본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

사회적 성공에 대한 교사의 인식 / 신종호 ; 조은별 ; 이유경 ; 이혜원 ; 주은선 1

〈요약〉 1

I. 서론 2

II. 이론적 배경 4

1. 사회적 성공에 대한 인식 4

2. 교사신념과 교사효능감 6

III. 연구 방법 7

1. 연구 참여자 7

2. 측정도구 8

IV. 연구결과 9

1. 교사의 사회적 성공에 대한 인식 9

2. 사회적 성공과 학업적 성공에 대한 인식 차이 11

3. 교사 성공관에 따른 집단 유형 탐색 13

4. 사회적 성공관과 교사효능감 간의 관계 분석 14

V. 논의 및 결론 16

참고문헌 19

Abstract 22

초록보기

성취결과에 대한 개인적 가치 인식인 ‘성공관’은 사회문화적 영향 속에서 형성되며, 개인의 미래 행동은 물론 타인에게도 영향을 미치는 신념의 한 부분이다. 학생에게 의미 있는 타인으로서 교사가 갖는 성공관은 미래인재의 성공관 형성과 이에 따른 행동적, 심리적 변화에 영향을 주게 된다. 하지만 지금까지의 연구들은 학생 개인의 심리요인에 집중하거나, 특정 사회가 공유하는 성공관의 특성을 파악하는 데 머물렀다. 이에 본 연구는 교사들이 가지고 있는 성공관의 특성을 밝히고, 교사의 성공관과 교사효능감 간의 관계를 살펴보고자 하였다. 수도권의 초, 중등학교 교사 91명을 대상으로 성공관과 관련한 설문을 실시하였다. 분석결과, 교사들이 가지고 있는 성공관은 대체로 긍정적인 ‘삶지향 성공관’을 추구하는 가운데, ‘삶지향-성취지향’ 성공관을 균형적으로 추구하는 경향을 나타냈다. 교사의 성공관에 대한 군집분석 결과, 교사들이 가지고 있는 성공관은 ‘삶-성취 균형형’, ‘삶 우선 지향형’, ‘삶-성취 저수준형’의 3개 군집으로 유형화되었다. 또한 교사는 사회적 성공과 학업적 성공을 서로 다른 개념으로 인식하고 있었으며, 성공에 대해 긍정적 인식을 갖고 ‘삶지향 성공관’과 ‘성취지향 성공관’을 균형적으로 높게 추구할수록 성공관과 관련된 교사효능감이 높은 것으로 확인되었다. 긍정적이고 균형적인 교사의 성공관은 삶의 질적 성장을 지향하는 가치관 형성의 중요한 요인으로서 ‘삶-성취 성공관’을 조화롭게 지향하는 미래인재를 양성하는 데 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대된다.

Perception of success, which is the personal value of achievement, is formed in social-cultural context and affects other people’s as well as one's own future behavior. Even though teacher’s perception of success influences student’s future goal or identity formation, the previous studies have focused only on the students-related variables or characteristics of perception of success defined by society. The purpose of this study was to examine teacher’s perception of success and relationship between teacher’s perception on success and teacher efficacy. A questionnaire on the perception of success was completed by a total of 91 teachers from elementary and secondary schools. The results showed that teachers mostly pursue “life-oriented” perception of success but also want to maintain a balance between “life-achievement oriented” perception of success. Cluster analysis of the results showed that teachers’ perception of success can be divided into three groups: 1) balanced group (high perception of success) 2) life-oriented group 3) balanced group (low perception on success). In addition, teachers believe that social success is different from academic success and teachers who pursue balance between life-oriented and achievement-oriented success have higher teacher efficacy related to perception of success. These results indicate that teacher's positive and balanced perception of success plays an important role in fostering students who value balance of life and achievement.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
"난 내 나라가 낯설어요!" : 귀국학생의 국내 학교적응 경험 문경숙, 임재훈 pp.621-649

