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This study aims to grope for marketing strategy suitable to the specific condition of travel agencies in a competitive environment of overseas travel supply market. Based on the literature review, the measurement scales for each construct was developed and utilized to analysis. A total of 319 useful data were collected from tourists who were having overseas travel experience. SEM analysis showed that the human services had the most impact to the satisfaction of the tourist, and also the satisfaction was fully mediated to loyalty by attitude. But the satisfaction affected on a switching intention of travel agency to positive direction, therefore in order to develop the competitiveness of travel agency need to the satisfaction of travellers as well as to secure the diversity of travel products. And these results are more important in large travel agencies than medium scale. Consequently, travel agencies in medium-sized will focus on the formation of the satisfaction and a positive attitude that marketing strategies need to be determined. More detailed practical discussion and implication were provided in the conclusion.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
한식수요의 결정요인에 관한 연구 : 방한 일본인·중국인관광객을 사례로 한은진, 이승길 pp.229-243

커피전문점 선택속성 측정척도에 관한 연구 조원섭 pp.155-166

잠재 보트이용객의 마리나 시설유형 및 장소에 대한 선택수요 소국섭 pp.77-95

국외여행상품 선택속성에 따른 여행객 만족이 여행사에 대한 태도, 충성도 및 전환 의도에 미치는 구조관계 분석 : 여행사 규모에 따른 차이를 중심으로 김동일, 이승곤, 진현식 pp.309-333

한국 토종 외식 브랜드의 이미지에 대한 인식이 태도와 애호도에 미치는 영향 이인성 pp.403-415

호텔의 기업문화유형이 조직유효성에 미치는 영향 : 조직 동일시의 조절효과를 중심으로 최훈태, 고미애 pp.355-370

도시민의 여가소비와 주말 여가 활동의 관계 조광익, 도경록 pp.45-75

신한류 열풍시대의 휴먼브랜드 파워가 영화 관람의도에 미치는 영향 : 한국 영화배우와 감독을 중심으로 최화열, 안대천, 이혁진 pp.135-153

국제회의 도시의 목적지 브랜드 슬로건 : 관광·컨벤션 웹사이트의 슬로건 분석을 중심으로 이혜련, 윤유식 pp.27-43

호텔산업에서의 내부마케팅 활동이 종사원의 직무만족과 서비스품질에 미치는 영향에 관한 연구 : 중국 베이징 내 특급호텔 중심으로 왕자이, 한진수 pp.335-353

호텔기업 종사자의 구조조정 공정성 지각, 경영진 신뢰, 직무만족, 조직몰입, 직무스트레스 간의 관계 연구 : 부산지역 특급호텔 영업직 부서 중심으로 전용수, 전규미, 김영식 pp.181-205

이미지 요인에 따른 인사동 문화지구 활성화 방안에 관한 실증연구 윤설민, 이혜미, 이충기 pp.117-133

한국 유산관광 연구 내용분석 : 한국 RISS(Research Information Sharing Service)를 중심으로 진애니, 정병웅 pp.293-308

AHP를 이용한 마리나 평가지표 개발에 관한 탐색적 연구 : 국내 마리나 개발대상지를 중심으로 김상범, 박재덕, 이수범 pp.167-179

호텔기업의 이러닝 환경에서 사회적지원이 교육훈련전이에 미치는 영향 : 자기효능감과 자기조절학습능력을 매개변수로 임인숙, 나정기 pp.97-116

조리미각교육의 인지학습이론이 자아효능감에 미치는 영향 연구 김기영 pp.385-402

메가유인물을 통한 지역관광 활성화효과 : 강원랜드를 사례로 송운강, 허중욱 pp.265-276

브랜드 커피전문점의 소비경험이 소비감정과 재방문의도에 미치는 영향관계 연구 최성수, 권용주 pp.277-292

중국통일호텔회계기준에 관한 연구 : 한·중 국제회계기준도입하의 상황을 중심으로 김혁수 pp.371-384

도시 관광 동기와 만족속성에 관한연구 : 서울 방문 중국관광객을 중심으로 오상훈, 이유라 pp.207-228

지역축제의 체험적 요소, 관광목적지 이미지, 관광만족, 그리고 행동의도 간의 영향관계 분석 : 내국인관광객과 방한중국관광객의 인식비교를 중심으로 김성태, 이종환 pp.5-25

