본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

이브 클랭(Yves Klein)의 공기 시대와 〈빈 공간 Le Vide〉 / 이현애 ; 박남희 1

I. 들어가는 말 1

II. 〈빈 공간〉 전시와 "비물질의 회화적 감성" 4

1. 상황의 재구성 4

2. 분위기의 기호가치 9

III. "비물질을 향한 예술의 발전" 13

1. 화폐적 상상력 13

2. "예술 문제의 초월" 16

IV. 나가는 말 20

참고문헌 23

Abstract 26

질의 : 「이브 클랭(Yves Klein)의 공기 시대와 〈빈 공간 Le Vide〉」에 대한 질의 / 박남희 28

초록보기

본 연구는 1950년대 말 프랑스의 전위예술현장을 이끈 이브 클랭의 ‘공기 시대’ 및 <빈 공간> 전시를 정치경제적 관점으로 분석한 글이다. 클랭은 드골 정권 하에서 조성된 자본주의 소비사회의 분위기를 예민하게 관찰하여 화폐경제에 대한 상상력으로 “비물질을 향한 미술”을 제안하고, 이로써 추상표현주의와 앵포르멜 일색의 당대 “예술 문제를 초월”하고자 했다. 본 연구는 기존의 선행연구에서 주목하지 않았던 클랭의 ‘공기 시대’에 집중하여 미술의 비물질적 핵심, 즉 미학적 가치와 경제적 가격의 상관관계에 관해 살펴보고자 한다.

Monochrome painting, performances with naked women, and the patented

International Klein Blue(IKB). These are trademarks of the French artist Yves Klein

(1928 - 1962). His general image that emerges from the literature is negative: he was

“a mixture of self-appointed messiah and self-aggrandizing showman” (D. Hopkins

2000), his work was turned into “an avant-garde of dissipated scandals” (R. Smithson

1966), and his rhetoric was “of authorial grandeur and pseudomysticism” (H. Foster

2004). These critical views are mostly based on his “Blue Period” and the notion of

self-commodification. However, little is known about the perspective of Klein’s new

genre art in his “Pneumatic Period,” whose concepts invite comparison with those of

such Neo-Dadaists as Joseph Beuys and Andy Warhol.

In this context, this study aims to shed a new light on the Klein’s

materialist-perspective by analyzing his exhibition in Paris 1958

as well as his invention of the “Zone of Immaterial Pictorial Sensibility” in Antwerpen

1959. With these forms of performance-installation art began his “Pneumatic Period,”

which would be expanded on his project “air architecture” in 1960’s. In this period,

the artist of the postwar climate under de Gaulle sharply observes the ‘pneuma’ or

breath that runs through all kinds of art in a capitalist consumer society and

proposes his idea of the “revolution of art towards the immaterial” and “overcoming

the problematics of art.” What presented is not an empty white-painted art-gallery but the

full-scale value of art, casting a quite problematic question: what would be the art

of this capitalist and consumer society? I think the answer could be found in his

imagination of monetary system. Using air as an immaterial material and creating an

ambiance in art gallery, Klein exchanged his “immaterial pictorial sensibility” for

money, that is, what Marshall McLuhan called “a social medium or extension of an

inner wish and motive.” Money creates values and sensibility is the real capital. In

this way, the artist could draw a picture of the nation and economy based on true

quality that freed from power and money. This is the healthy art and society that

Klein wished.

