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기사명 | 저자명 | 페이지 | 원문 | 기사목차 |
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대표형(전거형, Authority) | 생물정보 | 이형(異形, Variant) | 소속 | 직위 | 직업 | 활동분야 | 주기 | 서지 | |
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본 연구는 호텔기업에 있어 호텔 식음료 종사원들이 지각하는 LMX(리더-멤버 교환관계)질이 임파워먼트, 직무만족, 조직몰입에 미치는 영향력을 고찰하여 이들 간의 인과관계를 분석하고자 하였다. 실증 연구를 수행하기 위해 확보된 272명의 표본을 바탕으로 연구 모형의 타당성, 신뢰성, 적합성을 검토하였고, 구조방정식 모형을 사용하여 총 4개의 가설을 검증하였으며, 모형의 적합도는 χ²=595.226(df=385) p<0.001, CMIN/df=1.546, GFI=.875, AGFI=.849, NFI=.909, TLI=.961, CFI=.966, RMSEA=.045 등으로 조사되었다.
연구결과, 첫째, 특 1급 호텔 종사원의 LMX(리더-멤버 교환관계)는 유능함, 자기결정, 영향력에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었으며 둘째, 특 1급 호텔 종사원이 인지하는 임파워먼트의 하위 차원 중 유능함은 직무만족과 조직몰입에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었고, 자기결정은 직무만족에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 조사되었으나 조직몰입에는 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 또한 영향력은 직무만족에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었으나 조직몰입에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 조사되었다. 셋째, LMX질에 따른 임파워먼트는 호텔식음료 종사원의 직무만족과 조직몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 이는 특1급호텔 식음료조직에서 LMX질에 따른 임파워먼트의 개선을 통해 종사원들에게 동기부여, 사기를 증진 시켜 조직의 성과를 극대화하고, 이를 통해 종사원들의 직무만족과 조직몰입의 수준을 향상시켜 새로운 서비스산업의 조직관리 방안의 시사점을 제공해 주고자 하였다.번호 | 참고문헌 | 국회도서관 소장유무 |
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1 | 외식기업의 리더십 유형, 직무만족, 조직몰입간의 구조적 관계에 관한 연구 | 소장 |
2 | 김계수(2001). Amos 구조방정식 모형분석. SPSS 아카데미. | 미소장 |
3 | 김계수(2004). Amos 구조방정식 모형분석. 서울: SPSS 아카데미. | 미소장 |
4 | The multi dimentional relations between the service intention and a job satisfaction, the organizational commitment customer intention of the specialty coffee store employees | 소장 |
5 | content analysis of journal articles on hotel employee's job satisfaction and organizational commitment ![]() |
미소장 |
6 | 항공사 객실승무원이 지각하는 리더-멤버교환관계, 임파워먼트, 조직몰입 간의 구조적 관계 | 소장 |
7 | Research Articles: The Effects of Group Cohesiveness, Perceived Team Support on Team and Organizational Commitment, Career Commitment and Turnover Intention of Food Service Companies | 소장 |
8 | The Relationship among LMX and Empowerment, Job Satisfaction and Customer Orientation : Focused on the Culinary Staff on the Deluxe Hotel in Seoul | 소장 |
9 | 김현아 (2004). LMX의 질, 자아개념, 조직유효성간의 관계 연구. 경원대학교 대학원 박사학위논문. | 미소장 |
10 | 김형섭 (2005) 호텔종사원의 직무스트레스, 직무만족, 조직몰입과 이직의도와의 관계에 대한 연구. 『관광연구』, 19(3), 203-225. | 미소장 |
11 | The Study of Causal Relationship Model among LMX(Leader-member exchange), Empowerment and Organizational Commitment of Workers in Sports Center | 소장 |
12 | 호텔기업에 있어 비정규직의 증가가 이중몰입 및 이직의도에 미치는 영향 | 소장 |
13 | 호텔 식음료 종사원이 인식하는 상사의 변혁적 리더십이 조직몰입 및 직무만족에 미치는 영향 : 근속연수와 성별의 조절효과 | 소장 |
14 | Effect of the LMX on the Empowerment and the Organization Commitment of hotel employee | 소장 |
15 | The Impact of Leader-Member Exchange on Empowerment and Job Satisfaction and Organizational Commitment in the Deluxe Hotel F & B Employee | 소장 |
16 | relationship between empowerment, job satisfaction ,and organizational absorption of members at sports center | 소장 |
17 | The Effects of Job Characteristics on Job Involvement between contingent workers and permanent workers ![]() |
미소장 |
18 | Research Articles : A study on structural relationship of the Impact of empowerment types on the satisfaction of job performance and the perception of customer satisfaction ![]() |
미소장 |
19 | 이정란․이경국 (2006). 항공사 종사원의 심리적 임파워먼트가 직무만족, 조직몰입과 친사회적행동에 미치는 영향. 『호텔경영학연구』,22, 147-161. | 미소장 |
20 | 정대용 (2010). 노인요양시설 종사자의 LMX질에 따른 임파워먼트가 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향. 대구한의대학교 대학원 박사학위논문. | 미소장 |
21 | An Empirical Study on the Influence of Organizational Support and LMX on Job Effectiveness in Hotel Industry | 소장 |
22 | The Effects of Empowerment on Job Satisfaction and Turnover Intentions in the Hotel Industry | 소장 |
23 | Articles : Effects of Transformational Leadership on the Hotel Employees` Empowerment, Job Satisfaction and Organizational Commitment | 소장 |
24 | The Effect of Transformational Leadership on the Empowerment, Job Satisfaction and Organizational Commitment: Below Four Star Tourist Hotel Managers in Local Korea | 소장 |
25 | The Impact of Food Service Industry Employees' Empowerment on Job Satisfaction and Service Quality | 소장 |
26 | The Influence of Psychological Empowerment on Job Satisfaction and Customer Orientation: Focused on the F&B Dept’ of the Super Deluxe Hotels in Seoul | 소장 |
27 | 허갑수․변상우 (2007). 심리적인파워먼트가 조직몰입에 미치는 영향에 대한 LMX의 조절역활에관한 연구. 『인적자원관리연구』, 14(3),207-222. | 미소장 |
28 | The Effects of Psychological Empowerment on the Job Satisfaction with Moderator of the Job Involvement -Focused on the Hotel Service Employees- | 소장 |
29 | Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. ![]() |
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30 | A Longitudinal Analysis of the Antecedents of Organizational Commitment ![]() |
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31 | Betty, R. W., & Schnier, C. E. (1981). Personnel administration: An experimental Skill Building Approach, 2nd New York: Addison-Wesley Publishing Company. 393-393. | 미소장 |