보기
빈곤 여부, 지각된 부모양육태도, 학업동기, 심리적 안녕감과 청소년의 학교적응 간의 구조적 관계 송희원, 최성열 pp.651-672

보기
사회적 성공에 대한 교사의 인식 신종호, 조은별, 이유경, 이혜원, 주은선 pp.673-694

보기
수학교과 사교육경험패턴, 성별, 자율학습시간과 수업이해도 변화탐색 박혜숙 pp.695-716

보기
아동이 지각한 어머니의 양육행동척도 개발과 타당화 : 자기결정성이론을 중심으로 김소현, 김아영 pp.717-738

보기
인식론적 신념의 척도 재타당화 및 영역성 탐색 박병기, 정영주 pp.739-767

보기
중·고등 학생용 성격검사 개발 및 타당화 정미경, 송인섭, 김희정 pp.769-786

보기
청소년들의 외상사건 경험 서영석, 조화진, 안하얀, 이정선 pp.787-816

보기
초, 중학교급별 교실목표구조 기본심리욕구, 수업참여간의 구조적 관계 분석 김종렬, 이은주 pp.817-835

보기

참고문헌 (63건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 Differences in Teachers" Epistemological Beliefs by Personal Variables and the Relationship between the Beliefs and Beliefs about Teaching and Learning 소장
2 Intergenerational Differences and Similarities between Adolescents and Adults 네이버 미소장
3 김경호, 김지훈 (2009). 삶의 만족도가 성공적 노화에 미치는 영향. 한국가족복지학, 13(2), 87 -106. 미소장
4 Success attribution among Korean students and adults : An indigeneous perspective 네이버 미소장
5 김현재 (2000). 행복한 교실을 위한 신홍익인간의 실천모형 탐색. 홀리스틱교육실천연구, 4(2), 3-48. 미소장
6 한국 사회 변혁과 가치·태도교육의 과제 소장
7 The Nature of Educational Achievement in Korea: Psychological, Indigenous, and Cultural Perspectives 소장
8 Perception of success among Korean students and their parents 소장
9 중년기 성인 남여의 성공, 실패, 미래성취의식 : 전업주부, 취업주부와 그들의 남편을 중심으로 소장
10 The Relationship between Personality and Subjective Well-being: Focused on Big 5 Personality Factors and BAS/BIS 소장
11 Development and validation of life goal questionnaire 소장
12 양돈규 (2004). 남자대학생의 성공가치관에 따른 학업성취 및 시험부정행위의 차이. 한국교육학연구, 10(2), 249-269. 미소장
13 Conditions and Direction of Well-dying from the viewpoint standing on the Contemporary Cultural Context of Korean`s 소장
14 The Relationships among the Well-Being Recognition, Subjective Well-Being and Quality of Life, of Middle-Aged Women Participating in Learning the Korean Dancing 소장
15 보육교사의 효능감에 관한 연구 소장
16 The Change of Juvenile`s Work Value 소장
17 Parents' and Teachers' Beliefs about Children's Success in School 네이버 미소장
18 An Exploratory Study on Successful Life among Korean College Students 소장
19 정범모 (1997). 인간의 자아실현. 서울: 나남출판. 미소장
20 정희욱 (2000). 중등학생의 성공의식에 관한 국제비교 연구 - 한국, 중국, 일본, 미국 중고등학생의 비교-. 교육연구, 13, 113-142. 미소장
21 정희욱, 전경숙, 권오실 (1997). 한․중․일 청소년 의식 비교연구. 서울: 한국청소년개발원. 미소장
22 Secondary School Teachers&' Epistemological Beliefs and Their Relationship with Teacher Efficacy and Instrutional Strategies 소장
23 특집 : 웰빙 vs 웰다잉 ; 웰빙의 참된 의미 네이버 미소장
24 The Concept of Successful Aging as Perceived by Korean Elderly: Constructing Concepts and Intervention Strategies in Korean Cultural Context 소장
25 한국 학생과 성인의 미래성취에 대한 사회적 표상 : IMF시대 이전과 이후의 비교를 중심으로 소장
26 Korean Society's Changes after IMF Crisis 소장
27 홍현방 (2005). 생산활동 수준이 성공적인 노화에 미치는 영향. 한국노인복지학회, 29, 203-235. 미소장
28 The Relationship Between Efficacy and the Instructional Practices of Special Education Teachers and Consultants 네이버 미소장
29 Classrooms: Goals, Structures, and Student Motivation. 네이버 미소장
30 Relationships among teachers' and students' thinking skills, sense of efficacy, and student achievement. 네이버 미소장
31 Ashton, P., T, & Webb, R. B. (1986). Making a difference: Teachers' sense of efficacy and student achievement. New York: Longman. 미소장
32 Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 미소장
33 Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 미소장
34 Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company. 미소장
