본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

Ricoeur의 해석학적 상징과 교육 / 서상문 1

I. 들어가는 말 1

II. Ricoeur 해석학에서 상징의 의미 3

1. 상징과 사고 3

2. 상징의 두 가지 계기 9

III. Ricoeur 상징의 교육해석학 구성 15

1. 교육목적론과 교육해석학 15

2. 상징의 이중계기와 교육해석학 구성 21

IV. 맺는 말 32

참고문헌 35

〈Abstract〉 39

초록보기

The hermeneutics of Ricoeur reevaluate and reinterpret the values and implications in the foreground of his hermeneutics. It shows that the rational logic and the ordinary language which seem not to related with the symbol at all are really subordinated to the symbol. From the disjunctive proposition of Ricoeur 'Symbols break out thoughts!', the contemporary context of symbolism is reorganized, and our tries of educational hermeneutics are also newly settled down. In the educational epistemology and ontology according to the cognitive meaning of thought and the construction of self which is made from symbols, the wide horizon of educational hermeneutics is developed. The theoretical experiments for asking where is the limitation of the horizon are tried in the educational application of the semantic moments and nonsemantic moments of symbol. And the horizons of texts encounter and clash with the hermeneutic moments in the extended time and space of the classical literature text and the phenomenological nonliterature text.

The fundamental purports of the hermeneutic experiments which are performed by symbols are in the solving the problems which intend the construction of educational teleology by the interpretation in the educational texts. And the process routes are planed in the hermeneutic self construction as an advanced base of ontological interpretation about the educational subjectivity. The genesis of self-identification that is the ontological/epistemological start-point for the intrinsic and extrinsic aims of education is depends on the hermeneutic backup absolutely. In the both of semantic moments which organize the meanings and control the logics of language and nonsemantic moments which search for the unlimited freedom of meaning, the symbolic self works as the subjectivity of thoughts and the pivot of the educational relationships that speak for various symbols. What is intended in this hermeneutic project is the present design for the educational reality and process and the future construction for the educational blueprints. And we are considering the values and the sense/nonsense of symbol as the central mechanism of hermeneutics which enable the whole things.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
지혜 개념과 그 계발 김수동 ;문형남 pp.1-26

