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목차

일제강점기 목포 도시계획의 내용과 특징 : 시구개정과 시가지계획을 중심으로 / 윤희철 1

Abstract 1

1. 서론 2

1.1. 연구의 배경과 목적 2

1.2. 연구의 범위와 방법 3

1.3. 선행연구 3

2. 개항도시 목포의 성장 5

2.1. 목포부의 설치와 도시의 성장 5

2.2. 도시문제의 대두와 기반시설의 확충 6

3. 시구개정과 시가지계획 9

3.1. 목포부의 사구개정(1929년) 9

3.2. 목포시가지계획(1937년) 13

3.3. 소결 18

4. 결론 19

주 20

참고문헌 21

[저자소개] 22

초록보기

Mokpo city government(木浦府) was confronted with the urban problems caused by the urban growth, similarly with other cities in Colonial Korea under Japanese rule. While Mokpo city government submitted the Mokpo city street improvement(市區改正) and the sanitary sewer infrastructure development, the Japanese Government General also decided the Mokpo urban plan to solve the urban problem. Despite of the historical importance of these plans, the plans made by Mokpo city government and the Mokpo urban plan by Japanese Government General have received limited scholarly attention. Therefore, the object of this study is to investigate the plans for Mokpo in Colonial Korea with the historical planning perspective. This study presents the decision making process of these plans for Mokpo and investigates the contents and the characteristics of them. According to the planning agents, contexts and characteristics of the plans was completely different. Mokpo city government designed the city street improvement for the outskirts of the town in 1928 and made the sewer plan for the whole city. Because of the lack of the finance, the city street improvement was not implemented. And the sewer plan was only executed to the area of the town. Meanwhile, the Japanese Government General decided the Mokpo urban plan that was the first legal urban plan in 1937. It was different from the Mokpo’s plan including the construction of Mokpo port, the diversion of the railroad, etc. in the national land plan. The planning area was set up the range that exceeded the administrative district. Interestingly it tended to parade the orderly appearance and the richness to the outside. As the study was restricted to the urban plans for Mokpo city at the stages of decision making process in the Japanese colonial era, it has limitations to explain influence after implementing them. Nonetheless this study has a meaningful importance that demonstrates the substance of the urban planning during the Japanese Colonial Rule for Mokpo city.

참고문헌 (26건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 강병기,박종철. (1989). 목포시의 시가지획지분할,합병에 관한 연혁적 고찰, 국토계획, 24(2), pp. 131-155. 미소장
2 고석규. (2004).근대도시 목포의 역사,공간,문화. 서울: 서울대학교출판부. 미소장
3 Colonial Modernity in the Popular Culture of the Modern City of Mokpo 소장
4 일제강점기 우리나라의 도시화 추이 소장
5 德間一芽. (2010). 개항기 목포 이주 일본인의 도시건설과 도시생활, 전남대학교 대학원 사학과 석사학위논문. 미소장
6 목포부. (1930).목포부사. 목포: 목포부. 미소장
7 목포시 편. (1987).목포시사. 목포시: 목포시. 미소장
8 목포지편찬회 편. (1914).목포지. 목포 : 목포지편찬회. 미소장
9 박세훈. (2000). 1920년대 경성도시계획의 성격: 경성도시계획연구회와 ‘도시계획운동’,서울학연구, 제15호, pp. 167-198. 미소장
10 박종철,강병기. (1989). 목포 시가지형성과정과 도시계획의 영향, 한국지역개발학회지, 1(1), pp. 135-155. 미소장
11 木浦및 鎭南浦開港 네이버 미소장
12 손정목. (1990).일제강점기 도시계획연구. 서울: 일지사. 미소장
13 송석기. (2008). 개항도시 목포와 군산의 구도심 공간 형성과정 비교 -20세기 전반기의 도시확장과 기능 분포를 중심으로-, 大韓建築學會支會聯合論文集, 10(2), pp. 149-158. 미소장
14 목포각국 공동거루지의 도시공간의 형성 과정에 관한 고찰 네이버 미소장
15 염미경. (2008). 개항장의 형성과 목포의 식민도시화, 그리고 일생생활의 재편, 호남문화연구, 제42 호, pp. 35-62. 미소장
16 염복규. (2009). 일제하 경성도시계획의 구상과 시행. 서울대학교 대학원 국사학과 박사학위논문. 미소장
17 윤희철. (2011). 시가지계획령(1934-1962)의 성립과 전개에 관한 법제사연구. 전남대학교 대학원 지역개발학과 석사학위논문. 미소장
18 Government-General of Joseon`s City Planning Policy Deliberative Committee 네이버 미소장
19 이승익. (1993). 개항을 전후한 목포의 경관 및 기능변화, 공주대학교 대학원 지리교육과 석사학위논문. 미소장
20 조선총독부 편. (1937).조선토목사업지. 경성: 조선토목건축협회. 미소장
21 Study on the transformation of Urban tissue in Foreign Settlement of Mokpo Old Town 소장
22 The Seaport Nature of Mokpo and the Features in the Formative Process of the Opening to a Trade Port 소장
23 개항기 이후 목포항의 역할과 발전 소장
24 石田賴房. (2004).日本近現代都市計画の展開 1868-2003. 東京: 自治体硏究社. 미소장
25 五島寧. (2004). 朝鮮市街地計劃令の立案過程に關する硏究,日本都市計劃學會學術硏究論文集, 제39회, pp. 919-924. 미소장
26 原田純孝 編. (2001).日本の都市法 I. 東京: 東京大学出版会. 미소장