35 Berman, P. & MaLaughlin, M. W. (1977). Federal programs supporting educational change. Vol. 7, Factors affecting implementation and continuation. Santa Monica, CA: Rand Corporation. 미소장
36 Brophy, J., & Good, T. L. (1986). Teacher behavior and student achievement. In M. C. Wittrock(Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed., pp.328-375). New York: Macmillan Publishing. 미소장
37 Chess, S., & Thomas, A. (1996). Temperament theory and practice. New York: Burnner/Mazel. 미소장
38 Adolescent Goal Orientations and the Perception of Criteria of Success Used by Significant Others 네이버 미소장
39 Feng, X. (1999). Parental beliefs about school success in six western communities. Masters thesis, University of Connecticut, Storss. 미소장
40 Teacher efficacy: A construct validation. 네이버 미소장
41 Career success, mobility and extrinsic satisfaction of corporate managers 네이버 미소장
42 Teachers' belief systems and preschool atmospheres. 네이버 미소장
43 Importance of Personal Goals in People with Independent Versus Interdependent Selves 네이버 미소장
44 Religion and Gender Differences in the Perception of Success 네이버 미소장
45 Johnson, D., W. & Johnson, R., T. (1999). Learning Together and Alone: Cooperation, Competition, and Individualization. Boston: Allyn& Bacon. 미소장
46 Kim, U., Park, Y., & Kim, M. (2001). Intergenerational gap, conflict, and relationship in Korea: Comparative analysis of adolescents, adults, and the elderly. Paper presented at the Fourth Conference of the Asian Association of Social Psychology (AASP), “Asian Social Psychology in the 21st Century” The University of Melbourne. Australia. 미소장
47 Career Success and Personal Failure: Alienation in Professionals and Managers 네이버 미소장
48 Development of perception of own attainment and causal attributions for success and failure in reading. 네이버 미소장
49 Teachers' Beliefs and Educational Research: Cleaning up a Messy Construct 네이버 미소장
50 Categories of success endorsed among religiously identified Seventh-Day Adventist students. 네이버 미소장
51 Contrasting subjective and objective criteria as determinants of perceived career success: A longitudinal study 네이버 미소장
52 Perception of success and its effect on small firm performance 네이버 미소장
53 School Leadership and Student Achievement: The Mediating Effects of Teacher Beliefs 네이버 미소장
54 Teachers' Efficacy and Teaching Behaviors 네이버 미소장
55 Seligman, M., E., P. (2002). Authentic happiness. New York: Free Press. 미소장
56 Schunk, D. H., Pintrich, P, R., & Meece, J. L. (2010). Motivation in education: Theory, research and applications (3rd ed.). Upper Saddle River, N J: Pearson Education. 미소장
57 The Nature of Teachers' Pedagogical Content Beliefs Matters for Students' Achievement Gains: Quasi-Experimental Evidence from Elementary Mathematics. 네이버 미소장
58 Making It Their Own: Preservice Teachers' Experiences, Beliefs, and Classroom Practices 네이버 미소장
59 Teacher Efficacy: Its Meaning and Measure 네이버 미소장
60 The development of achievement task values: A theoretical analysis 네이버 미소장
61 Woolfolk. A., E. (1990). Educational psychology (4th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hail. 미소장
62 Prospective Teachers' Sense of Efficacy and Beliefs about Control. 네이버 미소장
63 Woolfolk, A., E., Rosoff, B., & Hoy, W., K. (1990). Teachers’ sense of efficacy and their beliefs about managing students. Teaching and Teacher Education, 6, 137-148. 미소장