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본 연구는 호텔기업에 있어 호텔 식음료 종사원들이 지각하는 LMX(리더-멤버 교환관계)질이 임파워먼트, 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향력을 고찰하여 이들 간의 인과관계를 분석하고자 하였다. 실증 연구를 수행하기 위해 확보된 272명의 표본을 바탕으로 연구 모형의 타당성, 신뢰성, 적합성을 검토하였고, 구조방정식 모형을 사용하여 총 4개의 가설을 검증하였으며, 모형의 적합도는 χ²=595.226(df=385) p<0.001, CMIN/df=1.546, GFI=.875, AGFI=.849, NFI=.909, TLI=.961, CFI=.966, RMSEA=.045 등으로 조사되었다.

연구결과, 첫째, 특 1급 호텔 종사원의 LMX(리더-멤버 교환관계)는 유능함, 자기결정, 영향력에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었으며 둘째, 특 1급 호텔 종사원이 인지하는 임파워먼트의 하위 차원 중 유능함은 직무만족과 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 자기결정은 직무만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 조사되었으나 조직몰입에는 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 또한 영향력은 직무만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었으나 조직몰입에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 조사되었다. 셋째, LMX질에 따른 임파워먼트는 호텔식음료 종사원의 직무만족과 조직몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 이는 특1급호텔 식음료조직에서 LMX질에 따른 임파워먼트의 개선을 통해 종사원들에게 동기부여, 사기를 증진 시켜 조직의 성과를 극대화하고, 이를 통해 종사원들의 직무만족과 조직몰입의 수준을 향상시켜 새로운 서비스산업의 조직관리 방안의 시사점을 제공해 주고자 하였다.

The purpose of this study are to analyze the effects of the LMX quality as recognized by hotel F&B employees on the empowerment, job satisfaction(JS) and organizational commitment(OC), and to analyze the causal relationships among them. Based on total 272 hotel employees obtained from the empirical research, this study reviewed reliability and fitness of the research model and verified total 4 hypothesis by using Amos program. The research findings are as follows. First, it was found that the LMX relationship of the super deluxe hotel employees had significant positive effects on the competence, self-determination and impact. Second, at the lower level of empowerment recognized by the deluxe hotel employees, the competence had significant positive effects on the job satisfaction and organizational commitment, and the self-determination did not have any significant effects on the job satisfaction while it had significantly positive effects on the organizational commitment. In addition, it was found that the impact had significantly positive effects on the job satisfaction although it did not have any significant effects on the organizational commitment. Third, the empowerment in accordance with the LMX quality was found to have positive effect on the (JS) and the (OC) of the hotel F&B employees. The findings maximize the outcome of the organization through the promotion of motivation and morale by improving empowerment in accordance with the LMX quality within the deluxe hotel F&B organization, and provide implications for the new management for hospitality industry by improving the (JS) and (OC) level of employees.

권호기사

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기사명 저자명 페이지 원문 목차
거시환경과 호텔기업의 경영성과 : 서울 특1급 호텔 객실부문 경영성과를 중심으로 김윤식, 정규엽, 임은순 pp.23-37

Analysis of Structural Relationship among Psychological Contract Breach, Person-Organization Fit, and Goal Commitment : A Case of Hotel Employees 김지은 pp.1-22

특1급호텔 식음료 종사자의 LMX(리더-멤버 교환관계)질이 임파워먼트, 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향 변재우, 고재윤 pp.39-60

호텔고객의 인지적, 감정적, 감각적 경험속성이 재방문의도에 미치는 영향 김도희, 박병진 pp.61-83

직장 내 프렌드십 수준과 조직유효성간의 관계에 관한 연구 : 호텔 종사자를 대상으로 이재훈, 김충현, 이도형 pp.85-104

호텔식음료종사원의 직무역량이 내부마케팅, 관계마케팅 및 시장지향성 전략에 미치는 영향 : 부산지역 특급호텔을 중심으로 이준혁 pp.105-124

서비스 제공자의 커뮤니케이션이 고객감정과 만족에 미치는 영향 : 에스닉(ethnic) 레스토랑을 중심으로 이려정, 윤재석, 김병용 pp.145-162

The Effects of Customers' Purchase Decision Involvement(PDI) in the Foodservice Industry upon Customer Satisfaction and Behavioral Intent: Moderating Effects of the Customer Value 정효선, 윤혜현 pp.163-184

음식모형 속성에 따른 감정반응과 태도가 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 서울지역의 푸드코트를 중심으로 김형준, 김성혁 pp.185-198

