권호기사보기
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
연구/단체명을 입력해주세요. |
|
|
|
|
|
* 주제를 선택하시면 검색 상세로 이동합니다.
목차
교사 리더십에 대한 인식과 실행 가능성 탐색 / 황기우 1
[요약] 1
I. 서론 1
II. 이론적 배경 3
1. 교사 리더십의 개념 3
2. 선행 연구 분석 5
III. 연구방법 8
1. 연구 문제 8
2. 연구 대상 8
3. 연구 도구 9
4. 자료 수집 절차 11
5. 자료 처리 11
IV. 연구결과 및 해석 11
1. 교사 리더십을 조성하는 학교 맥락에 관한 전체적인 인식 경향 11
2. 교사 리더십을 조성하는 학교 맥락에 관한 배경 변인별 인식 분석 12
V. 논의 및 결론 20
1. 논의 20
2. 결론 22
참고문헌 25
ABSTRACT 29
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 목차 |
---|---|---|---|---|
국립대 교수와 타 직종 공무원의 호봉체계 비교 연구 | 강창동 | pp.5-28 |
|
보기 |
한국 교육정책학의 최근 연구동향, 2006-2010 | 조흥순, 전상훈 | pp.29-62 |
|
보기 |
교사 리더십에 대한 인식과 실행 가능성 탐색 | 황기우 | pp.63-91 |
|
보기 |
초등학교 교사의 감정노동 연구 | 손준종 | pp.93-127 |
|
보기 |
온라인 게시판과 스마트폰을 활용한 토론의 비교 분석 | 고유정, 신원석 | pp.129-150 |
|
보기 |
교육학에서의 사회자본 논의에 대한 비판적 탐색 : 가정의 사회적 자본을 중심으로 | 전현곤 | pp.151-174 |
|
보기 |
신문기사에 나타난 자녀교육 인식 변천 : 1920년대~1990년대 조선일보와 동아일보를 중심으로 | 한용진, 최정희 | pp.175-204 |
|
보기 |
보편성과 다양성의 관계 정립을 통한 다문화교육의 방향 탐색 | 허영주 | pp.205-235 |
|
보기 |
중학생 직업포부의 변화추이, 유형 및 영향요인 분석 | 최예슬, 오헌석 | pp.237-265 |
|
보기 |
대학생용 취업준비행동 검사 개발 및 탕당화 | 어윤경, 김동일, 정여주, 이주영 | pp.267-291 |
|
보기 |
한국과 일본의 수업과 평가의 연계에 대한 비교 분석 연구 | 김수동 | pp.293-318 |
|
보기 |
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
---|---|---|
1 | 김병찬(2005). 교사 지도성에 대한 시론적 연구, 숙명 리더십 연구, 2(2), 115-146. | 미소장 |
2 | A Study on the Trends of Research on Teachers' Leadership in Korea | 소장 |
3 | 김영태(1998). 교사지도성의 개념 정립에 관한 연구. 부산대학교 박사학위논문. | 미소장 |
4 | 김영태(1999). 교사지도성 개념정립에 관한 연구, 교육개발, 1999년 7월 통권119호, 146-149. | 미소장 |
5 | 김옥희, 최인숙(2005). 교사 리더십 프로그램, 서울: 한국학술정보. | 미소장 |
6 | A Study on the Relationship between the School Climate and Pupil Control Ideology with the School Size | 소장 |
7 | Development of strategies policy tasks for teacher leadership | 소장 |
8 | Analysis on the Development and hplementation of Teacher's Leadership Training Program | 소장 |
9 | 이병진(2003). 새로운 교육의 패러다임 교육 리더십. 서울: 학지사. | 미소장 |
10 | 교원의 교육지도성 프로그램 개발 | 소장 |
11 | 교사지도성의 발휘 방향 탐색 | 소장 |
12 | 전남익, 최은수(2010). 교사리더십 개발과정에 대한 근거이론적 접근, 한국성인교육학회, Vol.13 No.4, 149-176. | 미소장 |
13 | 정광희, 김갑성, 김병찬, 김태은(2008), 한국 교사의 리더십 특성 연구, RR2 008-06, 서울:한국교 육개발원. | 미소장 |
14 | 최상균(2011). 교사 리더십에 관한 국내외 연구동향, 2011년도 한국교육학회 춘계학술대회 분과 발표 자료, 한국교원교육학회. | 미소장 |
15 | 황기우(2007). 교사 리더십의 탐색적 연구, 총신대 논총, 26, 377-396. | 미소장 |
16 | A Study on Teacher Leadership for School Improvement | 소장 |
17 | The Principal as Chief Learning Officer: Developing Teacher Leaders. ![]() |
미소장 |
18 | Barth R. S. (1990). Improving Schools from within: Teachers, Parents, and Principals Can Make the Difference. San Francisco: Jossey-Bass. | 미소장 |
19 | Teacher Leader. ![]() |
미소장 |
20 | Micropolitics in the School: Teacher Leaders' Use of Political Skill and Influence Tactics ![]() |
미소장 |
21 | Burke, P., Christensen, J., and Fessler, R.(1986). Teacher Career Stages: Implications for Staff Development. Bloomington, IN.: Phi-Delta Kappan. | 미소장 |
22 | Principals: Leaders of Leaders. ![]() |
미소장 |
23 | Crowther, F., Kaagan, S. S., Ferguson, M., & Hann, L. (2002). Developing Teacher Leaders: How Teacher Leadership Enhances School Success. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, Inc. | 미소장 |