와인 소비자유형별 와인 마개형태 인식 및 마개 형태의 영향 비교 분석 최성만, 임배균, 차석빈 pp.245-263

참고문헌 (65건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 여행사의 Off Line 유통기능 결정요인과 관계된 결속이 고객충성도에 미치는 영향 소장
2 A study on the Tour Package Choice Behavior of KoreanOutbound Tourists by their Life-Style 소장
3 국립국어원(2011). 표준국어대사전. 미소장
4 The Effects of Trust Building Factor on Switching Barriers and Switching Behaviors of Travel Agency Websites 네이버 미소장
5 The Study on The Repurchace Influence According to A Travel Agency's Switching Cost 소장
6 Switch Triggering Effect for a Travel Agency and Consumers' Switching Behavior 소장
7 The Effect of Risk Perception on Worries and Attitudes of Tourists 소장
8 A study on the motivation and attitudinal factors of overseas travelers -Approach to Q-Methodology- 소장
9 Reexamination of the Relationship between Tourist Satisfaction and Revisit Intention 소장
10 The Influence of Hotel Service on the Tour Satisfaction and Customer Loyalty of Travel Agency -Centered around Korean Tourists Visiting Japan Fukuoka- 소장
11 역사문화유적지 매력속성이 방문객의 만족과 방문 후 행동의도에 미치는 영향 : 경복궁 방문객을 대상으로 소장
12 A Study on Guest`s Word of mouth activity and Repurchase respecting Selection of Tour package goods 소장
13 A Study on the Choice Attributes of Travel Products about Japan Visit Group Travelers 소장
14 경제적 지위와 화폐태도에 따른 소비성향 및 여행상품 선택속성의 차이 소장
15 여행사 애호도, 해외여행상품 지각위험, 준거가격, 구매 후 의심, 그리고 재이용의도간의 관계 소장
16 변수녀(2009). 관광목적지 대안평가 유형별 관광동기, 관광만족 및 충성도 간의 구조모형 연구. 제주대학교 박사학위논문. 미소장
17 여행사의 서비스 보증이 서비스품질과 서비스가치 및 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구 소장
18 A Study on Customer Satisfaction and Switching Intention of Theme Park Visitor by Expectation-Disconfirmation Theory:Moderating Effect on Alternative Attractiveness 소장
19 A Study for the Effect Relationship about Overseas Trip Intention of Local by Using Theory of Planned Behavior(TPB): Focusing on the Additional Role of Prior Knowledge and Perceived Risk 소장
20 An Analysis on Structural Relations of The Customer Trust, Loyalty and Negative Behavior Intention in Travel Agencies' Salespeople Turnover 소장
21 A Study on The Influence Relationship of Tourism Motivations, Variable Options and Satisfactions in The Family Tourists 소장
22 The Customer Satisfaction and Its Influence on the Customer Loyalty and Repurchase Intention in the On-line Travel Agency 네이버 미소장
23 여행사의 문화마케팅 활동이 브랜드 태도와 재구매 의도에 미치는 영향 소장
24 The Effect of Choosing Attributes of the Type of the International Backpack Travel Products on the Satisfaction 소장
25 Research on the Difference on Selection of Travel Product Attributes by Tourism Action 소장
26 이학식ㆍ임지훈(2009). 구조방정식 모형분석과 AMOS 16.0. 법문사. 미소장
27 A Study on the Visitor's Satisfactions-Behavioral Intention of Korea Travel EXPO 소장
28 임연우(2008). 소비자 성향과 인터넷 여행사의 e-서비스스케이프 및 선택속성이 전환장벽에 미치는 영향. 경원대학교 박사학위논문. 미소장
29 The Effect of Switching Barriers and E-Loyalty on the E-Servicespace of the Internet Travel Agency 소장
30 Influence of travellers' psychological price factors upon behavior for choosing overseas travel products 소장
31 A Study on Service Quality, Consumer Satisfaction and Repurchasing of Women`s Customer at Tour Agents 네이버 미소장
32 Impact of Switchover Barrier, Switchover Intention and Willingness to Revisit on Customer's Characteristics 소장
