본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

미국의 20세기 전쟁에 대한 공식화된 기억 : 세계대전과 베트남 전쟁을 중심으로 / 강선주 1

I. 머리말 1

II. 미국의 역사 전쟁: 기억 투쟁 5

III. 미국사 교과서가 제시하는 20세기 전쟁에 대한 기억: 세계대전과 베트남 전쟁 14

1. 제1차 세계대전과 제2차 세계대전에 대한 기억 14

2. 베트남 전쟁에 대한 기억 22

3. 미국사 교과서들이 공식화하는 기억, 합의(약정)된 이야기 27

IV. 맺음말 29

참고문헌 32

Abstract 34

초록보기

A common past is preserved through institutions, traditions, and symbols. Among those institutions including museums, monuments, school textbooks, archives, commemorations, the school history textbook is one of the most crucial instruments to shape and transmit a collective memory of one nation. The notion of identity depends on the idea of memory.

The purpose of this article is to analyze three 11th-grade American history textbooks widely adapted in the U.S.- Pathways to the Present, American Nation, and American Odyssey- in order to seek answers to the following questions: how do the American history textbooks present the memories of war taken place in the 20th century, especially, World War I, World War II, and Vietnam War?; In the textbooks whose memories are accepted as the official memory of the nation. This article finds that “Pathways to the Present” is organized around two kinds of collective memories: one produced by the new-right and the other by the new-left. By integrating them together, the textbook attempts to represent both political views. “American Nation”, seemingly adopting an ‘objective’ attitude toward the two political views, in fact, tends to take the side of the new-right, while “American Odyssey” apparently takes the side of the new-left.

참고문헌 (22건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Three World History Textbooks 네이버 미소장
2 미국 중등학교 미국사 교과서에서의 베트남 전쟁 서술 소장
3 알란 불룸, (1989) 미국정신의 종말, 미소장
4 역사의 기억: "기억의 터"에 대한 최근 독일에서의 논의 네이버 미소장
5 전진성, (2008) 트라우마의 귀환, unpublished paper 미소장
6 전진성, (2007) 트라우마,내러티브,정체성, 歷史學報 미소장
7 Micheal W. Apple, The Text and Cultural Politics, Educational Researcher 미소장
8 William Bennett, (1984) To Reclaim a Legacy, 미소장
9 Allan Bloom, (1986) Closing of the American Mind, Simon & Schuster 미소장
10 Perry Boyer, (2003) American Nation?, Holt,Rinehart and Winston 미소장
11 Andrew Cayton, (2003) Elisabeth Israels Perry, Linda Reed, Pathways to the Present 미소장
12 Frances Fitzgerald, (1980) America Revised:History Schoolbooks in the Twentieth Century, Vintage books 미소장
13 The struggle for American identity: treatment of ethnic groups in United States history textbooks 네이버 미소장
14 America in World War II: An Analysis of History Textbooks from England, Japan, Sweden, and the United States 네이버 미소장
15 W. Loewen, (1996) Lies My Teacher told Me: Everything Your American History Textbook Got Wrong, New Press 미소장
16 Anthony Molho, (1998) Imagined History: American Historians Interpret the Past, Princeton University Press 미소장
17 Gary B. Nash, (2001) American Odyssey, Glencoe 미소장
18 Gary Nash, (1998) History on Trial: Culture Wars and the Teaching of the Past, alfred A. Knope 미소장
19 Peter Novick, (1988) That Noble Dream: The Objectivity Question and the American Historical Profession, 미소장
20 Peter Seixas, (2004) “Introduction”, Peter Seixas ed., Theorizing Historical Consciousness, University of Toronto Press 미소장
21 Linda Symcox, (2002) Whose History?:The Struggle for National Standards in American Classrooms, Teachers College 미소장
22 Minorities in U.S. History Textbooks, 1945–1985 네이버 미소장