본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

e-Learning 학습자 만족도 영향요인에 관한 연구 / 서창갑 ; 이석용 1

I. 서론 1

II. 이론적 배경 2

2.1. e-Learning 연구동향 2

2.2. 개인적 특성요인 3

2.3. 부정적 영향요인 6

2.4. e-Learning 성과요인 7

III. 연구모형 8

3.1. 연구모형 8

3.2. 연구가설 8

IV. 실증분석 11

4.1. 변수의 조작적 정의 및 측정방법 11

4.2. 표본의 기술적 특성 11

4.3. 신뢰성과 타당성 분석 12

4.4. 전체구조모형의 분석 14

4.5. 연구가설의 검증 16

V. 결론 17

〈참고문헌〉 18

[저자소개] 24

〈Abstract〉 25

초록보기



As many universities introduce e-Learning classes as formal courses, numerous research topics relating to e-Learning such as, defining e-Learning, identifying factors affecting successful e-Learning deployment, and examining relationships between the factors in e-Learning classes need to be focused on. However, most researches that have been undertaken only consider the positive side or right functional dimension. This can result in e-Learning dissemination at universities being overlooked. In accordance with this indispensability, the negative factors, which are potentially inherent in e-Learning learner's perception and affect personnel e-Learning acceptance in university classes need to be acknowledged.

The purpose of this study was to identify the negative factors affecting personnel e-Learning acceptance and to analyze the interrelation among the factors in this research model. The two independent variables avoidable convenience and reliant convenience, based on pilot test results, and self-efficacy and perceived playfulness, based on the relevant literature, are used to examine the research model.

The research problem was tested with data collected from 446 respondents in 12 universities. This study developed and empirically analyzed a model representing the relationship by using the Structural Equation Model. The major findings of this study are, firstly, that the higher reliant convenience is negatively affecting the degree of system use and learner satisfaction, whereas avoidable convenience is only affecting the learner satisfaction. Secondly, the higher self-efficacy and stronger perceived playfulness affects the degree of system use as well as learner satisfaction. Finally, the degree of system use affects the learner satisfaction.

Keyword: e-Learning, Negative Factors, Avoidable Convenience, Reliant Convenience , Reliant Convenience

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
e-Learning 학습자 만족도 영향요인에 관한 연구 서창갑 ;이석용 pp.1-25

보기
모바일 휴대용 단말기의 지속적 이용에 있어서 기기애착 개념의 역할에 관한 연구 권순재 ;채성욱 pp.27-46

보기
e비즈니스 분야에서의 복잡계론 접목에 관한 연구 :사회연결망을 활용한 전략적 제휴모형을 중심으로 박기남 ;이문노 pp.47-70

보기
시스템 상호 운용성을 위한 웹 서비스 기반의 RFID 미들웨어 구현 김의창 ;박명수 pp.71-88

보기
기업 간 의사결정 협력과 업무 성과에 관한 연구 류성렬 ;서우종 ;구철모 pp.89-110

보기
언어적 프로토콜 분석을 이용한 쇼핑몰 웹사이트 사용성 측정방법에 관한 연구 조휘형 ;홍일유 pp.111-134

보기
지식경영의 성공적인 실행을 위한 전략적 의사결정 프레임워크 구축 이영찬 ;권기택 pp.135-154

보기
사용자가 인지한 시간이 모바일 서비스 이용의도에 미치는 영향 :유비쿼터스 특성의 조절효과를 고려하여 김은아 ;문희진 pp.155-181

보기
사회적 자본 및 정보기술 하부구조의 도입수준과 지식경영 과정들에 대한 영향 최종민 pp.183-210

보기
시맨틱 웹 기반의 개인화 지능형 문화관광 서비스 시스템 주재훈 pp.211-229

보기
지식경영을 위한 사례기반추론 시스템의 설계 및 구축 :'H'기업의 플랜트 건설 프로젝트 적용사례 장길상 pp.231-249

보기
온라인 증권 거래 서비스를 위한 기업 투자와 성과에 관한 실증연구 심선영 ;정우진 pp.251-276

보기
An ontology in OWL for case based reasoning to support the decision process in SCM Seok-Jae Ok ;Peng Lian pp.277-297