외식기업의 경영자원, 핵심역량, 경쟁우위 및 경영성과의 구조적 관계연구 서경화, 이수범 pp.125-143

호스피탈리티 산업 종사원의 조직몰입이 지각된 서비스 품질에 미치는 영향 : 조직지원의 조절효과 유승동, 지계웅, 인성호 pp.199-213

관광분야 연구에서 사용된 내용분석법의 방법론 분석 차석빈 pp.215-229

관광계열 전공 대학생의 셀프리더십과 진로탐색행동 간의 관계 : 자아존중감의 매개효과를 중심으로 심지연, 이형룡 pp.231-251

거시 경제 변수가 환대 기업의 주식 수익률에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구 김수정 pp.309-327

부동산 자산소득을 고려한 부채형 회원제 콘도미니엄 개발 프로젝트의 사업가치 평가 모델 윤강남, 양위주, 설훈구 pp.253-268

퍼블릭 골프장 이용객의 지각된 서비스 가치가 고객만족과 행동의도에 미치는 영향 김운하, 동려민, 이정자 pp.269-285

메가이벤트에 대한 지역민 참여행동 예측 요인 타당성 검증에 관한 연구 : 2011대구세계육상선수권대회를 대상으로 현용호 pp.287-308

로칼푸드 운동과 외식산업의 협력적 발전방안 홍완수, 이종수, 박대섭 pp.329-343

참고문헌 (64건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 외식기업의 리더십 유형, 직무만족, 조직몰입간의 구조적 관계에 관한 연구 소장
2 김계수(2001). Amos 구조방정식 모형분석. SPSS 아카데미. 미소장
3 김계수(2004). Amos 구조방정식 모형분석. 서울: SPSS 아카데미. 미소장
4 The multi dimentional relations between the service intention and a job satisfaction, the organizational commitment customer intention of the specialty coffee store employees 소장
5 content analysis of journal articles on hotel employee's job satisfaction and organizational commitment 네이버 미소장
6 항공사 객실승무원이 지각하는 리더-멤버교환관계, 임파워먼트, 조직몰입 간의 구조적 관계 소장
7 Research Articles: The Effects of Group Cohesiveness, Perceived Team Support on Team and Organizational Commitment, Career Commitment and Turnover Intention of Food Service Companies 소장
8 The Relationship among LMX and Empowerment, Job Satisfaction and Customer Orientation : Focused on the Culinary Staff on the Deluxe Hotel in Seoul 소장
9 김현아 (2004). LMX의 질, 자아개념, 조직유효성간의 관계 연구. 경원대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
10 김형섭 (2005) 호텔종사원의 직무스트레스, 직무만족, 조직몰입과 이직의도와의 관계에 대한 연구. 『관광연구』, 19(3), 203-225. 미소장
11 The Study of Causal Relationship Model among LMX(Leader-member exchange), Empowerment and Organizational Commitment of Workers in Sports Center 소장
12 호텔기업에 있어 비정규직의 증가가 이중몰입 및 이직의도에 미치는 영향 소장
13 호텔 식음료 종사원이 인식하는 상사의 변혁적 리더십이 조직몰입 및 직무만족에 미치는 영향 : 근속연수와 성별의 조절효과 소장
14 Effect of the LMX on the Empowerment and the Organization Commitment of hotel employee 소장
15 The Impact of Leader-Member Exchange on Empowerment and Job Satisfaction and Organizational Commitment in the Deluxe Hotel F & B Employee 소장
16 relationship between empowerment, job satisfaction ,and organizational absorption of members at sports center 소장
17 The Effects of Job Characteristics on Job Involvement between contingent workers and permanent workers 네이버 미소장
18 Research Articles : A study on structural relationship of the Impact of empowerment types on the satisfaction of job performance and the perception of customer satisfaction 네이버 미소장
19 이정란․이경국 (2006). 항공사 종사원의 심리적 임파워먼트가 직무만족, 조직몰입과 친사회적행동에 미치는 영향. 『호텔경영학연구』,22, 147-161. 미소장
20 정대용 (2010). 노인요양시설 종사자의 LMX질에 따른 임파워먼트가 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향. 대구한의대학교 대학원 박사학위논문. 미소장
21 An Empirical Study on the Influence of Organizational Support and LMX on Job Effectiveness in Hotel Industry 소장
22 The Effects of Empowerment on Job Satisfaction and Turnover Intentions in the Hotel Industry 소장
23 Articles : Effects of Transformational Leadership on the Hotel Employees` Empowerment, Job Satisfaction and Organizational Commitment 소장
24 The Effect of Transformational Leadership on the Empowerment, Job Satisfaction and Organizational Commitment: Below Four Star Tourist Hotel Managers in Local Korea 소장
25 The Impact of Food Service Industry Employees' Empowerment on Job Satisfaction and Service Quality 소장
26 The Influence of Psychological Empowerment on Job Satisfaction and Customer Orientation: Focused on the F&B Dept’ of the Super Deluxe Hotels in Seoul 소장
27 허갑수․변상우 (2007). 심리적인파워먼트가 조직몰입에 미치는 영향에 대한 LMX의 조절역활에관한 연구. 『인적자원관리연구』, 14(3),207-222. 미소장
28 The Effects of Psychological Empowerment on the Job Satisfaction with Moderator of the Job Involvement -Focused on the Hotel Service Employees- 소장
