본문 바로가기 주메뉴 바로가기
국회도서관 홈으로 정보검색 소장정보 검색

초록보기

This thesis is a study on a method of meeting between cinema andliterature through considering directed and writtenby Shin Youn­sik. The ultimate purpose of this study is to look at therelationship between novel and cinema. One of the distinguishing aspectsof recent novels is that cinema frequently appears as a motif or anessential material for a novel. This feature proves that novel and cinemahave overturned their roles so that they provide essential motifs to eachother or share equal positions. Now cinema is a new stimulus and anessential nutriment for novel. Similarly, one of the distinctive features ofcontemporary cinemas is that letter media like novels and poemsfrequently appear as a motif or an essential material for the genre. As in, it is an interesting feature that most of contemporarycinemas frequently create a significant number of characters who like aliterature genre, who are related to the literature industry, or who areinterested in novel writing. The selection and choice of a subject matteris the result of the director’s(or the writer’s) careful attention andcognition. Therefore, the multiple uses of literature or novel in a cinemaindicate that directors are interested in literature and they are aware of itsnew significance. The usage of literature as a subject matter or motif ina cinema presents that a motion picture(cinema) and literature are forminga close relationship to each other. Accordingly, the relationship between literature and motion pictures legitimately has effects on each other’sstory telling.

This thesis is a study on a method of meeting between cinema andliterature through considering directed and writtenby Shin Youn­sik. The ultimate purpose of this study is to look at therelationship between novel and cinema. One of the distinguishing aspectsof recent novels is that cinema frequently appears as a motif or anessential material for a novel. This feature proves that novel and cinemahave overturned their roles so that they provide essential motifs to eachother or share equal positions. Now cinema is a new stimulus and anessential nutriment for novel. Similarly, one of the distinctive features ofcontemporary cinemas is that letter media like novels and poemsfrequently appear as a motif or an essential material for the genre. As in, it is an interesting feature that most of contemporarycinemas frequently create a significant number of characters who like aliterature genre, who are related to the literature industry, or who areinterested in novel writing. The selection and choice of a subject matteris the result of the director’s(or the writer’s) careful attention andcognition. Therefore, the multiple uses of literature or novel in a cinemaindicate that directors are interested in literature and they are aware of itsnew significance. The usage of literature as a subject matter or motif ina cinema presents that a motion picture(cinema) and literature are forminga close relationship to each other. Accordingly, the relationship betweenliterature and motion pictures legitimately has effects on each other’sstory telling.

권호기사

권호기사 목록 테이블로 기사명, 저자명, 페이지, 원문, 기사목차 순으로 되어있습니다.
기사명 저자명 페이지 원문 목차
한국영화의 해외시장 진출을 위한 콘텐츠 전략 연구 : 홉스테드의 문화 개념을 중심으로 김대희, 김미현 pp.5-32

The Development of Chinese Film Industry in the Deng Era 김성수 pp.33-62

미래 영화관 개발의 대안 책으로서 <록키호러픽쳐쇼>의 영상과 퍼포먼스의 확대영화에 대한 논의 김수남 pp.63-92

문학과 만나는 영화의 한 방식 : 영화 <러시안 소설>을 중심으로 김중철 pp.93-115

디지털 특수효과로서 카메라 무브먼트(movement)에 대한 고찰 문재철 pp.117-137

신화적 모티브의 영화적 재구성에 관한 연구 : 영화 <그을린 사랑>의 내러티브 분석을 중심으로 박선아 pp.139-163

Female Sexuality in Kim Ki-duk's Moebius : Going Beyond Freud and Lacan 박재영 pp.165-182

디지털 융합 환경에 따른 대학영화교육 패러다임의 변화에 대한 연구 박철 pp.183-204

Wiederholte filmische Motive zur Erinnerung der Vergangenheit und ihre Bedeutung als kultursemiotischer Code im koreanischen Film 성경숙 pp.205-228

영화 공간 사운드 제작연구 : <그래비티>를 중심으로 성재현, 이민아 pp.229-248

리좀적 탈주로써 '-되기' 생성 연구 : <아바타>를 중심으로 유지나 pp.249-270

식민지기 조선의 문화영화 개념 형성에 관한 연구 정종화 pp.271-296

현실에 대한 저항과 전복, 민족의 정체성 탐구, 브라질의 시네마 누보, 1955-1971 정태수 pp.297-340

1970∼80년대 민중문화운동과 한국영화 : 이장호의 영화를 중심으로 조지훈 pp.341-396

영화제작의 리스크관리를 위한 스토리공학적 접근 : 영화제작사와 진흥기관을 중심으로 조해진 pp.397-422

철학과 물리학의 통섭적 시각으로 살펴본 영화 <마법사들>의 시·공간 함종호 pp.423-452

융합학문으로서의 '영화공학'의 학적 성립과 방향 황영미 pp.453-473

참고문헌 (18건) : 자료제공( 네이버학술정보 )

참고문헌 목록에 대한 테이블로 번호, 참고문헌, 국회도서관 소장유무로 구성되어 있습니다.
번호 참고문헌 국회도서관 소장유무
1 프랑시스 바누아, 『영화와 문학의 서술학』, 송지연 역, 동문선, 2003. 미소장
2 장석남⋅권혁웅 편, 『시네리테르』, 문예중앙, 2011. 미소장
3 김성태, 『영화 - 존재의 이해를 위하여』, 은행나무, 2003. 미소장
4 로버트 리처드슨, 『영화와 문학』, 이형식 역, 동문선, 2000. 미소장
5 서정남, 『영화서사학』, 생각의나무, 2004. 미소장
6 조헌용, 『영화와 소설의 거리』, 작가, 2013. 미소장
7 나병철, 『영화와 소설의 시점과 이미지』, 소명출판, 2009. 미소장
8 앙드레 고드로, 프랑수아 조스트, 『영화서술학』, 송지연 역, 동문선, 2001. 미소장
9 월터 J. 옹, 『구술문화와 문자문화』, 이기우⋅임명진 역, 문예출판사, 2003. 미소장
10 조윤경, 『보는 텍스트, 읽는 이미지』, 그린비, 2012. 미소장
11 김용석, 『서사철학』, 휴머니스트, 2009. 미소장
12 시모아 채트먼, 『이야기와 담론』, 한용환 역, 고려원, 1991. 미소장
13 박진, 『서사학과 텍스트 이론』, 랜덤하우스중앙, 2005. 미소장
14 조정래⋅나병철, 『소설이란 무엇인가』, 평민사, 1992. 미소장
15 가브리엘 가르시아 마르케스, ≪백년의 고독 1, 2≫, 조구호 역, 민음사, 2008. 미소장
16 http://www.cine21.com/news/view/mag_id/74392 미소장
17 http://www.yonhapnews.co.kr/bulletin/2013/09/17 미소장
18 http://magazine.movie.daum.net/w/magazine/star/detail.daum?thecutId=6175 미소장