본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

본 연구는 비행간호장교를 양성하기 위한 항공간호장교 교육과정을 개발하기 위한 서술적 조사연구이다. 교육과정 개발 기간은 2008년 3월부터 11월까지였으며, 기존의 항공간호 교육과정과 미공군의 Flight Nurse Course 분석, 요구도 조사, 학습자 분석, 교육목적 및 교육목표 설정, 연구팀의 토의과정을 거쳐 항공간호 교육과정안을 개발하였다.

개발된 본 항공간호 초급과정은 총 4주(160시간)이며 1부 ‘항공우주생리’는 총 27시간으로 세부 10개 교육과제로 구성하였다. 2부 ‘항공간호학(비행 중 간호)’는 총 36시간으로 세부 20개 교육과제로 구성하였다. 3부 ‘항공의무후송’은 총 63시간 세부 20개 교육과제로 구성하였다. 4부 ‘기타’는 총 35시간으로 세부 8개 교육과제로 구성하였다. 또한 항공간호 보수과정은 총 16시간이며 ‘항공우주생리 및 항공의무후송’대분류 하에 세부 6개 교육과제로 구성하였다.

purpose : This study was to develop the "Flight Nurse Course" of the ROKAF. Methods : This study was designed based on descriptive research to develop the curriculum for flight nurses. The developmental process included reviewing literature, gathering advice from various experts, conducting task analysis, and analysis of the trainees, and describing the goal. Then final data were collected from air force nursing officers through a self reporting questionnaire survey during the period from the 1st to the 15th of June, 2008. A total of 30 questionnaires were analyzed by SPSS/12.0 for Windows using descriptive statics. Results : Results are summarized as follows. 1. The contents of the flight nurse course were developed through need analysis. 80% of the flight nurses surveyed responded that there was a need for program separation between the nursing course and the ROKAF medical service orientation. The topics included in flight nurse courses consist of 'aerospace physiology', 'aerospace nursing', 'aerospace medical evacuation' and 'others'. 2. When the score of need for the orientation session of ROKAF aerospace medical service was measured on a 4-point scale, all of the 11 questionnaires tallied were over 3.0-points. The highest score was 'flight and women(3.52)', the lowest score was 'industrial health(3.15)'. 3. When the score on the need for a course in aerospace physiology was measured on a 4-point scale, all o thef 9 questionnaires were tallied over 3-points. The under aerospace physiology, there are 9 sub-categories that were scored individually. 'A Pressurized Cabin Chamber', and High-pressure Oxygen received the highest score at 3.48. The sub-category 'Atmospheric Physiology received the lowest score at 3.15'. 4. When the need for an aerospace nursing session was measured on a 4-point scale, 16 questionnaires related to nursing were scored at over 3.5-points, and 4 questionnaires related to medicine scored over 3.0-points. The sub-categories related to medicine were 'Flight and Medicine(3.48), 'Flight and Life Cycle(3.44)', 'Flight and Exercise(3.41)', and 'Flight and Fatigue(3.38). 5. When the need for an aeromedical evacuation session was measured on a 4-point scale, 12 questionnaires scored over 3.5-points, and 1 questionnaire in the 'other' category was over 3.0-points. The sub-category that received the lowest score was 'survival at 3.15'. 6. When the need for sessions was measured on at a 4-point scale, the sub-category that received the highest score was 'Civil Air-medical System at 3.52', and the one that received the lowest score was 'Change and Innovation at 2.96'. Conclusion : This study developed the systemic contents of flight nursing education for nurses. The flight nurse course is separated from the orientation of ROKAF aerospace medical service, and the contents of the flight nurse course consist of 'aerospace physiology', ' aerospace nursing', 'aerospace medical evacuation' and the 'others'. The newly designed flight nurse course will implement both basic and advanced flight nurse courses both as part of the Aerospace Medical Center. Furthermore, these courses will contribute to the hands-on-abilities of flight nurses during both the peace and war times.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
간호장교의 감정노동과 조직유효성과의 관련성 연구 권명옥 ;양지인 ;이윤희 ;지지은 ;김은희 pp.5-18

항공간호 교육과정 개발 정지아 ;백숙교 ;김춘숙 ;박정현 pp.19-36

초임간호장교 예비교육 모델 개발 이연미 ;안은경 ;현혜순 ;박진이 pp.37-53

국군간호사관학교 생도들의 가입학 교육훈련 경험 김수정 ;조순영 ;양지선 ;신미송 pp.54-66

공군조종사 통합건강관리센터 운영체계 모형 구축 우정희 ;백숙교 ;장정숙 ;김춘숙 ;김미정 pp.67-81

간호사관생도의 학교생활적응에 영향을 미치는 요인 황점숙 ;김승종 ;김선영 ;전은석 pp.82-92

해외 파병 장병들의 심리사회적 반응에 관한 연구 지지은 pp.93-106

간호장교의 이미지와 이미지 결정요인에 관한 조사연구 현진숙 ;연효정 ;강명숙 ;이지현 pp.107-119

20~30대 군 간부의 건강상태, 건강행위 조사연구 유명란 ;최지안 ;현혜순 ;김혜원 pp.120-136

참고문헌 (18건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 신임간호장교들을 위한 오리엔테이션 프로그램 개발 소장
2 우정희, 백숙교(2003) 고정익 항공기 후송체계 모형 개발을 위한 기초연구. 국군간호사관학교 논문집. 제22집, 193~214 미소장
3 The Development of Simulation-Oriented Educational Program for Disaster Nursing 소장
4 Development of the Continuous Education Program on Emergency Nursing for Military Nursing Officers 소장
5 장정숙(2003). 공군과 타 기관의 헬기를 이용한 항공의무후송체계 분석, 2003 군진의학세미나 미소장
6 정지아(2005). 항공의무후송 간호지침 개발연구. 국군간호사관학교 논문집. 제23집, 145~173 미소장
7 국군간호사관학교 화생전하 환자간호 교육과정 개발을 위한 기초연구 소장
8 교과과정 개선방안 연구 소장
9 공교11-11(2005) 항공의무후송 미소장
10 공교13-16(2007) 공중근무자 항공우주생리 교육훈련 미소장
11 항공의료원(1998) 항공간호 미소장
12 AFI 11-2 AEV1(2005) Aeromedical Evacuation Aircrew Training 미소장
13 Aeromedical Evacuation Training Standards 미소장
14 National Flight Nurses Association. Certified Flight Registered Nurse 미소장
15 National Flight Nurses Association. Flight Nurse Review Manual 미소장
16 National Flight Nurses Association. Flight Nurse Core Curriculum 미소장
17 USAFSAM(2003), FMS 교육 자료 미소장
18 USAFSAM(2008), FMS 교육 자료 미소장