32 | Leader–member exchange in teams: An examination of the interaction between relationship differentiation and mean LMX in explaining team-level outcomes ![]() |
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33 | The impact of developmental experience, empowerment, and organizational support on catering service staff performance ![]() |
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34 | Exploring work unit context and leader–member exchange: a multi‐level perspective ![]() |
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35 | The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice ![]() |
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36 | On the Causal Ordering of Job Satisfaction and Organizational Commitment ![]() |
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37 | Dansereau, F. C., Graen, G., & Haga, W. J. (1975). A vertical dyad linkage approach within formal organizations. Organizational Behavior and Human Performance, 13, 46-78. | 미소장 |
38 | Leader-Member Exchange Model of Leadership: A Critique and Further Development ![]() |
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39 | The Nature and Consequences of Part-Time Work: A Test of Hypotheses ![]() |
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40 | Support from the top: supervisors' perceived organizational support as a moderator of leader-member exchange to satisfaction and performance relationships. ![]() |
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41 | A COMPARISON OF TWO ORGANIZATIONAL COMMITMENT SCALES ![]() |
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42 | Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error ![]() |
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43 | Fulford, M. D., & Enz, C. A. (1995). The impact of empowerment on service employee. Journal of Management Issues, 7(2), 161-175. | 미소장 |
44 | A Social Network Perspective on LMX Relationships: Accounting for the Instrumental Value of Leader and Follower Networks ![]() |
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45 | Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi-domain perspective ![]() |
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46 | Career choices of married women: Effects on conflict, role behavior, and satisfaction. ![]() |
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47 | Psychological empowerment of non-supervisory employees working in full-service restaurants ![]() |
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48 | Effects of Job Peripherality and Personal Characteristics on the Job Satisfaction of Part Time Workers ![]() |
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49 | Power Failure in Management Circuits ![]() |
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50 | Leadership and Empowerment: A Social Exchange Perspective ![]() |
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51 | Psychological Empowerment as a Multidimensional Construct: A Test of Construct Validity ![]() |
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52 | Towards an understanding of employee empowerment in hospitalityservices ![]() |
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53 | An examination of the mediating role of psychological empowerment on the relations between the job, interpersonal relationships, and work outcomes. ![]() |
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54 | Some Possible Antecedents and Consequences of In-Role and Extra-Role Salesperson Performance ![]() |
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55 | The cascading affective consequences of exercise among hotel workers ![]() |
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56 | A three-component conceptualization of organizational commitment ![]() |
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57 | Process and Structure in Leader-Member Exchange ![]() |
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58 | Two Routes to Influence: Integrating Leader-Member Exchange and Social Network Perspectives ![]() |
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59 | Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation ![]() |
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60 | Steiger, J. H., & Lind, J. M. (1980). Statistically based tests for the number of common factors. Paper presented at the annual meeting of the Psychometric Society, Iowa City, IA. | 미소장 |
61 | Suazo, M. (2002). An examination of antecedents and consequences of psychological contract breach. Dissertations of Ph. D. University of Kansas. | 미소장 |
62 | Customer service employees’ behavioral intentions and attitudes: an examination of construct validity and a path model ![]() |
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63 | Cognitive Elements of Empowerment: An "Interpretive" Model of Intrinsic Task Motivation ![]() |
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64 | When person‐organization (mis)fit and (dis)satisfaction lead to turnover ![]() |
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