24 | Danielson, C. (2006). Teacher Leadership that Strengthens Professional Practice, Association for Supervision and Curriculum Development(ASCD). | 미소장 |
25 | Grounding Knowledge of Schools in Stakeholder Realities ![]() |
미소장 |
26 | Dils, K. (2001). Preparation & Behavior of Self-professed Teacher-leaders. www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/ 19/2b/2d.pdfl/content_storage_01/0000019b/80/19/2b/2d.pdf. Accessed 4/20/2011. | 미소장 |
27 | Dozier, T. (2007). Turning Good Teachers into Great Leaders. Teachers as leaders, 65(1), 54-59. | 미소장 |
28 | Teacher Leadership: Professional Right and Responsibility ![]() |
미소장 |
29 | Teacher Leadership: Rationale, strategy and impact ![]() |
미소장 |
30 | Fullan, M. and Hargreaves, A. (1996). What's Worth Fighting for in Your School, New York: Teachers College Press. | 미소장 |
31 | Gabriel, J. (2005). How to Thrive as a Teacher Leader. Alexandria, VA: ASCD. | 미소장 |
32 | Harris A & Lambert L. (2003). Building Leadership Capacity for School Improvement, Buckingham: Open University Press. | 미소장 |
33 | Harris, A, & Muijs, D. (2003). Teacher Leadershp: Improvement through Empowerment? A Review of the literature, Educational Management & Leadership. Vol. 31. 437-449. | 미소장 |
34 | Teachers' Perspectives on Effective School Leadership ![]() |
미소장 |
35 | Hickey, W., & Harris, S. (2005). Improved Professional Development through Teacher Leadership. The Rural Educator, 26(2), 12-16. | 미소장 |
36 | Hirsch, F. (1977). The Social Limits to Growth, London: Routledge and Kegan Paul. | 미소장 |
37 | Katzenmeyer, M., & Moller, G. (2001). Awakening the Sleeping Giant: Helping Teachers Develop as Leaders. Thousand Oaks: Corwin Press | 미소장 |
38 | Katzenmeyer, M., & Moller, G. (2009). Awakening the Sleeping Giant: Helping Teachers Develop as Leaders (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin Press. | 미소장 |
39 | Teacher Leadership: The Needs of Teachers ![]() |
미소장 |
40 | Leithwood, K. & Beatty, B. (2008). LEADING with Teacher Emotions IN MIND. Thousand Oaks, CAL: Corwin Press. | 미소장 |
41 | Leithwood, K., Louis, K.S., Anderson, S., & Wahlstrom, K. (2004). How Leadership Influences Student Learning. New York: The Wallace Foundation. | 미소장 |
42 | Teachers as Leaders. Essays ![]() |
미소장 |
43 | Lieberman, A., Saxl, E. R., & Miles, M. B. (2000). Teacher Leadership: Ideology and Practice. The Jossey-Bass Reader on Educational Leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass. | 미소장 |
44 | Connecting Curriculum and Instruction to National Teaching Standards ![]() |
미소장 |
45 | The persistence of privacy: autonomy and initiative in teachers professional relationships. ![]() |
미소장 |
46 | Lord, B. & Miller, B. (2000). Teacher Leadership: An Appealing and Inescapable Force in School Reform? Educational Development Center. New York: Teacher College Press. | 미소장 |
47 | Making Sense of Distributed Leadership: Exploring the Multiple Usages of the Concept in the Field ![]() |
미소장 |
48 | Muijs, D. & Harris, A. (2006) Teacher Led School Improvement: Teacher Leadership in the UK, Teachers and Teacher Education Vol 22 Issue 8, 961-972. | 미소장 |