29 Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. 네이버 미소장
30 A Longitudinal Analysis of the Antecedents of Organizational Commitment 네이버 미소장
31 Betty, R. W., & Schnier, C. E. (1981). Personnel administration: An experimental Skill Building Approach, 2nd New York: Addison-Wesley Publishing Company. 393-393. 미소장
32 Leader–member exchange in teams: An examination of the interaction between relationship differentiation and mean LMX in explaining team-level outcomes 네이버 미소장
33 The impact of developmental experience, empowerment, and organizational support on catering service staff performance 네이버 미소장
34 Exploring work unit context and leader–member exchange: a multi‐level perspective 네이버 미소장
35 The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice 네이버 미소장
36 On the Causal Ordering of Job Satisfaction and Organizational Commitment 네이버 미소장
37 Dansereau, F. C., Graen, G., & Haga, W. J. (1975). A vertical dyad linkage approach within formal organizations. Organizational Behavior and Human Performance, 13, 46-78. 미소장
38 Leader-Member Exchange Model of Leadership: A Critique and Further Development 네이버 미소장
39 The Nature and Consequences of Part-Time Work: A Test of Hypotheses 네이버 미소장
40 Support from the top: supervisors' perceived organizational support as a moderator of leader-member exchange to satisfaction and performance relationships. 네이버 미소장
41 A COMPARISON OF TWO ORGANIZATIONAL COMMITMENT SCALES 네이버 미소장
42 Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error 네이버 미소장
43 Fulford, M. D., & Enz, C. A. (1995). The impact of empowerment on service employee. Journal of Management Issues, 7(2), 161-175. 미소장
44 A Social Network Perspective on LMX Relationships: Accounting for the Instrumental Value of Leader and Follower Networks 네이버 미소장
45 Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi-domain perspective 네이버 미소장
46 Career choices of married women: Effects on conflict, role behavior, and satisfaction. 네이버 미소장
47 Psychological empowerment of non-supervisory employees working in full-service restaurants 네이버 미소장
48 Effects of Job Peripherality and Personal Characteristics on the Job Satisfaction of Part Time Workers 네이버 미소장
49 Power Failure in Management Circuits 네이버 미소장
50 Leadership and Empowerment: A Social Exchange Perspective 네이버 미소장
51 Psychological Empowerment as a Multidimensional Construct: A Test of Construct Validity 네이버 미소장
52 Towards an understanding of employee empowerment in hospitalityservices 네이버 미소장
53 An examination of the mediating role of psychological empowerment on the relations between the job, interpersonal relationships, and work outcomes. 네이버 미소장
54 Some Possible Antecedents and Consequences of In-Role and Extra-Role Salesperson Performance 네이버 미소장
55 The cascading affective consequences of exercise among hotel workers 네이버 미소장
56 A three-component conceptualization of organizational commitment 네이버 미소장
57 Process and Structure in Leader-Member Exchange 네이버 미소장
58 Two Routes to Influence: Integrating Leader-Member Exchange and Social Network Perspectives 네이버 미소장
59 Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation 네이버 미소장
60 Steiger, J. H., & Lind, J. M. (1980). Statistically based tests for the number of common factors. Paper presented at the annual meeting of the Psychometric Society, Iowa City, IA. 미소장
61 Suazo, M. (2002). An examination of antecedents and consequences of psychological contract breach. Dissertations of Ph. D. University of Kansas. 미소장
62 Customer service employees’ behavioral intentions and attitudes: an examination of construct validity and a path model 네이버 미소장
63 Cognitive Elements of Empowerment: An "Interpretive" Model of Intrinsic Task Motivation 네이버 미소장
64 When person‐organization (mis)fit and (dis)satisfaction lead to turnover 네이버 미소장