보기
칸트의 도덕론과 교육이론의 불일치 문제 김정래 pp.27-51

보기
원효와 히지리의 대중교화론 박균섭 pp.53-82

보기
Ricoeur의 해석학적 상징과 교육 서상문 pp.83-122

보기
유관순 열사 애국정신의 기저와 교육적 의의 이달우 pp.123-145

보기
응와 이원조의 교육방법론 정낙찬 pp.147-185

보기
탈현대 사회와 교육에서의 종교성 회복 정재걸 pp.187-212

보기
학교교육의 재개념화 :선발체제를 중심으로 진미숙 pp.213-238

보기
도덕적 행위습관에 함의된 '지식'의 성격 :'무시케(mousike)교육'을 중심으로 홍윤경 pp.239-264

보기

참고문헌 (53건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 강현국․박종홍․김영일(2004). 문학의 이해. 서울 : 학문사. 미소장
2 김선하(2002). 주체와 이야기. 박사학위논문. 경북대학교. 미소장
3 김선하(2007). Ricoeur의 주체와 이야기. 파주 : 한국학술정보. 미소장
4 서상문(2007a). Derrida의 ‘선험 현상학 해체’와 그 교육학적 함의. 교육학 연구 Vol. 45, No. 3. pp. 107-137. 한국교육학회. 미소장
5 서상문(2007b). Derrida의 해체주의 교육과 그 윤리교육적 함의. 박사학위논문. 경북대학교. 미소장
6 Educational Considerations to Dewey&'s Conception of Experience 소장
7 Merleau-Ponty '몸' 개념에 기초한 '학습자'의 교육철학적 재고찰 소장
8 Merleau-Ponty 행동의 구조 분석에 의한 학습의 교육철학적 함의 소장
9 Merleau-Ponty 몸의 성 현상 분석과 성 윤리 교육 소장
10 The Ontology of Flesh toward the Freedom in Merleau-Ponty and the Bioethics Education 소장
11 The Moral Narrative Subject of Ricoeur and Moral Education 소장
12 Ricoeur 전유(轉有)의 교육해석학적 함의와 도덕교육 소장
13 교육과정/교육현상의 구성을 위한 Ricoeur 이야기의 교육해석학 소장
14 손승남(2001). 교육해석학. 서울 : 교육과학사. 미소장
15 오인탁(1990). 현대교육철학. 서울 : 서광사. 미소장
16 文學의 象徵 네이버 미소장
17 이명숙(1999). 구성주의의 심리학적 근저. 구성주의 교육학. 서울 : 교육과학사. 미소장
18 이상오(2008). 교육해석학. 서울 : 학지사. 미소장
19 조용기(2005). 교육의 쓸모. 서울 : 교육과학사. 미소장
20 정재걸(2001). 만두모형의 교육관 : 한국의 전통교육. 서울 : 한국교육신문사. 미소장
21 한순미(2004). 비고츠키와 교육 : 문화-역사적 접근. 서울 : 교육과학사. 미소장
22 Allen, G.(2003). Roland Barthes. New York : Routledge. 미소장
23 Aronowitz, S. & Giroux, H. A.(1991). Postmodern Education-Politics, Culture, and Social Criticism-. Minneapolis : University of Minnesota Press 미소장
24 Benner, D.(1978). Hauptstromungen der Erziehungswissenschaft : Eine Systematik traditioneller und moderner Theorien. 2. Auflage, List Verlang Muenchen. 미소장
25 Blumenfeld-Jones, D.(1998). Aesthetic Experience, Hermeneutics, and Curriculum. Philosophy of Education 1997. Illinois : University of Illinois at Urbana-Champaign. 미소장
26 Cassirer, E.(1962). An Essay on Man : An Introduction to a Philosophy of Human Culture. New Haven : Yale University Press. 미소장
27 Derrida, J.(1976). Of Grammatologie. translated by Gayatir Chakravorty Spivak, Baltimore and London : The Johns Hopkins University Press. 미소장
28 Derrida, J.(1981). Dissemination. translated by Barbara Johnson, Chicago : University of Chicago Press. 미소장
29 Dewey, J.(1944). Democracy and Education. New York : The Free Press. 미소장
30 Dilthey, W.(1986). Pädagogik, Geschichte und Gunmdlinien des Systems. Stuttgart, B.C. Tuebner Verlag. 미소장
31 Gallagher, S.(1992). Hermeneutics and Education. N. Y. : State University of New York Press. 미소장
32 Jacobi, J.(1959). Complex, Archetype, Symbol in the Psychology of C. G. Jung. Princeton. NJ : Princeton University Press. 콤플렉스, 원형, 상징. 유기룡․양선규 역(1986). 대구 : 경북대학교 출판부. 미소장
33 Lacey, A(1979). A Dictionary of Philosophy. London : Routledge & Kegan Paul. 미소장
34 Maslow, A.(1954). Motivation and Personality. New York : Harper. 미소장
35 Nohl, H.(1948). Die Pädagogische Bewegung in Deutschland und ihre Theorie, 3. Auflage. Frankfurt. 미소장
36 O'Connor, D.(1985). A Critical History of Western Philosophy. New York : Macmillan. 미소장
37 Okshevsky, W.(1992). Epistemological and Hermeneutic Conceptions of the Nature of Understanding. Educational Theory Vol. 42. Number 1. University of Illinois. 미소장
38 Reagan C.(2002). Ricoeur as Another -the ethics of subjectivity-. Personal Identity. edited by Cohen, R. & Marsh, J., New York : State University of New York Press. 미소장
39 Peters, R. S.(1970). Ethics and Education. London : George Allen & Unwin LTD. 미소장
40 Piaget, J.(1970). Structualism. New York : Basic Books. 미소장
41 Rainwater, M.(1996). Rethinking Subjectivity, Paul Ricoeur : The Hermeneutics of Action. edited by Kearney, R., London : SAGE Publication. 미소장
42 Ricoeur, P.(1969). The Symbolism of Evil. translate by Emerson Buchanan. Boston : Beacon Press. 미소장
43 Ricoeur, P.(1976). Interpretation Theory : Discourse and the Surplus of Meaning. Texas : the Texas Christian University Press. 미소장
44 Ricoeur, P.(1983). Hermeneutics and the Human Sciences : Essays on Language, Action and Interpretation, edited, translated and introduced by Thompson, J., Cambridge : Cambridge University Press. 미소장
45 Ricoeur, P.(1984a). Time and Narrative Ⅰ. translated by McLaughlin, K. & Pellauer, D. Chicago : the University of Chicago Press. 미소장
46 Ricoeur, P.(1984b). Time and Narrative Ⅱ. translated by McLaughlin, K. & Pellauer, D. Chicago : the University of Chicago Press. 미소장
47 Ricoeur, P.(1990). Time and Narrative Ⅲ. translated by Blamey, K. & Pellauer, D. Chicago : the University of Chicago Press. 미소장
48 Ricoeur, P.(1991). From Text to Action. translated by Blamey, K. & Thompsom, J. Evanston : Northwestern University Press. 미소장
49 Ricoeur, P.(1994). Oneself as Another, translated by Blamey, K., Chicago : The University of Chicago Press. 미소장
50 Rorty, R.(1980). Philosophy and the Mirror of Nature. Princeton NJ : Princeton University Press. 미소장
51 Schmidt, S. J.(1987). Der Radikale Konstruktivismus, Der Diskurs der Radikalen Konstruktivismus, edited by Schmidt, S. J. Frankfurt : Suhrkamp. 미소장
52 Vygotsky, L. S.(1981). The Genesis of Higher Mental Functions. The Concept of Activity in Soviet Psychology. J. V. Wertsch. New York : M. E. Sharpe. 미소장
53 Vygotsky, L. S.(1987). Thinking and Speech. Collected Works : Problems of General Psychology Vol. 1. translated by Minick, N. New York : Plenum. 미소장