33 The Effect of the Importance of Tourism Information Contents and the Use Level of Information Resources on the Tourism Product Attributes 소장
34 최규환․이정하(2007). 여행상품 선택속성이 고객만족과 애호도에 미치는 영향: 여행사 브랜드 이미지의 조절효과를 중심으로. 한국관광학회 학술대회 논문집, 275-287. 미소장
35 최준호․신용원(2001). 국외여행상품 선택속성에 관한 연구. 여행학연구, 13(1): 31-53. 미소장
36 主題公園 訪問者의 滿足과 訪問後 行動意圖의 決定要因 : 에버랜드를 對象으로 소장
37 한국관광협회중앙회(2011). 전국관광사업체현황자료. 미소장
38 Determinant Paths of Recreation Forest Visitors` Satisfaction and Revisit by Expectation-Disconfirmation Theory 소장
39 인터넷 여행사에 e-loyalty 결정요인에 관한 연구 : 제주방문 관광객을 중심으로 소장
40 The theory of planned behavior 네이버 미소장
41 TOURIST SATISFACTION AND DISSATISFACTION 네이버 미소장
42 Assael, H.(2004). Consumer behavior: a strategic approach. Boston : Houghton Mifflin. 미소장
43 Baker, D. A. & Crompton, J. L.(2000). Quality, Satisfaction and Behavioral Intentions. Annals of Tourism Research, 27(3): 785-804. 미소장
44 The Service Provider Switching Model (SPSM) 네이버 미소장
45 Bigne, J. E., Sanchez, M. I. & Sanchez, J.(2001). Tourism image, evaluation variables and after purchase behaviour: inter-relationship. Tourism Management, 22(6): 607-616. 미소장
46 Bosque, I. R. & Martin, H. S.(2008). Tourist satisfaction a cognitive-affective model. Annals of Tourism Research, 35(2): 551-573. 미소장
47 The role of expectations in the consumer satisfaction formation process: Empirical evidence in the travel agency sector 네이버 미소장
48 Tourism management 네이버 미소장
49 ENOUGH IS ENOUGH! OR IS IT? FACTORS THAT IMPACT SWITCHING INTENTIONS IN EXTENDED TRAVEL SERVICE TRANSACTIONS 네이버 미소장
50 The impact of satisfaction and image on loyalty: the case of Alpine ski resorts 네이버 미소장
51 Long-Haul Travel Attitude Construct and Relationship to Behavior— 네이버 미소장
52 Switching intention model development: Role of service performances, customer satisfaction, and switching barriers in the hotel industry 네이버 미소장
53 Tourism Management: Analysis, Behaviour and Strategy 네이버 미소장
54 Keaveney, S. M.(1995). Customer Switching Behavior in Service Industries: An Exploratory Study. Journal of Retailing, 59(2): 71-82. 미소장
55 A perceptual mapping of online travel agencies and preference attributes 네이버 미소장
56 Kotler, P., & Armstrong, G.(2001). Principles of marketing (9th ed.). NJ:   Prentice Hall. 미소장
57 Kotler, P., Bowen, J. T. & Makens, J. C.(2006). Marketing for hospitality and tourism (4th ed.). NJ : Pearson Prentice Hall. 미소장
58 Tourism Management: Analysis, Behaviour and Strategy 네이버 미소장
59 Martinez, S. C. & Guillen, M. J. Y.(2006). Effects of Price Promotions on Consumer Loyalty towards Travel Agencies. Progress in Tourism Marketing, Chapter 18: 269-279. 미소장
60 A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions 네이버 미소장
61 Whence Consumer Loyalty? 네이버 미소장
62 Chinese Outbound tourists: Understanding their attitudes, constraints and use of information sources 네이버 미소장
63 Um, S., Chon, K. & Ro, Y.(2006). Antecedents of revisit intention. Annals of Tourism Research, 33(4): 1141-1158. 미소장
64 Valle, P., Silva, J., Mendes, J. & Guerio, M.(2006). Tourist satisfaction and destination loyalty intentions. International Journal of Business Sciences and Applied Management, 1(1): 25-44. 미소장
65 An empirical assessment of the influence of customer emotions and contact employee performance on encounter and relationship satisfaction 네이버 미소장