보기
BPM 기반의 KMS 통합 구축 방안 및 적용사례 :'H'중공업 영업 및 견적업무 프로세스를 중심으로 김태철 ;장길상 pp.299-326

보기
토픽맵의 다중역할 토픽 보존을 위한 관계형 데이터베이스 구조 정윤수 ;이춘열 ;김남규 pp.327-349

보기
웨이블릿 기법을 이용한 인덱스 펀드 구성에 관한 연구 조희연 pp.351-373

보기
사례기반추론을 이용한 다이렉트 마케팅의 고객반응예측모형의 통합 홍태호 ;박지영 pp.375-399

보기

참고문헌 (83건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 곽덕훈, “고등교육 e-러닝 활성화 방안,” 한국교육학술정보원 2005 대학정보화 심포지엄, 2005. 미소장
2 『인터넷전자상거래연구』편집규정 외 네이버 미소장
3 김미량, “교육용 웹 사이트 평가를 위한 준거의 개발 및 적용,” 한국컴퓨터교육학회지, 제 6권, 제1호, 2003, pp. 41-54. 미소장
4 A Study on the Strategies for the Development of Competitive e-Learning Programs in University 소장
5 What Quality Factors Affect to the e-Learning Performance 소장
6 Consensus of Corporate e-Learning System Stakeholders Regarding the Satisfaction of End-Users 소장
7 김효근, 곽소아, 서현주, “기업의 e-Learning 교육효과에 영향을 미치는 요인에 관한 실증 연구,” 한국경영정보학회 학술대회, 2004, pp. 36-44. 미소장
8 Critical Success Factors of the Virtual Education 소장
9 지식기반 기업교육을 위한 e-Learning 소장
10 A Study of the Influential Factors on the Use Motive and It's Satisfaction in E-learning 소장
11 서창갑, 이석용, 개인의 e-Learning 수용에 미치는 부정적 요인에 관한 연구, 한국정보시스템학회 추계학술발표대회, 2008, pp. 283-292. 미소장
12 Evaluating Learning Effectiveness of Web-based Training in terms of the Kirkpatrick's 4-level Model 소장
13 Effectiveness of Web-Based On-line Corporate Education: The Case of "L" Company 소장
14 학습자의 원격교육시스템 이용 의도와 성과에 대한 원격교육 자기효능감의 역할 소장
15 Instructor Factors and Media Richness Affecting Distance Learning Student`s Intention to Use and Performance 소장
16 The Influence of Learning Performance on the Characteristics of Information System and User`s Self-Regulated Characteristics in the e-Learning 소장
17 Exploring the Success Factors of the e-Learning Systems 소장
18 A Study on the Factors for Acceptance of e-Learning Service Users 소장
19 e-Learning 전개에 있어서 기업과 대학의 차이에 관한 연구 소장
20 An Empirical Study on the Factors Affecting Personnel e-Learning Acceptance 소장
21 e-Learning에서의 학습환경과 학습자 자기효능감이 학습 유효성에 미치는 영향 소장
22 Effects of Individual Characteristics and Subject Norm on User Acceptance of e-Learning for Voluntary Studies 소장
23 Current Status of e-Learning Contents in Higher Education 소장
24 A study on teaching-learning activities and educational effects in virtual classroom 소장
25 Factors Influencing the Learning Effectiveness and Transfer of e-Learning in Business Organizations 소장
26 웹기반 가상학습의 효과에 영향을 미치는 요인 소장
27 정인성, 최성희, “온라인 열린 원격교육의 효과요인 분석,” 교육학연구, 제37권, 제1호, 1999, pp. 369-388. 미소장
28 정인성, 임병노, “전국 대학의 사이버교육 현황분석,” 전국대학 사이버교육기관협의회 연구보고서, 2001. 미소장
29 웹 기반 토론에서 학습자의 참여도,성취도 및 만족도 관련 요인의 효과 분석 소장
30 An Empirical Study on Critical Success Factors in Implementing the Web-Based Distance Learning System : In Case of Public Organization. 소장
31 조규락, “e-Learning의 개념적 이해와 기업교육에서의 e-Learning 실천적 동향 분석을 통한 학교교육에서의 e-Learning 실천 방향성 제고, 한국정보교육학회 학술대회, 2003, pp. 9-21. 미소장
32 A Study on the Factors to Increase the Usage of e-Learning Systems in Class-based Education: Social, Technological, and Personal Factors 소장
33 하태현, “가상대학 도입의 성공 요인에 관한 연구”, 정보기술과 데이터베이스저널, 제 7권, 2000, pp. 99-111. 미소장
34 한국대학교육협의회, “대학 경쟁력 강화의 전력과 과제,” 2005년도 하계 대학총장 세미나, 2005. 미소장
35 한국전자거래진흥원, e-Learning백서, 2007. 미소장
36 A Study on the Effect of Students' Pre-motivation and Class Related Factors on Class Evaluation in e-Learning 소장
37 Perceived Usefulness, Ease of Use, and Usage of Information Technology: A Replication 네이버 미소장
38 Time Flies When You're Having Fun: Cognitive Absorption and Beliefs about Information Technology Usage 네이버 미소장
39 Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. 네이버 미소장
40 Self-efficacy mechanism in human agency. 네이버 미소장
41 Bandura, A., Social Foundations of Thought and Action, Prentice Englewood Cliffs, NJ, 1986. 미소장
42 Barnett, L. A., "Playfulness: definition, design, and measurement," Play and Culture, Vol. 3, No. 4, 1990, pp. 319-336. 미소장
43 Barnett, L. A., "The playful child: measurement of a disposition to play," Play and Culture, Vol. 4, No. 1, 1991, pp. 51-74. 미소장
