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최근 사용자에게 감성적 가치를 제공할 수 있는 UX (User Experience) 디자인에 대한 관심이 높아지고 있다. 지금까지의 감성 연구는, 사용결과에 따른 만족도에 관한 연구와 감성요소를 정의하는 연구가 대다수였다. 반면 감성이 형성되는 과정과 형성에 영향을 주는 요인에 대한 연구는 상대적으로 많이 이루어지지 않았다. 본 논문은 게임의 대표 장르인 아케이드 게임 중 1,000만 다운로드를 달성한 ‘Oven break'의 게임 경험을 분석하여, 감성이 형성되는 과정에 대한 이해를 바탕으로 긍정적 감성 경험을 제공할 수 있는 인터랙션 디자인의 방향성을 제안하는 것이 목표이다. 선행연구 분석을 통해 추출된 33개의 감성요소를 기반으로 8명의 심층인터뷰를 통하여 게임 감성 경험을 분석한다. 게임 경험을 7단계로 구분하여 관찰하고, UX가 형성되는 상황을 4가지로 분류하여 분석하였다. 이를 통해 각 상황에서 긍정적 UX형성을 위한 인터랙션 디자인 방향을 제안하였다. 사용자의 감성이 형성되는 과정을 모형화하여 분석함으로서, 사용자의 감성 변화를 기반으로 UX 디자인을 위한 기초연구로 의의가 있다고 볼 수 있다.
UX (User Experience) design which is providing an affective value to the user is becoming more important. If we look at the affect research which has been conducted until now, it shows that the satisfaction research after the user uses the product and the research which defines the affective factor were majority. On the other hand, the study regarding the affective development process and the interaction factor that causes development has not been accomplished a lot. In order to understand the affective development process, a study on what kinds of causes make the each affective factor is necessary. For this study, I have analyzed the affective experience of ‘Oven Break’ game which is recorded 10 million downloads from App store among the arcade games which is one of the representative game genres. I have understood the affective development process through this analysis. Based on this study, this paper aims to propose the directivity of the interaction design in order to offer the positive affect experience. On the basis of 33 affective factors which are extracted from the preceding research analysis, In-Depth Interviews of eight people were conducted. The observation was processed with dividing the user experience changes of ‘Oven Break’ game into 7 phases, and the situation of UX development is classified as 4 types. In the process of the analysis, UX type formed from each situation is derived, and the interaction design strategy for the positive UX development of the arcade game is proposed. However, this study is significant in the point that is a fundamental study for the positive experience design with understanding the affective changes of users in the interaction design by modeling and analyzing the process of the affective development of the user.
번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | Study on the structuralization of consumer needs by analysing emotional factors | 소장 |
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9 | Green, W.S., P.W. Jordan. (2002). Pleasure with Products: Beyond Usability. CRC. | 미소장 |
10 | The Voice of the Customer ![]() |
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11 | Jordan, P. W. (2002). Designing Pleasurable Products: An Introduction to the New Human Factors. CRC. | 미소장 |
12 | Customer Emotional Needs in Product Design ![]() |
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13 | Korhonen, H., M. Montola, & J. Arrasvuori. (2009). Understanding Playful User Experience through Digital Games. Paper presented at the International Conference on Designing Pleasurable Products and Interfaces. | 미소장 |
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15 | Norman, D. A. (2003). Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. Basic books. | 미소장 |
16 | A model of aesthetic judgment in design ![]() |
미소장 |
17 | What are emotions? And how can they be measured? ![]() |
미소장 |
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