49 | Teacher Leadership in (In)action: Three Case Studies of Contrasting Schools ![]() |
미소장 |
50 | Murphy. J. (2005). Connecting Teacher Leadership and School: Corwin Press. Thousand Oaks, CA. | 미소장 |
51 | Nieto, S. (2003). What Keeps Teachers Going? New York: Teachers College Press | 미소장 |
52 | Pamela S. A., & Corey A. D. (2011). Teacher Perceptions of Teacher Leadership: Examining Differences by Experience, Degree, and Position, Published online before print July 26, 2011, doi: 10.1177/0192636511415397, NASSP Bulletin July 26, 2011 0192636511415397. | 미소장 |
53 | Pellicer, Leonard O. & Lorin W. Anderson. 1995. A Handbook for Teacher Leaders: Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press. | 미소장 |
54 | Rinn, C. H. (2003). The Artistry of Building Teacher Leadership, Unpublished Doctoral dissertation, University of North Carolina: Greenboro. Retrieved from Umi Proquest site: April 4. 2011: http://wwwlib.umi.com/dissertations/results?set num=1. | 미소장 |
55 | The Impact of Leadership on Student Outcomes: An Analysis of the Differential Effects of Leadership Types ![]() |
미소장 |
56 | Sliding the Doors: Locking and Unlocking Possibilities for Teacher Leadership. ![]() |
미소장 |
57 | From Bureaucratic Control to Building Human Capital: The Importance of Teacher Learning in Education Reform ![]() |
미소장 |
58 | Snell, J. & Swanson, J. (2000, April). The Essential Knowledge and Skills of Teacher Leaders: A Search for a Conceptual Framework. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA. 24-28. | 미소장 |
59 | Stoll, L. , Bolman, R. , McMahon, A. , Wallace, M. & Thomas, S. (2006). Professional Learning Communities: A Review of the Literature. Journal of Educational Change 7, 221-258. | 미소장 |
60 | Commonalities and Differences in Teacher Leadership at the Elementary, Middle, and High School Levels ![]() |
미소장 |
61 | Troen, V., & Boles, K. (1994). A Time to Lead. Teacher Magazine, 5, 40-41. | 미소장 |
62 | Reflections on Teachers as Leaders ![]() |
미소장 |
63 | Wasley, P. A. (1991). Teachers Who Lead: The Rhetoric of Reform and the Realities of Practice. New York: Teachers College Press. | 미소장 |
64 | Whitsett, G., & Riley, J. (2003). Defining and Applying Leadership: Perceptions of Teacher Leader Candidates. Paper presented at the Annual Meeting of Midsouth Educational Research Association. | 미소장 |
65 | The Search for Teacher Leaders. ![]() |
미소장 |
66 | Wynne, J. (2001). Teachers as Leaders in Education Reform [Electronic Version]. Eric Digest from http://www.ericdigests.org/2002-4/teachers.html. | 미소장 |
67 | What Do We Know about Teacher Leadership? Findings from Two Decades of Scholarship ![]() |
미소장 |
68 | Yukl, G. (2002). Leadership in Organizations (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. | 미소장 |
69 | Zinn, L. F. (1997). Supports and Barriers to Teacher Leadership: Reports on Teacher Leaders. Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research As References. | 미소장 |
*표시는 필수 입력사항입니다.
전화번호 |
---|
기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
---|
번호 | 발행일자 | 권호명 | 제본정보 | 자료실 | 원문 | 신청 페이지 |
---|
도서위치안내: 정기간행물실(524호) / 서가번호: 국내12
2021년 이전 정기간행물은 온라인 신청(원문 구축 자료는 원문 이용)
우편복사 목록담기를 완료하였습니다.
*표시는 필수 입력사항입니다.
저장 되었습니다.