44 Barron, T., "Getting IT support for e-Learning," Training and Development, Vol. 54, No. 12, 2000, pp. 32-37. 미소장
45 The relationship of career-related self-efficacy expectations to perceived career options in college women and men. 네이버 미소장
46 Multimedia learning system and its effect on self-efficacy in database modeling and design: an exploratory study 네이버 미소장
47 On the Use, Usefulness, and Ease of Use of Structural Equation Modeling in MIS Research: A Note of Caution 네이버 미소장
48 Choi. S. H., “Factors related to the collaborative uses of computer-mediated communication in a graduate community: a study of electronic mail,” unpublished doctoral dissertation, 1996, Michigan State University. 미소장
49 Computer Self-Efficacy: Development of a Measure and Initial Test 네이버 미소장
50 Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology 네이버 미소장
51 User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models 네이버 미소장
52 Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable 네이버 미소장
53 The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update 네이버 미소장
54 Using Davis's Perceived Usefulness and Ease‐of‐use Instruments for Decision Making: A Confirmatory and Multigroup Invariance Analysis 네이버 미소장
55 Using perceived ease of use and perceived usefulness to predict acceptance of the World Wide Web 네이버 미소장
56 Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model 네이버 미소장
57 Structural Equation Modeling and Regression: Guidelines for Research Practice 네이버 미소장
58 Gordon, J., "e-Learning Tagged as Best Corporate IT Investment," e-Learning, Vol. 4, No. 1, 2003, pp. 8. 미소장
59 Hair, J., Tatham, R., and Black, W., Multivariate Data Analysis with Readings, Prentice Hall, 1998. 미소장
60 Integrating e-Learning into the workplace 네이버 미소장
61 An empirical investigation of student acceptance of course websites 네이버 미소장
62 A Motivational Model of Microcomputer Usage 네이버 미소장
63 AnAssessment of the Effectiveness of e-learning in Corporate Training Programs 네이버 미소장
64 Keegan, D., Holmberg, D. & Sewart, D., Distance Education ; International Perspectives, 1998. 미소장
65 Techniques for evaluating training programs 네이버 미소장
66 Predicting User Intentions: Comparing the Technology Acceptance Model with the Theory of Planned Behavior 네이버 미소장
67 Extending the TAM for a World-Wide-Web context 네이버 미소장
68 Factors affecting engineers’ acceptance of asynchronous e-learning systems in high-tech companies 네이버 미소장
69 Phillips, J., "Measuring ROI: The Fifth Level of Evaluation", Technical Skills and Training, April, 1996. 미소장
70 MIS Quarterly Editor. 네이버 미소장
71 Service Quality: A Measure of Information Systems Effectiveness 네이버 미소장
72 The influence of system characteristics on e-learning use 네이버 미소장
73 Developing and evaluating dialogue games for collaborative e–learning 네이버 미소장
74 The impact of cognitive absorption on perceived usefulness and perceived ease of use in on-line learning: an extension of the technology acceptance model 네이버 미소장
75 Re-Examining Perceived Ease of Use and Usefulness: A Confirmatory Factor Analysis 네이버 미소장
76 Understanding Information Technology Usage: A Test of Competing Models 네이버 미소장
77 Intrinsic and extrinsic motivation in Internet usage 네이버 미소장
78 A Model of the Antecedents of Perceived Ease of Use: Development and Test 네이버 미소장
79 Venkatesh, V., and Speier, C., "Creating an Effective Training Environment for Enhancing Telework," International Journal of Human Computer Studies, Vol. 52, No. 6, 2000, pp. 991-1005. 미소장
80 Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems 네이버 미소장
81 Microcomputer Playfulness: Development of a Measure with Workplace Implications 네이버 미소장
82 Teaching Effectiveness in Technology-Mediated Distance Learning 네이버 미소장
83 Ziegler, R., “The Integration of e-Learning and Knowledge Management,” e-Learning, OCTOBER 2002, pp.16-17. 미소장