본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

초등학생의 자기 주도적 영어 학습능력 조사연구 / 김혜영 ; 김민진 1

[요약] 1

I. 서론 2

II. 이론적 배경 3

1. 자기 주도적 학습 연구 3

2. 영어학습 자율성 5

III. 연구 방법 6

1. 연구 대상 6

2. 측정 도구 7

3. 연구 절차 8

IV. 연구결과 8

1. 연령별 영어 학습 주도성 8

2. 연령별 일반학습주도성과 영어학습주도성 비교 10

3. 요인별 영어 학습 주도성 11

V. 토의 및 결론 13

참고 문헌 16

영어학습 주도성 설문지 18

초록보기



Self-directedness has been attended to as a key element in successful learning. The ultimate goals of the national curriculum in Korea is to have Korean students become self-directed learners. However, Korean students’ learning experience seem quite far from this ideal. They are still being or even more strictly controlled under teacher-directed instruction. Learners’ independency is much worse in learning English because most of them are intensively trained in highly teacher-controlled ‘hakwon (private institutes).’ This study attempts to examine Korean elementary students’ readiness for self-directed language learning with three questions: a) Are Korean elementary school students ready for self-directed language learning? b) what factors positively or negatively affect their self-directedness? 3) does k-12 school education help Korean students grow as independent learners? 426 fourth and sixth graders and 229 college students were surveyed to measure and compare korean learners’ self-directed learning ability by age, region, gender, and other factors. Guglielmino’s Self-Directed Learning Readiness Scale (1977) was translated and modified into a new version for Korean elementary students in EFL context. The SDLLR of fourth graders are significantly higher than the other age groups. Region, gender, and motivation are also critical factors that significantly affect Korean students’ self-directedness. This study concludes that the national language curriculum are not successfully helping Korean k-12 students become a self-directed language learners.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
초등영어 맞춤형 심화연수 모형 개발 연구 이문복 ; 김미경 ; 김혜련 pp.5-35

보기
초등학생의 자기 주도적 영어 학습능력 조사연구 김혜영 ; 김민진 pp.37-55

보기
초등학교 영어 협동수업에 나타난 내국인과 원어민 교사의 발화 및 상호작용 연구 박선호 ; 임희진 pp.57-84

보기
노출주기에 따른 초등학생의 영어 어휘기억 양상 김경보 ; 홍선호 pp.85-111

보기
초등영어 학습자의 정보처리 단위의 크기와 영어능력의 상관관계 분석 조원호 ; 손중선 pp.113-134

보기
내용중심 문학텍스트 활용 언어-내용 통합 초등영어 문자지도에 대한 연구 김혜리 ; 이정윤 pp.135-161

보기
상황극(Situation drama)을 활용한 초등 영어 말하기 지도 박약우 ; 권은주 pp.163-186

보기
Children's imaginative responses while watching a bilingual program Lee, Jae-Hhwa ; Ko, Kyoung-Seok pp.187-213

보기
A dynamics in a second grade English classroom Chang, Sun-Mee pp.215-238

보기

참고문헌 (28건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 교육과학기술부 (2009). 2008 사교육비 조사결과 분석 및 대책. 교육과학기술부 보도자료. 월드와이드웹 http://www.mest.go.kr 에서 2009년 6월 10에 검색했음. 미소장
2 교육과학기술부. (2007). 2007 개정 초등학교 교육과정 해설 1- 총론, 재량 활동. 서울: 대한 교과서. 미소장
3 자기 주도적 학습능력척도 개발에 관한 연구 : 초등학교 고학년용 소장
4 An investigation into learner autonomy in relation to practical English skills 소장
5 study of web-based self-directed English learning 소장
6 Validation of self-directed learning ability diagnostic scale for elementary higher graders 소장
7 초등학교 교사를 위한 자기주도학습 준비도 측정도구의 개발과 활용방안 소장
8 A Study on the Self-Directed Learning Readiness Among Korean Female Primary School Teachers 소장
9 자기주도적 학습능력 척도 개발을 위한 탐색적 시도 소장
10 The Effect of Training Class Participation Skills Program on Study Habits and Self-Directed Learning Ability 소장
11 초등학교 고학년용 자기주도학습 지각도 검사개발을 위한 예비연구 소장
12 Articles : A study on self-directed english Learning through CD-ROM title for the 4th grade elementary school students 네이버 미소장
13 Self-accessible Web-based English Reading for Developing Learner Autonomy: Qualitative Case Study for Highshcool Students 소장
14 Baumert, J., Fend, H., O’Neil, H. F., & Peschar, J. L. (1998). Prepared for life-long learning. frame of reference for the measurement for self-regulated learning for as a cross-curricular competency in the PISA Project. Paris: OECD. 미소장
15 Breen, M. P., & Mann, S. (1977). Shooting arrows at the sun: Perspectives on a pedagogy for autonomy. In P. Benson & P. Voller (Eds). Autonomy and independence in language learning (pp.132-149). London: Longman. 미소장
16 Brockett, R. G., & Hiemstra, R. (1991). Self direction in adult learning: Perspectives on theory, research, and practice. London: Routledge. 미소장
17 Candy, P. C. (1991). Self-direction for lifelong learning. San Francisco: Jossey-Bass. 미소장
18 The use of CMC to improve communicative competence 소장
19 The Practical Considerations of the Internet in the EFL Classroom 소장
20 Readiness for autonomy: Investigating learner beliefs 네이버 미소장
21 Dam, L., Eriksson, R., Little, D., Miliander, J., & Trebbi, T. (1990). Towards a definition of autonomy. In proceedings of Developing Autonomous Learning in the F. L. Classroom, II-14 August 1989, Instituttt for praktisk pedagogikk, Universitetet I Bergen, Bergen. 미소장
22 Knowles, M. (1984). Andragogy in action: Applying modern principles of adult education. San Francisco: Jossey Bass. 미소장
23 Gardner, D., & Miller, L . (1999). Establishing self-access: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. 미소장
24 Teaching Learners to Be Self-Directed. 네이버 미소장
25 Guglielmino, L. M. (1977). Development of the self-directed learning readiness scale. Unpublished doctoral dissertation. University of Georgia. 미소장
26 Development and Validation of an Instrument to Identify Self-Directed Continuing Learners 네이버 미소장
27 Oh, M. (2002) Four Korean adult learners’ ESL learning beliefs and learner autonomy. Unpublished doctoral dissertation. University of New York in Buffalo, Buffalo, New York. 미소장
28 Pilling-Cormick. J. (1998). The self-directed learning perception scale: A step toward a toolbox approach to instrumentation proposed for self-directed learning. In H. B. Long & Associates (Eds.), Self-directed learning: Application and theory (pp. 159-168). Norman, OK: Public Managers Center, College of Education, University of Oklahoma. 미소장