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목차
의료관광을 위한 의료서비스품질, 서비스가치 및 고객만족 영향관계 / 윤설민 ; 한진수 ; 김흥렬 1
Abstract 1
I. 서론 2
II. 이론적 배경 3
2.1. 의료관광 3
2.2. 의료서비스품질 5
2.3. 서비스가치 5
2.4. 고객만족 6
2.5. 의료서비스품질, 서비스가치, 고객만족 간의 관계 7
III. 연구방법론 7
3.1. 연구가설 7
3.2. 연구모형 8
3.3. 조사대상 및 방법 9
3.4. 변수의 조작적 정의와 측정 9
IV. 실증 분석 10
4.1. 표본의 특성 10
4.2. 가설검정 11
V. 결론 15
참고문헌 17
*저자소개* 21
As people's interest in future-type tourist businesses is increasing, medical tourism that combines health and tourism is emerging as a new area of tourism.
In this situation, the present study purposed to analyze the components of medical service quality, to determine the relations of medical service quality with clients' value, and satisfaction, and ultimately to suggest marketing implications for enhancing clients' satisfaction with medical services and reinforcing hospitals' competitiveness.
The results of this study are as follows. First, medical service quality had a significant effect on the value of medical services. Second, the value of medical services had a significant effect on clients' satisfaction with medical services.기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
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항공사의 기내 인적서비스품질이 고객인지가치 및 고객만족과 고객행동에 미치는 영향 연구 | 한혜숙 ;김영택 | pp.1-21 |
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서비스실패 후 회복노력수준이 고객의 부정적 감정반응에 미치는 영향 :호텔레스토랑과 패밀리레스토랑 이용고객을 중심으로 | 조선배 | pp.23-43 |
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서비스 선진국과 한국의 고객 간 서비스 개념 인지 차이에 대한 비교 분석 | 서창적 ;방혜경 | pp.45-65 |
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서번트 리더십과 서비스품질의 관계 :심리적 임파워먼트의 매개효과 | 이규용 ;송정수 | pp.67-91 |
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내부서비스품질과 조직몰입과의 관계에 관한 연구 | 권영훈 ;박진수 ;박근영 | pp.93-114 |
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셀프서비스가 기업활동에 미치는 영향 | 이연희 ;김수영 ;유진숙 | pp.115-136 |
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의료관광을 위한 의료서비스품질, 서비스가치 및 고객만족 영향관계 | 윤설민 ;한진수 ;김흥렬 | pp.137-157 |
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인터넷뱅킹 웹사이트 서비스품질이 고객만족, 관계품질 및 재이용의도에 미치는 영향 | 조철호 | pp.159-190 |
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응급진료센터의 서비스 대기시간 감소를 위한 프로세스 개선 :체류시간과 이익을 중심으로 | 송재호 ;천성필 ;배주억 ;송준우 ;이영훈 ;김경섭 ;박유석 ;김승호 | pp.191-224 |
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호텔 베이커리 브랜드 이미지가 제품품질 및 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구 | 이은준 ;채병숙 | pp.225-246 |
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국외여행인솔자 구성요인의 비교연구 | 김정훈 | pp.247-269 |
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고객의 부정적 행동과 불만족을 유발하는 감정들의 비교연구 | 공옥례 ;이형재 | pp.271-298 |
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변혁적 리더십이 보험업 종사자의 변화 지지행동에 미치는 영향 :조직몰입의 조절효과를 중심으로 | 이재은 ;최항석 ;신강현 | pp.299-330 |
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직무만족과 개인 및 조직에 대한 조직시민행동간의 관계에 대한 연구 | 이승원 ;정택철 | pp.331-355 |
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번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | A Study on Effect of Wine Service Quality on Service Value and Customer Satisfaction in Restaurants | 소장 |
2 | Structural Equation Analysis A Study on the Model of Marketing Strategy for the Medical Tourism | 소장 |
3 | The Effects of Perceived Hospital Service Quality on the Patients Satisfaction and Consequency Behavior | 소장 |
4 | 문기태 (2000), “의료소비자가 인지하는 의료서비스 질의 구성차원,” 「대한예방의 학회지」, 제33권 제4호, pp. 495-504. | 미소장 |
5 | 문화체육관광부 (2008), 「2008 하반기 관광산업 주요 정책방향」, 관광기자 간담회 | 미소장 |
6 | 박재산 (2002), “병원입원환자가 인지하는 의료서비스 질, 만족도, 서비스가치, 병원 재이용 의사간의 인과관계분석,” 「병원경영학회지」, 제7권 제4호, pp.123-151. | 미소장 |
7 | The Effects of Service Context Factors on Service Quality, Service Value, Customer Satisfaction and Repurchase Intention | 소장 |
8 | An Effect of Service Value of Korea Search Engine on Customer Satisfaction | 소장 |
9 | Retailer`s Service Quality on Customer Value, Customer Satisfaction and Word-of-Mouth Intention | 소장 |
10 | 서울특별시의회 (2007), 서울시 의료관광 활성화 방안, 정책연구발표회 | 미소장 |
11 | 손대현, 김정은 (2006), “Health Tourism 이용자의 추구편익 분석," 「관광레저연구」, 제12권 제2호, pp. 69-80. | 미소장 |
12 | 윤명숙 (1991), “서비스품질의 마케팅 활용에 관한 실증적 연구: 의료서비스를 중심으로,” 숙명여자대학교 박사학위논문. | 미소장 |
13 | Measurement of Ambulatory Patients´ Satisfaction and Its Influencing Factors in a Tertiary Hospital ![]() |
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14 | 이유재 (1995), 「서비스마케팅」, 학연사. | 미소장 |
15 | 이유재 (1998), “21세기의 소비자주권: 고객가치증대를 위한 고객만족경영,” 한국 소비자학회 학술대회, pp. 57-68. | 미소장 |
16 | Service Quality and Service Value | 소장 |
17 | An Exploratory Study on the Service Value and Customer Satisfaction in the Mobile-Phone Service | 소장 |
18 | An Affection of Perceived Service Value on Trust and Customer Satisfaction in Private Homepage: Focusing on The Blog | 소장 |
19 | An Effect of Service Quality on Service Value and Customer Satisfaction in the Hospital Website | 소장 |
20 | An Affection of Blog Service Quality on Service Value and Customer Satisfaction: Focusing on Cyword | 소장 |
