본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

목차보기

목차

브람스 현악4중주에서 나타나는 동기결합 양식 / 홍청의 1

국문초록 1

들어가며 2

1. 모차르트 현악4중주 K. 387 4악장 5

2. 브람스 현악4중주 1번 1악장 9

3. 브람스 현악4중주 2번 3악장 16

나가며 22

참고문헌 24

ABSTRACT 25

초록보기

브람스는 그의 현악4중주 1번 1악장과 2번 3악장에서 두 개의 서로 다른 주제 동기들을 결합시키는 대위적 기법을 사용했다. 각 작품의 형식에 맞게 동기결합 방식도 다르게 나타난다. 1번 1악장은 소나타 형식으로, 제시부에서 제1주제와 제2주제가 등장한 후 발전부에서 두 주제는 결합된다. 2번 3악장은 복합 3부 형식으로, 두 번째 부분에서 첫 번째 부분의 주제가 다시 나타나고 변형된 두 번째 부분의 주제와 결합된다. 각 작품에서 두 동기의 결합은 특별한 음악적 표현들도 수반한다. 1번에서는 전조 및 변화화음으로, 2번에서는 템포, 조성, 박자가 변화되고 결합부분이 이중캐논으로 제시되었다. 이에 앞서 본 논문은 브람스의 현악4중주에 모델을 제시했다고 평가되는 모차르트의 현악4중주 작품들 중, 동기결합 기법이 나타나는 K. 387 4악장을 살펴봄으로써 브람스가 이 작곡기법에 접근한 방법에 대해 비교분석적인 연구방법을 취하였다. 이 작품은 소나타 형식과 푸가가 결합된 형식이며, 제시부에서 제1주제와 제2주제가 4성 푸가로 제시된 후 두 주제는 결합된다. 다시 말해서 이중푸가의 원리가 소나타 형식에 적용된 것이다. 이에 반해 브람스는 두 주제의 동기를 결합시키기 위해 두 주제를 푸가로 제시하지 않고, 소나타 형식과 3부 형식을 유지한 채 동기를 결합시킴으로써 그만의 독특한 결합 방식을 창조하였다.

In the first movement of his String Quartet No. 1 and the third of No. 2, Brahms applies the contrapuntal technique of combining two different themes. In both works, the aspect of motivic combination appears different according to their forms. In the former work, which has sonata form, the two themes are exposed one after another to be combined in the development part. In the latter, which has the complex ternary form, the first theme reappears with the transformed second theme in the second part. In both works, the combination of two themes accompanies the specific musical expressions: while modulation and altered chord are used when the themes are combined in the first quartet, tempo, key, and meter are changed in the second quartet. Especially, in the latter work the combined section is presented in the form of double canon. In this study, the fourth movement of Mozart’s String Quartet K. 387, is compared to Brahms’s two quartets in order to clarify Brahms’s use of motivic combination. In the Mozart’s work, sonata form is combined with fugue: the two themes of the exposition, which are presented in the form of four-voice fugue, are combined afterwards, namely the principle of double fugue is applied to sonata principle. In contrast, for the purpose of motivic combination of two themes, Brahms does not present two themes in the form of fugue, but combines the motives, maintaining sonata form and ternary form. Ultimately, the motivic combination of themes presented in Brahms’s quartets indicates his own originality.

참고문헌 (14건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 A Study og Brahms's String Quartet , Op . 51 , no . 1 applying Schoenberg's Method of Analysis 소장
2 쇤베르크의 무조음악 분석:「공중정원의 책」중 제6번 :「Jedem Werke bin ich furder tot」를 중심으로 소장
3 모차르트 음악에 나타나는 다성음악과 화성음악의 혼합양식 소장
4 심은섭. “모차르트의 소나타와 푸가의 결합.” 『모차르트와 음악적 상상력』, 민은기 책임편집, pp. 149-184. 파주: 음악세계, 2008. 미소장
5 Irving, John(김지순 역). 『모차르트: 하이든 현악4중주곡』. 서울: 동문선, 2003. 미소장
6 Schoenberg, Arnold(고은미 역). “진보주의자 브람스.” 『음악학 원전강독』, 홍정수 외 책임편집, pp. 347-408. 서울: 심설당, 2005. 미소장
7 Fellinger, Imogen. "Brahms's view of Mozart." In Brahms: Biographical, Documentary and Analytical Studies, edited by Robert Pascall, pp. 41-58. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. 미소장
8 Motivic Design and Structural Levels in the First Movement of Brahms's String Quartet in C Minor 네이버 미소장
9 Frisch, Walter. Brahms and the Principle of Developing Variation. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1984. 미소장
10 Reception and Analysis: On the Brahms Quartets, Op. 51, Nos. 1 and 2 네이버 미소장
11 Marx, B. Adolf. Musical Form in the Age of Beethoven: Selected Writings on the Theory and Method, edited and translated by Scott Bumham. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. 미소장
12 Musgrave, Michael. The Music of Brahms. Oxford: Clarendon Press, 1994. 미소장
13 Owen, Harold. Modal and Tonal Counterpoint: From Josquin to Stravinsky. Belmont: Schirmer, 1992. 미소장
14 Rosen, Charles. Sonata Forms. New York: W. W. Norton & Company, 1988. 미소장