 (1992) Development of a Measure with Workplace Implications, 미소장
84 (1997) Teaching Effectiveness in Technology- Mediated Distance Learning, 미소장
85 (1996) Affective Events Theory: a Theoretical Discussion of the Structure, Causes and consequences of Affective Experience at Wor, JAI Press 미소장
86 (2004) It's All about Attitude: Revisiting the Technology Acceptance Model, 미소장