21 | The Effect of Service Quality on Service Value and Customer Satisfaction in the Exhibition Fair -Focusing on the KIAF- | 소장 |
22 | 최귀선 (2000), “환자가 인지하는 의료의 질과 만족도, 서비스가치, 재이용 의사간의 구조분석,” 「대한예방의학회지」, 제33권 제4호, pp. 426-435. | 미소장 |
23 | 한국문화관광정책연구원 (2006), 「관광정책 복ㆍ융합화 촉진 방안: 의료관광을 중심으로」. | 미소장 |
24 | 한금옥 (1995), “입원환자의 서비스 만족도와 병원 재 선택의사와의 관련성,” 「병원행정연구회지」, 제3권 제1호, pp. 103-122. | 미소장 |
25 | Different Roles of Satisfaction, Trust and Commitment in Customer Relationships Orientation | 소장 |
26 | Customer Satisfaction, Market Share, and Profitability: Findings from Sweden ![]() |
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27 | Representations and Requirements: The Value of Ethnography in System Design ![]() |
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28 | Babakus, E. and Mongold, W. G. (1992), "Adapting the SERVQUAL scale to hospital services: an empirical investigation," Hinsdal Serv Res, Vol. 26 No. 6, pp. 767-786. | 미소장 |
29 | A Longitudinal Analysis of the Impact of Service Changes on Customer Attitudes ![]() |
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30 | An exploratory study of service value in the USA and Ecuador ![]() |
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31 | Castleberry, S. B., and McIntyre, F. S. (1993), "Consumers quality evaluation process," Journal of Applied Business Research, Vol. 8 No. 3, pp.74-82. | 미소장 |
32 | Connell, J. (2006), "Medical tourism: sea, sun, sand and surgery," Tourism Management, Vol. 27, pp. 1093-1100. | 미소장 |
33 | Cronin, J. J. and Taylor, S. A. (1992), "A measuring service quality: an assessment of the SERVQUAL dimensions," Journal of Retailing, Vol, 66 No.1(Spring), pp. 33-55. | 미소장 |
34 | Effects of Price, Brand, and Store Information on Buyers' Product Evaluations ![]() |
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35 | Eric L. (1996), Health Tourism: A Business Opportunity Approach, In Stephen J. Page(Ed.) Health and International Tourist, New York: Routledge. | 미소장 |
36 | Consumer-perceived value: the key to a successful business strategy in the healthcare marketplace. ![]() |
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37 | The American Customer Satisfaction Index: Nature, Purpose, and Findings ![]() |
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38 | Georgette, M., B. Zifk, and Robert, F. K. (1997), "Managing perceptions of hospital quality," Marketing Health Service, Vol. 17, pp. 28-35. | 미소장 |
39 | An assessment of the relationship between service quality and customer satisfaction in the formation of consumers' purchase intentions ![]() |
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40 | Heskett, J. L., W. E. Sasser Jr., and Schlesinger, L. A. (1997), The Service Profit Chain, The Free Press. | 미소장 |
41 | Customer value, satisfaction, loyalty, and switching costs: An illustration from a business-to-business service context ![]() |
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42 | Lee, M. Y. and Ulgado, F. M. (1997), "Customer evaluation of fast-food services: a cross-national comparison," The Journal of Service Marketing, Vol. 11 No. 1, pp. 39-52. | 미소장 |
43 | Health visiting homeless families. ![]() |
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44 | A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions ![]() |
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45 | Ostrom, A. and Iacobucci, D. (1995), "Customer trade-offs and the evaluation of service," Journal of Marketing, Vol. 59 No. 1, pp. 17-28. | 미소장 |
46 | A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research ![]() |
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47 | SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. ![]() |
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48 | Perkkins, W. S. and Reynolds, T. J. (1988), "The explanatory power of values in preference judgement: validation of the means-end perspective," Advances Consumer Research, Vol. 15, pp. 122-126. | 미소장 |
49 | Randall, L, and Senior, M. (1996), Training for Service Quality in the Hospitality Industry, Service Quality in Hospitality Organizations, pp. 164-182. | 미소장 |
50 | Exploring perceptions of hospital operations by a modified SERVQUAL approach. ![]() |
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51 | Shelton, P. J. (2000), Measuring and Improving Patient Satisfaction, Aspen Publication. | 미소장 |
52 | An assessment of the relationship between service quality and customer satisfaction in the formation of consumers' purchase intentions ![]() |
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53 | Linking service quality, customer satisfaction, and behavioral intention. ![]() |
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54 | Journal of Marketing ![]() |
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55 | Zeithaml, V. A. and Bitner, M. J. (1996), Service Marketing, McGraw-hill Book Co. | 미소장 |
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