참고문헌 (40건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 존 루이스 개디스, 냉전의 역사 (2005), 정철, 강규형 옮김, 에코리브르, 2010. 미소장
2 피로시카 도시, 이 그림은 왜 비쌀까 , 김정근, 조이한 옮김, 웅진지식하우스, 2007. 미소장
3 기 드보르, 스펙타클의 사회 (1967), 이경숙 옮김, 현실문화연구, 1996. 미소장
4 가스통 바슐라르, 공기와 꿈 (1943), 정영란 옮김, 이학사, 2008. 미소장
5 장 보드리야르, 기호의 정치경제학 비판 (1972), 이규현 옮김, 문학과지성사, 1992. 미소장
6 피터 월렌, 순수주의의 종언 , 송평인 옮김, 시각과 언어, 1998. 미소장
7 피에르 카반느, 마르셀 뒤샹. 피에르 카반느와의 대담 , 정병관 옮김, 이화여자대학교 출판부, 2000. 미소장
8 Rayonnement and the Readymade: Yves Klein and the End of Painting 네이버 미소장
9 Bätschmann, Oskar, Ausstellungskünstler. Kult und Karriere im modernen Kunstsystem, Köln: DuMont, 1997. 미소장
10 Klein's Relevance for Today 네이버 미소장
11 Brougher, Kerry & Vergne, Philippe (ed.), exh. cat. Yves Klein: with the void, full powers, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, 2010; Walker Art Center, Minneapolis, Minnesota, 2011. 미소장
12 Buchloh, Benjamin H. D., “Plenty or Nothing: From Yves Klein’s Le Vide to Arman’s Le Plein,” in: Neo-Avantgarde and Culture Industry: Essays on European and American Art from 1955 to 1975, Cambridge: MIT Press, 2000, pp. 257-265. 미소장
13 Yves Klein's Performative Realism 네이버 미소장
14 Carrick, Jill, Nouveau Réalisme, 1960s France and the Neo-avant-garde. Topographies of Chance and Return, Ashgate, 2009. 미소장
15 Decker, Edith, “Boten und Botschaften einer telematischen Kultur,” Vom Verschwinden der Ferne. Telekommunikation und Kunst, ed. by E. Decker & P. Weibel, Köln: DuMont Buchverlag, 1990, pp. 79-128. 미소장
16 Yves Klein, or The Dead Dealer 네이버 미소장
17 Foster, Hal etc., Art since 1900. Modernism. Antimodernism. Postmodernism, vol. 2, N.Y.: Thames&Hudson, 2004. 미소장
18 Foster, Hal, The Return of the Real. The Avant-Garde at the End of the Century, London: The MIT Press, 1996. [ 핼 포스터 실재의, 귀환 , 이영욱, 조주연, 최연희 옮김, 경성대학교 출판부, 2003] 미소장
19 Harrison, Charles & Wood, Paul, Art in Theory 1900-2000. An Anthology of Changing Ideas, Blackwell Publishing, 2003. 미소장
20 Hopkins, David, After Modern Art 1945-2000, New York: Oxford Univ. Press, 2000. 미소장
21 Keynes, John Maynard, The General Theory of Employment, Interest, and Money (1936), New York: Prometheus Books, 1997. [존 메이너드 케인스, 고용, 이자, 화폐의 일반이 론 , 이주명 옮김, 필맥, 2009] 미소장
22 Klein, Yves, Le dépassement de la problématique de l’art et autres écrits Yves Klein, ed. by Maris-Anne Sichère & Didier Semin, Paris: École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, 2003. 미소장
23 Klein, Yves, Overcoming the Problematics of Art: The Writings of Yves Klein, transl. by K. Ottmann, Putnam CT: Spring Publications, 2007. 미소장
24 Klein-Moquay, Rotraut & Pincus-Witten, Robert, Yves Klein USA, Paris: Éditions Dilecta, 2009. 미소장
25 Marx, Karl, Das Kapital. Kritik der politischen Ökologie, 1872 (2. Aufl.), Paderborn: Voltmedia, o. J. [카를 마르크스, 자본 , 강신준 옮김, 도서출판 길, 2008] 미소장
26 McEvilley, Thomas, “Yves Kleins doppeltes Spiel mit dem Erhabenen,” exh. cat. Über das Erhabene: Mark Rothko, Yves Klein, James Turrel, Deutsche Guggenheim Berlin, 2001, pp. 63-83. 미소장
27 McLuhan, Marchall, Understanding Media. The Extensions of Man (1964), London&NewYork: Routledge, 2008 [마셜 맥루언, 미디어의 이해. 인간의 확장 (1964), 김성기, 이한우 옮 김, 민음사, 2007] 미소장
28 Morineau, Camille (ed.), exh. cat. Yves Klein, Centre National d’Arte et de Culture Georges Pompidou, Paris & Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, 2006/2007. 미소장
29 Nover, Peter & Perrin, François (ed.), exh. cat. Yves Klein: Air Architecture, MAK Center for Art and Architecture, Los Angeles, 2004. 미소장
30 Perlein, Gilbert & Corà, Bruno (ed.), Yves Klein. Long Live the Immaterial!, Musée d’Art Moderne et d’Art Contemporain, Nice & Centro per l’Arte Contemporanea Luigi Pecci, Prato, 2000/2001. 미소장
31 Restany, Pierre, Yves Klein, transl. by John Shepley, New York, 1982. 미소장
32 Restany, Pierre & Rosenthal, Nan (ed.), exh. cat. Yves Klein 1928 - 1962. Retrospective, Houston, Rice Museum; Chicago, Museum Contemporary Art; New York, Guggenheim; Paris, Pompidou, 1983. 미소장
33 Riout, Denys, Yves Klein manifester l’immateriel, Paris: Gallimard, 2004. 미소장
34 Schimmel, Paul, “Leap into the Void: Performance and the Object,” in: exh. cat. Out of Actions: Between Performance and the Object 1949 - 1979, Geffen Contemporary at The Museum of Contemporary Art, Los Angeles, 1998, pp. 17-120. 미소장
35 Seegers, Ulli, Alchemie des Sehens. Hermetische Kunst im 20. Jahrhundert. Antonin Artaud, Yves Klein, Sigmar Polke, Stuttgart Univ. Diss., 2003. 미소장
36 Smith, Adam, The Wealth of Nations (1776), New York: Bantam Books, 2003. [애덤 스미스, 국부론 , 김수행 옮김, 비봉출판사, 2010] 미소장
37 Stich, Sidra, Yves Klein, exh. cat. Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Dusseldorf; Hayward Gallery, London; Museu Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid 1994/1995. 미소장
38 The Caves of Gallizio and Hirschhorn: Excavations of the Present 네이버 미소장
39 Weitemeier, Hannah, Yves Klein 1928-1962. International Klein Blue, Koln: Taschen, 2001. 미소장
40 Werkner, Patrick, Kunst seit 1940. Von Jackson Pollock bis Joseph Beuys, Wien: Bohlau Verlag, 2007. 미소장