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목차
ICT 산업의 품질비용 연구 사례 / 황기현 1
Abstract 1
1. 서론 1
2. 품질비용의 문헌연구 2
3. 품질비용 프로그램 추진과정 4
4. PAF모델의 한계 및 개선방안 7
5. 품질비용 개선 실행 전략 9
6. 결론 10
참고문헌 11
This paper aims to develop the adequate quality cost model at a company which delivers ICT(information communication technology) services. One particular business unit was in the first instance selected and quality costs were then analysed at an organization level, for a department and for specific processes. Some areas were determined for quality improvement at each level and their causes were also investigated. However, the existing PAF(prevention, appraisal and failure) models reveled some limitations because the ICT services company included the different number of large and complicated business processes. The PAF model did not sufficiently highlight the detailed causes of failure costs. It did not also stimulate the relevant department's strong responsibility to improve such problems. Both micro PAF and process cost models were proposed in order to cope with this. In final, it explains the relationship between six sigma and quality costing, suggesting how to use the quality costing results as a means of promoting either continuous improvement or innovation in a case company.
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품질연구의 발전 : 2007-2011년 품질경영학회지 게재 논문을 중심으로 | 이돈희, 김연성, 이동원, 조정래 | pp.94-105 |
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ICT 산업의 품질비용 연구 사례 | 황기현 | pp.106-116 |
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열화가 Wiener process를 따르는 경우의 비용을 고려한 가속열화시험 계획 | 임헌상 | pp.117-125 |
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사회적책임경영(CSR) 인증이 벤처기업의 조직신뢰 형성에 미치는 영향 | 윤현덕, 성종수 | pp.126-144 |
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군수지원 분야 서비스품질 평가 및 재방문의도에 관한 연구 | 우광호, 심상렬 | pp.145-155 |
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품질경쟁력 향상을 위한 품질요소의 상대적 중요도 연구 | 김성홍 | pp.156-165 |
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현장작업 개선을 위한 Lean-SMAIS 방법론 연구 : 프로아이(ProEye) 소프트웨어 활용 중심으로 | 박창도, 이상복 | pp.166-175 |
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런 규칙을 가진 X관리도에 관한 통람 | 박진영, 서순근 | pp.176-185 |
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와이블 고장모형 하에서 경고한계를 고려한 X관리도의 경제적 설계 | 정동욱, 이주호 | pp.186-198 |
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경영품질의 선행요인과 결과요인 : 제조업 종사자를 대상으로 | 손은일, 정웅섭 | pp.199-210 |
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최종사용자 만족도 구성요인에 대한 연구 : 어플리케이션 마켓을 중심으로 | 김현모, 박재홍, 이상철, 서영호 | pp.211-218 |
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취업정보사이트의 웹서비스품질과 관계품질 역할 연구 | 조철호 | pp.219-230 |
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번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | The Relationships among the Degree of Quality Cost Deviation, Quality Management Activities and Performance | 소장 |
2 | Application of Six-Sigma Management Innovation in Telecommunication Service Industry: A Case of Applying Six Sigma in KT | 소장 |
3 | A Decision Making Process for Improving Quality Cost : A Case Study of C&C Product Failure Cost | 소장 |
4 | 장석주, 이성웅, 박영현(1995), “제조시스템에서의 품 질비용에 관한 연구”,「품질경영학회지」, 23권, 2호, pp. 10-27. | 미소장 |
5 | International Comparison of Total Factor Productivity in ICT Industries: A Stochastic Frontier Approach | 소장 |
6 | 품질경영론(2010), www.cybertpm.com/5.mem.service/ 6.data.room/data/.../q_cost.ppt. | 미소장 |
7 | 황기현(2007), “정보통신산업의 품질비용”,「한국품 질경영학회 품질비용연구회 발표 자료」. | 미소장 |
8 | ASQC(1971), Quality Costs. What and How, 2nd edition, ASQC Quality Press, Milwaukee, WI. | 미소장 |
9 | BS4778(1991), Quality Vocabulary, BSI, London. | 미소장 |
10 | BS6143: Part 1(1992), Guide to the Economics of Quality-Process Cost Model, BSI, London. | 미소장 |
11 | BS6143: Part 2(1990), Guide to Determination and Use of Quality-Related Costs, BSI, London. | 미소장 |
12 | Campannella J. and Corcorran F. J.(1983), “Principles of Quality Costs”, Quality Progress, April, pp. 16-22. | 미소장 |
13 | Don’t be defensive about the cost of quality. ![]() |
미소장 |
14 | Dale B. G. and Plunkett J. J. (1991), Quality costing, Chapman & Hall, London. | 미소장 |
15 | Deming W. E.(1986), Out of The Crisis, MIT Centre of Advanced Engineering Study, Cambridge, MA. | 미소장 |
16 | Feigenbaum A. V.(1987), Total Quality Control, 3rd ed, McGraw-Hill, N.Y. | 미소장 |
17 | Groocock J. M.(1977), “Quality Costing and No Failure Costs”, EOQC Quality, 2(3), pp. 8-10. | 미소장 |
18 | Taguchi Methods: Some Technical, Cultural and Pedagogical Perspectives ![]() |
미소장 |
19 | Quality cost models and their application: A review ![]() |
미소장 |
20 | Imai, M (1986), Kaizen: The Key to Japan’s Competitive Success, Random House, NY. | 미소장 |
21 | Juran J. M. and Gryna F. M.(1988), Quality Control Handbook, 4th ed., McGraw-Hill, NY. | 미소장 |
22 | Masser W. J.(1957), “The Quality Manager and Quality Costs”, Industrial Quality Control, October, pp. 5-7. | 미소장 |
23 | Quality Service at National Westminster Bank ‐ The Continual Striving for Excellence ![]() |
미소장 |
24 | Plunkett J. J. and Dale B. G.(1985), Quality Costs, Department of Trade and Industry, London. | 미소장 |
25 | Quality Costs Effectiveness Committee(1971), Quality Costs. What and How, 2nd ed., ASQC Quality Press, Milwaukee, WI. | 미소장 |
26 | Talley D.(1991), TQM: Cost and Performance Measures, ASQC Quality Press, Milwaukee, Wisconsin. | 미소장 |
27 | Winchell W. O. and Bolton C. J.(1987), “Quality Cost Analysis: Extend the Benefits”. Quality Progress, September, pp. 71-73. | 미소장 |
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